top icon
Αγώνες

GP Ισπανίας: Max, ο ιπτάμενος Ολλανδός

Ο Max Verstappen έγραψε ιστορία στο Ισπανικό GP, καθώς έγινε ο νεότερος νικητής στην ιστορία της F1 στο ντεμπούτο του με την Red Bull, όντας αλάθητος, υπό μέγιστη πίεση από τον Kimi Raikkonen στους τελευταίους γύρους, αφότου οι Mercedes τέθηκαν εκτός μάχης στην 4η στροφή, έπειτα από τη μεταξύ τους σύγκρουση.

Ελάχιστοι 18χρονοι στον κόσμο έχουν γνωρίσει τόσο μεγάλη επιτυχία όση ο Max Verstappen βιώνει αυτή τη στιγμή. Πριν από δέκα ημέρες, ήταν ένας από τους νεαρούς φερέλπιδες οδηγούς στο μέσο του grid, με την σχετικά άσημη Toro Rosso. Σήμερα, σε ηλικία 18 ετών και 227 ημερών, έγραψε το όνομά του στα βιβλία της ιστορίας, σε έναν απρόβλεπτο αγώνα. Ο Verstappen είναι ο πρώτος Ολλανδός νικητής της F1, κατακτώντας την πρώτη νίκη της Red Bull από το GP Βελγίου του 2014 (όπου οι δύο Mercedes είχαν συγκρουστεί μεταξύ τους και πάλι), στο ντεμπούτο του με την αυστριακή ομάδα και το 24ο προσωπικό του Grand Prix. Με αυτή τη νίκη, μάλλον εξαλείφθηκαν οι αμφιβολίες για ο αν θα μπορούσε να αξιοποιήσει, τόσο νωρίς στην καριέρα του ο Verstappen την ευκαιρία της Red Bull. Εξίσου, η επιλογή του αγωνιστικού συμβούλου της Red Bull, Helmut Marko -που λαμβάνει τις αποφάσεις όσον αφορά την επιλογή οδηγών- δικαιώθηκε άμεσα.

Ο αγώνας «ζωντάνεψε» με τη σύγκρουση των Mercedes στον πρώτο γύρο. Ο Nico Rosberg πραγματοποίησε καλύτερη εκκίνηση από τον poleman team mate του. O Hamilton κάλυψε την εσωτερική, εντούτοις ο Rosberg προσπέρασε από την εξωτερική στην πρώτη στροφή, έχοντας την αγωνιστική γραμμή. Ο Γερμανός όμως είχε επιλέξει λανθασμένη χαρτογράφηση κινητήρα για την εκκίνηση. Οι οδηγοί κάνουν τις επιλογές αυτές μόνοι τους πλέον, καθώς μηχανικοί δεν επιτρέπεται να τους ενημερώσουν όσον αφορά τέτοια ζητήματα μέσω ασυρμάτου. Συνεπώς, στην τρίτη στροφή το ERS του Rosberg ξεκίνησε να συλλέγει ενέργεια, κοστίζοντας σε απόδοση. Ο Γερμανός το κατάλαβε άμεσα και έκανε τις απαραίτητες ρυθμίσεις στο τιμόνι. Ο Lewis Hamilton όμως τον πλησίαζε όντας 17 χλμ./ώρα ταχύτερος. Ο Βρετανός επέλεξε να κινηθεί προς τα δεξιά, ωστόσο ο Rosberg, έκλεισε το κενό στο οποίο κατευθυνόταν ο Hamilton. Ο Hamilton είχε προλάβει να βάλει τον εμπρός αριστερό τροχό του παράλληλα με τον πίσω δεξιό τροχό της άλλης Mercedes, όταν ο Rosberg επέλεξε να μην αφήσει καθόλου χώρο, για να δείξει στον Hamilton ότι δεν είναι διατεθειμένος να υποχωρήσει. Mε αυτή την κίνηση ο Rosberg παρέβη το άρθρο 27.7 των αγωνιστικών κανονισμών, οι αγωνοδίκες όμως έκριναν ότι το ατύχημα ήταν αγωνιστικό συμβάν και δεν επέρριψαν ευθύνες (ή ποινές) σε κανέναν από τους δύο οδηγούς, λόγω της διαφοράς ταχύτητας μεταξύ τους.

Ο Rosberg δήλωσε έκπληκτος από το γεγονός ότι ο Hamilton δεν υποχώρησε από την κίνηση που επιχείρησε. Μην έχοντας που να πάει, ο Hamilton έστριψε προς το γρασίδι, όπου έχασε τον έλεγχο του μονοθεσίου του και στη συνέχεια προσέκρουσε επάνω στην άλλη Mercedes, θέτοντας αμφότερες εκτός αγώνα στα πρώτα δευτερόλεπτά του. Η πρώτη αντίδραση του Niki Lauda ήταν να κατηγορήσει τον Hamilton για την επιθετικότητά του. Ωστόσο  ο Βρετανός είναι γνωστός για την ιδιότητά του να εκμεταλλεύεται την παραμικρή ευκαιρία. Γνωρίζει πολύ καλά ότι μπορείς να χάσεις έναν αγώνα στον πρώτο γύρο αν εμπλακείς σε ατύχημα, αλλά ο πρώτος γύρος (και η στρατηγική) είναι μια από τις ελάχιστες ευκαιρίες που έχει ένας οδηγός να περάσει εμπρός από κάποιον αντίπαλό του σε μια πίστα όπου τα προσπεράσματα είναι πολύ δύσκολα. Πάντως, στις συνεντεύξεις αφότου οι δύο οδηγοί είχαν συναντήσει τους αγωνοδίκες, ο Hamilton φαινόταν πιο ευδιάθετος από τον Rosberg (παρ' ότι βαθμολογικά, ο κερδισμένος από το συμβάν ήταν ο Γερμανός), όντας πολιτικά ορθός στη στάση του απέναντι στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων. Ο Rosberg αισθανόταν ότι η νίκη ήταν δική του έπειτα από την πρώτη στροφή, κάτι που δε θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο. Το Ισπανικό GP ίσως αποτελέσει σημαντική καμπή στη μάχη του πρωταθλήματος, την ψυχολογία των διεκδικητών, καθώς και την ατμόσφαιρα στο γκαράζ της Mercedes. Πάντως, η γερμανική ομάδα φαίνεται ότι θα συνεχίσει να «επιτρέπει» στους οδηγούς της να αγωνίζονται μεταξύ τους, χωρίς να παρεμβαίνει με εντολές από το pit wall.

Με τις Mercedes εκτός αγώνα, η μάχη για τη νίκη δόθηκε μεταξύ των Red Bull και των Ferrari. O Ricciardo ήταν άλλος ένας οδηγός που αισθανόταν ότι θα έπρεπε να έχει νικήσει σήμερα -και αρκετά δικαιολογημένα. Ο Αυστραλός τέθηκε επικεφαλής έπειτα από τη σύγκρουση των Mercedes, με πίσω του τον Verstappen. Ο Vettel είχε κάνει καλή εκκίνηση και είχε περάσει τον Ολλανδό, ο οποίος όμως κατάφερε να αντεπιτεθεί από την εξωτερική στην τρίτη στροφή. Με κακή έξοδο από εκεί, ο Vettel έχασε μια επιπλέον θέση από τον Carlos Sainz, ενώ ο Raikkonen, έπειτα από μια κακή εκκίνηση με υπερβολικό σπινάρισμα, κατάφερε να ανακτήσει μια θέση από τον Bottas πριν κληθεί το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα.

Οι Red Bull επωφελήθηκαν από το γεγονός ότι οι Ferrari καθυστερούσαν πίσω από τον Sainz, τον οποίο κατάφεραν να περάσουν όταν επετράπη ξανά η χρήση DRS (δύο γύρους μετά το τέλος της περιόδου αυτοκινήτου ασφαλείας). Ο Ισπανός αντιστάθηκε σθεναρά στον Raikkonen, ωθώντας τον Φινλανδό εκτός πίστας στην πρώτη στροφή, στον 9ο γύρο. Σε σχέση με τον επικεφαλής Ricciardo, ο Vettel είχε χάσει περίπου 6 δλ. Η αυστριακή ομάδα αποφάσισε να καλέσει πρώτη τους οδηγούς της για το πρώτο pit stop, οι οποίοι ωστόσο έχασαν χρόνο επιστρέφοντας στην πίστα μεταξύ πιο αργών συνδυασμών. Ο Vettel ισχυρίστηκε στις δηλώσεις του ότι η Ferrari ήταν ταχύτερη σήμερα, κάτι που υποστηρίζεται από το γεγονός ότι είχε τη δυνατότητα να φτάσει τα αυστριακά μονοθέσια μετά το πρώτο pit stop. O Verstappen όμως κατάφερε να διατηρήσει τον Vettel μόλις εκτός ζώνης DRS, με διαφορά 1,1 δλ. Μάλιστα, ο Ολλανδός άρχισε να ασκεί πίεση στον Ricciardo, όταν ο Αυστραλός δυσκολεύτηκε να προσπεράσει μια ντουμπλαρισμένη Manor.

Στο δεύτερο pit stop, αμφότερες οι ομάδες αποφάσισαν να διαχωρίσουν τις στρατηγικές των δύο οδηγών τους. Θεωρητικά, η στρατηγική τριών pit stop ήταν ταχύτερη, ωστόσο απαιτούσε προσπεράσματα στο τέλος του αγώνα, τα οποία (θεωρητικά και πάλι) θα ήταν σχετικά εύκολα, εφόσον τα ελαστικά των προπορευόμενων θα είχαν καταπονηθεί περισσότερο, όντας αρκετούς γύρους γηραιότερα. Αμφότερες οι ομάδες επέλεξαν τη στρατηγική τριών pit stop για τους προπορευόμενους οδηγούς τους, πιστεύοντας ότι θα είναι η καλύτερη, απόφαση που εντέλει αποδείχθηκε λανθασμένη. Η Red Bull ενδέχεται να επέλεξε διαχωρίσει τις στρατηγικές για να μη βρίσκονται τόσο κοντά τα μονοθέσιά της στην πίστα, καλύπτοντας παράλληλα όλα τα ενδεχόμενα. Από την πλευρά του, ο Verstappen δήλωσε ότι προστάτευε τα ελαστικά του αρκετά καλά και δεν ήθελε να κάνει τρία pit stop. Όσον αφορά τη Ferrari, o Vettel παραδέχθηκε ότι ο ίδιος ώθησε την ομάδα προς μια πιο επιθετική στρατηγική, στην προσπάθειά του να κερδίσει τον αγώνα.

Με τους Ricciardo και Vettel να πραγματοποιούν το δεύτερο pit stop τους νωρίτερα από τους team mates τους, ο Γερμανός πέρασε στη δεύτερη θέση και άρχισε να καταδιώκει τη Red Bull, πλησιάζοντας στα 1,6 δλ. γεγονός που συνιστά ότι η Ferrari ήταν ταχύτερη με τη μαλακή γόμα. Στην προσπάθεια να περάσει εμπρός από τη Red Bull, η ιταλική ομάδα κάλεσε για τρίτη φορά στα pits τον Vettel έπειτα από ένα stint 8 γύρων, για να κάνει το undercut στον Ricciardo. H Red Bull αποφάσισε να μην απαντήσει άμεσα και διατήρησε άλλους 8 γύρους τον Αυστραλό στην πίστα. Ωστόσο, τα ελαστικά του είχαν χάσει απόδοση και έχανε αρκετό χρόνο από τους τρεις υπόλοιπους. Όταν πραγματοποίησε το τελικό του pit stop, o Ricciardo ήταν πλέον στην 4η θέση, αν και είχε τη δυνατότητα να πλησιάσει τον Vettel με αρκετά γρήγορο ρυθμό. Πέραν των πιο φρέσκων ελαστικών, ο Vettel δήλωσε ότι η απόδοση της Red Bull με τη μέση γόμα ήταν συγκριτικά καλύτερη από αυτή της Ferrari. O Γερμανός όμως πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του αγώνα με αυτά τα ελαστικά και όχι τη μαλακή γόμα που ήταν ξεκάθαρα το δυνατό της σημείο σήμερα. O Vettel δήλωσε ότι η ομάδα θα πρέπει να αναλύσει τους λόγους για τους οποίους έγινε αυτή η επιλογή.

Στο μεταξύ, τα ελαστικά των Verstappen και Raikkonen δεν έδειχναν επαρκή σημάδια καταπόνησης για να επιτρέψουν στους team mates τους να πλησιάσουν και να τους απειλήσουν. O Verstappen είχε τεθεί επικεφαλής και η μάχη για την πρώτη θέση είχε ανάψει για τα καλά, με τον Raikkonen να πλησιάζει αρκετά εύκολα τη Red Bull. To ιταλικό μονοθέσιο έχει γενικά υψηλότερες τελικές ταχύτητες στις ευθείες και ο Φινλανδός είχε το πλεονέκτημα του DRS. Εντούτοις, η Red Bull είχε εξαιρετική πρόσφυση στο αργό, τελικό κομμάτι της πίστας και ο Verstappen γνώριζε ότι έπρεπε να επικεντρωθεί στην εκτέλεση άψογης εξόδου από την τελευταία στροφή για να μην επιτρέψει στον Raikkonen να περάσει μπροστά. Από την πλευρά του, ο Φινλανδός, ακολουθώντας από πολύ κοντά την Red Bull, έχανε αεροδυναμική απόδοση με αποτέλεσμα η Ferrari να γλιστράει στο πιο κρίσιμο σημείο της πίστας και να χάνει χρόνο. Παρ’ ότι, όπως δήλωσε ο Verstappen, τα ελαστικά του είχαν αρχίσει να χάνουν απόδοση 8 γύρους πριν τον τερματισμό, δεν έκανε κανένα λάθος. Συνεπώς, ο Raikkonen δεν είχε την ευκαιρία να επιχειρήσει οποιοδήποτε προσπέρασμα, παρ’ ότι πλησίασε μερικές φορές αρκετά κοντά στη Red Bull. Εντέλει, ο Verstappen στέφθηκε νικητής, νικώντας τη μονομαχία με έναν οδηγό ο οποίος έχει αγωνιστεί και εναντίον του πατέρα του Ολλανδού στην F1!

Στη μάχη για την τρίτη θέση, ο Ricciardo κατάφερε να φτάσει τη Ferrari του Vettel, δεν του ήταν εύκολο όμως να προσπεράσει. Έκανε μια αρκετά απελπισμένη προσπάθεια 7 γύρους πριν το τέλος, η οποία προκάλεσε μια ισχυρή αντίδραση από την πλευρά του Vettel στον ασύρματο. Ο Γερμανός είπε ότι αν δεν είχε αποφύγει τη Red Bull, που εισχώρησε στην εσωτερική της πρώτης στροφής έχοντας αφήσει το φρενάρισμα για… μια άλλη ημέρα, θα είχε προκύψει σύγκρουση και μάλιστα χειρονόμησε προς τον Ricciardo όταν βρέθηκαν λίγο αργότερα δίπλα-δίπλα, με τη Ferrari να ανακτά τη θέση. Η αντίδραση του Ricciardo για την έκρηξη του Vettel στον ασύρματο, ήταν αρκετά κυνική, αφού ο Αυστραλός δήλωσε ότι επρόκειτο για τυπική συμπεριφορά του Γερμανού πρώην team mate του… Ο Ricciardo είχε την αίσθηση ότι η στρατηγική της ομάδας του κόστισε τη νίκη σήμερα, προσθέτοντας ότι συνήθως, ο οδηγός που είναι μπροστά έχει την καλύτερη επιλογή. Ο Αυστραλός δήλωσε ότι την ακολούθησε διότι πίστευε ότι και οι τέσσερις οδηγοί θα έκαναν το ίδιο. Η ημέρα του Ricciardo τελείωσε με αρκετά κακό τρόπο, αφού στον προτελευταίο γύρο αστόχησε το πίσω αριστερό ελαστικό του, θέτοντας τέλος σε οποιαδήποτε ελπίδα του να ανέβει στο βάθρο, για πρώτη φορά φέτος, κάτι που αντιθέτως, έχουν καταφέρει και οι δύο team mates του…

Η Ferrari έχασε για δεύτερη φορά φέτος (έπειτα από την Αυστραλία) την ευκαιρία να κατακτήσει την πρώτη της νίκη, παρ’ ότι η Mercedes τέθηκε εκτός μάχης. Αντιθέτως, η Red Bull όχι μόνο επικράτησε, αλλά έχει να ελπίζει και σε μια αναβάθμιση του κινητήρα της Renault (την οποία θα δοκιμάσει αυτήν την εβδομάδα και θα χρησιμοποιήσει πιθανότατα στον Καναδά), η οποία ενδέχεται να της επιτρέψει να απειλήσει την Mercedes.

‘Όπως ήταν φυσιολογικό, η μάχη για τη νίκη μονοπώλησε το ενδιαφέρον. Ο Valtteri Bottas εξασφάλισε την 5η θέση έπειτα από έναν αρκετά μοναχικό αγώνα, όπου δεν απείλησε και δεν απειλήθηκε. Η Williams, με έξυπνη στρατηγική κατάφερε να φέρει τον Felipe Massa στην 8η θέση. Ωστόσο η κατάσταση στην ομάδα είναι ξεκάθαρη: το μονοθέσιο χρειάζεται περαιτέρω εξέλιξη…

Στην 6η θέση τερμάτισε ο Carlos Sainz, πραγματοποιώντας εξαιρετικό αγώνα εμπρός στους συμπατριώτες του, έχοντας μάλιστα βρεθεί στην τρίτη θέση για μερικούς γύρους. Ο Ισπανός πραγματοποίησε παράβαση όταν άνοιξε το pit lane για να κατευθυνθούν τα μονοθέσια στο grid, αφού περίμενε να ανάψει το κόκκινο φως έχοντας πατήσει την γραμμή εξόδου του pit lane. Οι αγωνοδίκες τον επέπληξαν. Ο Daniil Kvyat, με την άλλη Toro Rosso, πήρε το βαθμό της 10ης θέσης, αν και πιστεύει ότι η στρατηγική τριών pit stop (που τον παγίδευσε με φρέσκα ελαστικά πίσω από τη μάχη Vettel-Ricciardo) ήταν λανθασμένη.

Μια εξαιρετική 7η θέση κατάφερε να σκοράρει ο Sergio Perez, σε αντίθεση με τον άτυχο team mate του που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει. Ο Jenson Button τερμάτισε 9ος με τη McLaren, παρ’ ότι δήλωσε ότι δεν είχε καθόλου πρόσφυση. Ο team mate του και τοπικός ήρωας, Fernando Alonso δεν κατάφερε να τερματίσει, λόγω απώλειας ισχύος._Φ.Λ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ