O Sebastian Vettel κατετάγη πρώτος το μεσημέρι, αλλά ο Lewis Hamilton σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο της ημέρας στο 90λεπτο που διεξήχθη το σούρουπο.
O Sebastian Vettel κατετάγη πρώτος στη μεσημεριανή περίοδο ελεύθερων δοκιμών του τελευταίου αγώνα της φετινής σεζόν, ωστόσο ο Lewis Hamilton σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο της ημέρας στο 90λεπτο που διεξήχθη το σούρουπο.
Μεσημεριανή περίοδος
Η μεγάλη έκπληξη στο Αμπού Ντάμπι ήταν το γεγονός ότι είχε βρέξει το πρωί, αφήνοντας την πίστα βρεγμένη σε μερικά σημεία (ιδίως όπου είχε σκιά) και αναγκάζοντας μερικούς οδηγούς να κάνουν τους πρώτους γύρους τους με ενδιάμεσα ελαστικά, όχι όμως επειδή ήταν τόσο βρεγμένα. Την Τετάρτη, οι διοργανωτές είχαν καθαρίσει την πίστα και φαίνεται ότι χρησιμοποίησαν κάποιου είδους απορρυπαντικό, το οποίο αναμίχθηκε με το νερό και έκανε την άσφαλτο πολύ γλιστερή. Οι πρώτοι χρόνοι που σημειώθηκαν, ήταν σχεδόν 10 δλ. από τους ταχύτερους στο τέλος του 90λεπτου. Αυτό έκανε πολλούς οδηγούς να περιμένουν μέχρι το τελευταίο μισάωρο της διαδικασίας για να πραγματοποιήσουν τις γρήγορες προσπάθειές τους. Ο Lewis Hamilton μάλιστα, σημείωσε τον πρώτο του χρονομετρημένο γύρο με μόλις 18 λεπτά να απομένουν για τη λήξη της περιόδου.
Η McLaren, αφότου στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής στο GP Βραζιλίας δοκίμασε μια αναβαθμισμένη πίσω αεροτομή και δεν έμεινε (για τρίτο συνεχόμενο αγώνα) ικανοποιημένη με τα αποτελέσματα, την τροποποίησε περαιτέρω και σήμερα οι δυο οδηγοί αξιολογούσαν την καινούργια λύση, όντας αρκετά ικανοποιημένοι. Η Red Bull έχει επίσης φέρει μια αναβαθμισμένη πίσω αεροτομή για το τελευταίο φετινό Grand Prix (με κάποιες τροποποιήσεις στη διάτρηση του κεντρικού πτερυγίου μέσω του οποίου λειτουργεί το σύστημα stalling) και είχε εφαρμόσει πράσινη φωσφορούχα μπογιά στο πίσω μέρος του μονοθεσίου του Mark Webber για να κάνει ορατό τον τρόπο ροής του αέρα γύρω από το αμάξωμα.
Προς το τέλος του 90λεπτου, όλα τα μονοθέσια βγήκαν στην πίστα. Ο Sebastian Vettel σημείωσε χρόνο στο 1:42.67, με τις δυο McLaren να τον ακολουθούν. Ο Lewis Hamilton ήταν 6/10 του δλ. πιο αργός, ενώ ο Jenson Button ένα ολόκληρο δευτερόλεπτο. Ο Button ανέφερε στον ασύρματο της McLaren ότι αντιμετώπιζε (ξανά) μεγάλες δυσκολίες με τα φρένα του εμπρός άξονα να μπλοκάρουν συνεχώς και προσπάθησε να καταπολεμήσει το φαινόμενο μεταβάλλοντας την κατανομή πέδησης προς τα πίσω. Ο Hamilton αντιμετώπισε επίσης το ίδιο πρόβλημα (αλλά σε μικρότερο βαθμό), το οποίο προκαλείται από το γεγονός ότι η McLaren, για να αντλήσει το μέγιστο από το μονοθέσιό της είναι αναγκασμένη να υιοθετεί πολύ άκαμπτες ρυθμίσεις στον εμπρός άξονα, κάνοντας τον εσωτερικό τροχό να μπλοκάρει πολύ συχνά στην προσέγγιση των στροφών, επειδή ανασηκώνεται. Ο Mark Webber (με τον κινητήρα που υπερθερμαινόταν στη Βραζιλία) κατέληξε στην 4η θέση και δε μπορούσε να ακολουθήσει το ρυθμό του team mate του (ή των McLaren), ενώ ο Robert Kubica με τη Renault κατετάγη στην 5η θέση. Ο Fernando Αlonso βρέθηκε πίσω από τον Πολωνό, με τις δυο Mercedes και τις δυο Sauber να συμπληρώνουν την πρώτη δεκάδα.
Ο Felipe Massa κατετάγη 11ος. Ο Βραζιλιάνος αντιμετώπισε ένα πρόβλημα με τους αισθητήρες της τηλεμετρίας στους πίσω τροχούς της Ferrari στην αρχή της διαδικασίας. Αξίζει να αναφερθεί ότι σε αυτό το Grand Prix, η ομάδα της Ferrari διαθέτει καινούργιο μηχανικό στο χειρισμό του εμπρός γρύλλου κατά τη διάρκεια των pit stop, από τα οποία ο αγώνας της Κυριακής -και το Πρωτάθλημα- μπορεί να κριθούν.
Ο Rubens Barrichello αναγκάστηκε να παρκάρει το μονοθέσιό του στην πίστα στο τέλος του 90λεπτου και η ομάδα της Williams αντικατέστησε τον κινητήρα της Cosworth στο μονοθέσιό του στο μεσοδιάστημα μέχρι την έναρξη της δεύτερης περιόδου. Επίσης, στο μονοθέσιο του Fairuz Fauzy (ο οποίος αντικατέστησε τον Heikki Kovalainen για τη μεσημεριανή διαδικασία στο ένα από τα δυο μονοθέσια της Lotus), η εξάτμιση έκαψε το αμάξωμα δημιουργώντας μια μεγάλη τρύπα…
Η σημαντικότερη δυσκολία που αντιμετώπισαν οι οδηγοί στη μεσημεριανή περίοδο, ήταν το έντονο graining (ανομοιόμορφη φθορά του πέλματος) στα πίσω ελαστικά, τα οποία καταπονούνται αρκετά στη Yas Marina, λόγω της stop & go φύσεως της χάραξης, η οποία απαιτεί πολλές φάσεις επιτάχυνσης στην έξοδο από αργές στροφές.
Περίοδος σούρουπου
Η δεύτερη περίοδος της ημέρας ξεκίνησε την ίδια ώρα που θα δοθεί η εκκίνηση του αγώνα (17:00 τοπική, 15:00 ελληνική), 40 λεπτά περίπου πριν νυχτώσει δηλαδή. Αυτό έδωσε την ευκαιρία στους οδηγούς να θυμηθούν πως είναι οι συνθήκες στον αγώνα με την αλλαγή του φωτισμού και στις ομάδες να μελετήσουν τη συμπεριφορά των μονοθεσίων τους στις πιο χαμηλές θερμοκρασίες ατμόσφαιρας και ιδίως ασφαλτοτάπητα.
Στους χρόνους που είχαν σημειωθεί με τη σκληρή γόμα ελαστικών, ο Fernando Alonso ήταν ο ταχύτερος (1:41.464), με τον Sebastian Vettel 6/100 του δλ. πίσω του και τον Mark Webber στα 8/100 του δλ. Ο Lewis Hamilton ήταν 2/10 πιο αργός από τη Ferrari.
Ωστόσο, η τελική κατάταξη, που διαμορφώθηκε μεταξύ του 55ου και του 70ού λεπτού της διαδικασίας, όταν οι κορυφαίοι συνδυασμοί πραγματοποίησαν τη μετάβαση στη μαλακή γόμα ελαστικών ήταν εντελώς διαφορετική. Αξίζει να αναφερθεί ότι την τακτική μερικών κορυφαίων συνδυασμών επηρέασε το τετ-α-κέ του Jaime Alguersuari στη στροφή 19, ακριβώς μετά το… πολύχρωμο ξενοδοχείο Yas, με τη συμπλήρωση της πρώτης ώρας. Αυτό έκανε μερικούς οδηγούς (όπως αυτούς της Ferrari) να εγκαταλείψουν τους πρώτους γρήγορους γύρους τους με φρέσκα ελαστικά, λόγω των κίτρινων σημαιών στο τρίτο τμήμα της πίστας, επειδή η Toro Rοsso του Alguersuari είχε ακινητοποιηθεί σε μια από τις ελάχιστες μικρές περιοχές διαφυγής της πίστας.
Στη συνέχεια, πολλοί οδηγοί (Massa, Vettel, Webber) είχαν μικρές εξόδους στους πρώτους γύρους με τη μαλακή γόμα ελαστικών καθώς δοκίμαζαν τα όρια της επιπλέον πρόσφυσης που αυτή παρείχε. O περυσινός poleman στο Aμπού Ντάμπι, Lewis Hamilton κατάφερε να σημειώσει τον ταχύτερο χρόνο της ημέρας, όντας ο μοναδικός οδηγός που κατέβηκε κάτω από το 1:41. Ο διευθυντής της ομάδας της McLaren, Martin Whitmarsh, δήλωσε ότι δεν υπάρχει λόγος για τον οποίο η ομάδα να μην είναι ανταγωνιστική στις κατατακτήριες δοκιμές, αν και εμμέσως παραδέχθηκε αυτό που υπονοούν οι χρόνοι με τη σκληρή γόμα ελαστικών, ότι η MP4-25 υστερεί σε ρυθμό αγώνα.
Ο Hamilton όμως, με τη μαλακή γόμα, ήταν 1/4 του δλ. ταχύτερος του Sebastian Vettel, με τον Fernando Alonso να διαχωρίζει τις δυο Red Bull (4/10 του δλ. πίσω από τον επικεφαλής Βρετανό), όντας μόλις 1/1000 του δλ. ταχύτερος από τον Mark Webber. Η Red Bull αντικατέστησε (όπως είχε προσχεδιάσει) τον κινητήρα του Αυστραλού μεταξύ των δυο περιόδων. Αμφότεροι οι οδηγοί της Red Bull παραδέχθηκαν ότι οι χρόνοι των τεσσάρων διεκδικητών του τίτλου βρίσκονταν πολύ κοντά μεταξύ τους και ο Vettel ήταν ευχαριστημένος από το μονοθέσιό του, γνωρίζοντας ότι μπορεί να βρει περισσότερη ταχύτητα αύριο.
Ο Hamilton ήταν εξαιρετικά ευχαριστημένος από τη McLaren, δηλώνοντας ότι η αναβάθμιση που έφερε η ομάδα στην πίσω αεροτομή λειτούργησε σωστά, κάτι που δεν είχε συμβεί από το Ιαπωνικό GP και η McLaren δεν είχε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει το καινούργιο εξάρτημα. Ωστόσο, σύμφωνα με τα λόγια του ίδιου του Βρετανού: «Αύριο και πάλι θα είναι δύσκολα, οι Red Bull θα βρουν ξανά ίσως μισό δευτερόλεπτο στις κατατακτήριες δοκιμές, αλλά βρισκόμαστε πιο κοντά απ’ όσο ήμασταν».
O Ηamilton ξεκίνησε κάπως άτσαλα τη διαδικασία πάντως, αφού σε μια γρήγορη προσπάθειά του στα πρώτα λεπτά, αιφνιδιάστηκε από τον Bruno Senna που επιβράδυνε με την HRT στην τελευταία στροφή. Ο οδηγός της McLaren βγήκε εκτός πίστας και επιστρέφοντας σε αυτήν, προσπάθησε να βουτήξει στα pits (πατώντας στην άσπρη γραμμή που σηματοδοτεί την είσοδο του pit lane, κάτι που απαγορεύεται στη Yas Marina), ωστόσο ο Senna είχε… απομείνει στο σημείο που ήθελε να πάει ο Βρετανός και υπήρξε ένα μικρό μπέρδεμα. Η διεύθυνση αγώνα ανακοίνωσε ότι οι αγωνοδίκες θα εξετάσουν το συμβάν και εντέλει ο Hamilton δέχθηκε απλά μια επίπληξη.
O Fernando Αlonso ανέφερε προβλήματα υπερστροφής στα τελευταία λεπτά τη διαδικασίας και με το μάτι, αυτά φαίνονταν να παρουσιάζονται στο μέσο των αργών στροφών. Ο αγωνιστικός διευθυντής της Ferrari, Stefano Domenicali, επανέλαβε ότι η ομάδα θα πρέπει να παραμείνει ψύχραιμη, με τους ανθρώπους της να συγκρατούν τα συναισθήματά τους. «Από την πλευρά μας, δεν πρέπει να σκεφτούμε πολλές στρατηγικές, γιατί μπορεί να χαθούμε. Απλά θα επικεντρωθούμε στην καλύτερη εμφάνιση που μπορούμε να κάνουμε και αυτό είναι όλο» δήλωσε ο Ιταλός.
Στην ανάλυση των χρόνων, είναι ενδιαφέρον να αναφέρουμε ότι η Red Bull, με την ανώτερη αεροδυναμική της απόδοση, είναι η ταχύτερη στο πρώτο τμήμα της πίστας, στο οποίο κυριαρχούν δυο πολύ γρήγορες στροφές. Εκεί, ο Vettel έχει βρει τον τρόπο να κινείται γύρω στα 2/10 του δλ. ταχύτερα από τον Webber. H Ferrari είναι η καλύτερη στο δεύτερο τμήμα της πίστας, το οποίο αποτελείται από τις δυο μεγάλες ευθείες και τα αργά συμπλέγματα στροφών που τις περιβάλλουν. Η Ferrari δεν επικρατεί εκεί καθαρά λόγω της υψηλότερης τελικής ταχύτητας (αν και η F10 τα πάει αρκετά καλά στο τέλος των ευθειών), αλλά και γιατί το μονοθέσιό της είναι πολύ σταθερό στα φρένα και στην επιτάχυνση από τις αργές στροφές. Στο τελικό κομμάτι της πίστας, ο Hamilton επικρατεί με διαφορά 2/10 του δλ. καθώς έχει επιλέξει ρυθμίσεις υψηλής αρνητικής άντωσης σε σχέση με τον team mate του στη McLaren, Jenson Button (ο οποίος στην αρχή της διαδικασίας σημείωσε την υψηλότερη τελική ταχύτητα). Ο Hamilton αντλεί το πλεονέκτημα από το μονοθέσιό του στην πλειάδα αργών στροφών 90 μοιρών που απαρτίζουν το τελικό τμήμα της Yas Marina.
O ταχύτερος, πέραν των διεκδικητών του τίτλου, ήταν ο Robert Kubica με τη Renault, ακολουθούμενος από τον Felipe Massa. O Βραζιλιάνος αναγκάστηκε να παρκάρει τη Ferrari του στην ευθεία που βρίσκονται τα δευτερεύοντα pits της πίστας, αφού… έμεινε από καύσιμα, πιθανώς λόγω προβλήματος στο σύστημα ψεκασμού. Πίσω από τον Massa κατετάγη η άλλη Renault, με τον Vitaly Petrov στο τιμόνι, με το σύστημα stalling πίσω αεροτομής της γαλλικής ομάδας να αποδίδει εξαιρετικά στη μεγάλη ευθεία.
Στην 8η θέση βρέθηκε ο Jenson Button ο οποίος, πέραν των προβλημάτων με το μπλοκάρισμα των φρένων του εμπρός άξονα, το οποίο παρέμεινε μέχρι το βράδυ, δεν ήταν ικανοποιημένος από το ζύγισμα της McLaren, που σύμφωνα με τα λόγια του, μοιάζει να μεταβάλλεται σε κάθε στροφή. Ο Βρετανός παραδέχθηκε ότι το απόγευμα επέλεξε να μειώσει τα επίπεδα παραγωγής αρνητικής άντωσης στο μονοθέσιό του στη δεύτερη περίοδο και ενδέχεται η αστάθεια στο ζύγισμα της McLaren του να οφείλεται στο γεγονός αυτό.
Πίσω από τον Button βρέθηκε ο Vitantonio Liuzzi, με τη Force India, ακολουθούμενος από τις δυο Mercedes, με τον Nico Rosberg να είναι ιδιαίτερα αισιόδοξος, δηλώνοντας ότι οι αλλαγές που πραγματοποίησε η ομάδα στο στήσιμο του μονοθεσίου του βελτίωσαν κατά πολύ τη συμπεριφορά του.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα εμπρός (μαλακά) ελαστικά του Rubens Barrichello παρουσίαζαν φρικτό graining προς το τέλος της διαδικασίας επειδή η πίστας δεν έχει στρωθεί με αρκετό λάστιχο ακόμα, αναγκάζοντας την ομάδα της Williams να αντικαταστήσει τα Bridgestone του Βραζιλιάνου, επανατοποθετώντας τη σκληρή γόμα στο μονοθέσιό του.
Φ.Λ.
GP Αμπού Ντάμπι: Ελεύθερες δοκιμές Σαββάτου, μεσημεριανή περίοδος
|
|||||||
Α/A
|
No.
|
Οδηγός
|
Ομάδα-Κινητήρας
|
Χρόνος
|
Διαφορά
|
Μ.Ω.Τ.
|
Γύροι
|
1
|
5
|
Sebastian Vettel
|
Red Bull-Renault
|
1:42.760
|
|
194.574
|
18
|
2
|
2
|
Lewis Hamilton
|
McLaren-Mercedes
|
1:43.369
|
0.609
|
193.427
|
16
|
3
|
1
|
Jenson Button
|
McLaren-Mercedes
|
1:43.785
|
1.025
|
192.652
|
19
|
4
|
6
|
Mark Webber
|
Red Bull-Renault
|
1:43.840
|
1.080
|
192.550
|
19
|
5
|
11
|
Robert Kubica
|
Renault
|
1:44.080
|
1.320
|
192.106
|
19
|
6
|
8
|
Fernando Alonso
|
Ferrari
|
1:44.121
|
1.361
|
192.030
|
17
|
7
|
3
|
Michael Schumacher
|
Mercedes
|
1:44.199
|
1.439
|
191.887
|
19
|
8
|
23
|
Kamui Kobayashi
|
BMW Sauber-Ferrari
|
1:44.604
|
1.844
|
191.144
|
18
|
9
|
4
|
Nico Rosberg
|
Mercedes
|
1:44.718
|
1.958
|
190.936
|
19
|
10
|
22
|
Nick Heidfeld
|
BMW Sauber-Ferrari
|
1:44.737
|
1.977
|
190.901
|
19
|
11
|
7
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
1:45.160
|
2.400
|
190.133
|
18
|
12
|
12
|
Vitaly Petrov
|
Renault
|
1:45.445
|
2.685
|
189.619
|
21
|
13
|
9
|
Rubens Barrichello
|
Williams-Cosworth
|
1:45.474
|
2.714
|
189.567
|
15
|
14
|
14
|
Adrian Sutil
|
Force India-Mercedes
|
1:45.552
|
2.792
|
189.427
|
20
|
15
|
15
|
Vitantonio Liuzzi
|
Force India-Mercedes
|
1:45.585
|
2.825
|
189.368
|
14
|
16
|
17
|
Jaime Alguersuari
|
Toro Rosso-Ferrari
|
1:46.003
|
3.243
|
188.621
|
20
|
17
|
10
|
Nico Hulkenberg
|
Williams-Cosworth
|
1:46.644
|
3.884
|
187.487
|
19
|
18
|
16
|
Sebastien Buemi
|
Toro Rosso-Ferrari
|
1:47.105
|
4.345
|
186.680
|
22
|
19
|
24
|
Timo Glock
|
Virgin-Cosworth
|
1:48.450
|
5.690
|
184.365
|
19
|
20
|
18
|
Jarno Trulli
|
Lotus-Cosworth
|
1:48.472
|
5.712
|
184.328
|
17
|
21
|
25
|
Lucas Di Grassi
|
Virgin-Cosworth
|
1:49.375
|
6.615
|
182.806
|
13
|
22
|
21
|
Bruno Senna
|
HRT-Cosworth
|
1:49.590
|
6.830
|
182.447
|
18
|
23
|
20
|
Christian Klien
|
HRT-Cosworth
|
1:50.274
|
7.514
|
181.316
|
17
|
24
|
19
|
Fairuz Fauzy
|
Lotus-Cosworth
|
1:51.705
|
8.945
|
178.993
|
18
|
GP Αμπού Ντάμπι: Ελεύθερες δοκιμές Σαββάτου, περίοδος σούρουπου
|
|||||||
Α/A
|
No.
|
Οδηγός
|
Ομάδα-Κινητήρας
|
Χρόνος
|
Διαφορά
|
Μ.Ω.Τ.
|
Γύροι
|
1
|
2
|
Lewis Hamilton
|
McLaren-Mercedes
|
1:40.888
|
|
198.184
|
25
|
2
|
5
|
Sebastian Vettel
|
Red Bull-Renault
|
1:41.145
|
0.257
|
197.681
|
28
|
3
|
8
|
Fernando Alonso
|
Ferrari
|
1:41.314
|
0.426
|
197.351
|
29
|
4
|
6
|
Mark Webber
|
Red Bull-Renault
|
1:41.315
|
0.427
|
197.349
|
29
|
5
|
11
|
Robert Kubica
|
Renault
|
1:41.576
|
0.688
|
196.842
|
31
|
6
|
7
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
1:41.583
|
0.695
|
196.828
|
21
|
7
|
12
|
Vitaly Petrov
|
Renault
|
1:42.096
|
1.208
|
195.839
|
31
|
8
|
1
|
Jenson Button
|
McLaren-Mercedes
|
1:42.132
|
1.244
|
195.770
|
28
|
9
|
15
|
Vitantonio Liuzzi
|
Force India-Mercedes
|
1:42.203
|
1.315
|
195.634
|
31
|
10
|
4
|
Nico Rosberg
|
Mercedes
|
1:42.222
|
1.334
|
195.598
|
29
|
11
|
3
|
Michael Schumacher
|
Mercedes
|
1:42.246
|
1.358
|
195.552
|
29
|
12
|
10
|
Nico Hulkenberg
|
Williams-Cosworth
|
1:42.449
|
1.561
|
195.164
|
32
|
13
|
14
|
Adrian Sutil
|
Force India-Mercedes
|
1:42.535
|
1.647
|
195.001
|
21
|
14
|
23
|
Kamui Kobayashi
|
BMW Sauber-Ferrari
|
1:42.768
|
1.880
|
194.559
|
26
|
15
|
9
|
Rubens Barrichello
|
Williams-Cosworth
|
1:42.914
|
2.026
|
194.283
|
37
|
16
|
22
|
Nick Heidfeld
|
BMW Sauber-Ferrari
|
1:42.950
|
2.062
|
194.215
|
34
|
17
|
17
|
Jaime Alguersuari
|
Toro Rosso-Ferrari
|
1:43.128
|
2.240
|
193.879
|
17
|
18
|
16
|
Sebastien Buemi
|
Toro Rosso-Ferrari
|
1:43.584
|
2.696
|
193.026
|
33
|
19
|
19
|
Heikki Kovalainen
|
Lotus-Cosworth
|
1:45.180
|
4.292
|
190.097
|
36
|
20
|
24
|
Timo Glock
|
Virgin-Cosworth
|
1:45.259
|
4.371
|
189.954
|
31
|
21
|
18
|
Jarno Trulli
|
Lotus-Cosworth
|
1:45.612
|
4.724
|
189.319
|
35
|
22
|
25
|
Lucas Di Grassi
|
Virgin-Cosworth
|
1:46.053
|
5.165
|
188.532
|
29
|
23
|
20
|
Christian Klien
|
HRT-Cosworth
|
1:47.210
|
6.322
|
186.498
|
32
|
24
|
21
|
Bruno Senna
|
HRT-Cosworth
|
1:47.434
|
6.546
|
186.109
|
28
|