top icon
Μοντέλα

Car Of The Year 2000 – 2009

Τα μοντέλα που τιμήθηκαν με τον τίτλο «Car of The Year» την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα, άφησαν σημαντικό αποτύπωμα στη διαδρομή της Αυτοκίνησης. Όμως, ποιό θα ψηφίζατε, ως το καλύτερο από αυτά;

Στα 56 χρόνια από την πρώτη ψηφοφορία για το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς» σταδιοδρόμησαν με επιτυχία στην ευρωπαϊκή και όχι μόνο αγορά πολύ σημαντικά μοντέλα. Οι νικητές κάθε ετήσιας τελικής ψηφοφορίας της Επιτροπής COTY έχουν βαρύ όνομα, καθώς οι περισσότεροι καθόρισαν τις τάσεις, τις εξελίξεις και τις τεχνικές επιλογές της εποχής τους. Ο θεσμός «Car of The Year» συστάθηκε για πρώτη φορά το 1964 από μια ομάδα δημοσιογράφων και περιοδικών του Ειδικού Τύπου. Στις ημέρες μας, τα μέλη της κριτικής επιτροπής του COTY ανέρχονται στα 60, με την εκπροσώπηση 23 στο σύνολο χωρών στην κριτική Επιτροπή του. Χώρες, όπως η Γερμανία, η Ιταλία, η Μεγάλη Βρετανία και η Ισπανία εκπροσωπούνται στο θεσμό με 6 εκλέκτορες η κάθε μια. Από την πλευρά της η Ελλάδα έχει την τιμή να εκπροσωπείται στο θεσμό σταθερά από το 1982 και μετά, με τον ιδρυτή του περιοδικού «4Τροχοί» Κώστα Καββαθά να αποτελεί μόνιμο μέλος της Επιτροπής ως και το 2004 και τον διευθυντή του περιοδικού Στράτη Χατζηπαναγιώτου να αναλαμβάνει καθήκοντα στη θέση αυτή από την επόμενη χρονιά. Τη σκυτάλη από το 2021 παίρνει η αρχισυντάκτρια του περιοδικού Ελένη Ξενάκη. Όμως, στη συνέχεια, ας αφιερώσουμε λίγο χρόνο για τους ετήσιους νικητές της δεκαετίας του ’70, τον καθένα τους ξεχωριστά.

TOYOTA YARIS

2000 Toyota Yaris

Η ψηφοφορία αυτής της χρονιάς έμελλε να εξελιχθεί σε ένα θρίλερ, που έφερε το Toyota Yaris στην πρώτη θέση μόλις λίγες ψήφους πιο πάνω από το το επαναστατικό εξαθέσιο Fiat Multipla. Το σούπερμίνι αυτοκίνητο που αρχικά ξεκίνησε να παράγεται στην Ιαπωνία και αργότερα στην Γαλλία, ήταν μία εμφανισιακή επανάσταση δια χειρός Σωτήρη Κωβού, για τα δεδομένα της συντηρητικής Toyota. Το κόμπακτ αμάξωμα των δύο όγκων ήταν διαθέσιμο σε τρίποτες και πεντάπορτες εκδόσεις, ενώ κατόπιν ακολούθησε μία σχεδιαστικά αμφιλογόμενη έκδοση με την ονομασία Verso. Κάτω από το καπό έδωσαν το παρόν οι περίφημοι VVTi κινητήρες των 1.0 και 1.3 λίτρων, ενώ το εσωτερικό ήταν εξίσου ξεχωριστό με τον τρισδιάστατο ψηφιακό πίνακα οργάνων και τις πολυμορφικές προεκτάσεις στην εκμετάλλευση των χώρων.

Alfa Romeo 147

2001 Alfa Romeo 147

Ακόμη μεγαλύτερο ήταν το θρίλερ που εκτυλίχθηκε αυτή την χρονιά, μιας και μόλις μία ψήφος χώριζε τον νικητή από τον δεύτερο, από το δεύτερο Ford Mondeo, ενώ σε απόσταση αναπνοής ακολούθησε το υβριδικό Toyota Prius. Η 147 θα ακολουθούσε μετά από μερικά χρόνια στα χνάρια της 156, από την οποία δανείστηκε το ιταλικό DNA αλλά και πολλά μηχανολογικά στοιχεία. Οι επιρροές στην σχεδίαση ήταν εμφανείς (βλέπε κρυμμένες χειρολαβές των πίσω θυρών), κάτι που ίσχυε και στο πλούσιο και ποιοτικό εσωτερικό, το οποίο δέχθηκε ορισμένες επικρίσεις για τον χώρο που αναλογούσε στους πίσω επιβάτες και τις αποσκευές. Η 147 θα άφηνε με την σειρά της το δικό της στίγμα σε θέματα οδικής συμπεριφοράς, ενώ για την κινήση φρόντιζαν οι Twinspark βενζινοκινητήρες και οι JTDM πετρελαιοκινητήρες.

Peugeot 307

2002 Peugeot 307

Την μάχη των μικρομεσίων χάτσμπακ αυτής της χρονιάς κέρδισε το Peugeot 307 που τερμάτισε ξεκάθαρα εμπρός από το Fiat Stilo, ενώ ανάμεσα τους βρέθηκε το Renault Laguna. Το Peugeot 307 υιοθέτησε τα πρώτυπα της νέας εποχής, που ήθελε τα χάτσμπακ να έχουν μία ψηλή σιλουέτα δίνοντας έμφαση στην ευρυχωρία, με επιρροές από τον κόσμο των MPV αυτοκινήτων.. Η εξωτερική σχεδίαση ήταν σαφώς επηρεασμένη από το 206, προσφέροντας κορυφαία ορατότητα προς τα εμπρός χάρη στο μεγάλο παρμπρίζ. Το Peugeot 307 ήταν εξοπλισμένο με τον καθαρότερο πετρελαιοκινητήρα της εποχής του, τον 2.0 HDi 110 ίππων, o οποίος διέθετε φίλτρο μικροσωματιδίων. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι το 308 ήταν διαθέσιμο με 3, 4 και 5 πόρτες, σε εκδόσεις σεντάν, SW, CC, χωρίς να ξεχνάμε το 307 WRC, το οποίο διαδέχθηκε το 206 WRC στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι το 2004 και 2005.

RENAULT Megane

2003 Renault Megane

Άλλη μία χρονιά κυριαρχίας των μικρομεσαίων γαλλικών χάτσμπακ, μιας και στην πρώτη θέση βρέθηκε το Renault Megane. Η δεύτερη αυτή γενιά είχε τεράστιες εξωτερικές διαφορές σε σχέση με την πρώτη, κάτι που φυσικά οφείλετο στην επαναστατική σχεδιαστική γλώσσα της εταιρείας η οποία ήταν εμπνευσμένη από το Avantime. Θα περίμενε κανείς η σχεδίαση να αποτελεί τροχοπέδη για τις μελλοντικές εκδόσεις, κάτι που δεν ίσχυε, αφού τις τρίπορτες και πεντάπορτες εκδόσεις, ακολούθησαν σεντάν, στέισον, ακόμα και CC παραλλαγές, που εμπλουτίστηκαν από τις πενταθέσιες και επταθέσιες εκδόσεις του Scenic. Η προχωρημένη σχεδίαση βρήκε πεδίο εφαρμογής και στο εσωτερικό, ενώ στα δυνατά σημεία του Megane συμπεριλαμβάνονταν και η μεγάλη προσοχή που δόθηκε σε θέματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας, ενώ την εικόνα συμπλήρωσε η πλήρης γκάμα κινητήρων βενζίνης και πετρελαίου. Η ιδιαίτερη σχεδίαση πάντως είχε ορισμένες επιπτώσεις στην χωροταξική διαμόρφωση των πίσω θέσεων και του πόρτ μπαγκάζ, ενώ αρνητικές εντυπώσεις άφησε από την πρώτη στιγμή η αίσθηση του συστήματος διεύθυνσης.

FIAT Panda

2004 Fiat Panda

Το μικροκαμωμένο Panda κατάφερε να επικρατήσει ξεκάθαρα μιας μεγάλης μικρομεσαίας μάχης που εκτυλίχθηκε απέναντι στα Mazda 3 και VW Golf, τα οποία και τελικά ισοψήφησαν στην δεύτερη θέση, πίσω από την αναβίωση του θρυλικού μοντέλου της Ιταλικής εταιρείας, που ήρθε ως μία ακόμα επιβεβαίωση των ικανοτήτων της Fiat στην δημιουργία πετυχημένων μικρών οχημάτων. Σε σχέση με το γωνιώδες πρόγονο των 80’s, το νέο Panda (για το οποίο αρχικά η Fiat σκεφτόταν να χρησιμοποιήσει το όνομα Cingo) υιοθέτησε μία ψιλόλιγνη σιλουέτα, με τα πίσω φώτα να εκτείνονται από την οροφή μέχρι τον προφυλακτήρα. Το αποτέλεσμα ήταν μία αρκούντως ευρύχωρη και χρηστική καμπίνα, με πλούσιο εξοπλισμό που παρέπεμπε σε αυτοκίνητο μεγαλύτερης κατηγορίας, ενώ χαρακτηριστική ήταν η ψηλή θέσης οδήγησης, με έναν ανάλογα τοποθετημένο επιλογέα ταχυτήτων. Στους κινητήρες πέρα από τα βενζινοκίνητα σύνολα των 1,1 και 1,2 λίτρων, την παράσταση έκλεψε ο ικανότατος Multijet ντίζελ, τόσο από πλευράς απόδοσης όσο και οικονομίας. Αργότερα θα ακολουθούσε η τετρακίνητη έκδοση, καθώς και μία πιο σπορτίφ 100 ίππων.

Toyota Prius

2005 Toyota Prius

Ένα πραγματικά ευρύχωρο αυτοκίνητο, ακόμη και αν το συγκρίνουμε με τις μπερλίνες της μεσαίας κατηγορίας. H πανοραμική θέση για οδηγό και συνοδηγό, ο άπλετος χώρος για τα πόδια των πίσω επιβατών και ο ικανοποιητικός για τις αποσκευές τεσσάρων ανθρώπων με το κρυφό ράφι κάτω από τη μοκέτα δημιουργούν τις προϋποθέσεις για έναν άνετο γύρο της Eυρώπης. Aρχικά, η εκκίνηση του υβριδικού συστήματος σε μπερδεύει, αλλά γρήγορα εκτελείς σχεδόν αυτόματα τη διαδικασία, χωρίς να βγάζεις το τηλεχειριστήριο από την τσέπη. Aυτόματα ανοίγουν και οι μπροστινές πόρτες, τραβώντας το χερούλι, αλλά δεν κλειδώνουν έτσι, όταν απομακρύνεσαι από το αυτοκίνητο. Πώς είναι, τώρα, το ταξίδι με το υβριδικό Toyota; Oικονομικό, πάνω από όλα! Πόσο; H μέση κατανάλωση των 6,99 λίτρων/100 χλμ. τα λέει όλα.

RENAULT Clio

2006 Renault Clio

Tο ισορροπημένο προφίλ της κατασκευής ενισχύεται και από τα σημαντικά επιτεύγματα στο νευραλγικό τομέα της παθητικής ασφάλειας (τα 5 αστέρια στα τεστ του EuroNCAP έχουν ήδη κατακτηθεί), που ανεβάζει τον πήχη στην πολυπληθή και ολοένα πιο ανταγωνιστική αρένα της εν λόγω κλάσης. Η παραπάνω εικόνα τονώνεται και από τις επιτυχημένες-δοκιμασμένες επιλογές των Γάλλων στα μηχανικά μέρη, και συγκεκριμένα στους βενζινοκινητήρες, μιας και η υπάρχουσα -ήδη από το λανσάρισμα- γκάμα περιλαμβάνει τρία πολύ γνώριμα μηχανικά σύνολα (όλα 16βάλβιδα) που ξεχωρίζουν τόσο για το υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο και την ικανοποιητική τους ισχύ όσο, βέβαια, και για την οικολογική τους συνείδηση (1.2, 1.4 και 1.6 με 75, 100 και 110 ίππους, αντίστοιχα). Και όλα αυτά μέχρι τα μέσα του 2006, οπότε θα πραγματοποιηθεί και επίσημα το ντεμπούτο της έκδοσης Sport με το 2λιτρο κινητήρα, που για μια ακόμα φορά αναμένεται να ταράξει τα νερά στην κατηγορία των «καυτών» χάτσμπακ.

Ford S Max

2007 Ford S-Max

Το δε S-MAX είναι, κατά κάποιον τρόπο, η σπορτίφ έκδοση του Galaxy, που τοποθετείται ανάμεσα σε αυτό και το Mondeo. Αυτή η διαφορετική φιλοσοφία καταγράφεται και στον εξωτερικό σχεδιασμό, που αντλεί τα νέα στοιχεία από το Iosis. Οι ομοιότητες στις φόρμες είναι εμφανείς, ενώ οι διαφορές εντοπίζονται στις λεπτομέρειες (στρογγυλοί προβολείς ομίχλης, οι οποίοι στο S-Max βρίσκονται πιο ψηλά, διακοσμητικοί αεραγωγοί πίσω από τα φτερά) και κυρίως στη διαμόρφωση του πρυμναίου τμήματος. Πιο γωνιώδες στο Galaxy και πιο καμπύλο στο «αδελφό» MPV, που ακολουθεί πιο έντονες γραμμές. Εσωτερικά, έχουμε ουσιαστικά κοινό σχεδιασμό. Η ποιότητα των υλικών είναι αυτή που γνωρίζουμε τα τελευταία χρόνια από τους Γερμανούς, με μαλακά πλαστικά και γενικότερα ποιοτική αίσθηση. Και τα δύο ενσωματώνουν το σύστημα FFS (Fold Flat System), το οποίο επιτρέπει την εύκολη αναδίπλωση της δεύτερης και της τρίτης σειράς καθισμάτων και την αυξομείωση του χώρου αποσκευών ανάλογα με τις ανάγκες. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, έχουμε ένα πολύ ευρύχωρο εσωτερικό για τους πέντε επιβάτες, ενώ οι δύο «πτυσσόμενες» θέσεις της τρίτης σειράς εξυπηρετούν (όπως σχεδόν σε όλα τα MPV), με την 7θέσια διάταξη, κυρίως παιδιά ή ενήλικες σε μικρές διαδρομές.

Fiat 500

2008 Fiat 500

Με μία λέξη, το κρίνουμε εντυπωσιακό. Ανοίγεις πόρτα, μπαίνεις, την κλείνεις και χαμογελάς. Ήχος που προδίδει ποιότητα αλλά και δύναμη συνδυασμένη με την εξαιρετική εργονομία σε κάθε επίπεδο. Το στιλ είναι συνεπέστατο, τόσο σε χρωματισμούς όσο και σε μεγέθη, χωρίς να υπολείπεται σε ποιότητα στα σκληρά πλαστικά, ενώ οι συνδυασμοί αποδεικνύονται και πρακτικοί. Ο μέσος άνθρωπος που δεν ξεπερνά το 1,80 κάθεται τέλεια και στη θέση οδηγού και παραπλεύρως, ενώ τα πάντα τα έχεις στο πιάτο και σε προκαλούν να τα χρησιμοποιήσεις-αξιοποιήσεις. Δεν έχεις λόγους να αναμείνεις και η πρώτη εντύπωση έχει να κάνει με την ποιότητα-άνεση της ανάρτησης. Δεν αφήνεις γκάζι στις γραμμές του τρένου και η απορρόφηση είναι επιπέδου τουλάχιστον Peugeot 207. Στην πιο έντονη λακκούβα και στο ελληνικού τύπου εγκάρσιο παρακάτω είσαι πλέον σίγουρος: είναι καλά, πολύ καλά φτιαγμένο. Δημιουργεί αυτήν τη σπάνια αίσθηση που σπάει τα νεύρα των ανταγωνιστών. Ένα κομμάτι μέταλλο καλά κατεργασμένο, όπου, εντέλει, βιδώθηκαν με ευλάβεια τα μηχανικά μέρη. Οι αεροδυναμικοί θόρυβοι είναι ελάχιστοι, ακόμα και όταν παίζεις με τα 160 χλμ./ώρα σε επαρχιακό δρόμο.

Opel Insignia

2009 Opel Insignia

Η ποιότητα κύλισης είναι εξαιρετική και η ανάρτηση αφήνει τη σιγουριά για άνεση ακόμα και επί ελληνικής ασφάλτου. Επίσης, εντυπωσιακός για τα δεδομένα της εταιρείας είναι ο επιλογέας του 6τάχυτου κιβωτίου με το οποίο συνδυάζεται ο κινητήρας. Ένα από τα σημεία που παραδοσιακά άφηναν σκιά στο οδηγικό προφίλ των αυτοκινήτων της φίρμας έχει αλλάξει άρδην, χάρη στις μικρές διαδρομές και στο πολύ καλό κούμπωμα. Το τιμόνι είναι αρκετά ελαφρύ, αλλά χωρίς να χαλάει τη γενικότερα καλή εικόνα του αυτοκινήτου, ενώ στη «θεϊκή» αυστριακή άσφαλτο η τετρακίνηση και τα τεράστια ελαστικά δε θα μπορούσαν παρά να συμβάλουν τα μέγιστα στην αποτελεσματικότητά του. To μεσαίο οικογενειακό της Opel πατάει με σιγουριά στις στροφές, τη στιγμή που το Adaptive (όπως το ονομάζει η Opel) σύστημα 4×4 προσαρμόζει την κατανομή στους δύο άξονες, ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης. Μέρος των παραπάνω θα διατίθεται ήδη από τη μικρότερη εκδοχή με το σύνολο των 1,6 λίτρων (115 ίπποι)


Για το καλύτερο αυτοκίνητο της περιόδου 2000-2009 ψηφίστε ΕΔΩ


COTY_logo

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ