top icon
Αγώνες

Formula 1 όπως tanks!

Θα εκπλαγείτε αν δείτε πόσο μοιάζει η θέση οδήγησης μιας σύγχρονης Formula 1 με αυτή των σύγχρονων αρμάτων μάχης, M1 Abrams και Leopard 2.

Αν ρωτήσεις έναν φίλο της Formula 1 να σου πει, με ποια πολεμική μηχανή μοιάζει η θέση οδήγησης της Formula 1, αυθόρμητα συνήθως θα σου απαντήσει, με μαχητικό τζετ. Κι όμως, ουδεμία σχέση!

Στο μαχητικό τζετ κάθεσαι με την πλάτη μάλλον κάθετα, για να έχεις την καλύτερη δυνατή ορατότητα και σε σχετικά όρθια στάση, ώστε να είναι πιο εύκολη η εκτίναξη, μαζί με το κάθισμα, σε περίπτωση που αυτό απαιτηθεί, χωρίς να τραυματιστούν τα πόδια.

Στη Formula 1 η θέση οδήγησης ήταν σχετικά όρθια στα πρώτα μόνο χρόνια του θεσμού, ώστε να εξασφαλίζεται η μέγιστη ορατότητα, τόσο στον ανταγωνισμό όσο και στο πού ακριβώς πατάνε οι τροχοί.

Αυτός είναι άλλωστε ο λόγος που η Formula 1 έχει από παράδοση ακάλυπτους τροχούς, ώστε ο οδηγός να τοποθετεί το αυτοκίνητο με την μέγιστη ακρίβεια.

Βεβαίως σήμερα ο οδηγός Formula 1 είναι θωρακισμένος, σε βαθμό που δε βλέπει σχεδόν τίποτα από τους τροχούς, οπότε τοποθετεί το αυτοκίνητο με σημάδια που έχει από πριν βάλει στην πίστα – οι ακάλυπτοι τροχοί διατηρούνται απλώς λόγω παράδοσης.

Αν και ήδη από το 1960 χαμήλωσε σημαντικά η θέση οδήγησης της Formula 1, ήταν ο Gordon Murray που τοποθέτησε τον οδηγό σε σχεδόν ξαπλωτή θέση οδήγησης, το 1986, με την Brabham BT55.

Brabham BT55 Elio De Angelis Formula 1

H Brabham BT55 του 1986, με την σχεδόν ξαπλωτή θέση οδήγησης, εδώ με τον αξέχαστο Elio De Angelis στο τιμόνι

Αν εξαιρέσουμε την κακή ορατότητα, η ξαπλωτή θέση οδήγησης  παρουσιάζει μια σειρά από σημαντικά πλεονεκτήματα για τη Formula 1: Χαμηλό κέντρο βάρους, εξαιρετική αεροδυναμική διείσδυση και αυξημένη ασφάλεια για τον οδηγό, αφού παρουσιάζει ελάχιστη μετωπική επιφάνεια, άρα περιορίζει τις πιθανότητες να προσκρούσει σημείο του σώματός του σε κάποιο εμπόδιο.

Το αιχμηρό ρύγχος είναι τόσο σημαντικό για την αεροδυναμική διείσδυση μιας σύγχρονης Formula 1 που για χάρη του, εδώ και τρεις δεκαετίες, θυσιάστηκε το πεντάλ του συμπλέκτη και αντικαταστάθηκε ο λεβιές των ταχυτήτων με paddles στο τιμόνι, ώστε να στενέψει το κόκπιτ.

Ο μάγος της αεροδυναμικής, Adrian Newey, είχε μάλιστα προτείνει στην Williams, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, να βάλουν τον οδηγό να κάθεται με το ένα πόδι πάνω από το άλλο, για να στενέψει ακόμα περισσότερο το ρύγχος, τον σταμάτησε όμως ο πραγματιστής, Sir Patrick Head, αφού κάτι τέτοιο μπορούσε να προκαλέσει τρομακτικές κράμπες στον οδηγό.

Formula 1 M1 Abrams Leopard 2

Σύγκριση της θέσης οδήγησης μεταξύ της σύγχρονης Formula 1 και των αρμάτων μάχης M1 Abrams και Leopard 2

Και όμως, υπάρχει μια πολεμική μηχανή της οποίας η θέση οδήγησης εξελίχθηκε στο χρόνο με τρόπο παραπλήσιο της εξέλιξης της θέσης οδήγησης της Formula 1. Πρόκειται για τα άρματα μάχης, τα τανκς, στην καθομιλουμένη.

Στα πρώτα τανκς η θέση οδήγησης ήταν όρθια, ώστε ο οδηγός να έχει την καλύτερη ορατότητα στο πεδίο της μάχης, και βάσιζε την προστασία του στον ατσάλινο θώρακα.

Βεβαίως, όσο πάχος και αν έχει ο θώρακας, πάντα βρισκόταν ένα όπλο ικανό να τον τρυπήσει. Στα σύγχρονα άρματα μάχης, λοιπόν, το ρύγχος είναι όσο το δυνατόν πιο επικλινές, όχι βεβαίως για λόγους αεροδυναμικής, όπως στη Formula 1 (η αεροδυναμική παίζει μικρό ρόλο στις σχετικά χαμηλές ταχύτητες των τανκς), αλλά για να παρουσιάζει την ελάχιστη δυνατή κάθετη μετωπική επιφάνεια, στα αντιαρματικά βλήματα αλλά και τις ακτίνες του ραντάρ.

Μοιραία, στα σύγχρονα άρματα μάχης, M1 Abrams και Leopard 2, ο οδηγός είναι σχεδόν ξαπλωτός, όπως και στη Formula 1, και οδηγεί πλέον βασισμένος όχι τόσο στην ορατότητα όσο στα βοηθητικά όργανα.

Ασφαλώς, όταν οδηγεί το άρμα μάχης σε φυσιολογικές συνθήκες, μπορεί να βγάλει το κεφάλι του έξω και να οδηγεί βασισμένος στα μάτια του. Στο πεδίο της μάχης όμως η καταπακτή κλείνει και το άρμα οδηγείται με ένα περισκόπιο που προσφέρει ορατότητα 200 μοιρών .

Περισσότερα μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο του Business Insider.

Formula 1 early seating

Σύγκριση της θέσης οδήγησης μεταξύ παλαιότερης Formula 1 και παλαιότερου άρματος μάχης

Βεβαίως, στη Formula 1 οι ταχύτητες είναι ασύλληπτα πιο υψηλές και ο οδηγός καλείται να τοποθετεί το δικό του όχημα με απόλυτη ακρίβεια, ενώ επιπλέον δέχεται G που παραπέμπουν σε μαχητικό τζετ.

Από την άλλη, ένας αγώνας Formula 1 διαρκεί μόλις 2 ώρες ενώ μια αρματομαχία μπορεί να διαρκέσει ολόκληρα μερόνυχτα, στα οποία ο οδηγός παραμένει σχεδόν ακίνητος σε αυτή την μισοξαπλωτή θέση.

Θα μου επιτρέψετε να αφιερώσω αυτό το άρθρο στους μαυροσκούφηδες, σε όσους υπηρετήσαμε τη στρατιωτική μας θητεία στα τεθωρακισμένα, και να ευχηθώ καλό υπόλοιπο σε όσους τώρα την υπηρετούν, στέλνοντας ιδιαίτερους χαιρετισμούς στις ακριτικές μας μονάδες.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ