top icon
Κόσμος

Πυρ και μανία για τη νέα προδιαγραφή Euro 7

Η αυστηρότερη, τελικά, προδιαγραφή Euro 7 που κατατέθηκε και είναι έτοιμη προς υιοθέτηση βρίσκει απέναντι της την αυτοκινητοβιομηχανία. Ενδεχομένως, όχι άδικα, αν και πολλοί επικαλούνται ότι είναι τουλάχιστον αναγκαία.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρότεινε χθες, για μια ακόμα φορά, την τελική της πρόταση για τους νέους, αυστηρότερους κανόνες εκπομπών για την τελευταία γενιά των κινητήρων εσωτερικής καύσης που θα δούμε στην Ευρώπη, υπό τη σκέπη της νέας προδιαγραφής Euro 7, με στόχο τη μείωση της ρύπανσης στις πόλεις της ηπείρου.

Σύμφωνα με τις προτάσεις της ΕΕ, που μένει να επικυρωθούν και τυπικά από τις τοπικές κυβερνήσεις και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, η προδιαγραφή Euro 7 θα μειώσει περαιτέρω κατά περίπου ένα τέταρτο την ποσότητα των οξειδίων του αζώτου που μπορούν να εκπέμπουν οι κινητήρες ντίζελ.

«Οι οδικές μεταφορές είναι η μεγαλύτερη πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης στις πόλεις», ανέφερε η ΕΕ σε ανακοίνωσή της, προσθέτοντας ότι οι νέοι κανονισμοί θα οδηγήσουν σε λιγότερες κατά ένα τρίτο εκπομπές οξειδίων του αζώτου έως το 2035 από ό,τι επιτρέπουν οι ισχύοντες κανόνες. «Τα νέα πρότυπα Euro 7 θα εξασφαλίσουν καθαρότερα οχήματα στους δρόμους μας και θα βελτιώσουν την ποιότητα του αέρα, προστατεύοντας την υγεία των πολιτών μας και το περιβάλλον», αναφέρει χαρακτηριστικά η ΕΕ στις επίσημες προτάσεις της.

Euro 7

Σύμφωνα με τις προτάσεις, οι εκπομπές οξειδίου του αζώτου για τους βενζινοκινητήρες θα παραμείνουν οι ίδιες, επιτρέποντάς τους να εκπέμπουν έως 60 χιλιοστόγραμμα για κάθε χιλιόμετρο που διανύουν (60 mg/km). Ωστόσο, οι κινητήρες ντίζελ θα περιοριστούν από τα 80 χιλιοστόγραμμα οξειδίων του αζώτου που επιτρέπονται βάσει των κανόνων Euro 6 (80 mg/km), στα 60 επίσης χιλιοστόγραμμα για κάθε χιλιόμετρο (80 mg/km).

Οι προτεινόμενοι κανόνες θέτουν επίσης όρια για τις εκπομπές σωματιδίων από τα φρένα και τα ελαστικά που θα ισχύουν και για τα ηλεκτρικά οχήματα, μιας και πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η φθορά των φρένων είναι μια από τις μεγαλύτερες πηγές εκπομπών από την οδική κυκλοφορία σε αστικές περιοχές, πέραν εκείνων που σχετίζονται με τις εκπομπές από την κατανάλωση ορυκτών καυσίμων.

Το 2035, σύμφωνα με την πρόταση, το Euro 7 θα μειώσει τις συνολικές εκπομπές NOx από τα αυτοκίνητα και βαν οχήματα κατά 35% σε σύγκριση με την προδιαγραφή Euro 6 και κατά 56% από τα λεωφορεία και φορτηγά. Ταυτόχρονα, οι εκπομπές σωματιδίων θα μειωθούν κατά 13% και 39% αντίστοιχα, ενώ τα σωματίδια από τα φρένα ενός αυτοκινήτου θα μειωθούν κατά 27%.

Euro 7

Euro 7: Έντονες αντιδράσεις από την αυτοκινητοβιομηχανία

Η υιοθέτηση των νέων κανόνων έχει καθυστερήσει πολλές φορές εν μέσω διαφωνιών για το περιεχόμενό τους. Κυρίως, από  στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας που δεν σταματούν να υποστηρίζουν ότι το Euro 7 δημουργεί περιττά βάρη στον κλάδο επιβραδύνοντας τη στροφή του προς την ηλεκτροκίνηση.

Η Ford, για παράδειγμα, η οποία έχει χωριστεί σε δύο εσωτερικά τμήματα, την Ford Blue για τα παραδοσιακά αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης και τη Ford-e για τα ηλεκτρικά οχήματα, είπε ότι ο προτεινόμενος κανονισμός που σχετίζεται με το Euro 7 «έχει τη δυνατότητα να υπονομεύσει τη μεγάλη πρόοδο που έχει κάνει η Ευρώπη στη στροφή προς την ηλεκτρική κινητικότητα». Στη σχετική μάλιστα ανακοίνωσή της η μπλε οβάλ εταιρεία αναφέρει ότι «δεν πρέπει να εκτρέπουμε πόρους στην τεχνολογία του χθες και, αντ’ αυτού, πρέπει να επενδύσουμε σε τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών ρύπων. Ο στόχος μας στη Ford είναι σαφής: μηδενικές εκπομπές έως το 2030 για όλα τα επιβατικά οχήματα και για όλα τα οχήματα της Ford έως το 2035».

Euro 7

Η ACEA, από τη μεριά της, δήλωσε ότι το περιβαλλοντικό όφελος της πρότασης Euro 7 είναι «πολύ περιορισμένο». Χαρακτήρισε δε τις προτεινόμενες ημερομηνίες εφαρμογής, που είναι η 1η Ιούλιου 2025 για τα αυτοκίνητα και η 1η Ιούλιου του 2027 για τα βαρέα φορτηγά ως «μη ρεαλιστικές, δεδομένου του τεράστιου αριθμού μοντέλων και παραλλαγών οχημάτων που πρέπει να εξελιχθούν, κατασκευαστούν, δοκιμαστούν και να εγκριθούν».

Η VDA, η γερμανική ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών, δήλωσε ότι θα ήταν «δύσκολα δυνατό» να εφαρμοστεί το Euro 7 έως το 2025.

Στην αντίπερα όχθη, υπάρχουν πολλές φωνές που υποστηρίζουν ότι η νέα προδιαγραφή θα έπρεπε να είναι ακόμα πιο αυστηρή. Η Transport & Environment, για παράδειγμα, δήλωσε ότι τα προτεινόμενα νέα πρότυπα είναι «σοκαριστικά αδύναμα» και ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «στάθηκε στο πλευρό των αυτοκινητοβιομηχανιών σε μια κίνηση που επιχειρεί να χαρακτηρίσει καθαρά πάνω από 100 εκατομμύρια αυτοκίνητα τα οποία είναι ρυπογόνα και θα πωλούνται από το 2025 έως και το 2035».

Σε κάθε περίπτωση, οι υποστηρικτές του Euro 7 δηλώνουν ευθαρσώς ότι ορισμένα οχήματα που θα πωλούνται από το 2025 έως και το 2035 θα διατίθενται στην αγορά των μεταχειρισμένων και θα κυκλοφορούν στους δρόμους για δεκαετίες. Κάτι που σημαίνει ότι οι πιο αυστηροί κανόνες εκπομπών ρύπων θα μπορούσαν «να σώσουν χιλιάδες ζωές».

Euro 7

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ