top icon
Επικαιρότητα

Αλλαγή πλεύσης

Suzuki και Fiat χωρίζουν οριστικά πλέον τα τσανάκια τους στην αρένα των μικρών crossover οχημάτων.

Από τα «δίδυμα» SX4 και Sedici και τις ταυτόσημες επί πολλά χρόνια τροχιές τους, οι δύο εταιρείες ακολουθούν πλέον με τα νέα SCross και 500Χ διαφορετικά μονοπάτια και ως «ανεξάρτητα» πια μοντέλα, τον δικό τους αυτόνομο δρόμο σε μια προφανή προσπάθεια ενός βιώσιμου, αλλά και ρεαλιστικού συνάμα, επαναπροσδιορισμού στη στρατηγική τους.

 

Kείμενο: Χρήστος Αποστολόπουλος

 

Η σύμπλευση των δύο κατασκευαστών στην πολλά υποσχόμενη κατηγορία των μικρών σε μέγεθος και προσιτών σε κόστος crossover οχημάτων ξεκίνησε το μακρινό 2006, όταν Suzuki και Fiat, αφού προηγουμένως ζύγισαν τις δυνάμεις τους, συναποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους μπροστά σε μια νέα για αυτούς πρόκληση. Η ισχύς εν τη ενώσει, λοιπόν, καθώς στόχος των «εμπλεκομένων» ήταν η καλύτερη δυνατή εμπορική εκπροσώπηση των δύο εταιρειών, και μάλιστα με το μικρότερο δυνατό κόστος εξέλιξης, σε μια κατηγορία μοντέλων που από τότε ήδη είχε αρχίσει να δείχνει τη δυναμική της στην ευρωπαϊκή και όχι μόνο αγορά. Για τις ανάγκες του όλου εγχειρήματος επιστρατεύτηκε η σχεδιαστική μαεστρία των… ειδικών του είδους και συγκεκριμένα της Italdesign του Giugiaro, η οποία και επιμελήθηκε των εξωτερικών επιφανειών των «δίδυμων» μοντέλων. Από τη μεριά τους, οι Ιάπωνες «κατέθεσαν» στο τραπέζι του… αρραβώνα την αποδεδειγμένα υψηλή κατασκευαστική τους τεχνογνωσία, με τα δύο «αδελφάκια» να βγαίνουν από την ίδια γραμμή παραγωγής και με ρυθμό 60.000 μονάδων σε ετήσια βάση, από το γνωστό εργοστάσιο της Suzuki στην Ουγγαρία, στο οποίο ήδη κατασκευάζονταν το καταξιωμένο Swift. Από το σύνολο της παραγωγικής δυναμική της εν λόγω μονάδας, τα 2/3 έφεραν το λογότυπο της Suzuki, η οποία και πουλούσε τον δικό της… κλώνο και εκτός Ευρώπης, ενώ το υπόλοιπο 1/3 «φορούσε» τα σήματα της Fiat, με τελικό εμπορικό προορισμό αποκλειστικά τις επιμέρους αγορές της γηραιάς ηπείρου. Βασισμένα πάνω σε μια ελαφρώς τροποποιημένη εκδοχή του δαπέδου του Swift, τα δύο «μικρά» ήταν εφοδιασμένα με ένα σοφιστικέ για την εποχή εκείνη σύστημα επιλεκτικής τετρακίνησης, ιαπωνικής ασφαλώς… σύλληψης και καταγωγής, ενώ κάτω από το καπό ιδιαίτερα καθοριστική απεδείχθη η συνεισφορά των Ιταλών που αφορούσε στους δοκιμασμένους πετρελαιοκινητήρες της Fiat Powertrain Technologies (FPT). Κάπως έτσι, λοιπόν, γεννήθηκαν τα ομόσταυλα SX4 (Sport Xover 4 all seasons) και Sedici (στα ιταλικά σημαίνει 16=4x4), με το τελευταίο να αποτελεί ουσιαστικά το… παράγωγο μοντέλο του δεύτερου.

 


Με το πέρασμα των ετών, όμως, πολλά πράγματα άρχισαν να αλλάζουν. Και πρώτα απʼ όλα, οι εμπορικοί στόχοι, αλλά και οι προτεραιότητες –εν γένει- των δύο εταιρειών σε επίπεδο στρατηγικής. Ο γάμος πάνω στο κοινό αυτό project άρχισε να εμφανίζει τις πρώτες εμφανείς ρωγμές του όταν και εμπράκτως πλέον ο Όμιλος Fiat άρχισε να προχωρά σε νέες συμπράξεις, υπό την καθοδήγηση του Sergio Marchionne, έχοντας στραμμένο το βλέμμα του στις «ευκαιρίες» που ανοίγονταν εμπρός του στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού. Έχοντας εκπονήσει ένα ευρείας κλίμακας πλάνο ανασύνταξης του νέου υπερ-ομίλου (λέγε με FCA), τόσο σε οικονομικό όσο και σε κατασκευαστικό επίπεδο, επόμενο ήταν ο υπό διαμόρφωση, μέχρι και σήμερα, νέος ιταλο-αμερικάνικος κολοσσός να αποφασίσει να στηριχτεί στις δικές του αποκλειστικά δυνάμεις όσον αφορά στην παγκόσμια εκπροσώπησή του στην ραγδαία αναπτυσσόμενη κατηγορία των μικρών/μεσαίων crossover οχημάτων. Με δεδομένη, μάλιστα, την απόφαση των ιθυνόντων της FCA να «χτίσουν» μια νέα γκάμα μοντέλων για λογαριασμό της Fiat που θα βασίζεται εξολοκλήρου, με εξαίρεση το Panda, στη σύγχρονη εκδοχή του επιτυχημένου «500», η παρουσίαση του νέου 500Χ, ως φυσική συνέχεια τόσο του 500 Hatchback, όσο και της αμφιλεγόμενης MPV παραλλαγής του (βλ. 500L), κάθε άλλο παρά αναπάντεχη ήταν. Με το «δικό» τους Centro Stile και όχι κάποιον ανεξάρτητο σχεδιαστικό οίκο να καταθέτει τις καθ όλα εύστοχες, κατά την προσωπική μας άποψη, στιλιστικές πινελιές του πάνω στο συγκεκριμένο εγχείρημα, την επιστράτευση για μία ακόμα φορά της δοκιμασμένης πλατφόρμας «Small Wide Platform 4x4», που εξελίχτηκε πριν πολλά χρόνια στο πλευρό της GM για λογαριασμό των Grande Punto και Opel Corsa όταν η τελευταία είχε αναπτύξει έντονο… φλερτ με τους Ιταλούς, αλλά και με το εγχώριο εργοστάσιο στην πόλη Melfi της Ν. Ιταλίας να είναι καθ όλα έτοιμο, όντας πλέον πλήρως ανανεωμένο σε υλικοτεχνική υποδομή και με το ανθρώπινο δυναμικό του ενισχυμένο κατά 1.600 μονάδες να έχει επιλύσει οριστικά τα εργασιακά του ζητήματα σε συνεργασία με την ιταλική κυβέρνηση, ο δρόμος για το νέο 500Χ άνοιξε. Όχι μόνο με τους καλύτερους δυνατούς οιωνούς, αλλά και με εξαιρετικές εμπορικές περγαμηνές για την Fiat Chrysler Automobiles, μιας και ο… πανούργος Sergio Marchionne φρόντισε από την εκσυγχρονισμένη αλυσίδα παραγωγής στο Melfi να «προκύπτει» και το alter ego του 500Χ: το επίσης νέο Jeep Renegade. Μην βιάζεστε όμως να καταλήξετε στο «εύκολο» συμπέρασμα ότι πρόκειται για ένα εγχείρημα-αντιγραφή εκείνου των SX4 και Sedici. Κάθε άλλο. Το Fiat 500Χ είναι ένα crossover με πολύ διακριτό σχεδιαστικό προφίλ σε σχέση με τον «αμερικάνο» και συνάμα ένα μοντέλο με αισθητά πιο premium χαρακτήρα, αποτελώντας ουσιαστικά για την Fiat και τη γκάμα του «500» ό,τι και το Countryman σε σχέση με τη Mini και τις 3θυρες εκδοχές του.

 

Μετά και την οριστικοποίηση των διαζυγίου των δύο εταιρειών, όπως ήταν αναμενόμενο, η Suzuki χάραξε και αυτή το δικό της δρόμο. Ακολουθώντας την διαδεδομένη πλέον τάση στους κόλπους της σύγχρονης αυτοκινητικής σκηνής που επιβάλει, τρόπον τινά, την παραγκώνιση των «σκληροτράχηλων» 4x4 και την προώθηση των πιο… light εκδοχών τους, γνωστότερες και ως SUV ή crossover (σ.σ.: το που τελειώνουν τα όρια των πρώτων και που ακριβώς αρχίζουν εκείνα των δεύτερων, αν μη τι άλλο χρίζει ξεχωριστής συζήτησης…), οι Ιάπωνες προχώρησαν στην παρουσίαση ενός εντελώς νέου μοντέλου παραμένοντας πιστοί στις αρχές τους. Με τη διαφορά, ωστόσο, ότι το νέο SCross, το οποίο αναμενόμενα είναι πιο πληθωρικό σε ντιζάιν, πιο ποιοτικό στο εσωτερικό του, αλλά και πιο high tech στα… σωθικά του σε σχέση με το SX4, δεν είναι πλέον ένα «μικρό» crossover, αλλά μία πρόταση που ξεκάθαρα πλέον εντάσσεται στην καρδιά της κατηγορίας C. Με μήκος αυξημένο κατά 18 εκ., από τα οποία «ξοδεύονται» 100 χλστ. στο διευρυμένο μεταξόνιό του, το νέο SCross έμεινε μακριά από συμπράξεις βασιζόμενο σε μια καινούργια πλατφόρμα των Ιαπώνων, πάνω στην οποία έχει χτιστεί και το επίσης νέο, πλην όμως πιο ήπιο σε off road χαρακτήρα, Suzuki Vitara. Και τα δύο κατασκευάζονται «side by side» στην Ουγγαρία, εκεί όπου μέχρι πρότινος «γεννιόνταν» τα SX4 και Sedici, διατηρώντας αμφότερα κάτω από το καπό τους, ως στοιχείο κληρονομιάς από την πολυετή συνεργασία Ιαπώνων και Ιταλών, τους πετρελαιοκινητήρες της FPT. Με νέο «αέρα» λοιπόν και απαλλαγμένο πλήρως από τις «δεσμεύσεις» του παρελθόντος, το νέο SCross φαίνεται να αποτελεί την απαρχή μόνο μιας νέας εποχής και παρουσίας της Suzuki στη διευρυμένη κατηγορία των crossover οχημάτων. Ο λόγος; Ρίξτε μια ματιά στα… μηνύματα που έρχονται από την παρουσία της ιαπωνικής εταιρείας στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης και την παγκόσμια πρεμιέρα του μικρότερου και πιο συμπαγούς σε διαστάσεις σε σχέση με το SCross υβριδικού crossover πρωτοτύπου iM-4 και θα καταλάβετε αμέσως τι ακριβώς εννοούμε!_Χ.Α.

 

Που κατασκευάζονται

Fiat 500X: Το ιταλικό crossover γεννιέται στο Melfi της Ν. Ιταλίας, μαζί με το νέο Jeep Renegate, στην πιο σύγχρονη και αυτοματοποιημένη σήμερα μονάδα παραγωγής της FCA επί Ιταλικού εδάφους. Από την δραστηριότητα του εργοστασίου, στο οποίο απασχολούνται άμεσα σήμερα περί τους 3.000 εργαζόμενους, επωφελούνται πάνω από 30.000 οικογένειες, καθώς στην ευρύτερη περιοχή δραστηριοποιούνται πάνω από 30 περιφερειακοί προμηθευτές για λογαριασμό της Fiat, όπως είναι για παράδειγμα η Magneti Marelli. Η παραγωγική δυναμική του εργοστασίου είναι 1.600 μονάδες ανά ημέρα για τρεις βάρδιες λειτουργίας, έχοντας τη δυνατότητα να κατασκευάζει έως και τέσσερα διαφορετικά μοντέλα. Ο στόχος που έχουν θέσει οι Ιταλοί για τα Fiat 500X και Jeep Renegade για την πρώτη χρονιά είναι οι 130.000 και 150.000 μονάδες, αντίστοιχα. Στο Melfi κατασκευάζεται και το Fiat Punto (σ.σ.: τα 500 και 500L παράγονται σε Πολωνία και Σερβία, αντίστοιχα), έως ότου αντικατασταθεί από ένα εντελώς νέο μοντέλο, που πολύ πιθανό είναι να φέρει την ονομασία 500 Plus!

 

Suzuki SX4 SCross: Κατασκευάζεται στο εργοστάσιο «Magyar Suzuki Corporation» της ιαπωνικής εταιρείας, που βρίσκεται στις όχθες του Δούναβη στο Esztergom της Ουγγαρίας, σε μια μονάδα που εκκίνησε τις δραστηριότητές της το 1993 έχοντας ήδη παραγάγει πάνω από 2,3 εκ. οχήματα. Πρόκειται, μάλιστα, για την τέταρτη κατά σειρά μονάδα κατασκευής οχημάτων επί ουγγρικού εδάφους, καθώς στη χώρα δραστηριοποιούνται με αντίστοιχες «δομές» οι Opel, Mercedes Audi αντιπροσωπεύοντας στο σύνολο τους το 1/5 των εξαγωγών της χώρας! Ήτοι, πάνω από 15 δις ευρώ σε απόλυτα μεγέθη. Όσο για τις θέσεις εργασίας, τίποτα λιγότερο από 115.000… Στην ίδια αλυσίδα κατασκευάζεται και το νέο Suzuki Vitara, με το πρώτο να «γεννιέται» σε 100.000 αντίτυπα σε ετήσια βάση, τα οποία και προορίζονται τόσο για τις κατά τόπους αγορές της Ευρώπης, όσο και για εκείνες της Ρωσίας, της Μ. Ανατολής και της Λατινικής Αμερικής. Στις ίδιες εγκαταστάσεις συνεχίζει να παράγεται μέχρι και σήμερα το Swift.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ