Το είδαμε και μας άρεσε. Το οδηγήσαμε, μας ενθουσίασε, και καταγράφουμε πριν από την επίσημη πανευρωπαϊκή παρουσίαση, το Μάιο.

Βρεθήκαμε στη Βαρκελώνη για μια πρώτη γεύση από το νέο Seat Ibiza, στο πλαίσιο της παρουσίασης για τα μέλη του COTY. Για τη Seat έχει συμβολική σημασία η διεκδίκηση του τίτλου του Αυτοκινήτου της Χρονιάς, γιατί, όπως σχολίασαν, αυτήν τη φορά είναι προετοιμασμένοι να παίξουν στο... Champions League! Ύστερα από οκτώ χρόνια κακών αποτελεσμάτων, το 2016 βρήκε τη Seat σε κερδοφορία (143 εκατ. ευρώ), κάτι που επιτεύχθηκε χάρη τόσο στην αύξηση των πωλήσεων (408.700 αυτοκίνητα μέσα στην περσινή χρονιά) όσο και στον περιορισμό των εξόδων. Πρακτικά, μέσα σε τέσσερα χρόνια, η ισπανική εταιρεία είδε τις πωλήσεις της να σκαρφαλώνουν κατά 30%, γεγονός που την κατατάσσει στις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη, δυναμική που, απ' ό,τι δείχνουν τα αποτελέσματα των πρώτων μηνών, θα συνεχιστεί και το 2017. Είναι αξιοσημείωτο ότι την περασμένη χρονιά, παρ' ότι το Ibiza βρισκόταν πλέον στον ένατο χρόνο της ζωής του, οι πωλήσεις του συνέχισαν ακάθεκτες, ενώ η προσθήκη του Ateca στην γκάμα της Seat αναμφίβολα συνέβαλε στα θετικά αποτελέσματα. Με άλλα λόγια, η Seat, εμπλουτίζοντας τη σειρά των μοντέλων της με καινούργιους παίκτες, θα μπορέσει μέσα στο 2017 να καλύψει περισσότερες κατηγορίες και να απευθυνθεί σε μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς, και πιο συγκεκριμένα στο 72%, από 53% που ήταν το 2015. Φέτος, λοιπόν, εκτός από το νέο Ibiza, που στη χώρα μας αναμένεται στις αρχές του καλοκαιριού, θα προστεθεί ακόμα η crossover εκδοχή του, το Arona, αλλά και μία 7θέσια παραλλαγή του Ateca.

Ο πυρήνας της Seat

Απ' όλα αυτά, βέβαια, ιδιαίτερα βαρύνουσας σημασίας είναι το νέο Ibiza, καθώς πρόκειται για ένα μοντέλο που εδώ και 33 χρόνια αποτελεί τον πυρήνα της Seat - ό,τι δηλαδή αντιπροσωπεύει το Golf για τη VW, συμμετέχοντας στις συνολικές πωλήσεις σε ένα ποσοστό που, ανάλογα με την περίοδο, κυμαίνεται μεταξύ 30% και 50%. Οι αριθμοί είναι πραγματικά εντυπωσιακοί, αφού έχουν παραχθεί 5,4 εκατομμύρια Ibiza, από τα οποία τα 3 εκατ. βρίσκονται ακόμη στους δρόμους! Η πέμπτη γενιά του φέρει έναν επιπλέον συμβολισμό, καθώς είναι το πρώτο μοντέλο που υιοθετεί τη νέα μικρή πλατφόρμα, MQB A0, πάνω στην οποία θα βασιστεί και το επόμενο VW Polo, όπως και οι crossover εκδόσεις τους, κάτι που αποδεικνύει -αν μη τι άλλο- την εμπιστοσύνη του γερμανικού γκρουπ στην ισπανική εταιρεία. Δεν είναι μόνο το ότι πρόκειται για το πρώτο σουπερμίνι που επωφελείται από τις δυνατότητες της νέας πλατφόρμας, αλλά και το γεγονός ότι όλα τα προαναφερθέντα μοντέλα θα κατασκευάζονται και αυτά στο ισπανικό εργοστάσιο - κάπου 700.000 αυτοκίνητα το χρόνο, αριθμός που ισοδυναμεί με το 20%-25% της ετήσιας ισπανικής παραγωγής. Εξωτερικά το αυτοκίνητο ακολουθεί τη σχεδιαστική φιλοσοφία που έφερε το Leon με τις έντονες ακμές, όμως ο σχεδιασμός του Ibiza είναι σαφώς πιο ενδιαφέρων, δυναμικός και σωστά ζυγισμένος, παρά το μικρότερο μέγεθος του αμαξώματος. Τα (έξτρα) LED φωτιστικά σώματα εμπρός με το τριγωνικό σχήμα το καθιστούν αναγνωρίσιμο μέρα και νύχτα, ενώ τρία νέα χρώματα φιλοδοξούν να το κάνουν πιο διακριτό στην κυκλοφορία.

Βαρκελώνη ΙΝ-Μαρτορέλ OUT

Επιλέξαμε στην πρώτη μας αυτήν επαφή επί ισπανικού εδάφους το... desire red (ή ρουμπινί-μπορντό μεταλλικό, για να συνεννοούμαστε), με το νέο 1.500άρη υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα των 150 ίππων, που μόλις εμπλούτισε και την γκάμα του ανανεωμένου Golf. Στη βάση του μοντέλου συναντάμε τον ατμοφαιρικό 1.000άρη με 65 και 75 ίππους (στη χώρα μας θα έρθει μόνο ο δεύτερος) και τον υπερτροφοδοτούμενο 1.0 TSI με 95 και 115 PS. O 1.6 ΤDI με 80, 95 ή 115 ίππους θα καλύψει στη χώρα μας το (μικρότερο) ποσοστό των αγοραστών του ισπανικού μοντέλου που προτιμούν την πετρελαιοκίνηση, ενώ μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική πρόταση έρχεται από την έκδοση φυσικού αερίου, που βασίζεται στο 1.0 TSI, εν προκειμένω με απόδοση 90 ίππων. Μέχρι τους 95 ίππους οι κινητήρες του νέου Ibiza συνδυάζονται με κιβώτιο 5 σχέσεων - 6άρια διατίθενται με τα ισχυρότερα σύνολα, ενώ ως έξτρα προσφέρεται η επιλογή DSG. Στο εσωτερικό τα πράγματα έχουν ενδιαφέρον τόσο από σχεδιαστική άποψη -καθώς το καλοσχεδιασμένο ταμπλό δε συνεχίζει το μουντό μοτίβο των μεγαλύτερων αδελφών του Ibiza- όσο και από πρακτική. Παρά την έλλειψη μαλακών υλικών, ο πίνακας οργάνων καταφέρνει να δείχνει ποιοτικός, αίσθηση στην οποία αναμφίβολα συνέβαλε και η (έξτρα) υψηλής ανάλυσης οθόνη των 8 ιντσών. Όσον αφορά τη διαρρύθμιση της καμπίνας, τα πλεονεκτήματα της νέας πλατφόρμας είναι πραγματικά εντυπωσιακά. Κατ' αρχάς, τα οφέλη από την κατά 95 χλστ. αύξηση του μεταξονίου (2.564 χλστ.) γίνονται εύκολα αντιληπτά από τους πίσω επιβάτες, με το χώρο για τα γόνατά τους να έχει αυξηθεί κατά 35 χλστ. και τον αντίστοιχο αέρα για το κεφάλι τους κατά 17 χλστ. Τα αυξημένα μετατρόχια (κατά 60 και 48 χλστ., αντίστοιχα, για εμπρός και πίσω) έδωσαν τη δυνατότητα στους σχεδιαστές να διαμορφώσουν ένα κατά 42 χλστ. φαρδύτερο εσωτερικό, ενώ κερδισμένος από το νέο δάπεδο βγήκε και ο χώρος αποσκευών, με τη χωρητικότητά του να έχει αυξηθεί κατά 63 λίτρα. Με μεταφορική ικανότητα 355 λίτρων, είναι ο μεγαλύτερος της κατηγορίας και αντίστοιχος, πλέον, μικρομεσαίων μοντέλων. Όπως είναι αναμενόμενο, μια πληθώρα συστημάτων άνεσης και ασφάλειας εξοπλίζουν το νέο Ibiza, όπως Adaptive Cruise Control, Traffic Jam Assist και, βέβαια, διάφορες ευκολίες στον τομέα της συνδεσιμότητας.

Οδηγώντας...

Στο δρόμο, λοιπόν, και η ένδειξη «FR» σε προκαλεί να επιλέξεις τη μεγάλη διαδρομή των 200 χλμ. Με την ευκαιρία, πέρα από τη Seat, η οποία στηρίζει τη γενέτειρά της και καλά κάνει, αναρωτιέσαι. Τι βρίσκουν τα εργοστάσια στη Βαρκελώνη και παρουσιάζουν τα νέα τους αυτοκίνητα; Ψάξε, ψάξε και Tέλεια Διαδρομή δε θα βρεις... Τουλάχιστον είχαμε χρόνο, διάθεση και ομάδα υποστήριξης για τη φωτογράφιση. Το αυτοκίνητο; Καλύτερο από ό,τι το είχαμε υπολογίσει βλέποντάς το στη στατική παρουσίαση και συνδυάζοντάς το με το Leon. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό σύνολο, και δε μας παρέσυρε το νέο διαμάντι των 150 ίππων του γερμανικού γκρουπ, που αξιολογήσαμε με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Δεν ήταν ο κινητήρας το ατού στη «βόλτα» μας, σε ποικιλία δρόμων με το «κόκκινο FR», για να απλοποιήσουμε τον κώδικα. Το πλαίσιο μας κέρδισε. Από την πρώτη επαφή, που συνδέεται με τη θέση οδήγησης, και στη συνέχεια με τον τρόπο που εκφράζεται η διαφορά από το σύστημα διεύθυνσης. Επιπέδου Q2, για να συνεννοηθούμε. Τόσο στη ρύθμιση Sport -αναμενόμενο, θα πείτε- όσο και στην Comfort, που αποκαλύπτει το μέγεθος του συνόλου. Χαμογελάς από το πρώτο μέτρο. Έχει αυτήν τη ρύθμιση του Leon η ανάρτηση όταν οδηγείς γρήγορα, αλλά είναι πολύ καλά δουλεμένη και δείχνει πιο σύγχρονη, φιλική και άνετη όταν μετακινείσαι. Έχουν Γάλλο στις δημόσιες σχέσεις, όπως επίσης τον εξ-Alfa, Ιταλό Ρομπέρτο Τόρο, που κάνει τη διαφορά, αλλά πρέπει να έχουν προσλάβει και Γάλλο στις αναρτήσεις. Σου δίνει την αίσθηση ενός ενιαίου ποιοτικού κομματιού, όπως και το Micra, αλλά και με κινητήρα που σου επιτρέπει να πας μακριά πολύ γρήγορα, και μάλιστα χωρίς να αποζητάς άμεσα την εκδοχή Cupra. Είναι τόσο καλά ρυθμισμένο το σύνολο «τιμόνι-ανάρτηση», όντας ιδανικά δεμένο με πλατφόρμα και αμάξωμα, που ο 1.5 εκτίθεται. Υπερβολικά γραμμικός, δένει με οδηγό και σασί, συνδυάζεται περίφημα με το κιβώτιο, και μόνο αν βλέπεις το ταχύμετρο συνειδητοποιείς πως το σύνολο είναι γρήγορο. Σε κατευθυντικότητα που είναι προδιαγραφών Leon, αλλά και σε δράση-αντίδραση στην πίεση, ίσως μπορεί να συγκριθεί μόνο με «208» και Fiesta, αλλά συνολικά σε ποιότητα κύλισης δεν έχει αντίπαλο. Βλέπετε, κάπου εκεί κατατάσσεις και τη συνολική ποιότητα κατασκευής με σφραγίδα Μαρτορέλ, εργοστάσιο που αντεπεξέρχεται στις προδιαγραφές του Audi Q3 - και εκεί οι Γερμανοί δεν κάνουν εκπτώσεις.

Αντί συμπεράσματος...

Με δεδομένο το γεγονός ότι οι Ευρωπαίοι καλά κρατούν στα σουπερμίνι, το κατατάσσεις αμέσως δίπλα στο «208», και είναι ζήτημα τιμών και εκδόσεων για το ποιο θα είναι το σουπερμίνι της καρδιάς σου, αφού οφείλεις να είσαι ψύχραιμος, λαμβάνοντας υπόψη ότι έρχεται νέο Fiesta και ακολουθεί νέο Polo ίδιων προδιαγραφών, αλλά, όπως συνηθίζεται, διαφορετικών ρυθμίσεων. Είναι σαφές: ο πολύς, ο Ιταλός Λούκα Ντε Μέο δεν πήγε στη Βαρκελώνη ούτε μετεξετεστέος ούτε για μεταπτυχιακό στη θεωρία του μάρκετινγκ. Πήγε ως μάνατζερ κορυφής για να μείνει, δημιουργώντας και το πρώτο δείγμα γραφής της παρουσίασής του, με έργο ουσίας, και όχι απλές πινελιές. Φουλ δοκιμή και η αναμενόμενη σύγκριση εδώ, στους δρόμους μας, στο τεύχος Ιουλίου._ Σ. Χ.


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 999 κ.εκ. / ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ: 115 ίπποι/5.000-5.500 σ.α.λ. / ΜΕΓ. ΡΟΠΗ: 200 Nm/2.000-3.500 σ.α.λ. / ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς / ΜΗK.xΠΛ.xΥΨ.: 4.059x1.780x1.444 χλστ. / ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.564 χλστ. ΒΑΡΟΣ: 1.140 κιλά / 0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: - δλ. / ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 195 χλμ./ώρα / ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ*: 4,7 λίτρα/100 χλμ. / ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 108 γρ./χλμ.


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: XAVI BONILLA


 

Σχετικά με τις σκέψεις της κυβέρνησης για αύξηση των τελών στα παλιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα, πιστεύω πως...

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά