Αγώνες Formula 1

Συνέντευξη - Χάρης Κουνενής: Η προσαρμογή στη νέα κανονικότητα για τις ομάδες της F1 και ο προγραμματισμός για το 2020

Με την επιστροφή των ομάδων στις εγκαταστάσεις τους, συνομιλούμε με τον Χάρη Κουνενή, αεροδυναμιστή στην AlphaTauri, για την προσαρμογή στα νέα δεδομένα και τις αλλαγές στην καθημερινότητα των ομάδων και τις αγωνιστικές προετοιμασίες ενόψει του 2021 και του 2022.

Ο κορωνοϊος άφησε το στίγμα του σε κάθε πτυχή της Formula 1. Η ακύρωση της πρεμιέρας ακολουθήθηκε από την αναβολή ή ακύρωση του υπόλοιπου προγράμματος, μέχρι και το Αυστριακό GP, ενώ πολύ σύντομα όλες οι ομάδες μπήκαν σε υποχρεωτικό κλείσιμο των εγκαστάσεών τους, μέχρι τις αρχές Ιουνίου. Η αβεβαιότητα για την επόμενη μέρα, το πώς και πότε θα επέστρεψαν όλοι στις εργασίες τους ήταν στο επίκεντρο της συζήτησης για αρκετές εβδομάδες, όσο η F1 έψαχνε λύση για το φετινό καλεντάρι και οι εκάστοτε κυβερνήσεις ενέτειναν ή χαλάρωναν τα μέτρα που έλαβαν για τον ιό. Από τη μεριά τους, οι ομάδες άρχισαν να οργανώνουν την ασφαλή επιστροφή στα κλειστά γραφεία, στα εργοστάσια, στις σήραγγες, με γνώμονα την ασφάλεια όλων των εργαζομένων.

Harry Kounenis

Η AlphaTauri, όπως και οι περισσότερες ομάδες, επέστρεψε στην νέα κανονικότητα σε Faenza και Bicester στα τέλη Μαΐου/αρχές Ιουνίου, και ο αεροδυναμιστής της ομάδας και μέλος της στα γραφεία της Αγγλίας, Χάρης Κουνενής, μιλά στο www.4troxoi.gr για το χρονικό από τη στιγμή που έγινε αντιληπτό πως ο COVID-19 θα άλλαζε τα πάντα άρδην, το αναπόφευκτο lockdown και το τι μέλλει γενέσθαι.

  • Πώς ήταν η αρχή με τον κορωνοϊό, τα πρώτα βήματα και οι αλλαγές στην εργασία σας;

«Όταν ξέσπασε ο κορωνοϊός στην Αγγλία, στην αρχή υπήρχε μία αβεβαιότητα όσον αφορά το τι θα γίνει από εδώ και πέρα. Ακούγονταν διάφορα πράγματα, όπως ότι μπορεί να κλείσει το γραφείο, να μπούμε σε shutdown, αλλά εκείνη την περίοδο, περί τις δύο εβδομάδες πριν όντως να επέλθει το shutdown, δεν ήταν τίποτα ξεκάθαρο.

«Υπήρχε και μία νευρικότητα στην αρχή από τους μη-Άγγλους υπαλλήλους της ομάδας εξαιτίας της διαχείρισης που έκανε η κυβέρνηση της χώρας με τον ιό. Αλλά, κάπου τότε άρχισε η ομάδα να παίρνει ορισμένα μέτρα: τέθηκε ένα πλάνο για να προστατευτεί το προσωπικό, οπότε η πρώτη κίνηση ήταν ορισμένοι να αρχίσουν να δουλεύουν από το σπίτι. Φυσικά, όταν όλο αυτό σε πιάνει απροετοίμαστο, δεν είναι εύκολο να το επιτύχεις. Προκύπτουν θέματα, για παράδειγμα πόσα laptops θα χρειαστούν οι εργαζόμενοι από το σπίτι, διότι οι περισσότεροι από εμάς χρησιμοποιούμε desktops, οπότε η ομάδα αναγκάστηκε να μας παράσχει φορητούς υπολογιστές. 

«Όσοι μείνανε στο γραφείο, δούλευαν με βάρδιες, για την αποφυγή του συγχρωτισμού: κάποιοι εργάζονταν το πρωί, κάποιοι το απόγευμα.

«Πέρα από την νευρικότητα που υπήρχε λόγω του κορωνοϊού, και με τα κρούσματα τότε να είναι πολλά και στην Αγγλία, και στην Ιταλία [σ.σ. εκεί βρίσκεται η βάση της ομάδας, στη Faenza], έπρεπε να λειτουργήσουμε και διαφορετικά.

«Όταν παραλάβαμε τα laptops, όλοι αρχίσαμε να δουλεύουμε από το σπίτι. Αυτό συνέβη μία εβδομάδα πριν ανακοινωθεί επίσημα το shutdown.

«Εμείς γνωρίζαμε ότι θα γίνει μόλις 2-3 μέρες πριν γίνει επίσημα γνωστό, οπότε αρχίσαμε να δουλεύουμε από το σπίτι κανονικά. Για μένα ήταν κάτι πρωτόγνωρο, δεν το έχω ξανακάνει, ειδικά όσο βρίσκομαι στη Formula 1, ήταν περίεργο, γιατί ξυπνάς και αρχίζεις να δουλεύεις. Είχε και τα θετικά του αυτό, διότι σίγουρα προστατευόμασταν από τον ιό, και με τις βάρδιες που είχαν θεσπιστεί, ήταν και καλύτερο το να μείνουμε σπίτι.

«Οι βάρδιες στην αεροδυναμική σήραγγα συνεχίζονταν κανονικά, και δεν είχαν παρθεί και μέτρα εκεί.

«Για την εβδομάδα που δουλέψαμε από το σπίτι εμείς στον αεροδυναμικό τομέα, τα πράγματα ήταν δύσκολα, ήταν πρόκληση για εμάς. Σε πρώτη φάση, το κομμάτι της επικοινωνίας ήταν ιδιαίτερο, γιατί αν είχες μία απορία, έπρεπε να στείλεις μήνυμα, να κάνεις τηλεδιασκέψεις. Επίσης, είναι πολύ πιο εύκολο να συζητάς με τον σχεδιαστή κατά πρόσωπο, εξηγώντας του μπροστά στην οθόνη αυτό που θες, σε αντίθεση με την εξ αποστάσεως συνομιλία.

«Και με το CAD ακόμα υπήρχαν θέματα μέχρι να στηθούν όλα σωστά, υπήρχε lagging, επομένως όλα κυλούσαν λίγο πιο αργά όταν πήγαμε σπίτι.

«Από τη μεριά μας, συνεχίζαμε να εξελίσσουμε το αυτοκίνητο, με βάση τους στόχους μας και όσα ήταν γνωστά μέχρι τότε. Και τη στιγμή εκείνη ήρθε το shutdown.

ff

  • Τι συνέβη σε αυτήν την περίοδο που κράτησε τελικά πάνω από 60 μέρες;

«Στην αρχή, γνωρίζαμε ότι θα κρατήσει για τρεις εβδομάδες, αλλά όλοι είχαμε σκεφτεί ότι μπορεί να ξεπεράσει κι αυτό το διάστημα.

«Μία εβδομάδα από αυτές ήταν «δώρο» της εταρείας, ενώ οι άλλες δύο αφαιρέθηκαν από την άδειά μας. Πληρωνόμασταν, όμως, κανονικά. Το furlough [η αναγκαστική άδεια] ήρθε τον δεύτερο μήνα.

«Ήμασταν σε ‘διακοπές’, αλλά δεν ήταν πραγματικά διακοπές. Μέναμε όλοι μέρα σπίτι, βγαίναμε μόνο για τα βασικά.

«Σε προσωπικό επίπεδο, αυτή η περίοδος ήταν χρήσιμη, έκανα πράγματα για τον εαυτό μου, πράγματα που δεν μπορούσα να κάνω μέσα στην καθημερινότητά μου. Άρχισα να τρέχω κάθε μέρα, να διαβάζω βιβλία. Βρήκαμε όλοι την ηρεμία μας, βγαίνοντας από το άγχος και την πίεση που συνοδεύει τη δουλειά στη Formula 1.

«Κάπως έτσι πέρασαν οι πρώτες εβδομάδες. Τότε ήρθε η ανακοίνωση ότι θα επεκταθεί το shutdown, όταν και υπογράψαμε ένα νέο συμφωνητικό με την ομάδα που μας έβαζε σε αναγκαστική άδεια. Αυτό σήμαινε ότι πληρωνόμασταν το 80% του μισθού μας, με ένα μέρος αυτού να καλύπτεται από την κρατική στήριξη. Προφανώς αυτό συνέβη γιατί, χωρίς αγώνες, καμία ομάδα δεν είχε έσοδα. Δεν ήσουν υποχρεωμένος να υπογράψεις αυτό το συμβόλαιο, αλλά ήταν επισφαλές για τη δουλειά σου να μην το κάνεις αυτό.

«Ήταν, όμως, μία καλή συμφωνία, και σε σύγκριση με άλλες ομάδες ήταν καλύτερα τα πράγματα. Ακούσαμε από συναδέλφους ότι πήραν μικρότερο ποσοστό του μισθού τους, ειδικά από μία συγκεκριμένη ομάδα.

«Αυτή η κατάσταση κράτησε για 5 εβδομάδες, συνολικά. Προς τα μέσα του Μαΐου, όμως, αρχίσαμε να καταλαβαίνουμε ότι θα επιστρέψουμε σύντομα στη δουλειά. Κι όσο δεν εργαζόμασταν, είχαμε συνεχή ενημέρωση από τη διοίκηση, από τον Franz (Tost, επικεφαλής AlphaTauri), λέγοντάς μας τι γίνεται, τι κάνει η εταιρεία για να επιστρέψουμε στο γραφείο.

«Δύο-τρεις εβδομάδες πριν γυρίσουμε στη δουλειά, άρχισαν οι αλλαγές στο γραφείο για την προστασία μας.

«Προσπάθησε και η AT να εμπλακεί με την παραγωγή αναπνευστήρων και εξοπλισμού προσωπικής προστασίας, βοήθησε το εργοστάσιο στην Ιταλία, ενώ εμείς στην Αγγλία δεν έχουμε βαριά παραγωγή. Ωστόσο, είχαν καλυφθεί οι ανάγκες εκεί, υπήρξαν πολλές εταιρείες που συνεισέφεραν.

«Επίσης, άρχισαν να μοιράζονται ορισμένα ερωτηματολόγια που στόχο είχαν να φανεί κατά πόσο είμαστε διατεθειμένοι να επιστρέψουμε στον χώρο εργασίας μας. Προφανώς κάποιοι φοβούνταν για την υγεία τους για διάφορους λόγους, και δεν ήρθαν.

«Την τελευταία εβδομάδα πριν επιστρέψουμε στο γραφείο, κατά τις 28-29 Μαΐου μάθαμε το πλάνο, και εν τέλει αποφασίστηκε να πηγαίνουμε με βάρδιες, εβδομαδιαίες μάλιστα: ένα group αυτήν την εβδομάδα στο γραφείο, το άλλο στο σπίτι, κι εναλλάξ κάθε εβδομάδα θα πηγαίναμε στο γραφείο.

«Εγώ συγκεκριμένα ήταν να πάω στο γραφείο την πρώτη εβδομάδα, αλλά επειδή δεν ήταν όλα έτοιμα, έμεινα σπίτι εκείνο το 5ημερο. Είναι σαφές ότι με όλες αυτές τις αλλαγές, έπρεπε να δοθεί η έγκριση από τους υγιειονομικούς ελεγκτές για να ανοίξει το γραφείο, να πληρούν κάποια στάνταρ.

  • Και η κατάσταση πλέον στο γραφείο;

«Την πρώτη εβδομάδα, όταν δουλεύεις μετά από 60 μέρες, χρειάζεσαι χρόνο για να βρεις τα πατήματά σου, να ξαναδείς τι έκανες, αλλά δεν άλλαξαν οι στόχοι μας και τι θέλαμε να πετύχουμε – συνεχίζαμε από εκεί που είχαμε μείνει. Συνεχίζω να δουλεύω πάνω στα project που δούλευα.

«Γίνανε ορισμένα meetings πάνω στο πώς θα πρέπει να συμπεριφερόμαστε πια στο γραφείο, να καταλάβουμε πώς πρέπει να κινούμαστε μέσα σε αυτό, με δεδομένο ότι άλλαξε και η διαρρύθμισή του, μετακινήθηκαν πράγματα για να τηρούνται αποστάσεις.

«Ακόμα και για τους model makers, είναι υποχρεωτικό να φορούν μάσκες, και πάνω στο μοντέλο μπαίνει ένα πλέξι γκλας για να μην έχουν επαφή και να χωρίζονται!

«Την πρώτη μέρα, έγινε και ένα briefing από τον υπεύθυνο αεροδυναμικής, που μας εξήγησε ότι είναι σημαντικό να ακολουθούμε όλα τα μέτρα, διότι αν γίνει έλεγχος και δεν τηρούμε τα μέτρα, υπάρχει το ενδεχόμενο να κλείσουν οι εγκαταστάσεις μας.

  • Σε ό,τι αφορά την προετοιμασία για το 2020 και για το μονοθέσιο, τι θα κάνετε από εδώ και πέρα, με δεδομένο ότι το πρόγραμμα έχει αλλάξει άρδην;

«Κάποια πράγματα τα είχαμε ετοιμάσει προ κορωνοϊού, αλλά είχαμε σαφές πλάνο, ότι, τυχαία ας πούμε, στον τρίτο αγώνα θα έχουμε αυτό το upgrade. Τώρα, αυτό άλλαξε, αλλά στην ουσία άλλαξε η σειρά τους και πώς θα εισαχθούνε.

«Σίγουρα έγιναν meetings και με το εργοστάσιο στη Faenza για να βγει ένα νέο πρόγραμμα. Θα γίνουν αναβαθμίσεις, στον 2ο και το 4ο αγώνα [σ.σ. τα δεύτερα GP σε Αυστρία και Μ. Βρετανία], αλλά είναι άγνωστο το τι θα γίνει πιο μετά.

«Ένας μεγάλος ‘πονοκέφαλος’ για τις ομάδες του midfield θα είναι να επιλέξουν αν θα κάνουν μικρές αναβαθμίσεις ανά αγώνα ή αν θα φέρουν σε έναν αγώνα ένα μεγάλο πακέτο. Κι αυτό, γιατί μέχρι στιγμής γνωρίζουμε τους πρώτους οχτώ αγώνες, και ακόμα περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει μετά τον Σεπτέμβριο. Κι όλες οι ομάδες έχουν πληγεί οικονομικά, οπότε δεν ξέρω πώς θα θέλουν να εκμεταλλευτούν τους πόρους τους.

«Πιστεύω πως στον πρώτο αγώνα τα μονοθέσια θα είναι ίδια [με τις χειμερινές δοκιμές] ως ένα βαθμό, κι ανάλογα με την απόδοσή τους θα πιέσουν για αναβαθμίσεις. Το καλό είναι πως οι κανονισμοί το 2021 παραμένουν ίδιοι, τα μονοθέσια παραμένουν ίδια – αλλάζουν κάποια πράγματα μόνο στο πίσω μέρος του πατώματος, κάτι που σημαίνει ότι δεν θα εστιάσουμε άμεσα στο μονοθέσιο της νέας χρονιάς, θα φτάσει ο Οκτώβριος ή ο Νοέμβριος για να γίνει αυτό. Έχουμε ήδη άτομα που εργάζονται στο μονοθέσιο του ’21, αλλά αν βρουν κάτι, μπορεί και να το φέρουμε και στο φετινό.

«Παίζει ρόλο και το σε ποια πίστα θα φέρεις την αναβάθμιση. Για παράδειγμα, αν σχεδιάζεις μία νέα πίσω πτέρυγα για το Μονακό, χωρίς Μονακό, κοιτάς τη Σιγκαπούρη, και ακυρώθηκε κι αυτή. Οπότε, δε χρειάζεσαι ένα τέτοιο update. Πορεύεσαι με βάση τις απαιτήσεις κάθε πίστας.

  • Τα tokens είναι κάτι που έχει σκεφτεί το concept group για το 2021; Τι συμβαίνει με τον χρόνο που θα έχετε στη σήραγγα και το CFD;

«Είναι πολύ σημαντικές οι αλλαγές αυτές, μειώνεται ο χρόνος των runs στην αεροδυναμική σήραγγα και στο CFD. Λάβαμε ένα mail από τον επικεφαλής του αεροδυναμικού τμήματος που μας τόνιζε να είμαστε αρκετά προσεκτικοί με τον χρόνο που περνάμε στη σήραγγα, να μην γίνει κανένα λάθος, μην κάνουμε runs χωρίς λόγο (πράγμα που γίνεται ορισμένες φορές). Μας ζητήθηκε να μειωθούν και τα runs κατά τη διάρκεια της νύχτας -αρκετές ομάδες το κάνουν αυτό, και εμείς μαζί-, ώστε να γίνονται στις ώρες γραφείου. Το βράδυ ίσως γίνεται δουλειά πάνω στο R&D (research and development).

  • Μιλώντας στο F1.com, ο James Allison, τεχνικός επικεφαλής της Mercedes, τόνισε τη σημασία της φετινής χρονιάς για τον χρόνο που θα δικαιούται η εκάστοτε ομάδα το 2021 και -πιο κρίσιμα- το 2022. Πιστεύεις ότι αυτό επηρεάζει καθόλου τον τρόπο που λειτουργεί αυτή τώρα; Υπάρχει περίπτωση μία ομάδα να αφήσει την εξέλιξή της για να πέσει σε θέση και να κερδίζει χρόνο στη σήραγγα και το CFD;

«Κοίταξε, μπορεί να έχεις περισσότερο χρόνο, αλλά θα πάρεις και λιγότερα χρήματα από τη FOM. Έπειτα, καμία ομάδα δεν λειτουργεί με αυτή τη λογική. Στοχεύουν στο να τερματίσουν όσο πιο ψηλά μπορούν, αυτό θέλουν. Δεν πιστεύω πως μία ομάδα που θα βρίσκεται σε μάχη με μία άλλη για μία θέση στη βαθμολογία θα σκεφτεί «ας βγούμε 6οι για να έχουμε περισσότερο χρόνο δοκιμών». Και πώς θα το πετύχεις αυτό; Δεν έχει και ιδιαίτερη λογική.

«Και, μεταξύ μας, αυτό είναι και μία πρόκληση για εμάς: πρέπει να μπούμε στη λογική της χρήσης των πόρων μας όσο πιο έξυπνα και σωστά μπορούμε, είναι ένας ακόμα περιορισμός.

«Όπως συνέβη κι όταν περιορίστηκαν οι δοκιμές, και κάποιες ομάδες τα πήγαν καλύτερα, άλλες χειρότερα. Θεωρώ πως το μόνο πράγμα που οι ομάδες φοβούνται είναι η χρήση των resources τους, ό,τι δοκιμάζουν να είναι σωστό, να μην δοκιμάζεις ό,τι θες, να είσαι πιο προσεκτικός.

«Το πώς θα επηρεάσει αυτό το grid στο μέλλον, μένει να φανεί. Αλλά δεν επηρεάζει αυτό το σκεπτικό των ομάδων. Θα μάθουν να ζούνε με αυτό.»

Ευχαριστούμε τον Χάρη Κουνενή για τον χρόνο του.

Πιστεύετε ότι η ΕΕ πρέπει να θεσπίσει ακόμα πιο αυστηρές προδιαγραφές στο μέσο όρο εκπομπών CO2 του στόλου των αυτοκινητοβιομηχανιών;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου