10 Μαρ 2015

Volvo XC90

Το νέο Volvo XC90 σηματοδοτεί το δρόμο που θα ακολουθήσει η σουηδική φίρμα στο προσεχές μέλλον.

Περίπου πέντε μήνες μετά την εμφάνιση του XC90, του νέου μεγάλου SUV της Volvo, στην Έκθεση του Παρισιού, μας δόθηκε η ευκαιρία για την πρώτη οδηγική επαφή μαζί του. Παρά το μεγάλο του αμάξωμα, οι 2λιτροι κινητήρες του το καθιστούν ελκυστικό για τα δεδομένα της κατηγορίας, όμως η σημαντικότητα του αυτοκινήτου έγκειται σε όσα αυτό εκπροσωπεί για το μέλλον της εταιρείας.

Το νέο XC90, που είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε στη Βαρκελώνη και στις πέριξ ορεινές διαδρομές, κατ' αρχάς μαρτυρεί τη σχεδιαστική φιλοσοφία που θα διαθέτουν τα αυτοκίνητα της σουηδικής φίρμας από εδώ κι εμπρός, και από την άλλη είναι φορτωμένο με όλα τα high tech καλούδια που θα του εξασφαλίσουν ένα δυνατό χαρτί απέναντι στο γερμανικό ανταγωνισμό, προσφέροντας παράλληλα στους αγοραστές του την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στους τομείς της άνεσης και της ασφάλειας.

Ακόμα και στις εποχές που η γκάμα της Volvo δεν είχε να παρουσιάσει κάτι το ενδιαφέρον, υπήρχε μια εμφανής ευαισθησία σε ό,τι είχε να κάνει με την προστασία των επιβατών. Σήμερα, παρ' ότι στις απαιτητικές δοκιμές του EuroNCAP τα περισσότερα αυτοκίνητα είναι 5άστερα, η Volvo πιστεύει ότι υπάρχουν ακόμα σημαντικά περιθώρια βελτίωσης της παρεχόμενης ασφάλειας. Έτσι, στο πλαίσιο του προγράμματος της εταιρείας Vision 2020, η Volvo φιλοδοξεί και παίρνει το ρίσκο να ισχυρίζεται πως έπειτα από πέντε χρόνια κανείς δε θα σκοτώνεται ή τραυματίζεται σοβαρά σε ένα καινούργιο Volvo.

Προς την κατεύθυνση αυτήν, το νέο XC90 είναι εξοπλισμένο με νέα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας ικανά να προστατεύσουν τους επιβάτες σε καταστάσεις που δεν μπορούν να αναπαραχθούν στο ελεγχόμενο περιβάλλον του εργαστηρίου. Για το σκοπό αυτόν, άλλωστε, βρεθήκαμε στο τέλος του προηγούμενου χρόνου στο Γκέτεμποργκ, προκειμένου να παρακολουθήσουμε ένα ανορθόδοξο crash test του XC90 που με 80 χλμ./ώρα εκτρεπόταν σε ένα χαντάκι!

Στο μικροσκόπιο

Αρκετά, όμως, με τα συστήματα ασφαλείας, που περιγράφονται σε ξεχωριστό πλαίσιο, και ας εμβαθύνουμε σε αυτό καθαυτό το αυτοκίνητο. Βασισμένο σε ένα καινούργιο πλαίσιο, έτσι που να προσαρμόζεται και στις ανάγκες της plug-in υβριδικής έκδοσης, στοχεύει βασικά στην άνεση των επιβατών, χωρίς τα οδηγικά χαρακτηριστικά να μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Το νέο, ευέλικτο πλαίσιο, που η Volvo αποκαλεί «SPA» (Scalable Product Architecture), συνδυάζεται με διπλά ψαλίδια για τον εμπρός άξονα και ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων στον πίσω, όπου τα ελικοειδή ελατήρια έχουν αντικατασταθεί από μια ανορθόδοξη διάταξη εγκάρσιων φύλλων σούστας από ελαφρά υλικά. Από εκεί και πέρα, υποψιαζόμαστε πως αρκετοί από τους αγοραστές του XC90 θα το επιλέξουν με αερόσουστες, που υποκαθιστούν το ρόλο των ελατηρίων και των αμορτισέρ. Αυτή η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση διαθέτει πέντε διαφορετικές ρυθμίσεις, ώστε να προσαρμόζεται ιδανικά στις απαιτήσεις του οδηγού αλλά και στις εκάστοτε οδηγικές συνθήκες. Επιπλέον, μπορεί να χαμηλώσει το αμάξωμα έως και 5 εκ. για ευκολότερη φόρτωση, απλώς με το πάτημα ενός διακόπτη στον τεράστιο χώρο αποσκευών.

Στο σχεδιαστικό κομμάτι μάς είναι δύσκολο να προβάλουμε την αισθητική του XC90 στα μικρότερα μελλοντικά μοντέλα της γκάμας και να φανταστούμε την εξέλιξή της, εντούτοις κατά τη γνώμη μας η μεγάλη σχεδιαστική ανατροπή εντοπίζεται στο εσωτερικό, όπου η μέχρι σήμερα γνώριμη εικόνα με τους δεκάδες διακόπτες έχει αντικατασταθεί από μία μεγάλη οθόνη αφής και έναν περιορισμένο αριθμό χειριστηρίων στο τιμόνι και στην κεντρική κονσόλα. Στον τομέα των χώρων δε θα είχε κανείς αμφιβολία ότι το XC90 θα μπορούσε να μεταφέρει με άνεση πέντε επιβάτες, εντούτοις το εντυπωσιακό είναι ότι, και στην 7θέσια διάταξη, δύο κανονικού αναστήματος ενήλικες μπορούν να φιλοξενηθούν στην τρίτη σειρά καθισμάτων, όπου σε άλλες περιπτώσεις θα μπορούσαν να βολευτούν μόνο παιδιά μικρής ηλικίας.

Ανατροπή έχουμε και κάτω από το καπό του πολυτελούς αυτού SUV, όπου συναντάμε τη νέα γενιά κινητήρων, η οποία αποτελείται από 4κύλινδρα 2λιτρα σύνολα βενζίνης και πετρελαίου, προσφέροντας μια ποικιλία συνδυασμών ιπποδυνάμεων και προσθιοκίνητων ή τετρακίνητων παραλλαγών. Πιο συγκεκριμένα, το αυτοκίνητο προσφέρεται ως τετρακίνητο στις εκδόσεις D5 και Τ6 με κινητήρες πετρελαίου και βενζίνης, αντίστοιχα (αμφότεροι χωρητικότητας 1.969 κ.εκ.), σε εγκάρσια διάταξη και με απόδοση 225 και 320 ίππων. Στην κορυφή της γκάμας συναντάμε το plug-in υβριδικό Τ8, με τον κινητήρα βενζίνης να αποδίδει 318 ίππους, ισχύς που μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς, ενώ η συνδυασμένη απόδοση μαζί με τον ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται στον πίσω άξονα εκτοξεύεται στους 400 ίππους. Οι εκρηκτικές επιδόσεις (0-100 χλμ./ώρα σε 5,9 δλ.) συνδυάζονται με εντυπωσιακά χαμηλές εκπομπές CO2 (μόλις 59 γρ./χλμ.), κάτι στο οποίο συνεισφέρουν οι μπαταρίες, που προσφέρουν αυτονομία αμιγώς ηλεκτρικής κίνησης έως 40 χλμ. Η μετάδοση σε όλες τις περιπτώσεις γίνεται μέσα από ένα αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων.

Στα δύσκολα

Το νέο XC90 έχει δύσκολο δρόμο μπροστά του, διεκδικώντας χώρο από κολοσσούς όπως την Χ5, το Q7 και βέβαια την Μ-Class. Έχουν μάλιστα και θράσος ή, αν προτιμάτε, άγνοια κινδύνου οι Σουηδοί, αφού κοιτούν στα μάτια την κορυφή, με ατού όχι την τιμή και τον εξοπλισμό και άλλα χρηστικά σε σχέση με τους τρόπους αγοράς, αλλά την προηγμένη τεχνολογία όπως και την ποιότητα κύλισης που σου επιτρέπει να οδηγείς «λίμο» στην άσφαλτο και Land Rover στο χώμα. 
«Κάτι σαν Land Cruiser;» σχολιάζουν ρωτώντας οι ανήσυχοι συνεργάτες. Στο πατημένο χώμα, βεβαίως βεβαίως. Στην άσφαλτο, όμως, είναι πολύ καλύτερο, είτε οδηγείς το D5 είτε το Τ6, με κοινό παρονομαστή την τετρακίνηση. Με το βενζινοκίνητο, μάλιστα, θα πας γρήγορα. Σε προκαλεί να πας από τη διαδρομή που ανηφορίζει στους λόφους γύρω από τη Βαρκελώνη, όπου διαπιστώνεις πώς στρίβει και πώς επιβραδύνει, με δεδομένο το πόσο εντυπωσιακά επιταχύνει. 

Σε κάθε περίπτωση, με τις προδιαγραφές του Τ8 να ανατριχιάζουν και να δημιουργούν πονοκέφαλο στα R&D στο Μόναχο και στην ευρύτερη περιοχή όπου και το Ίνγκολσταντ, θα επιλέγαμε το D5 για ένα ωραίο τριήμερο στην Τοσκάνη ή, ακόμα καλύτερα, για μια βόλτα σε αγαπημένες διαδρομές σε άσφαλτο και χώμα γύρω από την Ιτέα, εκεί προς Λιδωρίκι, και όχι μόνο...

Μας άρεσε. Τόσο το συγκεκριμένο, που δεν έχει τίποτα που να θυμίζει το προηγούμενο XC90, όσο και -κυρίως- επειδή όλα αυτά τα καλούδια, συνδεδεμένα με την απόλυτη εξέλιξη των ηλεκτρονικών, θα προσαρμοστούν στις επόμενες, ακόμα πιο σύγχρονες κατασκευές των Σουηδών που, χάρη και στους Κινέζους, επιβιώνουν δημιουργικά, διατηρώντας το χαρακτήρα τους. Ακόμα μία φορά, μετά τα «40» και «60», τα σέβη μας στους Σουηδούς τεχνικούς, και είπαμε: έπεται συνέχεια._ Σ. Χ.

VOLVO XC90

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ D5 T6 Τ8

KINHTHΡΑΣ 4κύλινδρος 4κύλινδρος 4κύλινδρος

ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.969 κ.εκ. 1.969 1.969

ΙΣΧΥΣ 225 ίπποι/4.250 σ.α.λ. 320/3.500 400**

ΡΟΠΗ 47,9 χλγμ./1.750-2.500 σ.α.λ. 40,8/2.200-5.400 65**

ΚΙΒΩΤΙΟ Αυτόματο 8 σχέσεων Αυτόματο 8 σχέσεων Αυτόματο 8 σχέσεων

ΑΝΑΡΤΗΣΗ

ΕΜΠΡΟΣ Διπλά ψαλίδια βάσης

ΠΙΣΩ Διάταξη με άνω και κάτω συνδέσμους, εγκάρσια φύλλα σούστας

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 4.950x2.140x1.776 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.984 χλστ.

ΒΑΡΟΣ 2.078 κιλά-2.343

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ 7,8 δλ. 6,5 5,9

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 220 χλμ./ώρα 230 230

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 5,7 λίτρα/100 χλμ. 7,7 2,5

*ΤΙΜΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΗ

**ΣΕ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΜΕ ΤΟΝ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΡΑ

 

Ασφάλεια πάνω απ' όλα

Το XC90 διαθέτει μία σειρά από νέα συστήματα, τα οποία έχουν ως σκοπό την πρόληψη ενός ατυχήματος. Έτσι, το αυτοκίνητο έχει τη δυνατότητα να διακρίνει, τόσο τη μέρα όσο και τη νύχτα, τυχόν πεζούς, ποδηλάτες ή δικυκλιστές και αυτοκίνητα που παρεμβάλλονται στην πορεία του. Αν ο οδηγός αγνοήσει τη σχετική ηχητική προειδοποίηση, τότε ενεργοποιούνται τα φρένα. Καθώς οι αισθητήρες και το σχετικό λογισμικό εξελίσσονται, διαρκώς προστίθενται ολοένα και νέα χαρακτηριστικά που μπορούν να αναγνωρίσουν τους επικείμενους κινδύνους. Μια τέτοια προσθήκη είναι και αυτή του Αυτόματου Φρεναρίσματος σε Διασταυρώσεις, το οποίο ανιχνεύει την πιθανότητα σύγκρουσης με ένα αντίθετα κινούμενο όχημα, σε περίπτωση που ο οδηγός πραγματοποιεί αριστερή στροφή σε μια διασταύρωση. Και πάλι το αυτοκίνητο προειδοποιεί, και στη συνέχεια παίρνει πρωτοβουλία, επεμβαίνοντας στα φρένα.

 

Volvo XC90 T8

Το πρώτο πολυτελές plug-in υβριδικό SUV στον κόσμο διαθέτει εντυπωσιακή απόδοση (400 ίππους και 65 χλγμ. ροπής), τη στιγμή που οι εκπομπές CO2 διαμορφώνονται στα 59 γρ./χλμ. και η κατανάλωση στα 2,5 λίτρα βενζίνης/100 χλμ., στην υβριδική λειτουργία. Οι επιδόσεις εντυπωσιάζουν για το μέγεθος της κατασκευής, που ξεπερνά τους 2 τόνους, με τα 100 χλμ./ώρα να έρχονται από στάση σε 5,9 δλ. Για την κίνηση φροντίζει ο 2λιτρος Drive-E 4κύλινδρος κινητήρας με απόδοση 318 ίππους και 40,8 χλγμ. ροπής, που μεταφέρονται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων, ενώ στον πίσω άξονα συναντάμε έναν ηλεκτροκινητήρα 82 ίππων με ροπή 24,5 χλγμ. Το ενισχυμένο μοτέρ της μίζας με ισχύ 46 ίππων συνεισφέρει ώστε η μετάβαση στη μικτή λειτουργία να γίνεται όσο το δυνατόν πιο προοδευτικά, αλλά και στην επιτάχυνση, όταν ο οδηγός χρειάζεται έξτρα δύναμη. Η μπαταρία υψηλής τάσης 270-400 V, με απόδοση ισχύος 65 kW, είναι τοποθετημένη στο κεντρικό τούνελ του αυτοκινήτου και μπορεί να φορτιστεί από το οικιακό δίκτυο.

Το XC90 T8 διαθέτει πέντε διαφορετικά προγράμματα οδήγησης που ο οδηγός μπορεί να επιλέξει είτε από έναν περιστροφικό διακόπτη στην κεντρική κονσόλα είτε από την οθόνη αφής:

Hybrid Τυπική λειτουργία υβριδικού αυτοκινήτου με το συνδυασμό του 2λιτρου 4κύλινδρου βενζινοκινητήρα Drive-E και του ηλεκτρικού μοτέρ, για χαμηλή κατανάλωση.

Pure Αμιγώς ηλεκτρική λειτουργία με αυτονομία κοντά στα 40 χλμ.

Power Συνδυασμένη λειτουργία του κινητήρα εσωτερικής καύσης και του ηλεκτροκινητήρα με στόχο τις μέγιστες επιδόσεις.

AWD Συνδυασμένη λειτουργία των δύο κινητήρων με στόχο τη βέλτιστη πρόσφυση.

Save Δε χρησιμοποιείται ο ηλεκτροκινητήρας, προκειμένου η φόρτιση της μπαταρίας να χρησιμεύσει αργότερα, όταν ο οδηγός θελήσει να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά.

 

Περισσότερες φωτογραφίες:
Ετικέτες: