top icon
Blog

Formula 1: Το τέλος της ευθείας

Στην κορυφή των μηχανοκίνητων αγώνων, μακριά από οτιδήποτε άλλο, βρίσκεται εδώ και πολλά χρόνια η Formula 1. Είναι ίσως η μοναδική εκδοχή αγώνων που δημιουργεί ενδιαφέρον έξω από τον στενό χώρο του αυτοκινήτου.

Με τα χρόνια, και μετά την αλλαγή σκυτάλης από τον Bernie Eccleston στην Liberty, το παγκόσμιο ακροατήριό μειώνεται και το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων που προέρχεται από τηλεοπτικά δικαιώματα υποχωρεί. Η Formula 1 έπαψε να βρίσκεται στην απόλυτη αιχμή των τεχνολογιών αυτοκινήτου και ανταγωνιστικές καταστάσεις όπως η Formula E αναπτύσσονται γρήγορα. Έχει καταλήξει ένα κλειστό club, που δεν έχει δεχθεί νέο μέλος/ομάδα τα τελευταία 30 χρόνια, και όπου τα λεφτά μοιράζονται στα μέλη με το Concorde Agreement. Κινδυνεύει να πεθάνει σιγά σιγά από ασφυξία, η με αυτοκινητιστικούς όρους να βγει από τον δρόμο σ’ αυτήν την δύσκολη στροφή.

Η βασική αίτια της υποβάθμισης του ενδιαφέροντος που δημιουργεί η F1 είναι ότι οι αγώνες είναι γενικά ανιαροί, χωρίς ανταγωνιστική ένταση. Έχουν μεγάλη διάρκεια, που οδηγεί σε μεγάλες διαφορές χρόνου μεταξύ των συμμετεχόντων. Τα αυτοκίνητα είναι πολύ γρήγορα και πολύ φαρδιά, ειδικά στις πίστες πόλης, και δυσκολεύουν τα προσπεράσματα. Οι οδηγοί, πάρα την αναμφισβήτητη εξαιρετικότητα τους, καθοδηγούνται από το pit wall σ΄όλες τις μη οδηγικές αποφάσεις, αλλοιώνοντας τον ανταγωνισμό στην πίστα. Οι καλές ομάδες παίρνουν, με βάση το Concorde Agreement , δυσανάλογα περισσότερα λεφτά και έτσι προσλαμβάνουν τους καλύτερους μηχανικούς, σχεδιαστές και οδηγούς και κυριαρχούν για πολλά συνεχή χρόνια, μειώνοντας ουσιωδώς τον ανταγωνισμό. Οι μικρότερες ομάδες χρεωκοπούν στην προσπάθεια να γίνουν ανταγωνιστικές και αλλάζουν ιδιοκτήτες συνεχώς.

F1 2021

Η F1, μέσα από την FIA, έχει δοκιμάσει εδώ και χρόνια αλλαγές, για να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα, και άρα το θέαμα, και συνεπακόλουθα τους θεατές. Κινήθηκε σε δυο άξονες: την αυστηροποίηση των τεχνικών κανονισμών, σκοτώνοντας ουσιαστικά την πραγματική καινοτομία, και το πλαφόν στους προϋπολογισμούς των ομάδων εκτός των αμοιβών των οδηγών, κάτι που τώρα συζητιέται. Το αποτέλεσμα δεν είναι ενθαρρυντικό και μεσοπρόθεσμα η F1 θα ξεπερασθεί από αγώνες με ηλεκτρικά αυτοκίνητα η αγώνες με μεγαλύτερο θέαμα και εντονότερη εμπλοκή θεατών. Χρειάζεται κάτι ριζοσπαστικό για να ανατάξει την μοίρα της.

Το καλύτερο θέαμα στηρίζεται στην ανταγωνιστική καινοτομικότητα και την μεγαλύτερη εμπλοκή θεατών και απαιτεί τρείς ριζικές μεταβολές. Πρώτον, αλλαγή της μορφής των αγώνων. Τρεις μικρότεροι αγώνες (sprint) αντί για ένα μακρύ, με τρεις και όχι μια εκκινήσεις και μικρότερες αθροιστικές διαφορές χρόνων. Κατάργηση της επικοινωνίας οδηγού με τα pits, ώστε να μεγιστοποιηθεί ο ρόλος του στην διαμόρφωση του αγώνα και να μην κερδίζονται αγώνες από το pit wall. Δεύτερον, απελευθέρωση και απλοποίηση των τεχνικών κανόνων. Μικρότερα σε μήκος και πλάτος αυτοκίνητα, για να γίνονται περισσότερες προσπεράσεις σε μικρές πίστες και να εκκινούν σε τριάδες. Πολύ μικρότεροι κινητήρες , για χαμηλότερη ιπποδύναμη και ταχύτητα. Τα αυτοκίνητα να μπορούν να χρησιμοποιούν οποιοδήποτε κινητήριο σύνολο δεν ξεπερνά μια ανώτατη ιπποδύναμη, ώστε να ενισχυθεί η καινοτομία . Handicap βάρους ανάλογα με το αποτύπωμα CO2 κάθε αυτοκινήτου, για πιο πράσινους αγώνες. Κατάργηση των αεροδυναμικών βοηθημάτων εκτός αμαξώματος ,πλην δυο απλών αεροτομών χωρίς πολλαπλές επιφάνειες, και κατάργηση του DRS για την μείωση της αεροδυναμικής βοήθειας. Μικρότερα λάστιχα σε διάμετρο και πέλμα, ώστε να υπάρχει λιγότερη πρόσφυση και πέδηση, και απολύτως ελεύθερα τα τεχνικά χαρακτηριστικά τους. Τρίτον, συμπίεση του ανταγωνισμού που στηρίζεται στο χρήμα και σμίκρυνση των εμποδίων εισόδου στην F1. Πλαφόν στα συνολικά ετήσια έξοδα συμπεριλαμβανομένων των ελαστικών και των αμοιβών των οδηγών. Δυνατότητα συμμετοχής νέας ομάδας που ικανοποιεί ορισμένα ελάχιστα κριτήρια (τεστ καταλληλόλητας) και απομάκρυνση της χειρότερα βαθμολογημένης ομάδας στην προηγούμενη χρονιά. Ομάδες που χρεοκοπούν και αναχρηματοδοτούνται ξαναυποβάλλονται σε τεστ καταλληλόλητας.

Ο ορατός ανταγωνισμός σε κάθε επίπεδο και διάσταση αποτελεί τον βασικό μαγνήτη θεατών και κεφαλαίων. Οι πολιτικές μάχες μέσα στην θολότητα των πολύπλοκων κανονισμών, η οδήγηση από το pit wall και οι εκτεταμένες ανισότητες των ομάδων οδήγησαν στην σταδιακή υποβάθμιση της F1 στην αντίληψη του κοινού, το οποίο έμμεσα αλλά τελικά την χρηματοδοτεί. Με συνδυασμένες δράσεις στα τρία μέτωπα αλλαγών η F1 και η FIA μπορούν να δώσουν νέα πνοή στους αγώνες αυτοκινήτου παγκόσμιου επιπέδου, φέρνοντας την τεχνολογία και τούς οδηγούς ξανά στην πρώτη γραμμή, εκεί που πρέπει να είναι._ K. M.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ