top icon
Formula 1

Οι επιπτώσεις του ατυχήματος

Οι επιπτώσεις της σύγκρουσης μεταξύ των δύο διεκδικητών του τίτλου της Formula 1 στο Βρετανικό GP εκτείνονται πέραν του βαθμολογικού τομέα.

Η σύγκρουση μεταξύ Max Verstappen και Lewis Hamilton ήταν μια από τις πιο δραματικές στιγμές της φετινής σεζόν, η οποία έχει προσφέρει ήδη αρκετές συγκινήσεις, αρκεί να σκεφθεί κανείς τους τελευταίους γύρους του GP Αζερμπαϊτζάν.

Όπως είναι φυσικό, οι επιπτώσεις του ατυχήματος για τον Verstappen και τη Red Bull στη βαθμολογία ήταν πολύ μεγάλες. Στο Πρωτάθλημα Οδηγών η το πλεονέκτημα του Ολλανδού συρρικνώθηκε από τους 33 βαθμούς στους 8 και στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών η Red Bull είδε μια διαφορά 44 βαθμών να γίνεται μόλις 4.

Μονάδα ισχύος

Μία από τις μεγαλύτερες ανησυχίες της Red Bull είναι αν θα έχει τη δυνατότητα να διασώσει τη μονάδα ισχύος του Verstappen. Σύμφωνα με τον τεχνικό διευθυντή της Honda, Toyaharu Tanabe, εντέλει η ζημιά είναι μικρότερη απ’ όση είχε φοβηθεί ο ίδιος αρχικά ότι θα είναι.

Ωστόσο, η μονάδα θα σταλεί στην HRD στη Σακούρα της Ιαπωνίας για να ελεγχθεί ενδελεχώς. Εκεί θα διαπιστωθεί αν η μονάδα μπορεί να χρησιμοποιηθεί και πάλι σε αγωνιστικές συνθήκες χωρίς φόβο προβλήματος αξιοπιστίας, ή αν απλά θα χρησιμοποιείται εφεξής μονάχα στις ελεύθερες δοκιμές.

Πρόκειται για τη μονάδα που η Red Bull ξεκίνησε να χρησιμοποιεί στο GP Γαλλίας και απέχει ακόμα από το να καλύψει τα προβλεπόμενα χιλιόμετρα διάρκειας ζωής. Εάν ο Verstappen αναγκαστεί φέτος να χρησιμοποιήσει τέταρτο κινητήρα εσωτερικής καύσης, τούρμπο, ERS-K ή ERS-H ή τρίτη μπαταρία, ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου θα δεχθεί ποινή στη σειρά εκκίνησης του αγώνα που θα παρουσιαστούν αυτά τα στοιχεία της μονάδας.

Budget cap

Το άλλο μεγάλο κόστος για τη Red Bull είναι αυτό της επισκευής του μονοθεσίου, το οποίο θα αφαιρεθεί από τον συνολικό προϋπολογισμό της χρονιάς. Η Mercedes είχε αναφέρει ότι οι επισκευές για το ατύχημα του Bottas στην Imola κόστισαν 1 εκατομμύριο βρετανικές λίρες. Η ζημιά στην RB16Β αν δεν είναι αντίστοιχη, θα είναι παραπλήσιου κόστους.

Τα χρήματα αυτά θα πρέπει να αφαιρεθούν από κάποιο άλλο τομέα, αφού οι μεγάλες ομάδες προσπαθούν να φτάσουν όσο το δυνατόν πιο κοντά στο ετήσιο όριο εξόδων των 145 εκατομμυρίων δολαρίων. Σε μερικές περιπτώσεις ενδέχεται να επηρεάσουν τον προϋπολογισμό της εξέλιξης του μονοθεσίου της επόμενης σεζόν.

Συμπεριφορά στην πίστα

Σύμφωνα με τον σχολιαστή της βρετανικής τηλεόρασης (και πρώην οδηγό της F1), Martin Brundle, οι άνθρωποι της Red Bull έχουν στα χέρια τους δεδομένα που δείχνουν ότι στο γύρο της σύγκρουσης, ο Hamilton εισήλθε στη στροφή της Copse με περισσότερα χιλιόμετρα απ’ ότι το είχε κάνει ολόκληρο το σαββατοκύριακο και δε θα είχε καταφέρει να πάρει τη στροφή χωρίς να ανοίξει τη γραμμή του αρκετά…

Ο Hamilton δήλωσε την Κυριακή: «Δεν είναι αυτός ο τρόπος με τον οποίο θέλω να νικήσω έναν αγώνα ή γενικά». Ερωτώμενος αν θα υπάρξουν συνομιλίες μεταξύ τους πριν το GP Ουγγαρίας, ο Hamilton απάντησε: «Δεν ξέρω. Είμαι ανοιχτός σε αυτό, δεν έχω πρόβλημα, αλλά δεν ξέρω τι έχουμε να πούμε. Απλά θα συνεχίσουμε να επιτιθόμαστε, πρέπει να υπάρχει σεβασμός στην πίστα, αλλά εάν δεν υπάρχει, αυτό θα συμβαίνει πιο συχνά, υποθέτω».

Ο Βρετανός προσέθεσε ότι «δεν πρόκειται ποτέ να υποχωρήσω για κανέναν και δε θα με εκφοβίσουν προς το να γίνω λιγότερο επιθετικός». Οπότε ο Hamilton δεν πρόκειται να αλλάξει τη στάση του από αυτό που είδαμε στο Silverstone στις μεταξύ τους μονομαχίες.

Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε αν θα αλλάξει η προσέγγιση του Verstappen. Αν θα γίνει πιο προσεκτικός στην υπεράσπιση της θέσης του, γνωρίζοντας ότι o Hamilton δε θα υποχωρήσει, ή αν θα γίνει και αυτός πιο επιθετικός όταν βρεθεί πίσω από την Mercedes του αντιπάλου του.

O ρόλος της FIA

Ο διευθυντής αγώνων της FIA, Michael Masi, επανέλαβε ότι η αντιμετώπιση των συμβάντων ολόκληρου του πρώτου γύρου είναι πιο επιεικής. Ωστόσο, ο Αυστραλός προσέθεσε ότι οι ομάδες είναι αυτές που ζήτησαν πιο αυστηρή αντιμετώπιση, έπειτα από τη σεζόν του 2020, που η Διεθνής Ομοσπονδία είχε ακολουθήσει μια πιο επιεική στάση στα περιστατικά μεταξύ οδηγών στην πίστα.

Εφόσον όμως ο Hamilton τιμωρήθηκε και η σύγκρουση δε θεωρήθηκε «αγωνιστικό συμβάν», μήπως θα έπρεπε να η ποινή του να είχε κάνει μεγαλύτερη διαφορά στον αγώνα; Αν είχε δεχθεί π.χ. ποινή διέλευσης από το pit lane, στα αρχικά στάδια του αγώνα, η πορεία του αγώνα του θα είχε υποστεί μεγαλύτερο πλήγμα, αν και πάλι κερδισμένος θα έβγαινε, δεδομένου ότι θα είχε τη δυνατότητα να σημειώσει βαθμούς.

Με πρόσφατο παράδειγμα την ποινή 5 δλ. στον Lando Norris στο GP Αυστρίας, η ποινή του Hamilton ήταν επιεικής. Ίσως η επιείκεια αυτή να οφείλεται στο γεγονός ότι το συμβάν εκτυλίχθηκε στον 1ο γύρο του αγώνα. Επίσης, οι αγωνοδίκες έκριναν ότι η ευθύνη για το συμβάν δεν έπεφτε αποκλειστικά στον Hamilton, αλλά ότι αυτός ήταν που έφταιγε σε μεγαλύτερο ποσοστό. Τι ποσοστό ήταν αυτό, δε θα μάθουμε ποτέ…

Αιτιολόγηση αγωνοδικών

Αν και δεν υπάρχουν επίσημα δημοσιευμένοι κανονισμοί όσον αφορά το «δικαίωμα» στη στροφή καθενός εκ των εμπλεκόμενων στο συμβάν οδηγών, οι αγωνοδίκες έχουν στα χέρια τους κατευθυντήριες υποδείξεις.

Ως γενικός κανόνας, το επιτιθέμενο μονοθέσιο στην εσωτερική έχει δικαίωμα σε χώρο, εφόσον αρκετά μεγάλο μέρος του (εδώ, ο γράφων υποθέτει ότι υπονοείται περισσότερο από 50%, βασιζόμενος και σε δηλώσεις του Alonso που αναφέρεται σε αυτό ακριβώς το ποσοστό) βρίσκεται πλάι στο προπορευόμενο μονοθέσιο (που βρίσκεται στην εξωτερική), όταν ξεκινάνε να στρίβουν.

Αντιθέτως, εάν ένας οδηγός επιτίθεται από την εξωτερική στην προσέγγιση μιας στροφής, το μονοθέσιό του θα πρέπει να βρίσκεται πλήρως δίπλα από το αμυνόμενο στην εσωτερική για να έχει δικαίωμα χώρου στη στροφή. Αυτός ήταν ο συλλογισμός με βάση τον οποίο ο Norris δέχθηκε ποινή 5 δλ. στο GP Αυστρίας για τη μάχη του με τον Perez.

Σύμφωνα με την αναφορά των αγωνοδικών, ο Hamilton βρισκόταν ελάχιστα πίσω από τον Verstappen στην είσοδο της στροφής. Για αυτό και οι αγωνοδίκες δεν έκριναν ότι η ευθύνη επιβαρύνει μονάχα τον Hamilton.

Το γεγονός ότι στην ευθεία, η εμπρός αεροτομή του Hamilton έφτασε στο επίπεδο των εμπρός τροχών του Verstappen όμως, δε δίνει στον Βρετανό το δικαίωμα να κάνει ό,τι θέλει στη στροφή. Οι υποδείξεις των αγωνοδικών αναφέρουν επίσης ότι ο οδηγός θα πρέπει να στρίψει «καθαρά». Οι αγωνοδίκες έκριναν ότι ο Hamilton δεν κατάφερε να το κάνει αυτό, όντας αρκετά μακριά από την κορυφή της στροφής. Συνεπώς, η εκτέλεση της κίνησης του Hamilton δεν ήταν απολύτως «καθαρή».

Νομικές επιπτώσεις

Η Red Bull προσέλαβε ένα δικηγόρο για να εξετάσει τι μπορεί να κάνει η ομάδα σε μια τέτοια περίπτωση, εντός των αγωνιστικών κανονισμών και τη νομοθεσίας. Ο αγωνιστικός σύμβουλος της Red Bull, Helmut Marko δήλωσε: «Δε μπορούμε να το αφήσουμε έτσι. Ίσως φταίνε οι κανονισμοί. Οι κανονισμοί πρέπει να επανεξεταστούν, καθώς και το σύστημα των αγωνοδικών». O Αυστριακός προβλέπει ότι η σχέση μεταξύ των δυο διεκδικητών του τίτλου θα είναι ακόμη πιο τεταμένη στο μέλλον «και δεν ήταν ποτέ χαλαρή», όπως προσέθεσε.

Ο ισχυρισμός της Red Bull είναι ότι η ευθύνη της σύγκρουσης επιβαρύνει αποκλειστικά τον Hamilton. Εφόσον η αυστριακή ομάδα έχει τη δυνατότητα να παρουσιάσει στη FIA καινούργια δεδομένα όσον αφορά το ατύχημα, που δεν είχαν οι αγωνοδίκες στη διάθεσή τους όταν έλαβαν την απόφαση, τότε τότε η Διεθνής Ομοσπονδία ενδέχεται να την επανεξετάσει. Κατά πόσο τα στοιχεία που ανέφερε ο Brundle είναι νέα δεδομένα, μένει να διαπιστωθεί._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ