Ο ισχυρός άνδρας της συμμαχίας Renault-Nissan έχει μπροστά του μερικές ακόμα μεγάλες προκλήσεις να αντιμετωπίσει προτού παραδώσει σε λίγα χρόνια από σήμερα τη σκυτάλη στο διάδοχό του.

Ο 63χρονος πλέον Carlos Ghosn, ο άνθρωπος που κατάφερε να αλλάξει εκ βαθέων τις τύχες των Renault και Nissan διαχειριζόμενος από τα τέλη της δεκαετίας του ’90 με μοναδική… μαεστρία τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, λίγους μόλις μήνες μετά την ανακοίνωση των οικονομικών επιτευγμάτων των δύο εταιρειών για τη χρονιά που μας πέρασε, ετοιμάζεται να εκπονήσει ένα νέο αναπτυξιακό πλάνο για λογαριασμό της «συμμαχίας» στα πλαίσια ενός ευμετάβλητου όσο και «σκληρού» από πλευράς ανταγωνισμού αυτοκινητικού τερέν. Όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο.

Το πρόγραμμα που θα διαδεχτεί το πλάνο «Drive the Change» είναι σίγουρα ένα από τα δυσκολότερα, μιας και ο Carlos Ghosn θα πρέπει να χαράξει σαφείς… δρόμους όσον αφορά στο μέλλον των δύο εταιρειών εξασφαλίζοντας την ίδια στιγμή με τις επιλογές του ακόμα περισσότερη κερδοφορία. Ήδη για το 2016, ο τζίρος του… συνεταιρισμού του Renault Group που διευθύνει ο γαλλο-λιβανέζος μάνατζερ κατάφερε να ανέλθει στα 51,2 δις ευρώ από 39 δις που ήταν το 2010, με τον δείκτη που αποτυπώνει το περιθώριο λειτουργικού κέρδους να εκτινάσσεται στην ίδια περίοδο από το 2,8% στο 6,4%. Για την επόμενη 5ετία, ο πήχης για τον γαλλικό όμιλο αναμένεται να ανέβει με τις ευλογίες Ghosn στα 70 δις ευρώ και το 7%, αντίστοιχα.

Που όμως βασίζονται οι πραγματικά αισιόδοξες προβλέψεις Ghosn με δεδομένο ότι η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτου δεν πρόκειται να αναπτυχθεί σημαντικά σε όγκο μέσα στα προσεχή χρόνια; Ο CEO της γαλλικής εταιρείας ποντάρει ξεκάθαρα στις αναδυόμενες αγορές, με προεξέχουσες εκείνες της Λατινικής Αμερικής, της Ινδίας και της Βραζιλίας. Ήδη το Wind έχει εξελιχθεί σε εμπορικό… hit στην Ινδία, ενώ από τα τέλη περίπου της χρονιάς το «μικρό» της Renault θα περάσει και στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, και συγκεκριμένα στη Βραζιλία, όπου θα παράγεται στις γνώριμες κατασκευαστικές μονάδες της εταιρείας στη χώρα. Όπως ακριβώς θα γίνει και με το Captur, το μικρό best-seller crossover μοντέλο της Renault στην Ευρώπη.

Από εκεί και πέρα, ο Ghosn προσδοκά πως η διεύρυνση των συνεργειών ανάμεσα στις Renault, Nissan και Mitsubishi μέσω του «μοιράσματος» κινητήρων, δαπέδων και μηχανικών μερών, εν γένει, θα εξασφαλίζει έως τα τέλη του 2018 περί τα 5,5 δις ευρώ. Ένα βασικό κομμάτι της νέας στρατηγικής της Renault-Nissan που αναμένεται να χαράξει ο Carlos Ghosn μέσα στην προσεχή περίοδο αφορά στην επιστροφή στην κερδοφορία της πολύπαθης τα τελευταία χρόνια AvtoVAZ. Με τον Ghosn στο τιμόνι της, η Renault έχει διπλασιάσει την επένδυσή της στην «πληγωμένη» Lada συμμετέχοντας την περασμένη χρονιά σε μια ριζική αναδιάρθρωση της ρωσικής εταιρείας με κεφάλαια ύψους 1,2 δισ. Ευρώ. Θυμίζουμε πως η Ρωσία ήταν κάποτε μια κερδοφόρα αγορά για τη Renault, αλλά οι συνολικές πωλήσεις αυτοκινήτων εκεί μειώθηκαν σχεδόν κατά το ήμισυ την τελευταία τετραετία, ενώ η οικονομία της χώρας κλιμακώθηκε υπό το βάρος της έντονης πτώσης των τιμών στον τομέα της ενέργειας.

Μπορεί λοιπόν η Renault να κατάφερε να κερδίσει περί τα 620 εκ. ευρώ στην AvtoVAZ το 2015, ωστόσο δεν μπόρεσε τίποτα καλύτερο από το να περιορίσει τις ζημιές της στα 89 εκ. ευρώ το 2016. Εάν τελικά η αγορά αυτοκινήτου στη χώρα ανακάμψει και ο Carlos Ghosn καταφέρει να προωθήσει ένα μεσοπρόθεσμο σχέδιο για το AvtoVAZ που να περιλαμβάνει νέα μοντέλα, σημαντικές μειώσεις σε αποθέματα και περικοπές εξόδων στις υπάρχουσες μονάδες παραγωγής, τότε η Ρωσία θα μπορούσε πάλι να γίνει μια επικερδής αgορά για τη «συμμαχία» Renault-Nissan. Αυτή τη στιγμή, πάντως, η Lada, μαζί με τις Renault, Nissan, Datsun και Infiniti κατέχουν από κοινού το ένα τρίτο της αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων της χώρας.

Ένα ακόμα σημαντικό σταυροδρόμι το οποίο πρέπει να διαβεί η «συμμαχία» είναι εκείνο της ηλεκτροκίνησης, στο οποίο τόσο η Nissan όσο και η Renault ήδη πρωτοστατούν. Με το Leaf και το Zoe, αντίστοιχα. Πλέον, με την αρωγή της Mitsubishi και του Outlander PHEV, η τριπλέτα των εταιρειών κατάφερε πέρσι να διατηρήσει την πρωτιά στο χώρο ταξινομώντας στο σύνολο της παγκόσμιας αγοράς 424.747 αυτοκίνητα. Το δε Leaf, το οποίο οδεύει προς αντικατάσταση, έχει ήδη κερδίσει την εμπιστοσύνη 250.000 οδηγών από τον Δεκέμβριο του 2010, όταν και λανσαρίστηκε για πρώτη φορά. Από τη μεριά της, η Renault συνεχίζει… ακάθεκτη με το Zoe, το οποίο εξακολουθεί να έχει στο πλευρό του τα ηλεκτρικά επίσης  Kangoo Z.E., Fluence Z.E., SM3 Z.E. και Twizy.

Πέραν της ηλεκτροκίνησης, ο Carlos Chosn αναμένεται να εμβαθύνει τη στρατηγική των δύο εταιρειών και στον τομέα της πιλοτικής οδήγησης, που, θέλοντας και μη πλέον, αποτελεί την επόμενη μέρα στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας σε συνδυασμό με τις τεχνολογίες των κινητήριων μονάδων με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Ήδη η ιαπωνική εταιρεία ξεκίνησε από τους δρόμους του Λονδίνου τις ευρωπαϊκές δοκιμές της πάνω στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης χρησιμοποιώντας ως σημείο αναφοράς ένα ειδικά τροποποιημένο Nissan Leaf. Να θυμίζουμε με την ευκαιρία πως η Nissan έχει βάλει ως στόχο να παρουσιάσει έως τις αρχές του 2018 ένα «πιλοτικό» πρόγραμμα που θα επιτρέπει στο αυτοκίνητο να αλλάζει αυτοβούλως λωρίδες στο εθνικό δίκτυο αντιμετωπίζοντας από μόνο του ουκ ολίγες… κρίσιμες καταστάσεις. Ο λόγος, για το γνωστό ProPilot, το οποίο έχει ήδη παρουσιαστεί στη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου στο Serena minivan. Η τελική εκδοχή του, πάντως, θα είναι σαφώς πιο πλήρης και ολοκληρωμένη, μιας και θα έχει τη δυνατότητα να «διαχειρίζεται» το αυτοκίνητο όχι μόνο στον ανοιχτό δρόμο και στις διασταυρώσεις, αλλά και συνολικά μέσα στο πολύπλοκο περιβάλλον μιας πόλης. Βέβαια, όπως διαβεβαιώνουν οι άνθρωποι της Nissan, η τελική μορφή του εν λόγω συστήματος δεν αναμένεται να έτοιμη προς… κατανάλωση πριν το 2025._Χ.Α.