top icon
Αγώνες

F1: Η υπόθεση Lotus/Renault

H Renault επιβεβαίωσε ότι θα παράσχει κινητήρες στην 1Malaysia F1 Team, η οποία φέτος αγωνίζεται υπό την ονομασία Lotus Racing, αλλά οι πληροφορίες λένε ότι η γαλλική εταιρία θα μειώσει την εμπλοκή της στη Formula 1.

H Renault επιβεβαίωσε ότι θα παράσχει κινητήρες στην 1Malaysia F1 Team, η οποία φέτος αγωνίζεται υπό την ονομασία Lotus Racing, αλλά οι πληροφορίες λένε ότι η γαλλική εταιρία θα μειώσει την εμπλοκή της στη Formula 1, παραμένοντας στο σπορ μονάχα ως προμηθευτής κινητήρων.
 
Η Renault ανακοίνωσε και την ανανέωση της συμφωνίας με τη Red Bull για την προμήθεια κινητήρων και ο διευθυντής της αυστριακής ομάδας, Christian Horner επιβεβαίωσε ότι η RB7 του 2011 θα χρησιμοποιεί KERS. Όσον αφορά την ομάδα του Enstone (Αγγλία), που αγωνίζεται από το 2002 υπό την ονομασία Renault, καθώς άνηκε στη γαλλική εταιρία, ενδέχεται να αλλάξει το όνομά της σε… Lotus Renault του χρόνου.
 
To 75% της ομάδας του Enstone πουλήθηκε στη Genii Capital του Gerard Lopez πέρυσι. Τώρα, ενδέχεται μέρος των μετοχών της ομάδας (το 25% της Renault;) να περάσει στα χέρια του Group Lotus. Αυτό αιτιολογεί τη διαμάχη για το δικαίωμα χρήσης του ονόματος Lotus με την 1Malaysia F1 Team του Tony Fernandes και την καθυστέρηση της ανακοίνωσης της συμφωνίας της Renault Sport (ξεχωριστή από την ομάδα του Enstone μονάδα κατασκευής κινητήρων, βασιζόμενη στο Viry-Chatillon της Γαλλίας) με την αγγλομαλαισιανή ομάδα. Όπως επίσης και γιατί η βασιζόμενη στο Hingham 1Malaysia (αγωνιζόμενη φέτος ως Lotus Racing) θα χρησιμοποιεί κιβώτια Red Bull το 2011, αφού η Renault δεν είχε τη δυνατότητα να παράσχει ένα πλήρες μηχανικό σύνολο.
 
Η συμφωνία να προμηθεύει η Renault με κινητήρες την ομάδα του Fernandes έχει διάρκεια ένα έτος με επιλογή ανανέωσης για το 2012 και ετήσιο κόστος 8 εκατομμύρια ευρώ, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται KERS . Στη σχετική ανακοίνωση της Renault Sport, η 1Malaysia δεν αναφέρεται ούτε μια φορά ως Lotus Racing ή Team Lotus, όπως υποτίθεται ότι θα ονομαζόταν του χρόνου, αφού αγόρασε τα δικαιώματα χρήσης του ονόματος αυτού από τον προηγούμενο ιδιοκτήτη τους, David Hunt. H Renault είχε καθυστερήσει την ανακοίνωση της -θεωρούμενης ως δεδομένης- συμφωνίας με τη αγγλομαλαισιανή ομάδα (η οποία είχε ήδη ανακοινώσει τη διακοπή της συνεργασίας της με την Cosworth και την προμήθεια κιβωτίων από τη Red Bull για το 2011), μέχρι να επιλυθεί η διαμάχη που είχε ξεσπάσει μεταξύ της 1Malaysia και του Group Lotus, αφότου το τελευταίο ανέστειλε την άδεια χρήσης του ονόματος Lotus Racing που είχε δώσει στον Fernandes. Τότε, είχαμε αναφέρει ότι είναι πολύ πιθανό, στόχος του ορμώμενου από τη Ferrari, καινούργιου γενικού διευθυντή του Group Lotus, Dany Bahar (ο οποίος έφερε τoν Dietrich Mateschitz της Red Bull στον κόσμο του NASCAR και της F1), να είναι η είσοδος στη Formula 1. Δεν υπάρχει καλύτερη επιλογή διαθέσιμη από την ομάδα του Enstone, που είναι γνωστή σήμερα ως Renault.
 
Στην ανανέωση της συμφωνίας προμήθειας κινητήρων στη Red Bull μέχρι και το 2012 (αφού ενδέχεται να αλλάξουν οι προδιαγραφές των κινητήρων από το 2013), προβλέπεται η αύξηση της προβολής της Renault στα μονοθέσια της αυστριακής ομάδας. Το λογότυπο της Renault θα εμφανίζεται στο ρύγχος του μονοθεσίου από το GΡ Βραζιλίας και το όνομα της γαλλικής εταιρίας θα είναι ορατό στην καλύπτρα του κράνους των οδηγών της Red Bull. Το αντίτιμο, είναι ότι η γαλλική εταιρία θα παρέχει τους κινητήρες στη Red Bull για μισή τιμή από τη φετινή, δηλαδή η αυστριακή ομάδα θα πληρώνει 4 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, αντί των 8 που κατέβαλε φέτος στη Renault. Aυτό συνιστά ότι η Renault θέλει να εκμεταλλευτεί λίγο περισσότερο την προβολή της στο μονοθέσιο της Red Bull (το οποίο διεκδικεί Πρωταθλήματα, όπως παλαιότερα η Williams-Renault), ίσως επειδή στο άμεσο μέλλον σκοπεύει να διακόψει την ταύτισή της με την ομάδα του Enstone. Σε όλη αυτή την ιστορία, ενδιαφέρον παρουσιάζει και το σχόλιο του συνιδιοκτήτη της Red Bull, Dietrich Mateschitz ότι η ιδέα να εξελίξει η ομάδα του δικό της κινητήρα δε μοιάζει και τόσο παράλογη πλέον, δεδομένου ότι από το 2013 ενδεχομένως οι κινητήρες της F1 να είναι 4κύλινδροι turbo 1,6 λίτρων.
  
Πιθανώς η Renault να ονομάζεται Lotus Renault του χρόνου, καθώς σύμφωνα με τις πληροφορίες, παρά το ότι μαίνεται δικαστική διαμάχη στο Ανώτατο Δικαστήριο του Λονδίνου για τα δικαιώματα της χρήσης του ονόματος Team Lotus από τον Fernandes στην F1, αναφέρεται ότι στη Μαλαισία έχει ήδη ληφθεί η πολιτική απόφαση πως η 1Malaysia F1 Team δε θα χρησιμοποιεί το όνομα Lotus το 2011… Η ομάδα ανήκει στα Group Naza και Group Tune, μια κοινοπραξία επιχειρηματιών, και συνεργάζεται με τη μαλαισιανή κυβέρνηση. H ομάδα του Fernandes στο GP2 πάντως, θα ονομάζεται Air Asia, όπως η αεροπορική εταιρία που ανήκει στο Μαλαισιανό επιχειρηματία, καθώς στο θεσμό θα αγωνίζεται και η Lotus ART (που ανήκει στους Nicolas Todt και Frederic Vasseur). Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε τι όνομα θα βρει για το 2011 η 1Malaysia και τι θα σκαρφιστεί ο Tony Fernandes, ο οποίος δεν ήταν διαθέσιμος για σχόλια, καθώς δε βρισκόταν στα paddock του Ιnterlagos για το GP Βραζιλίας…
 
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, πέρυσι το χειμώνα η Genii Capital δανείστηκε τα χρήματα για να αγοράσει την ομάδα του Enstone (της οποίας η αξία εκτιμάται στα 80 εκατομμύρια ευρώ) από την ίδια τη Renault! Αυτό εξηγεί γιατί η τράπεζα DIAC που ανήκει στη Renault, είχε το λογότυπό της στο μονοθέσιο της ομάδας μέχρι τον Αύγουστο, που αντικαταστάθηκε από αυτά των Snoras και EFG International, δυο ανατολικοευρωπαϊκές τράπεζες, που φαίνεται ότι συμφώνησαν να δώσουν τα χρήματα στη Genii να ξεπληρώσει τη Renault. Η Genii φέρεται ότι έδωσε 20 εκατομμύρια ευρώ στη Renault για το 75% των μετοχών της ομάδας, με τη δέσμευση να βρει budget 40 εκατομμυρίων ευρώ για καθεμία από τις τρεις επόμενες σεζόν (2010-2012). Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η Renault Sport διαθέτει εμμέσως ένα budget 60 εκατομμυρίων ευρώ ετησίως για την ομάδα της F1, χωρίς όμως να εμπλέκεται άμεσα στη χρηματοδότησή της! Αυτός είναι ο τρόπος με τον οποίο η Renault επέλεξε να βάλει πίσω της το σκάνδαλο του GΡ Σιγκαπούρης του 2008.
 
Tώρα, η Renault ενδέχεται να έρθει σε συμφωνία με το Group Lotus, έτσι ώστε η Lotus Cars να γίνει βασικός σπόνσορας της ομάδας του Enstone και ίσως μάλιστα αγοράσει και μερικές μετοχές της. Ακόμα και αν η συμφωνία της Renault F1 με το Grοup Lotus προχωρήσει όμως, η ομάδα του Enstone θα διατηρήσει στοιχεία του ονόματος Renault μέχρι το τέλος του 2012, που λήγει η ισχύουσα Συνθήκη Ομονοίας.
 
Ψάχνοντας το σύνδεσμο μεταξύ της Genii και του Group Lotus, κάποιοι είδαν ως κομβική την ανακοίνωση της Renault F1 Team το Mάιο, που ανέφερε ότι διέθετε ένα νέο μέτοχο, στο πρόσωπο του Tarek E. Obaid, έναν έμπορο πετρελαίου με πολύ καλές διασυνδέσεις. Ο Obaid είναι συνέταιρος στην PetroSaudi International (PSI), που διατηρεί στενούς δεσμούς με τη βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας. Η εταιρία είναι γνωστή για κάποιες επίμαχες επενδύσεις στη Μαλαισία, συμπεριλαμβανομένης μιας μεγάλης κατασκευαστικής εταιρίας και μια κοινοπραξία κρατικών επενδυτικών κεφαλαίων με την Μαλαισιανή κυβέρνηση, ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Τo Group Lotus διαθέτει περίπου 400 εκατομμύρια δολάρια σε ιδιωτικές επενδύσεις και ένας από τους πρώτους επισκέπτες της εταιρίας, αφότου ο Dany Bahar ανέλαβε τον έλεγχό της, ήταν ο βασιλιάς της Μαλαισίας, Mizan Zainal Abidin, ο σουλτάνος του Terengganu, που δημιούργησε την προαναφερθείσα κοινοπραξία. Δεν είναι απίθανο, ο Tarek E. Obaid να είναι ένας από τους επενδυτές στο συνεταιρισμό που οργάνωσε ο Bahar, για να αποκτήσει τον έλεγχο του Group Lotus. Ωστόσο, η Genii ανέφερε ότι από αυτή την εβδομάδα, ο Obaid δεν είναι πλέον μέτοχος της ομάδας.
 
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι σε εταιρικό επίπεδο, η Proton βρισκόταν την άνοιξη σε αρχικές συνομιλίες με τη Renault για μια πιθανή τεχνική συνεργασία. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι συζητήσεις αφορούσαν την προμήθεια diesel κινητήρων Renault στην Proton. Επιπλέον, ο ιδιοκτήτης της Genii, Gerard Lopez είναι ιδιαίτερα ενεργός και στον τομέα της αυτοκινητικής αγοράς και ιδιαίτερα στον τομέα της τεχνολογίας παροχής internet σε αυτοκίνητα. Τον περασμένο χειμώνα, ο Lopez εξέτασε το ενδεχόμενο να συνεταιριστεί με τον Bernie Ecclestone για να αγοράσουν τη Saab, αλλά εγκατέλειψαν το σχέδιο.

Φ.Λ.
[email protected]

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ