top icon
Συνεντεύξεις

Εφ’ όλης της ύλης με τον Mr Toyota Hellas, Hermann Riedle

Όλα όσα θέλετε να μάθετε από τον επικεφαλής της Toyota Hellas, Hermann Riedl, για τις εξελίξεις της ελληνικής αγοράς και όχι μόνον.

Ο Hermann Riedl ανέλαβε το ρόλο του Διευθύνοντος Συμβούλου στην Toyota Hellas την 1η Ιανουαρίου 2023, προερχόμενος από τη WIND Hellas Telecommunications, όπου κατείχε τη θέση του Chief Business and Digital Transformation Officer. Είναι κάτοχος MBA από το Πανεπιστήμιο Friedrich-Alexander στο Erlangen-Nurnberg της Γερμανίας.

Έχει εργαστεί σε μια σειρά από εταιρείες στην Ελλάδα, τη Γερμανία και τη Μέση Ανατολή, μεταξύ άλλων και ως Διευθύνων Σύμβουλος και Συνεργάτης της Boston Consulting Group για τον κλάδο των τηλεπικοινωνιών στη Μέση Ανατολή. Η επικράτηση της Toyota στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις αλλά και η υποστήριξη του εθνικού μας αγώνα από την ελληνική αντιπροσωπεία της ιαπωνικής φίρμας αποτέλεσαν πολύ καλή αφορμή για μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση μαζί του.

Τι αντιπροσωπεύει για εσάς το EKO Ράλλυ Ακρόπολις; Με τι κριτήρια αναλάβατε και πάλι τη χορηγία του αγώνα; >

Από το 2020, που το Ράλλυ Ακρόπολις επέστρεψε στο WRC, η Toyota Ελλάς το υποστηρίζει με όλες τις δυνάμεις της. Είναι το μεγαλύτερο γεγονός στον μηχανοκίνητο αθλητισμό της Ελλάδας και είναι διάχυτος ο ενθουσιασμός τόσο ανάμεσα στους λάτρεις του ράλλυ όσο και στο ευρύτερο κοινό, αλλά και στους οδηγούς. Η διοργάνωση της υπερειδικής σε συναρπαστικές τοποθεσίες φέρνει τον αγώνα κοντά σε χιλιάδες θεατές, που μπορεί να μην επισκέπτονταν τις ειδικές διαδρομές, αλλά και μέσω των ειδικών μεταφέρει όμορφες εικόνες της Ελλάδας και εντυπωσιακές διαδρομές που διανύουν τα αγωνιστικά μας αυτοκίνητα σε όλο τον κόσμο. Όλο αυτό μας δίνει πολύ μεγάλες ευκαιρίες να επικοινωνήσουμε τις αξίες της μάρκας.

Τι σημαίνει αυτή η συμμετοχή σε πρακτικό επίπεδο; >

Η συνεργασία μας δεν περιορίζεται στο να δίνουμε κάποια χρήματα προκειμένου να προβάλλεται η εταιρεία. Είναι κάτι πολύ πιο βαθύ. Για παράδειγμα, διαθέτουμε στη διοργάνωση του αγώνα σαράντα αυτοκίνητα διαφορετικών τύπων, τα οποία προέρχονται τόσο από τους δικούς μας στόλους όσο και από όλο μας το δίκτυο. Επίσης, όπως γνωρίζετε, είναι η δεύτερη χρονιά που λαμβάνουν μέρος στο WRC υβριδικά αυτοκίνητα.

Toyota Hermann Riedl

Για το λόγο αυτόν, είχαμε στη διάθεση του αγώνα έμπειρους τεχνικούς σε θέματα υβριδικής τεχνολογίας από το δίκτυό μας, οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να επέμβουν σε περιπτώσεις όπου αυτό ήταν αναγκαίο. Όλο αυτό μας κάνει πολύ υπερήφανους, γι’ αυτό και υπάρχει μεγάλος ενθουσιασμός στην εταιρεία για τον αγώνα. Τέλος, ως μια εταιρεία που δίνει βάρος στη βιωσιμότητα, υποστηρίζουμε και αυτόν τον πυλώνα της διοργάνωσης με την πρωτοβουλία Toyota Clean Mountain Race, όπου υπενθυμίζουμε στους θεατές των ειδικών να αφήνουν τα βουνά καθαρά από απορρίμματα. Συνολικά πρόκειται για μια εξαιρετική συνεργασία με τη διοργάνωση.

Ποιο είναι το μήνυμα που λαμβάνει ο υποψήφιος αγοραστής από την εμπλοκή της Toyota στο WRC και, αντίστοιχα, της Toyota Ελλάς στο ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις, και κατά πόσο αυτό συνάδει με τη φιλοσοφία των αυτοκινήτων σας, η οποία εν πολλοίς χαρακτηρίζεται από την εντυπωσιακή εξοικονόμηση καυσίμου; >

Η εμπλοκή μας σε αγώνες πηγάζει από την επιμονή μας να βελτιώνουμε τα αυτοκίνητά μας. Η συμμετοχή εκεί απαιτεί την επίτευξη υψηλών επιδόσεων, μέσω της ανάπτυξης υψηλής τεχνολογίας και, βέβαια, αξιοπιστία. Τη γνώση και την εμπειρία που αποκτούμε τις αξιοποιούμε στη συνέχεια στην ανάπτυξη των επιβατικών μας αυτοκινήτων. Επίσης, οι αγώνες μάς βοηθούν να εμπλουτίσουμε την εικόνα της μάρκας, που είναι ταυτόσημη με την οικονομία καυσίμου και την αξιοπιστία, όμως με την εμπλοκή αυτή χτίζεται και ο συναισθηματικός δεσμός μεταξύ των αγοραστών και των προϊόντων μας. Και αυτό το εκτιμούμε ιδιαίτερα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ TOYOTA C-HR

Επιλέξατε την υπερειδική του αγώνα προκειμένου να παρουσιάσετε στο ελληνικό κοινό το νέο CHR. Τι μήνυμα θέλατε να επικοινωνήσετε; >

Ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για εμάς να παρουσιάσουμε στο πλαίσιο της υπερειδικής το νέο CHR για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό, με ένα όχημα προ-παραγωγής. Το νέο CHR και τα αγωνιστικά μας αυτοκίνητα μοιράζονται σε μεγάλο βαθμό το ίδιο DNA. Όχι μόνο το υβριδικό σύστημα, τις καλές επιδόσεις και την τεχνολογία, αλλά και τον «συναισθηματικό» σχεδιασμό που χαρακτηρίζει τις δύο αυτές κατασκευές. Μας άρεσε αυτή η συνύπαρξη, καθώς πράγματι το CHR είναι ένα από τα πλέον «συναισθηματικά» αυτοκίνητα στην γκάμα μας.

Toyota Hermann Riedl

Είστε ικανοποιημένοι από το επίπεδο ανταγωνισμού στο WRC; Θα επιθυμούσατε την εμπλοκή και άλλων κατασκευαστών; >

Ο ανταγωνισμός ήταν πάντα ευπρόσδεκτος για την Toyota, τόσο στο πεδίο της αγοράς όσο και στους αγώνες. Πιστεύουμε ότι βοηθά να βελτιωνόμαστε, τόσο εμείς όσο και όλες οι εταιρείες. Για αυτό θα καλωσορίζαμε οποιαδήποτε νέα εταιρεία εισερχόταν στο WRC.

Είναι γεγονός ότι τα αυτοκίνητα με σπορ χαρακτηριστικά είναι ολοένα και λιγότερα. Πού οφείλεται αυτή η τάση; >

Σήμερα όλοι οι κατασκευαστές είναι αντιμέτωποι με την πρόκληση να αναπτύξουν νέες γενιές αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων και την ίδια στιγμή να εξελίξουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και τους υβριδικούς κινητήρες, που είναι ακόμη αναγκαίοι στη σημερινή αγορά για πολλούς λόγους. Όλο αυτό βάζει ιδιαίτερα μεγάλο φορτίο στα τμήματα έρευνας και εξέλιξης, οπότε αναμενόμενα η εξέλιξη κάποιων μοντέλων με χαμηλότερους όγκους πωλήσεων, όπως για παράδειγμα είναι τα σπορ ή τα κάμπριο, μπαίνει στο περιθώριο αυτήν τη στιγμή.

Σε πείσμα αυτής της κατάστασης, εμείς στην γκάμα μας διατηρούμε μια ενδιαφέρουσα σειρά σπορ μοντέλων, όπως είναι για παράδειγμα το GR Supra, το GR86 και το GR Yaris. Παράλληλα ετοιμάζουμε κάτι πολύ ενδιαφέρον με τη Lexus. Το κύριο μέλημά μας τώρα είναι πώς θα μεταφέρουμε την εμπειρία της σπορ οδήγησης στα νέα, πλήρως εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα. Όπως θα έχετε δει, η Toyota εργάζεται στο πώς θα μπορέσει να μεταφέρει την εμπειρία του χειροκίνητου κιβωτίου στα BEV οχήματα. Η Toyota είναι παθιασμένη με τη σπορ εμπειρία πίσω από το τιμόνι και θα συνεχίσουμε σε αυτή την κατεύθυνση, ανεξαρτήτως της τεχνολογίας της κινητήριας μονάδας.

Στις ραγδαίες αλλαγές ου βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, συγκαταλέγεται και η φθίνουσα πορεία των μεγάλων -αν μη τι άλλο- εκθέσεων αυτοκινήτου; Πού οφείλεται αυτό; >

Είδαμε, όντως, ότι για παράδειγμα η φετινή έκθεση ΙΑΑ, που ολοκληρώθηκε την προηγούμενη εβδομάδα, είχε 500.000 επισκέπτες, ενώ παλαιότερα είχε περισσότερο από 1 εκατ. Ως Toyota παρακολουθούμε στενά τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Εντοπίζουμε λοιπόν ότι το κοινό παίρνει την πληροφόρησή του μέσα από μια πληθώρα νέων πηγών. Αν έχεις ένα καινούργιο concept car, πολλοί περισσότεροι θα το δουν πλέον, όχι όμως σε μια έκθεση, αλλά μέσα από βίντεο στο YouTube, από άρθρα κτλ. που θα περιλαμβάνουν όλες τις πληροφορίες για το προϊόν.

Toyota Hermann Riedl

Στο πλαίσιο αυτό, η Toyota αποφάσισε να ρίξει το βάρος της επικοινωνίας σε αυτά τα νέα μέσα ή σε στοχευμένα event, όπως για παράδειγμα για το λανσάρισμα του νέου Lexus LBX, όπου πραγματοποιούνται εκδηλώσεις σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις, στις οποίες προσκαλούνται influencers από διάφορους χώρους με στόχο την προώθηση του μοντέλου. Είναι προφανές ότι θα αναζητούμε τον πιο αποδοτικό τρόπο να επικοινωνούμε τα προϊόντα και τα νέα μας, ακολουθώντας τα μονοπάτια εκείνα που μας φέρνουν πιο κοντά στο κοινό.

Πιστεύετε ότι το κοινό (ιδίως στις μεσογειακές χώρες) είναι έτοιμο να μεταβεί από ένα μοντέλο κτήσης σε ένα χρήσης του αυτοκινήτου; >

Είχε γίνει πολύς λόγος πριν από περίπου δυο, τρία χρόνια για τις συνδρομητικές υπηρεσίες. Αποδείχθηκε όμως στην πράξη -συνολικά για τις ευρωπαϊκές χώρες, όχι μόνο για τις χώρες της Μεσογείου- ότι για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες ενδιαφέρεται μια μόνο μερίδα του κοινού. Οπότε τελικά δεν υπήρξε μεγάλη αποδοχή και δεν έχει αποτελέσει ένα κερδοφόρο επιχειρηματικό εγχείρημα. Η πλειονότητα των οδηγών εξακολουθεί να επιθυμεί την κατοχή του αυτοκινήτου με το οποίο μετακινείται. Η ιδέα του να αλλάζεις συνέχεια αυτοκίνητο δεν είναι τελικά τόσο ελκυστική όσο φαντάζει.

Από την άλλη, αξίζει να επισημάνουμε πως ορισμένα προγράμματα μηνιαίας μίσθωσης ή προγράμματα χρηματοδότησης μπορούν να εξυπηρετούν κάποιον που δεν έχει τη δυνατότητα να εκταμιεύσει το ποσό που απαιτείται για την αγορά ενός καινούργιου αυτοκινήτου ή θέλει να αισθάνεται πιο ασφαλής σε θέματα αξίας μεταπώλησης ή στο να μη μείνει πίσω στις εξελίξεις που θα υπάρχουν διαρκώς στο κομμάτι της τεχνολογίας των αμιγώς ηλεκτρικών μοντέλων. Για αυτό και υπάρχει ανάπτυξη σε αυτό το κομμάτι για ελκυστικά προγράμματα που παρέχουν την ασφάλεια που επιζητά ο καταναλωτής, σε ένα μηνιαίο κόστος στο οποίο μπορεί να ανταποκριθεί.

Μήπως η αυτοκινητοβιομηχανία, προωθώντας τέτοιες συνδρομητικές υπηρεσίες, τελικά πυροβολεί τα πόδια της, καθώς μετατρέπει το αυτοκίνητο από ένα αντικείμενο πόθου σε ένα ακόμα χρηστικό προϊόν; >

Εμείς στην Toyota είμαστε προσηλωμένοι 100% στις ανάγκες των πελατών μας. Ό,τι και να αποφασίσει κάποιος, εμείς θα είμαστε δίπλα του. Άλλωστε, το αυτοκίνητο είναι ένα πολύ «συναισθηματικό» προϊόν, που το βλέπεις, το αγγίζεις και το αισθάνεσαι όταν το οδηγείς. Άρα, ανεξάρτητα από το αν αποφασίσεις να το μισθώσεις, να το αγοράσεις ή να το χρησιμοποιήσεις μέσω συνδρομητικών υπηρεσιών, θα συνεχίσεις να είσαι επιλεκτικός στο τι αυτοκίνητο θα είναι αυτό.

Toyota Hermann Riedl

Με τα αυτοκίνητα της Toyota να διαθέτουν εξαιρετική αξιοπιστία, να απολαμβάνουν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες μετά την πώληση και να κρατούν υψηλή τιμή μεταπώλησης, αποτελούσαν ανέκαθεν μια ιδανική λογική επιλογή. Σε αυτή την εκλογικευμένη εποχή που διανύουμε, όσον αφορά την επιλογή του αυτοκινήτου, γιατί η Toyota έρχεται τώρα και επενδύει στο ντιζάιν και στον ολοκληρωμένο οδηγικό χαρακτήρα των μοντέλων της; >

Η φιλοσοφία της Toyota για διαρκή εξέλιξη είναι γνωστή. Η ποιότητα και η οικονομία καυσίμου βρίσκονταν πάντα στον πυρήνα της μάρκας. Τα τελευταία χρόνια, διατηρώντας τις παραδοσιακές μας αξίες, έχουμε προσθέσει και το «συναισθηματικό» κομμάτι.

Είναι γεγονός πως στο παρελθόν η απόκτηση ενός Toyota αποτελούσε μια απόλυτα εκλογικευμένη επιλογή, σήμερα όμως οι αγοραστές δεν το κάνουν μόνο με το μυαλό τους, αλλά και με την καρδιά τους! Κι αυτό είναι που έχει κάνει την Toyota love brand στην Ελλάδα. Αυτοκίνητα σαν το CHR, που αποτέλεσε ένα καινούργιο είδος αυτοκινήτου για την Toyota, μας έφερε νέους πελάτες. Στην πρώτη γενιά του μοντέλου, το 65% των αγοραστών του δεν ήταν πελάτες μας. Επεκταθήκαμε λοιπόν σε ένα νέο κοινό, το οποίο συνάμα θα εκτιμήσει τη χαμηλή κατανάλωση και την αξιοπιστία των αυτοκινήτων μας.

Ο Hermann Riedl για τις τιμές των αυτοκινήτων

Πώς εξελίσσεται για την Toyota η κατάσταση στη διαθεσιμότητα των μοντέλων της, ιδίως στις πιο δημοφιλείς κατηγορίες; >

Είναι αλήθεια, δυστυχώς, πως στα τελευταία δύο χρόνια αντιμετωπίσαμε κάποια θέματα στις παραδόσεις, που συνδυάστηκαν με την αυξημένη ζήτηση της μάρκας. Πλέον έχουν εξομαλυνθεί σε μεγάλο βαθμό λόγω της βελτίωσης της λειτουργίας της εφοδιαστικής αλυσίδας, με τους χρόνους παράδοσης να κυμαίνονται από ετοιμοπαράδοτα έως έξι μήνες, με εξαίρεση στα δύο πιο επιτυχημένα μας μοντέλα, το Yaris Cross και το Corolla Cross, των οποίων ο χρόνος παράδοσης είναι λίγο πιο επιμηκυσμένος, αλλά σύντομα κι αυτός θα βελτιωθεί.

Θεωρείτε πώς η αποκατάσταση στο επίπεδο ελλείψεων ανταλλακτικών θα επιφέρει και μείωση στις τιμές των αυτοκινήτων, τόσο για την Toyota όσο και για τον ανταγωνισμό; >

Αυτό που μπορώ να πω είναι ότι δε θα ξαναδούμε τις αυξήσεις των τελευταίων δύο ετών, ούτε όμως και σημαντικές μειώσεις, καθώς στο μεταξύ αυξήθηκαν τα κόστη, οι τιμές των πρώτων υλών, των μισθών κτλ. Η Toyota όμως θα συνεχίσει να προσπαθεί να προσφέρει τις καλύτερες τιμές από πλευράς αξίας της επένδυσης (value for money), συνυπολογίζοντας την αξιοπιστία, το χαμηλό κόστος χρήσης των μοντέλων μας και την υψηλή μεταπωλητική τους αξία.

Μήπως τελικά οι κατασκευαστές θα εξαναγκαστούν να περιορίσουν τις τιμές τους εξαιτίας της επέλασης των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών; >

Κατ’ αρχάς, πάντα υπήρχαν νέες εταιρείες που εισέρχονταν στην αγορά, όπως παλαιότερα ήταν οι κορεάτικες, και αυτό είναι υγιές. Όσον αφορά τις κινέζικες αυτοκινητοβιομηχανίες, είναι ακόμη νωρίς για να κρίνουμε. Πάντως από τις εταιρείες που ήδη έχουν έρθει στην Ευρώπη, δεν είχαν όλες επιτυχημένη πορεία. Κάποιες σημείωσαν πωλήσεις πολύ κατώτερες των προσδοκιών.

Σε κάθε περίπτωση, λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη τις κινέζικες εταιρείες, όπως οποιονδήποτε άλλον ανταγωνιστή. Πιστεύω πως κάποιοι από αυτούς θα εδραιωθούν στην αγορά, όμως το να ανοίξεις μια έκθεση και να βάλεις μέσα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δε σημαίνει απαραίτητα πως ο κόσμος θα σχηματίσει απ’ έξω ουρά για να το αποκτήσει. Δεν είναι τόσο απλό. Πιστεύω ότι οι αξίες που έχτισε η Toyota στο πέρασμα του χρόνου μας δίνουν ένα πλεονέκτημα απέναντι στις νεοεισερχόμενες εταιρείες.

Toyota Hermann Riedl

Οι κινεζικές εταιρείες δίνουν ιδιαίτερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση. Πώς αντιμετωπίζει η Toyota το θέμα των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων; >

Έχει επικρατήσει νομίζω μια λανθασμένη εντύπωση ότι η Toyota βλέπει με σκεπτικισμό τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα. Η Toyota υπήρξε πρωτοπόρος στην ηλεκτροκίνηση εδώ και περισσότερα από 25 χρόνια με τα υβριδικά οχήματα. Αυτό που πιστεύει, όμως, ως μια παγκόσμια εταιρεία που λειτουργεί σε όλες τις αγορές, είναι ότι σε αυτήν τη φάση απαιτείται η αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων τεχνολογιών ώστε να μπορέσουμε να καταπολεμήσουμε τις εκπομπές CO2, καθώς δεν είναι όλες οι χώρες του πλανήτη έτοιμες για αποκλειστικά αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα.

Σήμερα ήδη στην ελληνική αγορά διατίθενται πέντε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα από την Toyota και τη Lexus, ενώ στα επόμενα δυο, τρία χρόνια θα λανσάρουμε στην Ευρώπη ακόμα έξι μοντέλα, οπότε πλέον θα έχουμε μία πλήρη γκάμα BEV. Όλα αυτά τα αυτοκίνητα θα ενσωματώνουν την ποιότητα και το DNA της Toyota. Η εγγύηση, για παράδειγμα, που δίνουμε στην μπαταρία είναι για 10 χρόνια ή 1 εκατ. χιλιόμετρα, με διατήρηση, παράλληλα, τουλάχιστον του 70% της ισχύος της. Δε γνωρίζω άλλον κατασκευαστή που να προσφέρει μια εγγύηση τόσο μεγάλης διάρκειας.

Η Toyota επενδύει επίσης στην υδρογονοκίνηση. Με τη δυναμική που έχει αποκτήσει η ηλεκτροκίνηση, μήπως η τεχνολογία του υδρογόνου έχει χάσει το τρένο αν μη τι άλλο για τα επιβατικά αυτοκίνητα; >

Η πραγματικότητα είναι πως πρέπει να δει κανείς τη χρήση του υδρογόνου σε ένα ευρύτερο πλαίσιο. Υπάρχουν πολλές εξελίξεις σήμερα στο υδρογόνο, ακόμα και στην Ελλάδα, όπου πραγματοποιούνται σχετικές επενδύσεις. Την ίδια στιγμή η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει προσδιορίσει ότι θα πρέπει να υπάρχουν σε συγκεκριμένες αποστάσεις πρατήρια ανεφοδιασμού υδρογόνου στους αυτοκινητοδρόμους. Σίγουρα το υδρογόνο αποτελεί μια καλύτερη επιλογή για τα βαρέα οχήματα, κάποια από τα οποία ήδη κυκλοφορούν, καθώς σε ένα αντίστοιχο, αμιγώς ηλεκτρικό όχημα οι μπαταρίες είναι πολύ βαριές και απαιτούν τεράστιους χρόνους φόρτισης.

Toyota Hermann Riedl

Επίσης υπάρχουν κι άλλες εφαρμογές για το υδρογόνο, όπως γεννήτριες. Βλέπουμε πολύ γρήγορες εξελίξεις στον συγκεκριμένο τομέα, που ναι μεν σε αυτήν τη φάση αφορούν τα βαρέα οχήματα, αλλά ίσως αργότερα υπάρξει μεγαλύτερο ενδιαφέρον και για τα επιβατικά. Η τεχνολογία έχει δοκιμαστεί, και ήδη σήμερα μπορείς να αγοράσεις ένα υδρογονοκίνητο Toyota Mirai, οπότε δε θα μπορούσα να αποκλείσω τη συγκεκριμένη τεχνολογία για το μέλλον.

Έχετε κάποια εκτίμηση για την εξέλιξη της ελληνικής αγοράς το 2024; >

Αναμφίβολα βλέπουμε μια ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου για την επόμενη χρονιά. Θεωρώ πως θα τα πάει πολύ καλά η ελληνική οικονομία, η οποία εμφανίζει μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης από την υπόλοιπη Ευρώπη και κερδίζει την εμπιστοσύνη των επενδυτών. Αντίστοιχα, βλέπουμε αύξηση των παραγγελιών στα νέα αυτοκίνητα. Αυτό έχει ένα ακόμα όφελος, καθώς η Ελλάδα έχει τον πιο απαρχαιωμένο στόλο αυτοκινήτων, τον οποίο θα πρέπει κάποια στιγμή να τον δούμε να εκσυγχρονίζεται. Κάτι τέτοιο θα είναι καλό για την ασφάλεια και τον περιορισμό των ρύπων. Δεν απουσιάζουν φυσικά οι προκλήσεις. Ο πληθωρισμός δε βοηθάει, ούτε το φορολογικό σύστημα με τους προοδευτικούς συντελεστές.

Έπειτα από δεκάχρονη παραμονή στην Ελλάδα, πείτε μας τι είναι αυτό που εκτιμάτε ως ξένος στη χώρα μας και τι είναι αυτό που πραγματικά δεν αντέχετε; >

Αρχικά έρχεσαι για τα προφανή – τον ήλιο, τη θάλασσα και το καλό φαγητό. Όσο περισσότερο ζούσαμε εδώ, εκτιμήσαμε τη ζεστασιά και τη φιλοξενία των Ελλήνων, όχι μόνο του στενού κύκλου των φίλων μας, αλλά και των ανθρώπων που απλώς θα συναναστραφείς στο φούρνο, στο καφέ, παντού. Είναι κάτι, για παράδειγμα, που δεν το συναντάς στη Γερμανία. Φυσικά δεν όλα τέλεια, για παράδειγμα η κίνηση μπορεί να είναι κουραστική και οι δρόμοι να μην είναι τέλειοι, αλλά στο τέλος της ημέρας κοιτάς το συνολικό πακέτο και, έχοντας ταξιδέψει και ζήσει σε διάφορες χώρες, η Ελλάδα προσφέρει το καλύτερο πακέτο για την οικογένειά μου!

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΥΣΚΟΥΤΗΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ