top icon
Formula 1

Αλλάζοντας περιβάλλον

Έπειτα από πέντε αγώνες στη φετινή σεζόν της Formula 1, έχει δημιουργηθεί μια εικόνα για τους πέντε οδηγούς που άλλαξαν ομάδα για το 2021.

Ίσως στον επόμενο αγώνα η εικόνα να αλλάξει ξανά. Άλλωστε, στην F1 είσαι όσο καλός ήταν ο τελευταίος αγώνας σου. Ωστόσο, οι δυσκολίες που έχουν αντιμετωπίσει στη διαδικασία προσαρμογής στο καινούργιο περιβάλλον τους αυτοί οι αρκετά έμπειροι οδηγοί, δείχνει πόσο μεγάλη πρόκληση αποτελεί για αυτούς. Carlos Sainz, Sergio Perez, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel και Fernando Alonso δεν είναι τυχαίοι οδηγοί. Ωστόσο έχουν δυσκολευτεί πολύ να προσαρμοστούν στο καινούργιο περιβάλλον τους.

Αποδεικνύει επίσης ότι στην F1, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά όπως «ο Χ οδηγός είναι ταχύτερος του Ψ, οπότε μόλις πάει στην ίδια ομάδα θα είναι πιο ανταγωνιστικός». Υπάρχουν πολυάριθμοι μικροί παράγοντες που σχηματίζουν τη συνολική εικόνα και είναι πολύ εύκολο να παραβλέπονται ως λεπτομέρειες. 

Υπάρχουν τρεις παράγοντες που δυσχεραίνουν το έργο των πέντε οδηγών. Ο πρώτος είναι τα περιορισμένα χιλιόμετρα χειμερινών δοκιμών που πραγματοποιήθηκαν φέτος. Οι περισσότεροι οδηγοί είχαν μιάμιση ημέρα με το νέο μονοθέσιο. Ωστόσο, θα πρέπει να αναλογιστεί κανείς ότι εντός μισής ημέρας δοκιμών, ο οδηγός μπορεί να γράψει χιλιόμετρα περίπου αντίστοιχα με όσα διανύει σε ένα αγωνιστικό σαββατοκύριακο και με πολύ περισσότερη ελευθερία όσον αφορά την προσαρμογή του στησίματος.

Παράλληλα, οι περιορισμοί στους τεχνικούς κανονισμούς όσον αφορά τις διαστάσεις του δαπέδου εμπρός από τα πίσω ελαστικά έχουν μειώσει τη δυνατότητα παραγωγής αρνητικής άντωσης στο πίσω μέρος των μονοθεσίων. Αυτό κάνει τον πίσω άξονα πιο νευρικό. Επιπλέον, οι πιο σκληροί σκελετοί των φετινών ελαστικών κάνουν τα μονοθέσια πιο υποστροφικά.

Carlos Sainz

O Ισπανός φαίνεται να έχει προσαρμοστεί στη Ferrari καλύτερα από τους υπόλοιπους οδηγούς που έχουν βρεθεί σε καινούργια ομάδα φέτος. Άλλωστε, είναι ο μοναδικός εξ αυτών που έχει καταφέρει να ανέβει στο βάθρο. Ωστόσο, υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που έχουν βοηθήσει τον Sainz να έχει την καλύτερη εικόνα φέτος. Πρώτον, προήλθε από μια ομάδα που, όπως αποδεικνύεται φέτος, διέθετε ένα δύστροπο μονοθέσιο, ενώ η φετινή Ferrari φαίνεται ότι είναι πολύ πιο «φιλική προς το χρήστη» ιδίως στις αργές στροφές. Επίσης, είχε τη δυνατότητα να κάνει αρκετές δοκιμές τόσο στο Fiorano με μονοθέσιο του 2018, όπως και σε τεστ ελαστικών του 2022 με ζάντες 18”, πολλά εκ των οποίων έχει διεξάγει μέχρι στιγμής η Ferrari. 

Φυσικά και ο ίδιος έχει βοηθήσει την κατάσταση, όντας συνεχώς στο εργοστάσιο της Scuderia στο Maranello, σε βαθμό που οι τεχνικοί δεν είχαν να του δώσουν κάτι άλλο να κάνει! Επίσης, ένας αγώνας κάνει μεγάλη διαφορά, καθώς πριν το Μονακό, ο Sainz είχε σημειώσει μονάχα τους μισούς βαθμούς από τον Leclerc, ενώ μετά το βάθρο στους δρόμους του πριγκιπάτου βρίσκεται στο 95% των βαθμών του Μονεγάσκου. 

Sergio Perez

O Μεξικανός είναι ο οδηγός εκ των πέντε που έχει πάει στην ομάδα με το πιο ανταγωνιστικό μονοθέσιο, ωστόσο μέχρι στιγμής δεν έχει καταφέρει να ανέβει στο βάθρο. Ο τομέας στον οποίο υστερεί ο Perez σε σύγκριση με τον Max Verstappen είναι οι κατατακτήριες δοκιμές, όπου κατά μέσο όρο βρίσκεται 0,465 δλ. πίσω από τον Ολλανδό. Ο Perez έχει δυσκολευτεί να προσαρμοστεί στη συμπεριφορά της RB16B, η οποία έχει «βιδωμένο» εμπρός μέρος, αλλά αρκετά νευρικό πίσω μέρος όταν οδηγείται στο όριο. Ωστόσο, προς τιμήν του, δεν έχει προσπαθήσει να οδηγήσει το στήσιμο του μονοθεσίου προς διαφορετική κατεύθυνση, όπως είχε επιχειρήσει ο Gasly, καθώς είναι εμφανές ότι αποδίδει καλά στα χέρια του Verstappen. 

Λόγω των μέτριων εμφανίσεων στις κατατακτήριες δοκιμές, συνήθως οι Κυριακές του Perez αφορούν αγώνες ανάκαμψης. Παρά τις καλές εμφανίσεις του, δεν έχει καταφέρει ακόμη να διαδραματίσει το ρόλο για τον οποίο τον προσέλαβε η Red Bull στη φετινή μάχη του τίτλου. Αν ο Μεξικανός βρισκόταν στη θέση που έπρεπε στην Ισπανία, η Mercedes δε θα είχε τη δυνατότητα να ανάγει σε νικητήρια τη στρατηγική δύο pit stop με τόση ευκολία. Βέβαια, στις κατατακτήριες δοκιμές της Ισπανίας είχε αντιμετωπίσει πρόβλημα πόνων στον ώμο του. Ωστόσο είναι προφανές ότι η Red Bull τον χρειάζεται πιο ανταγωνιστικό για να βοηθήσει τον Verstappen στη μάχη για τον τίτλο με τον Hamilton. 

Daniel Ricciardo

Έως το GP Ισπανίας, ο Αυστραλός έδειχνε να σημειώνει σταδιακή πρόοδο. Ωστόσο, όλα γκρεμίστηκαν στο Μονακό, όπου ιστορικά είναι μια από τις πίστες στις οποίες παράγει μερικές από τις πιο ανταγωνιστικές εμφανίσεις του. Ο τρόπος με τον οποίο ο Ricciardo διατηρεί το πόδι του στο πεντάλ του φρένου στην είσοδο των στροφών προκαλεί υποστροφή στη φετινή McLaren. O τρόπος με τον οποίο «στηρίζει» η αεροδυναμική το συγκεκριμένο μονοθέσιο κατά τη διαδικασία πέδησης, απαιτεί πιο ισχυρή και απότομη πίεση στα φρένα και απομάκρυνση του ποδιού από το αριστερό πεντάλ πιο νωρίς. 

Ο συνδυασμός των φετινών ελαστικών με το μονοθέσιο της McLaren, τονίζει αυτή την τάση ακόμη περισσότερο. Επειδή η διαδικασία αυτή δεν είναι ακόμα αυτόματη για τον Ricciardo, ο Αυστραλός χάνει αρκετό χρόνο, ιδίως στις αργές στροφές. Τα χαρακτηριστικά του Μονακό τόνισαν το μειονέκτημα αυτό. Σε πίστες με λιγότερες αργές στροφές η διαφορά από τον Norris θα είναι μικρότερη. Ωστόσο ίσως ο Αυστραλός πρέπει να προσαρμοστεί στο πιο δύστροπο μονοθέσιο εκ των πέντε. Επιπλέον, ο Ricciardo δεν είχε τη δυνατότητα να κάνει περαιτέρω δοκιμές με μονοθέσιο του 2018, διότι τότε η McLaren χρησιμοποιούσε κινητήρες Renault.

Sebastian Vettel

Το ξεκίνημα του Γερμανού ήταν το πιο απογοητευτικό όλων. Σε αυτό συνέβαλε και η ελλιπής προετοιμασία, καθώς αντιμετώπισε πολλαπλά προβλήματα στις χειμερινές δοκιμές, κάνοντας πολύ λίγα χιλιόμετρα. Η σύγκρουση με τον Ocon στο Μπαχρέιν ήταν αδικαιολόγητη. Η Imola ήταν καταστροφικός αγώνας και παρά την παρουσία στο Q3 στην Πορτογαλία, η επίδοση αυτή δε συνοδεύτηκε από αντίστοιχη εμφάνιση στον αγώνα. 

Στο Μονακό, ο Vettel ήταν εντελώς διαφορετικός, όντας ο ταχύτερος οδηγός της Aston Martin από την Πέμπτη και εκτέλεσε άψογα τη στρατηγική παράτασης της παραμονής του στην πίστα πριν το pit stop, όντας αποφασιστικός στη μάχη με τον Gasly. H εμφάνισή του στο πριγκιπάτο θύμισε κάτι από παλιό Vettel. Το ζήτημα είναι οι εμφανίσεις αυτές να επαναλαμβάνονται κάθε αγωνιστικό σαββατοκύριακο. Ο Vettel επίσης δεν είχε τη δυνατότητα να κάνει περαιτέρω δοκιμές με παλιό μονοθέσιο, διότι τα πνευματικά δικαιώματα εκείνων των μονοθεσίων ανήκουν στην Force India και όχι στην Racing Point/Aston Martin.

Fernando Alonso

Έπειτα από μια μαχητική εμφάνιση στο Μπαχρέιν, ο Ισπανός δυστυχώς αποτελεί σκιά του καλού εαυτού του, ιδίως στις κατατακτήριες δοκιμές, αποτυγχάνοντας να φέρει τα ελαστικά του σε ιδανική θερμοκρασία, γεγονός που κόστισε ακριβά ιδίως στο Μονακό. Μπορεί οι εμφανίσεις του στους αγώνες να είναι αρκετά καλές (με εξαίρεση ίσως την Imola), αλλά απέναντι σε έναν βελτιωμένο φέτος Ocon, δεν έχει παράγει απάντηση μέχρι στιγμής.

Προφανώς, ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματά του είναι το γεγονός ότι επιστρέφει στην F1 έπειτα από δύο χρόνια αποχής. Ωστόσο έκανε αρκετά χιλιόμετρα δοκιμών προετοιμασίας στο τέλος του 2020. Κατά πόσο ο παράγοντας ηλικία παίζει ρόλο στη συγκεκριμένη περίπτωση, θα διαπιστωθεί από το αν θα δούμε τον Alonso να θυμίζει τον καλό του εαυτό. 

O ίδιος σχολίασε: «Ίσως αντιμετωπίζω περισσότερες δυσκολίες απ’ όσες περίμενα. Δεν είναι όμως ότι περίμενα τα αποτελέσματα να έρθουν αυτόματα. Νόμιζα ότι σε 3-4 αγώνες θα βρισκόμουν στο 100%, αλλά φαίνεται ότι αυτό θα πάρει 8-9 αγώνες για να συμβεί. To ξεκίνημα της σεζόν δεν είχε το καλύτερο πρόγραμμα αγώνων. Υπήρχαν η Imola και το Portimao, πίστες που είχα να οδηγήσω πολλά χρόνια, ή ποτέ, ενώ οι υπόλοιποι πιλότοι είχαν οδηγήσει εκεί πριν από μερικούς μήνες»

Η Alpine θα παρουσιάσει στο Γαλλικό GP ένα καινούργιο σύστημα υποβοήθησης του τιμονιού, το οποίο θα είναι πιο σκληρό, για να συμβαδίζει με τις προτιμήσεις του Ισπανού. Ο Alonso ευελπιστεί ότι με την αναβάθμιση αυτή θα καταφέρει να ξεκινήσει εκ νέου τη σεζόν του, έχοντας καλύτερη αίσθηση των αντιδράσεων του μονοθεσίου.

Ενδεχομένως το δείγμα πέντε αγώνων, δεδομένων των συνθηκών, να είναι πολύ μικρό. Ίσως πάλι η εικόνα να αλλάξει κατά πολύ μετά το GP του Αζερμπαϊτζάν, όπου π.χ. ο Perez θα μπορούσε να κάνει μια πολύ καλή εμφάνιση, όπως συνηθίζει. Αλλά και οι πέντε κυνηγούν περαιτέρω βελτίωση των εμφανίσεών τους. Κάποιοι σε μεγαλύτερο βαθμό από άλλους. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε σε ποιο στάδιο της σεζόν θα νιώθουν ότι έχουν φτάσει πλέον στο επίπεδο να αντλήσουν το 100% από τα μονοθέσιά τους._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ