top icon
Αγώνες

F1: GP Μονακό-Προεπισκόπηση

Το κόσμημα του Πρωταθλήματος, το GP του Μονακό, ο εορτασμός της χλιδής στη Formula 1, θα λάβει χώρα αυτό το σαββατοκύριακο, χωρίς διακοπή για ομάδες και οδηγούς έπειτα από το Ισπανικό GP.

Το κόσμημα του Πρωταθλήματος, το GP του Μονακό, ο εορτασμός της χλιδής στη Formula 1, θα λάβει χώρα αυτό το σαββατοκύριακο, χωρίς διακοπή για ομάδες και οδηγούς έπειτα από το Ισπανικό GP.
 
Θα καταφέρει κάποιος να απειλήσει τη Red Bull στις κατατακτήριες δοκιμές; Θα αποδίδει το ίδιο καλά η RB6 στις αργές στροφές του Μονακό, χωρίς να ανακοπεί η πορεία της προς την καρό σημαία από προβλήματα αξιοπιστίας; Θα πλησιάσει η Mercedes (με το μικρότερο μεταξόνιο) τις τρεις κορυφαίες ομάδες; Θα καταφέρει ο Μassa να ανακάμψει λόγω των πιο μαλακών γομών ελαστικών που θα χρησιμοποιούνται στο Μονακό; Θα πέσει κάποιος οδηγός θύμα της αυξημένης κίνησης που θα επικρατεί στους δρόμους του πριγκιπάτου στο πρώτο σκέλος των κατατακτήριων δοκιμών; Το GP του Μονακό δημιουργεί τα προαναφερθέντα -και πολλά ακόμα- ερωτήματα!
 
Η πίστα
Το Μονακό αποτελεί μοναδική πρόκληση για οδηγούς και τεχνικούς. Οι πρώτοι καλούνται να κινηθούν όσο το δυνατό πιο κοντά στις πανταχού παρούσες μπαριέρες, χωρίς όμως να τις ακουμπήσουν. Πρόκειται για την πίστα όπου οι οδηγικές ικανότητες κάνουν μεγαλύτερη διαφορά απ’ ότι σε οποιοδήποτε άλλο μέρος και η παραμικρή απώλεια αυτοσυγκέντρωσης μπορεί να αποδειχθεί ολέθρια. Το Μονακό αποτελεί την πιο στενή πιο μικρή σε μήκος και πιο αργή πίστα του Πρωταθλήματος. Οι ανομοιόμορφοι δρόμοι του πριγκιπάτου κρύβουν πολλές τεχνικές προκλήσεις και οι ομάδες παράγουν ειδικά εξαρτήματα που προορίζονται αποκλειστικά για αυτό τον αγώνα. Οι εμπρός αναρτήσεις τροποποιούνται έτσι ώστε να αυξάνεται η γωνία στρέψης των εμπρός τροχών κατά 22 ολόκληρες μοίρες, για να έχουν τα μονοθέσια τη δυνατότητα να στρίβουν στην πολύ κλειστή φουρκέτα Loews, η οποία διανύεται με ταχύτητα μόλις 60 χιλιομέτρων. Τα μονοθέσια στήνονται έτσι ώστε να έχουν μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος, τις πιο μαλακές μηχανικές ρυθμίσεις, αυξημένες γωνίες κάμπερ και να παράγουν τις μέγιστες δυνατές τιμές αρνητικής άντωσης. Δεδομένης της απουσίας ευθειών, η αυξημένη αεροδυναμική αντίσταση δεν αποτελεί έννοια για τους τεχνικούς. Για αυτό το λόγο πολλές ομάδες παρουσιάζουν σε αυτό τον αγώνα αεροτομές και εξαρτήματα που αυξάνουν την παραγωγή κάθετης δύναμης. Η πρόσφυση στην έξοδο των στροφών είναι καθοριστικής σημασίας, όπως και η ροπή αλλά και η ομαλή απόδοση της ισχύος του κινητήρα στις ζώνες επιτάχυνσης. Οι σχέσεις του κιβωτίου ρυθμίζονται έτσι ώστε να είναι πολύ κοντές και λόγω των συνεχών αλλαγών σχέσεων, οι κινητήρες λειτουργούν συνεχώς σε πολύ υψηλές στροφές, κάνοντας δύσκολη την απαγωγή θερμότητας. Η απόκριση του πεντάλ του γκαζιού στο Μονακό ρυθμίζεται έτσι ώστε να είναι πιο ευαίσθητη απ’ ότι σε άλλες πίστες, προσδίδοντας στους οδηγούς μεγαλύτερο έλεγχο στην επιτάχυνση από τις αργές στροφές. Παρά το γεγονός ότι οι οδηγοί διένυαν ανέκαθεν την καμπή του τούνελ με τέρμα γκάζι, φέτος αυτό ενδέχεται να μην είναι εφικτό στους πρώτους γύρους του αγώνα, λόγω των βαρυφορτωμένων ρεζερβουάρ με 130 κιλά καυσίμου (και όχι 160) ειδικά για αυτόν τον αγώνα, καθώς η συνολική απόσταση που καλύπτεται είναι μονάχα 260 χιλιόμετρα και όχι 305-310, λόγω της χαμηλής μέσης ωριαίας ταχύτητας. Η πρόσφυση που παρέχει η άσφαλτος είναι ελάχιστη, για αυτό και χρησιμοποιούνται οι πιο μαλακές γόμες ελαστικών (φέτος θα είναι διαθέσιμες στις ομάδες η πολύ μαλακή και η μεσαία). Για φέτος, οι μετεωρολογικές προβλέψεις συνιστούν ότι θα βρέχει, αυξάνοντας ακόμα περισσότερο το βαθμό δυσκολίας του αγώνα. Οι κατατακτήριες δοκιμές είναι καθοριστικής σημασίας, αφού τα προσπεράσματα είναι ουσιαστικά αδύνατα στο Μονακό.
 
Μέλος των αγωνοδικών θα είναι αυτό το σαββατοκύριακο ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής του 1996, Damon Hill. Ο Βρετανός, που αγωνίστηκε στη Formula 1 την περίοδο 1992-1999 και έχει κατακτήσει 22 νίκες, 20 pole position και 19 γύρους, είναι γιος του “Mr. Monaco”, Graham Hill, ο οποίος είχε κατακτήσει τη νίκη στο πριγκιπάτο 5 φορές κατά τη διάρκεια της καριέρας του.
 
Ομάδες
Όποτε διεξάγονται αγώνες χωρίς κενό μεταξύ τους, οι ομάδες πιέζονται για να πραγματοποιήσουν τις απαραίτητες προετοιμασίες εντός του περιορισμένου χρονικού διαστήματος που έχουν στη διάθεσή τους. Ωστόσο, για το φετινό GP του Μονακό, η αποστολή αυτή έγινε ακόμα πιο δύσκολη, αφού είχαν στη διάθεσή τους μια ημέρα λιγότερη: σε αντίθεση με όλους τους υπόλοιπους αγώνες του Πρωταθλήματος, οι δυο πρώτες περίοδοι ελεύθερων δοκιμών διεξάγονται την Πέμπτη και όχι την Παρασκευή.
 
Οι ομάδες δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν να διαχωρίσουν σε δυο ομίλους τους 24 συμμετέχοντες στο πρώτο σκέλος των κατατακτήριων δοκιμών και έτσι προβλέπεται ότι τα 20 πρώτα λεπτά της διαδικασίας του Σαββάτου θα είναι ιδιαίτερα δύσκολα για όλους, με την κίνηση να είναι τόσο αυξημένη που το ενδεχόμενο επίτευξης ενός καθαρού γύρου θεωρείται σχεδόν αδύνατο. Αν όλα τα μονοθέσια βρίσκονταν στην πίστα με ίση απόσταση μεταξύ τους, θα απείχαν μόλις 200 μέτρα το ένα από το άλλο! Η κατάσταση δυσχεραίνεται ακόμα περισσότερο από το γεγονός ότι τα μονοθέσια των τριών καινούργιων ομάδων είναι έως και 7 δευτερόλεπτα στο γύρο πιο αργά από αυτά των κορυφαίων. Με τους δρόμους του Μονακό να είναι τόσο στενοί, είναι πολύ πιθανό οι οδηγοί να συναντούν στο διάβα τους αργότερους συνδυασμούς χωρίς να έχουν τη δυνατότητα να τους προσπεράσουν, χάνοντας πολύτιμο χρόνο. Η αυξημένη κίνηση στο Q1 ενδέχεται να παράγει μια απρόβλεπτη σειρά εκκίνησης, εφόσον κάποιοι συνδυασμοί πέσουν θύματα των περιστάσεων. Η ασυμφωνία μεταξύ των ομάδων προήλθε από τις μικρότερες, που θέλουν να εκμεταλλευτούν τις συνθήκες για να παράγουν ένα καλύτερο αποτέλεσμα, ωστόσο οι οδηγοί δεν είναι ικανοποιημένοι με αυτές τις εξελίξεις, αν και δεν μπορούν να κάνουν τίποτα για αυτό. Προς αποφυγή δυσάρεστων εκπλήξεων, υπάρχει περίπτωση να δούμε οδηγούς να βρίσκονται στην πίστα καθ’ όλη τη διάρκεια των 20 λεπτών του Q1, γράφοντας συνεχόμενους γύρους, έτσι ώστε να έχουν περισσότερες πιθανότητες κάποιος από αυτούς να είναι καθαρός, χωρίς παρεμποδίσεις.
 
Δεδομένης της απουσίας ευθειών στο Μονακό, οι ομάδες που διαθέτουν συστήματα stalling της πίσω αεροτομής των μονοθεσίων ενδέχεται να μην τα χρησιμοποιήσουν, αφού δεν παρέχουν ουσιαστικό πλεονέκτημα.
 
ΜcLaren-Mercedes
H ΜcLaren στοχεύει στη νίκη στο Μονακό, όπου έχει νικήσει 15 φορές, περισσότερες από οποιαδήποτε άλλη ομάδα. Ωστόσο, παραδέχεται ότι οι -πολύ κρίσιμες στο Μονακό- κατατακτήριες δοκιμές δεν αποτελούν το δυνατό της σημείο. Επίσης, η MP4-25 δεν είναι ένα μονοθέσιο που ευνοείται στις αργές και κλειστές πίστες. Ο Lewis Hamilton χαρακτήρισε το Μονακό ως την καλύτερη πίστα του Πρωταθλήματος, τονίζοντας ότι οι οδηγικές ικανότητες μετράνε περισσότερο απ’ ότι σε οποιοδήποτε άλλο αγώνα της σεζόν. Ο Jenson Button δηλώνει ότι πρόκειται για ένα μέρος όπου οι οδηγοί αυξάνουν σιγά-σιγά το ρυθμό τους, καθώς δεν υπάρχει λόγος να πιέσουν υπερβολικά από την αρχή, ρισκάροντας το ενδεχόμενο ενός ατυχήματος. Αμφότεροι οι οδηγοί θα φορούν κράνη διακοσμημένα με διαμάντια, που αναγράφουν τη σεζόν στην οποία κατέκτησαν το Πρωτάθλημα (’08 για τον Hamilton, ’09 για τον Button).
 
Μercedes
Oι ιθύνοντες της γερμανικής ομάδας πιστεύουν ότι είναι πολύ νωρίς για να την αποκλείσει κάποιος από το κυνήγι του τίτλου. Ωστόσο, οι άνθρωποι της Mercedes γνωρίζουν ότι η διαφορά απόδοσης από τη Red Bull είναι πολύ μεγάλη. Ποντάρουν όμως σε έναν απρόβλεπτο αγώνα -όπως συνήθως συμβαίνει στο Μονακό- για να πετύχουν ένα καλό αποτέλεσμα. Στο Μονακό, η Mercedes θα χρησιμοποιήσει και πάλι το καινούργιο αεροδυναμικό πακέτο που παρουσιάστηκε στην Ισπανία (με την προθήκη μιας καινούργιας πίσω αεροτομής), αλλά με την παλιά εμπρός ανάρτηση (έτσι ώστε να αυξηθεί η γωνία στρέψης των εμπρός τροχών) και κατά συνέπεια το μικρότερο μεταξόνιο (κατά περίπου 5 εκατοστά απ’ όσο ήταν στο Μοντμελό), που χρησιμοποιήθηκε στα 4 πρώτα φετινά GP. Από την πλευρά του, ο Nico Rosberg εκτιμάει ότι έχουν διαγνωστεί με τη βοήθεια των μηχανικών του οι λόγοι για τους οποίους δεν ήταν ανταγωνιστικός στην Ισπανία, όπου το μονοθέσιό του παρουσίαζε εκτεταμένη υποστροφή. Ο Γερμανός δεν πιστεύει ότι οι αναβαθμίσεις που παρουσιάστηκαν στην MGP W01 για την Ισπανία ταιριάζουν περισσότερο στο οδηγικό στυλ του Michael Schumacher απ’ ότι στο δικό του, διότι οι δυο team mates έχουν παρόμοιο τρόπο οδήγησης.
 
Red Bull-Renault
Παρά το γεγονός ότι πέρυσι η Red Bull δεν τα πήγε καθόλου καλά στο Μονακό, είναι αισιόδοξη ότι η φετινή RB6 δεν πρόκειται να αντιμετωπίσει τα ίδια προβλήματα στις αργές στροφές του πριγκιπάτου. Η αισιοδοξία αυτή προκύπτει από το γεγονός ότι τα προηγούμενα δυο χρόνια τα μονοθέσια της ομάδας δεν απέδιδαν ιδιαίτερα καλά στο τελευταίο τμήμα της πίστας της Καταλονίας, ωστόσο φέτος, με την RB6, η κατάσταση αυτή έχει αλλάξει. Συνεπώς, οι ιθύνοντες της Red Bull δε βλέπουν το λόγο γιατί να μην είναι ανταγωνιστική η ομάδα στο Μονακό. Ωστόσο, ο νικητής του προηγούμενου Grand Prix, Mark Webber αμφιβάλει ότι η Red Bull θα απολαύσει και στο Μονακό το τεράστιο πλεονέκτημα που διέθετε στην Ισπανία, λόγω και του γεγονότος ότι το μήκος της χάραξης της πίστας του πριγκιπάτου είναι πολύ μικρό. Ο Αυστραλός προβλέπει ότι η μάχη με τις υπόλοιπες κορυφαίες ομάδες θα είναι πολύ σκληρή. Aν και δεν είναι ξεκάθαρο, η γενική εκτίμηση είναι ότι η Red Bull έχει μεγαλύτερο πλεονέκτημα όταν χρησιμοποιούνται πιο μαλακά ελαστικά και στο Μονακό, που οι διαθέσιμες γόμες θα είναι η πολύ μαλακή και η μέση, η αυστριακή ομάδα ενδέχεται να ευνοηθεί.
 
Ferrari
Έπειτα από την αρκετά απογοητευτική απόδοση των ιταλικών μονοθεσίων στην Ισπανία, οι ιθύνοντες της Scuderia αναγνωρίζουν ότι για να είναι η ομάδα περισσότερο ανταγωνιστική, θα πρέπει να βρει τρόπους να αυξήσει τις τιμές παραγωγής αρνητικής άντωσης της F10. Ο Fernando Alonso ευελπιστεί ότι στο Μονακό θα έχει ένα καλύτερο σαββατοκύριακο απ’ ότι στην πατρίδα του, όπου αντιμετώπισε αρκετά προβλήματα με τη συμπεριφορά του μονοθεσίου και των ελαστικών του. Αν συμβεί αυτό, είναι αισιόδοξος ότι η διαφορά με τη Red Bull θα είναι μικρότερη από αυτήν που είδαμε στην πίστα της Καταλονίας. Ο Felipe Massa από την πλευρά του, ευελπιστεί ότι η προσωπική του απόδοση θα είναι καλύτερη, επειδή στην πίστα του Μονακό θα χρησιμοποιηθούν πιο μαλακά ελαστικά απ’ ότι στους τελευταίους τρεις αγώνες. Ο Βραζιλιάνος αντιμετώπισε προβλήματα με τις πιο σκληρές γόμες της Bridgestone, τις οποίες δεν είχε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει με τον τρόπο που θα ήθελε, ειδικά στην Ισπανία. Ο διευθυντής της ομάδας, Stefano Domenicali αποκάλυψε ότι στην Ισπανία, αμφότεροι οι οδηγοί παραπονούνταν για τα επίπεδα πρόσφυσης από την πρώτη στιγμή, κάτι που δεν έχει ξανασυμβεί φέτος. Ο Ιταλός τόνισε ότι είναι πολύ σημαντικό να εξερευνήσει η ομάδα τί μπορεί να κάνει για το μονοθέσιο του Massa (όσον αφορά το στήσιμο, την προετοιμασία και τα επίπεδα παραγωγής αρνητικής άντωσης), έτσι ώστε ο Βραζιλιάνος οδηγός να έχει στη διάθεσή του ένα μονοθέσιο με το οποίο θα έχει τη δυνατότητα να επιδείξει την ταχύτητά του. Η Ferrari αναμένεται να αγωνιστεί στο Μονακό χωρίς το σύστημα stalling της πίσω αεροτομής. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές που πραγματοποίησε η Ferrari στον κινητήρα της πριν το Ισπανικό GP με την έγκριση της FIA, εξασφάλισαν 12 επιπλέον ίππους στον ιταλικό V8. Oι αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στον κινητήρα της Ferrari από την τεχνική ομάδα που ηγείται ο Luca Marmorini αφορούν το πνευματικό σύστημα επαναφοράς των βαλβίδων, που λειτουργεί με άζωτο.
 
Williams-Cosworth
H Williams θα παρουσιάσει ένα πακέτο αναβαθμίσεων ειδικά για τις απαιτήσεις του Μονακό (οι οποίες ενδέχεται να χρησιμοποιηθούν και στη Σιγκαπούρη). Όπως παραδέχθηκε ο τεχνικός διευθυντής της ομάδας, η συνολική απόδοση της Williams στην Ισπανία δεν ήταν αρκετά καλή (παρά τις πολυάριθμες αναβαθμίσεις) και ο Αυστραλός δήλωσε ότι οι τεχνικοί του Grove θα πρέπει να εργαστούν σκληρά για να κάνουν μεγαλύτερη πρόοδο.
 
Renault
H Renault δε θα φέρει ειδικές αεροτομές υψηλής παραγωγής αρνητικής άντωσης ειδικά για το Μονακό και ο Robert Kubica δήλωσε ότι περιμένει να δει αν η κάθετη δύναμη που θα παράγει η R30 θα είναι αρκετή για τις απαιτήσεις των δρόμων του πριγκιπάτου.
 
Force India-Mercedes
Η ινδική ομάδα -με βάση το Silverstone- διαθέτει ένα πακέτο αναβαθμίσεων για το Μονακό, το οποίο θα αυξήσει την παραγωγή αρνητικής άντωσης. Ο Vitantonio Liuzzi δήλωσε ότι αντιμετωπίζει προβλήματα στην εξόρυξη του μέγιστου από τα φετινά ελαστικά και δυσκολεύτηκε αρκετά στην Ισπανία να αναπτύξει την ιδανική θερμοκρασία λειτουργίας τους. Το πρόβλημα του Ιταλού είναι μεγαλύτερο στις κατατακτήριες δοκιμές. Ο δοκιμαστής της Force India, Paul Di Resta δεν πρόκειται να οδηγήσει το μονοθέσιο της ομάδας στις ελεύθερες δοκιμές.
 
Toro Rosso-Ferrari
O Sebastien Buemi δήλωσε ότι η ιταλική ομάδα διαθέτει μερικές αναβαθμίσεις για το Μονακό.
 
Lotus-Cosworth
O Mike Gascoyne (επικεφαλής τεχνικό στέλεχος της ομάδας) πιστεύει ότι η Τ127 θα αποδώσει καλά στις αργές στροφές του Μονακό.
 
Sauber-Renault
Η Sauber προβλέπει έναν δύσκολο αγώνα στο Μονακό, καθώς οι αργές στροφές δεν είναι το δυνατό σημείο της C29. H ελβετική ομάδα θα παρουσιάσει μερικές αναβαθμίσεις ειδικά για αυτό τον αγώνα, ενώ θα εργαστεί εκτεταμένα στο μηχανικό στήσιμο του μονοθεσίου της για να αντιμετωπίσει τις ανομοιομορφίες του οδοστρώματος. Ο Pedro de la Rosa έχει να αγωνιστεί στο Μονακό από το 2002… Ο Ισπανός δήλωσε εντυπωσιασμένος από τις αναβαθμίσεις που παρουσιάστηκαν στην Ισπανία και πιστεύει ότι η ομάδα έκανε ένα βήμα προόδου το προηγούμενο σαββατοκύριακο.
 
Virgin-Cosworth
H Virgin θα διαθέτει και πάλι δυο μονοθέσια διαφορετικών προδιαγραφών, με τον Lucas di Grassi να οδηγεί την VR-01 που διαθέτει μικρότερο ρεζερβουάρ καυσίμου και μεταξόνιο. Ο Timo Glock δήλωσε ότι το μονοθέσιο της Virgin αντιμετωπίζει δυσκολίες με τη γενική αρνητική άντωση στις αργές και μέσης ταχύτητας διέλευσης στροφές, οπότε το Μονακό προβλέπεται να αποτελέσει δύσκολο αγώνα για την ομάδα. Η Virgin θα διαθέτει αεροδυναμικές αναβαθμίσεις στο Μονακό, ωστόσο μερικές από αυτές θα φτάσουν στο πριγκιπάτο αρκετά αργά και θα χρησιμοποιηθούν από το Σάββατο και έπειτα.
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ