Επικαιρότητα Ελλάδα

Κορονοϊός και οδήγηση: Η γνώμη του ειδικού

Συνομιλούμε με τον Διευθυντή Α΄ Παθολογικής του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, τον κ. Σωτήρη Αδαμίδη, προσπαθώντας να πάρουμε απαντήσεις για τα θέματα που απασχολούν όλους μας αυτές τις ημέρες. Οδηγούμε; Αν ναι, πώς; Ποια η επιστημονική εκτίμηση για την εξέλιξη των γεγονότων;

Η εμπειρία του είναι τεράστια, όπως και η αγάπη του για το αυτοκίνητο. Θα μπορούσαμε ώρες να μιλάμε για αυτό, αλλά οι στιγμές απαιτούν συγκεκριμένες, σωστές, ψύχραιμες και ιατρικά τεκμηριωμένες απόψεις. Και μόνο αυτές. 

Σωτήρης Αδαμίδης

Μένουμε σπίτι, αλλά αν δεν μπορούμε, ποιος είναι ο ασφαλέστερος τρόπος να μετακινηθούμε; Με δεδομένο ότι καλό είναι να αποφεύγονται τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, είναι προτιμότερο να μετακινούμαστε με τα πόδια, το ποδήλατο ή το προσωπικό μας όχημα; 

Χωρίς αμφιβολία, είναι το αυτοκίνητό μας. Ακόμη και εκεί μέσα, με την απαραίτητη σχολαστική προσοχή, με γάντια και μάσκες βέβαια στην περίπτωση που χρειαστεί να μεταφέρουμε κάποιον ηλικιωμένο άνθρωπο ή κάποιον από ευπαθή ομάδα για εξετάσεις κτλ. Ό,τι ισχύει και για την κατ’ οίκον προστασία, ισχύει και μέσα στο αυτοκίνητό μας. 

Πόσο διαφέρει ένα καλό πλύσιμο του αυτοκινήτου μας από την απολύμανση; Πώς γίνεται σωστά αυτή; 

Σίγουρα είναι κάτι εντελώς διαφορετικό το να πάει κάποιος για έναν σωστό βιολογικό καθαρισμό και απολύμανση, από το «απλό» καθάρισμα που ξέρουμε και κάνουμε όλοι στα αυτοκίνητά μας. Φυσικά, το να καταφεύγει κάποιος στον απλό καθαρισμό και πάλι είναι μία προστασία, γιατί απομακρύνονται ρύποι και εστίες που θα μπορούσαν να φέρουν ιό και οποιοδήποτε άλλο στοιχείο. Ας μην ξεχνάμε ότι πάνω σε κάθε μεταλλική επιφάνεια μπορεί να πάει το μολυσματικό στοιχείο του ιού, να μείνει για αρκετές ώρες, και μερικές μελέτες υποστηρίζουν και για μέρες. Άρα, τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά να προσέχουμε την καθαριότητα του αυτοκινήτου μας. 

Covid-19

Τα ειδικά χημικά και εγκεκριμένα από τον ΕΟΦ που χρησιμοποιούνται για να γίνει μια απολύμανση είναι επικίνδυνα για την υγεία του ανθρώπου; Αν ναι, πόσες ώρες μετά πρέπει να μπούμε στο αυτοκίνητό μας; 

Είναι καλό, αφού εφαρμοστούν αυτά, να μείνει το αυτοκίνητό μας ανοιχτό σε κάποιο προστατευμένο περιβάλλον, τουλάχιστον για μισή ώρα. 

Πόση σημασία έχει η κατάσταση του συστήματος κλιματισμού; 

Αυτό είναι γνωστό και από προηγούμενες επιδημίες, από τη γρίπη, από τη Νόσο των Λεγεωναρίων, τον Ιό του Δυτικού Νείλου κτλ., γενικά από μικρόβια τα οποία «αγαπούν» να μένουν εκεί. Δεν είναι η πρώτη φορά λοιπόν που μας δυσκολεύει το κομμάτι αυτό. Αν κάποιος χρησιμοποιεί φίλτρα νεότερης γενιάς κλιματιστικών, αυτά προστατεύουν. 

Ανοικτά ή κλειστά τα παράθυρα; 

Πρέπει να εναλλάσσεται ο αέρας, γιατί ποτέ ακόμη και εμείς οι ίδιοι δεν ξέρουμε αν πάσχουμε ή αν πάσχει κάποιος συνεπιβάτης, οπότε είναι καλό να τα έχουμε ανοιχτά να αλλάζει ο αέρας. Όχι όμως να οδηγούμε συνεχώς με ανοιχτά. Η λογική είναι ίδια και με ό,τι συμβουλεύουμε για τα σπίτια μας, για όσους είναι στην κατ’ οίκον απομόνωση. 

Covid-19

Πότε βάζουμε συνεπιβάτη στην καμπίνα του αυτοκινήτου; 

Όταν είναι απόλυτη ανάγκη. Να μεταφέρουμε μια ομάδα ατόμων που έχουν ανάγκη να πάνε στον γιατρό, ή σε ένα νοσοκομείο, ή σε ένα εργαστήριο για εξετάσεις. Ακόμα και αυτό, βέβαια, μπορούμε να το αποφύγουμε, με δεδομένο ότι υπάρχει πλέον δυνατότητα εργαστηριακών εξετάσεων στο σπίτι. 

Έχει νόημα να φοράμε μάσκα ενώ είμαστε μόνοι μας μέσα στο αυτοκίνητο; Γενικά, έχει νόημα να φοράμε μάσκα αν δε νοσούμε οι ίδιοι; 

Όχι. Είναι μια υπερβολή που δεν έχει νόημα, εκτός αν κάποιος άλλος έχει χρησιμοποιήσει το αυτοκίνητό μας, που δεν ξέρουμε αν νοσεί. 

Θεωρείτε ότι η πολιτεία έχει πάρει τα σωστά μέτρα έως τώρα; Έχουμε καθυστερήσει κάπου; 

Είμαστε μπροστά από πολλές ευρωπαϊκές χώρες, ακόμα και από μεγάλες δυνάμεις, όπως η Ιταλία, όπως είδαμε, που είναι πολύ πιο προηγμένη σε πολλούς τομείς. Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που έχουμε έως τώρα τη φυσική και αναμενόμενη πορεία του ιού. 

Covid-19

Ποια θεωρεί η ιατρική κοινότητα ότι ήταν τα σημαντικότερα λάθη που έγιναν σε χώρες όπως η Ιταλία; 

Καθυστέρηση στην εφαρμογή των περιοριστικών μέτρων. Δεν το έλαβαν σοβαρά υπόψιν, και το είδαν με χαλαρότητα. Παράλληλα, υπήρχαν πολλές ομάδες νεαρών ατόμων που ήταν φορείς του ιού και το μετέδιδαν, με τη δική μου την εκτίμηση, με την έννοια μιας πολύ δυναμικής μεταφοράς. Γιατί συνήθως τα νεαρά άτομα είναι αυτά που κινούνται και διατρέχουν μία πόλη από άκρη σε άκρη χωρίς να κουράζονται, αγνοώντας ότι μεταφέρουν πιθανώς τον ιό. 

Πότε θα ήταν για εσάς αναγκαία η απαγόρευση κυκλοφορίας στην Ελλάδα; 

Όταν θα βλέπαμε μία κατακόρυφη και μη αναμενόμενη αυξητική τάση των κρουσμάτων, που θεωρώ ότι δε θα τη δούμε. Θα βλέπουμε για μερικές ακόμη εβδομάδες, αλλά από εκεί και μετά θα κατηφορίζει. 

Αν θεωρήσουμε ότι τα πάντα θα έχουν τελειώσει σε ενάμιση μήνα από τώρα, τι θα πρέπει να γίνει άμεσα για να είμαστε ακόμα πιο προετοιμασμένοι, σε ενδεχόμενη επιστροφή αυτού του ιού (αν δεν έχει βρεθεί το εμβόλιο ή το φάρμακο) τον επόμενο χειμώνα; 

Η στόχευσή μας είναι να αφαιρούμε κρίκους από την αλυσίδα μετάδοσης και να πέσουμε σε χαμηλά ποσοστά διασποράς του νοσήματος, τα οποία είναι και πιο ελεγχόμενα. Μέχρι τότε θα έχουν έρθει και τα φάρμακα και τα εμβόλια. Η δική μας γνώση, που αποκτήθηκε αυτό το διάστημα, είναι ένας πλούτος τεράστιος για τη διαχείριση επιδημικών κρουσμάτων στο μέλλον. Άρα, αν ξεπεράσουμε αυτή την οξεία φάση, η οποία θα διαρκέσει ενάμιση με δύο μήνες το πολύ, θα είμαστε αρκετά θωρακισμένοι, έως ότου προκύψουν και τα ιατρικά προϊόντα τα οποία δημιουργούνται αυτή την περίοδο. Παράλληλα, ο κόσμος θα είναι και πιο εκπαιδευμένος πλέον από όλη αυτήν τη δυσκολία που αντιμετωπίζουμε τώρα, προσέχοντας την ατομική υγιεινή του. Αυτό που σίγουρα θα πρέπει να μας απασχολήσει ακόμα και μετά από αυτό το δίμηνο είναι το σωστό σφράγισμα των συνόρων μας. Όλα αυτά τα κύματα που έρχονται ανεξέλεγκτα είναι δυνητικές βόμβες που κανείς δεν μπορεί να ελέγξει, υγειονομικά.

Covid-19

Κλείνοντας, θα θέλαμε επιγραμματικά την εκτίμησή σας για τις επόμενες μέρες, αλλά και γενικά για την εξέλιξη της πανδημίας. Τι συμβουλεύετε τον κόσμο; 

Η δική μου εκτίμηση είναι, ότι το πολύ σε οκτώ εβδομάδες θα έχουμε μία πολύ καλύτερη εικόνα, καλύτερη πορεία, με την αναμενόμενη κορύφωση να είναι μέσα στις επόμενες δύο με τρεις εβδομάδες. Μετά, θα πρέπει λογικά να περιμένουμε ύφεση, γιατί θα λειτουργούν αυτοί οι δύο μηχανισμοί και τα μέτρα τα περιοριστικά που διακόπτουν την αλυσίδα μετάδοσης και η φυσική νόσος. Ο κόσμος θα πρέπει να είναι εξοικειωμένος με αυτά τα νούμερα τα οποία βλέπει κάθε μέρα χωρίς να τρομάζει. Μη σας πω ότι θα έπρεπε να θεωρούμε δεδομένο ότι για κάποιες τέτοιες λοιμώξεις θα υπάρχουν θανατηφόρα κρούσματα. Μην ξεχνάμε ότι κάθε χρόνο στον ευρωπαϊκό χώρο έχουμε 65.000 ανθρώπους που χάνουν τη ζωή τους, και εδώ αυτήν τη στιγμή μιλάμε για πολύ μικρότερους αριθμούς. Η επικινδυνότητα σε αυτήν την περίπτωση είναι η ταχύτητα μετάδοσης και το αν κάποιος πάει στο 2,5% των ανθρώπων που έχουν δύσπνοια και χρειάζονται υποστήριξη τεχνητής μονάδας - συνήθως δεν κερδίζει τη μάχη. Άρα, δεν είναι όλα μαύρα μπροστά μας. Ας μείνουμε και στις καλές ειδήσεις της εποχής μας, σε γυναίκες που κάνουν παιδιά ενώ οι ίδιες είναι θετικές στον ιό και το παιδάκι τους είναι υγιές, όπως η προχθεσινή περίπτωση, έχουμε ενόψει φάρμακα και εμβόλια, και το κυριότερο, έχουμε πλέον αναπτύξει την ατομική μας ευθύνη, έχουμε λάβει γνώση από αυτή την περιπέτεια, η οποία μας θωρακίζει για το μέλλον, και θα το βγάλουμε καλά! 

Έτσι, λοιπόν, με αυτόν το μεστό και γεμάτο αισιοδοξία καταρτισμένο λόγο του κ. Αδαμίδη, συνεχίζουμε μαζί σας να #ΜένουμεΣπίτι και να σας ενημερώνουμε για κάθε εξέλιξη μέσα από το 4troxoi.gr, όντας ταυτόχρονα περήφανοι για το τεύχος Απριλίου, το οποίο βρίσκεται εκτάκτως από σήμερα, 20 Μαρτίου, στα περίπτερα, όπως και για τη συλλεκτική μας έκδοση με 50 προσωπικότητες της αυτοκίνησης από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Δύο καλές παρέες για αυτές τις πρωτόγνωρα δύσκολες ημέρες. Μείνετε σπίτι, μείνετε συντονισμένοι!_ Μ. Σαλ. 

Covid-19

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου