top icon
Αγώνες

PIRELLI FORMULA 1 2013

Η Pirelli ξεκινά τη σεζόν στη F1 με μία πλήρως ανανεωμένη γκάμα P Zero για στεγνό καιρό και Cinturato για βροχή.

Η Pirelli ξεκινά τη σεζόν στη F1 με μία πλήρως ανανεωμένη γκάμα P Zero για στεγνό καιρό και Cinturato για βροχή. Χάρη στις τελευταίες εξελίξεις οι γόμες έχουν γίνει πιο μαλακές, οι σκελετοί πιο εύκαμπτοι, ενώ η κορώνα έχει ενισχυθεί. Στόχος είναι η βελτίωση των επιδόσεων και η αύξηση του θερμικού degradation (πτώση απόδοσης), ώστε να διασφαλίζονται τουλάχιστον δύο pit stops ανά αγώνα και να αυξάνονται οι στρατηγικές επιλογές των ομάδων. Τα προφίλ έχουν επίσης διαφορετική εμφάνιση με χρώματα πιο εντυπωσιακά και με νέα σήμανση: πορτοκαλί, στη θέση της περσινής ασημί η οποία δήλωνε τη σκληρή γόμα.
 
Στη φάση εξέλιξης των σειρών 2013 P Zero και Cinturato έγιναν χιλιάδες υπολογιστικές προσομοιώσεις από τους μηχανικούς της Pirelli όλο το 2012, με χρήση προηγμένου λογισμικού προβλέψεων. Οι προσομοιώσεις αυτές που υποστηρίχτηκαν από εργαστηριακά τεστ των γομών, ενσωματώθηκαν στα στοιχεία που είχαν συγκεντρωθεί κατά τη διάρκεια των grand prix και των επτά χιλιάδων χιλιομέτρων που καλύφθηκαν σε πέντε ιδιωτικές δοκιμές με το Renault R30. Το μονοθέσιο δοκιμών της Pirelli οδήγησε ο Jaime Alguersuari και ο Lucas Di Grassi σε Χερέθ, Σπα Βαρκελώνη (σε δύο δοκιμές) και ο Paul Ricard (δοκιμή σε χειμερινές συνθήκες).
 
Το χαρακτηριστικό γνώρισμα των ελαστικών Pirelli F1 για φέτος είναι πιο μαλακές γόμες για ταχύτερη επίτευξη μέγιστης θερμοκρασίας λειτουργίας και χρόνους γύρου περίπου 0,5 δευτ. ταχύτερους από πέρσι. Με τη ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας ελαστικών Pirelli, το νέο σκληρό ελαστικό PZero Orange δεν απέχει πολύ από το περσινό μεσαίο. Αποτέλεσμα: ταχύτερο θερμικό degradation με μεγαλύτερο παράθυρο μέγιστων επιδόσεων του ελαστικού. Η πρόσφυση έχει επίσης βελτιωθεί, κάτι που μεταφράζεται σε ταχύτερους χρόνους γύρου, κυρίως κατά την έξοδο από στροφές και σε σημεία με απαιτήσεις συνδυασμένης πρόσφυσης – από φρενάρισμα σε επιτάχυνση και το αντίθετο.
 
Η διαφορά επιδόσεων μεταξύ των γομών θα ξεπερνά πλέον τα 0.5s στο γύρο, σε αντίθεση με πέρσι που συχνά ήταν μικρότερη, ιδιαίτερα μετά τα μέσα της σεζόν. Η ταχύτερη θερμική πτώση απόδοσης (degradation) σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη διαφορά επιδόσεων μεταξύ γομών θα ενθαρρύνει τις προσπεράσεις.
 
Aναλυτικός οδηγός για τα ελαστικά P Zero και Cinturato F1
 
Supersoft – Πολύ μαλακό (κόκκινο)
Το P Zero Red supersoft ήταν το μοναδικό ελαστικό που πέρσι παρέμεινε ίδιο από το 2011, αλλά φέτος είναι εντελώς νέο με πιο μαλακιά γόμα σχεδιασμένη για αύξηση επιδόσεων και degradation. Η προθέρμανση επιτυγχάνεται ταχύτερα φέτος, και το P Zero Red θα υποστηρίξει άμεσα τον πιλότο να βρει το μέγιστο ρυθμό, προσφέροντας βέλτιστη πρόσφυση. Αυτό το ελαστικό είναι ιδανικό για αργές πίστες με στροφές, όπως το Μονακό και η Ουγγαρία. Πρόκειται για μία γόμα με μικρό εύρος απόδοσης επομένως ενδείκνυται για λεία άσφαλτο.
 
Soft – Μαλακό (κίτρινο)
Το P Zero Yellow soft είναι κάτι παραπάνω από μισό δευτερόλεπτο πιο αργό ανά γύρο από το supersoft, αλλά παραμένει πιο μαλακό από την αντίστοιχη περσινή γόμα. Ωστόσο, έχει μεγάλο εύρος λειτουργίας και είναι κατάλληλο για μεγάλη ποικιλία συνθηκών. Πιθανότατα θα είναι ένα από τα ελαστικά με τη μεγαλύτερη συχνότητα χρήσης φέτος. Είναι η γόμα με τη μεγαλύτερη αύξηση εύρους απόδοσης το 2013.
 
Medium – Μεσαίο (λευκό)
Το P Zero White έχει μικρότερο εύρος απόδοσης, επομένως είναι ιδανική επιλογή για πίστες λιγότερο απαιτητικές και με χαμηλότερες θερμοκρασίες περιβάλλοντος. Το νέο μεσαίο ελαστικό δεν έχει διαφορά από το περσινό μαλακό, που το κάνει περίπου 0,8 δευτερόλεπτα / γύρο ταχύτερο από το σκληρό.
 
Hard – Σκληρό (πορτοκαλί)
Το P Zero είναι το πιο διαφορετικό οπτικά συγκριτικά με πέρσι καθώς από ασημί γίνεται πορτοκαλί. Επίσης είναι πολύ πιο μαλακό – πλησιάζοντας σε χαρακτηριστικά το περσινό μεσαίο. Το εύρος απόδοσης έχει αλλάξει εντελώς σε σχέση με πέρσι – είναι μεγαλύτερο και μοιάζει πολύ με το μαλακό. Η συγκεκριμένη γόμα είναι ιδανική για τα πιο σκληρά και ζεστά σιρκουί.
 
Intermediate – Ενδιάμεσο (πράσινο)
Το Cinturato Green intermediate έχει νέα πίσω δομή, αλλά το σχέδιο πέλματος παραμένει ίδιο με το περσινό. Ωστόσο, οι μετατροπές που έγιναν στα πίσω ελαστικά κυρίως έχουν βελτιώσει ένα ήδη πολύ επιτυχημένο προϊόν της Pirelli με άριστη οδηγησιμότητα.
 
Wet – Βροχής (μπλε)
Το Cinturato Blue wet επίσης ωφελείται από τη νέα δομή. Όπως το ενδιάμεσο, τα πίσω ελαστικά έχουν ανασχεδιαστεί με σκοπό να προσφέρουν πιο προοδευτική πρόσφυση και να μειώνουν την απότομη υπερστροφή, έχοντας παράλληλα την ικανότητα να απομακρύνουν 60L νερού /δευτερ. με τελική ταχύτητα. Τα χαρακτηριστικά αυτού του ελαστικού ευθυγραμμίζονται περισσότερο με αυτά του ενδιάμεσου.
 
 
11 Σετ Ελαστικών Slick ανά Μονοθέσιο με Barcode
Τα ελαστικά F1 σχεδιάζονται στα εργαστήρια της Pirelli στο Μιλάνο και κατασκευάζονται στις ειδικές εγκαταστάσεις της εταιρίας στο Izmit (Τουρκία). Αφού περάσουν τον έλεγχο ποιότητας και λοιπούς ελέγχους, τα ελαστικά αποστέλλονται στον κόμβο logistics (διακίνησης) της Pirelli στο Didcot (Βρετανία) από τον οποίο φορτώνονται για τις διάφορες πίστες του ημερολογίου. Και πάλι, κάθε μονοθέσιο της Formula 1 θα έχει στη διάθεσή του 11 σετ ελαστικών το Σαββατοκύριακο του grand prix, με έξι σετ σκληρότερης και πέντε σετ πιο μαλακής γόμας. Συνολικά, η Pirelli παρέχει περίπου 1800 ελαστικά σε κάθε αγώνα. Τα ελαστικά παρέχονται σε κάθε ομάδα τυχαία, σύμφωνα με τους κανονισμούς της FIA, με τη χρήση barcodes. Οι υπεύθυνοι της FIA κατανέμουν τα ελαστικά στις ομάδες χωρίς εμπλοκή της Pirelli στη διαδικασία. Κάθε ελαστικό φέρει ένα barcode στο προφίλ που χαράσσεται πριν τη διαδικασία βουλκανισμού και αποτελεί και την ταυτότητα του ελαστικού.
 
Kανονισμοί ελαστικών 2013
 
Οι βασικοί κανονισμοί ελαστικών για τη σεζόν του 2013 παρέμειναν ίδιοι με πέρσι: σε κάθε μονοθέσιο αναλογούν 11 σετ slick ελαστικών κατά τη διάρκεια ενός αγωνιστικού Σαββατοκύριακου, δηλαδή έξι σετ σκληρότερης και πέντε σετ πιο μαλακής γόμας.
 
Για κάθε αγώνα, η Pirelli προ-επιλέγει δύο από τις τέσσερις διαθέσιμες στεγνές γόμες: μία πιο μαλακή και μία πιο σκληρή.
 
Ένα σετ σκληρής γόμας επιστρέφεται πριν την έναρξη των δεύτερων ελεύθερων δοκιμών, ενώ από ένα σετ μαλακής και σκληρής γόμας επιστρέφονται πριν την έναρξη των τρίτων ελεύθερων δοκιμών. Από τα υπόλοιπα στεγνά ελαστικά, ένα σετ από κάθε επιλεγμένη γόμα πρέπει να επιστρέφεται πριν την έναρξη των κατατακτήριων δοκιμών. Έτσι οι ομάδες μένουν με τρία σετ από κάθε γόμα για τις κατατακτήριες δοκιμές και τον αγώνα και ο τρόπος που θα τα χρησιμοποιήσουν αποτελεί τη βάση της στρατηγικής ελαστικών για το Σαββατοκύριακο.
 
Στο ξεκίνημα του αγώνα τα 10 πρώτα μονοθέσια πρέπει να φοράνε τα ελαστικά με τα οποία ο οδηγός πέτυχε το χρόνο εκκίνησής του. Ο κανόνας αυτός ισχύει μόνον εάν χρησιμοποιήθηκαν στεγνά ελαστικά στις κατατακτήριες δοκιμές και εάν μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά την εκκίνηση. Οι οδηγοί στις 10 πρώτες θέσεις που για οποιοδήποτε λόγο δεν πέτυχαν χρόνο είναι ελεύθεροι να επιλέξουν με ποια ελαστικά θα ξεκινήσουν τον αγώνα.
 
 
Κατά τη διάρκεια του αγώνα, οι οδηγοί πρέπει να χρησιμοποιήσουν κάθε ελαστικό τουλάχιστον μία φορά, (εκτός εάν βρέχει, στην οποία περίπτωση αυτός ο κανόνας δεν ισχύει). Σε αντίθετη περίπτωση, αυτόματα αποκλείονται του αγώνα. Εάν ένας στεγνός αγώνας ματαιωθεί για οποιονδήποτε λόγο πριν οι οδηγοί χρησιμοποιήσουν και τους δύο τύπους ελαστικών, τότε προστίθενται 30 δεύτερα στο συνολικό αγωνιστικό χρόνο τους.
 
Κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών της Παρασκευής, η Pirelli μπορεί να προμηθεύσει τις ομάδες με ένα πρόσθετο σετ ελαστικών, σκληρότερης ή πιο μαλακής γόμας εάν πρόκειται για καινούργια πίστα ή αναμένεται υψηλό ποσοστό φθοράς. Εναλλακτικά, η Pirelli έχει επίσης τη δυνατότητα να προμηθεύσει τις ομάδες με δύο πρόσθετα σετ πρωτοτύπων ελαστικών ανά μονοθέσιο, για λόγους εξέλιξης. Σε κάθε περίπτωση, αυτά τα σετ πρέπει να επιστρέφονται πριν την έναρξη του τρίτου session των ελεύθερων δοκιμών.
 
Ελαστικά βροχής
Οι ομάδες εφοδιάζονται με τέσσερα σετ ενδιάμεσων και τρία σετ ελαστικών βροχής ανά αγωνιστικό Σαββατοκύριακο και μονοθέσιο εάν βρέχει σε οποιαδήποτε φάση. Εάν βρέχει κατά τη διάρκεια των ελεύθερων δοκιμών της Παρασκευής, ένα έξτρα σετ ενδιάμεσων ελαστικών παραχωρείται σε κάθε μονοθέσιο. Αυτό το σετ επιστρέφεται πριν ξεκινήσει το τρίτο session ελεύθερων δοκιμών.
Εάν ο αγώνας ξεκινά πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, τότε οι ομάδες πρέπει να ξεκινήσουν με ελαστικά βροχής. Εάν αρχίσει να βρέχει κατά τη διάρκεια του αγώνα, τότε οι ομάδες δεν είναι πλέον υποχρεωμένες να φορέσουν και τα δύο slick ελαστικά και μπορούν να αλλάζουν σε ενδιάμεσα ή βροχής, όπως οι συνθήκες το απαιτούν. Τα βροχής και ενδιάμεσα ελαστικά διατίθενται σε κάθε γύρο του πρωταθλήματος και οι ομάδες τα παραλαμβάνουν πριν την έναρξη των δοκιμών της Παρασκευής.
 
Η ομάδα της Pirelli στην πίστα θα αποτελείται από 55 άτομα περίπου και φέτος, μεταξύ των οποίων τεχνικοί τοποθέτησης, προσωπικό logistics, προσωπικό φιλοξενίας και μηχανικό. Όπως πάντα, κάθε ομάδα θα έχει το δικό της αποκλειστικό μηχανικό Pirelli.
 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ