top icon
Επικαιρότητα

Martin Smith

Ο υπεύθυνος σχεδιασμού της Ford Ευρώπης, εμπνευστής του Kinetic Design εξηγεί την επόμενη ημέρα στο σχεδιασμό των αυτοκινήτων της Ford. 

Τι σκοπό επιτελούσαν οι διάφορες σχεδιαστικές γλώσσες της Ford από την εποχή του New Edge Design μέχρι σήμερα; Πιστεύω ότι η σχεδιαστική γλώσσα μιας εταιρείας αντανακλά την άποψη της διοίκησης. Όταν λανσαρίστηκε το New Edge Design, ήταν πολύ επιτυχημένο, όταν όμως ήρθε ο Τζακ Νάσερ, ζήτησε από το σχεδιαστικό τμήμα να δημιουργήσει μια εικόνα μοντέρνα και ευρωπαϊκή. Το αποτέλεσμα ήταν μία ολόκληρη γκάμα αυτοκινήτων, που πιστεύω ότι εξυπηρετούσαν απόλυτα τη συγκεκριμένη κατεύθυνση. Στη συνέχεια ήρθα στην εταιρεία, που διηύθηνε τότε ο Λούις Μπουθ, ο οποίος μου ζήτησε να δημιουργήσω μια σχεδιαστική γλώσσα που να είναι εκπληκτικά όμορφη – ήθελε αυτοκίνητα «που να τα βλέπεις και να πέφτεις κάτω»… Αυτή ήταν η δουλειά μου, και κάπως έτσι προέκυψε το Kinetic Design, που ως σκοπό είχε να υπογραμμίζει τον εξαιρετικό οδηγικό χαρακτήρα των αυτοκινήτων της Ford. Ύστερα ήρθε ο Άλαν Μαλάλι, ο οποίος έδωσε την κατεύθυνση να δημιουργήσουμε μια Ford ενιαία, και όχι διαφορετικές εταιρείες ανά τον κόσμο. Κάπως έτσι δημιουργήθηκε το «One Ford», ώστε ένα Ford να είναι αναγνωρίσιμο σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου. Εκείνη την εποχή υπήρχαν διάφορα σχεδιαστικά κέντρα στην Αμερική, την Ευρώπη και την Ασία, μεταξύ των οποίων δεν υπήρχε κανένας συντονισμός. Έτσι, με τον επικεφαλής σχεδιασμού της εταιρείας, Τζέιμς Μέις, δημιουργήσαμε μια εξέλιξη και προσαρμογή του Kinetic Design (το οποίο υπήρξε ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ευρώπη). Το πρώτο δείγμα γραφής της νέας σχεδιαστικής γλώσσας ήταν το Evos concept, με το Mondeo και το νέο Focus να την εφαρμόζουν στην πράξη.

Αν η διοίκηση θέτει τον τόνο της επόμενης σχεδιαστικής γλώσσας μέσα από μια γενική περιγραφή του τύπου «αυτοκίνητα που να τα βλέπεις και να πέφτεις κάτω», με ποιον τρόπο ο σχεδιαστής «μεταφράζει» μια τέτοια οδηγία σε γραμμές ενός αυτοκινήτου; Έχοντας μια γενική περιγραφή, είναι δουλειά του σχεδιαστικού τμήματος να υλοποιήσει τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, και για το σκοπό αυτό μιλάμε με αγοραστές και με κατόχους αυτοκινήτων της Ford, όμως κάνουμε και πολλή έρευνα μέσα στη σχεδιαστική ομάδα, όσον αφορά τόσο τη γενικότερη φόρμα όσο και τις λεπτομέρειες. Στην περίπτωση του One Ford, θέλαμε να δούμε με ποιο τρόπο θα ραφινάραμε το Kinetic Design προκειμένου να αποκτήσει παγκόσμια ανταπόκριση. Η μεταμόρφωση του Focus είναι μια ενδεικτική περίπτωση του πώς μπορείς να πάρεις ένα πολύ επιτυχημένο σχέδιο και αυτό να αποκτήσει μια παγκόσμια εταιρική εικόνα.

Δεν ήταν εξαρχής το Focus ένα αυτοκίνητο που στόχευε στο παγκόσμιο κοινό; Γιατί πιστεύετε ότι το νέο σχέδιο εξυπηρετεί καλύτερα το συγκεκριμένο στόχο; Όντως, το Focus σχεδιάστηκε εξαρχής ως ένα παγκόσμιο αυτοκίνητο. Εκείνη την εποχή, όμως, δεν υπήρχε ακόμη η κατεύθυνση της συνολικής ενοποίησης της εικόνας μας. Τώρα, με αυτό το δεδομένο, τα αυτοκίνητά μας θα διαθέτουν απλούστερες, πιο απαλές και αρμονικότερες φόρμες. Το Focus για πολλούς διέθετε αρκετά έντονες γραμμές, οπότε προσπαθήσαμε να του δώσουμε κομψότερη, πιο μοντέρνα και φρέσκια εικόνα. Η μεταμόρφωση του αυτοκινήτου εξέπληξε και εμάς τους ίδιους.

Περιγράψατε τη νέα παγκόσμια γλώσσα με έναν τρόπο που θα λέγαμε ότι ταιριάζει πιο πολύ στα ευρωπαϊκά δεδομένα, παρά σε εκείνα της Αμερικής και της Ασίας, όπου προτιμώνται πιο εξεζητημένες φόρμες. Παρ' ότι πραγματοποιούμε κάποιες αμυδρές προσαρμογές από περιοχή σε περιοχή, η εμπειρία μας λέει ότι ένα επιτυχημένο σχήμα γίνεται εξίσου αποδεκτό τόσο στη Νέα Υόρκη όσο και στη Σανγκάη ή, αντίστοιχα, στο Μιλάνο και στη Φρανκφούρτη. Από εκεί και πέρα, στην Κίνα αγαπούν το χρώμιο και τους high tech προβολείς. Έτσι, το Mondeo της Κίνας διαθέτει πίσω φώτα LED. Αντίστοιχα, υπάρχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις ως προς τα δημοφιλή χρώματα από μέρος σε μέρος.

Στο πλαίσιο της ενιαίας παγκόσμιας εικόνας, αυτό σημαίνει ότι τη νέα μάσκα θα υιοθετήσουν και τα αμερικανικά μοντέλα της εταιρείας; Όχι απαραίτητα, γιατί τα αυτοκίνητα της συγκεκριμένης αγοράς είναι αυτό που αποκαλούμε «εμβληματικά» μοντέλα, όπως το pick-up F150, η Mustang, κάποια μεγάλα SUV που το καθένα από αυτά έχει τόσο έντονη ταυτότητα, ώστε δε νομίζουμε ότι χρειάζεται να υιοθετήσουν την ενιαία μάσκα.

Πόσο ενδιαφέρον έχει για την ευρωπαϊκή αγορά η Mustang; Η Mustang ήταν πάντα ένα ξεχωριστό αυτοκίνητο και, στο πλαίσιο της διάθεσης περισσότερων μοντέλων σε παγκόσμια βάση, το συγκεκριμένο φάνηκε να έχει καλές προοπτικές, καθώς είναι το πιο αναγνωρίσιμο κλασικό αυτοκίνητο. Βασιζόμενοι, λοιπόν, στην αναγνωρισιμότητα και τη δημοτικότητα του μοντέλου, προσδοκούμε ότι το νέο, που είναι μικρότερο και εφοδιάζεται με νέες τεχνολογίες, θα έχει καλή αποδοχή στην Ευρώπη.

Πολλοί αποκαλούν το νέο ρύγχος των μοντέλων της εταιρείας μάσκα της Aston Martin. Δεν ήταν στις προθέσεις μας αυτό. Απλώς θέλαμε να επαναπροσδιορίσουμε το εμπρός μέρος. Στο παρελθόν ο προφυλακτήρας παρεμβαλλόταν στην μπροστινή εισαγωγή, την οποία στη συνέχεια διαχωρίσαμε σε δύο μέρη. Αν δείτε τις premium μάρκες, όλες έχουν μία μεγάλη μάσκα πάνω από τον προφυλακτήρα. Ουσιαστικά πήραμε το ίδιο τραπεζοειδές σχήμα που υπήρχε κάτω από τον προφυλακτήρα και επαναπροσδιορίσαμε τη θέση του. Το γεγονός ότι σε κάποιους θυμίζει κάποια άλλη μάρκα δε μας κάνει κακό…

Τι είναι αυτό που κάνει ένα αυτοκίνητο να εκλαμβάνεται από το κοινό ως premium; Νομίζω ότι είναι οι γραμμές του, η κυρίαρχη μάσκα στο εμπρός μέρος του, οι κομψοί προβολείς, όπως στο νέο Focus. Επίσης, στα ακριβά αυτοκίνητα η πινακίδα είναι τοποθετημένη στο πορτ μπαγκάζ, αντί του προφυλακτήρα. Από εκεί και πέρα, είναι οι λεπτομέρειες, το πώς χρησιμοποιείται το χρώμιο, και βέβαια ο σχεδιασμός του εσωτερικού, το φινίρισμα και τα υλικά που επιλέγονται.

Με ποιο τρόπο καταφέρατε, παρά την ενιαία σχεδιαστική γλώσσα, να πετύχετε ένα σαφή διαχωρισμό μεταξύ των μοντέλων της γκάμας σας; Είναι σαν τα παιδιά μιας οικογένειας, που μπορεί να μοιάζουν, αλλά έχουν το καθένα το δικό του χαρακτήρα. Προσπαθήσαμε να κάνουμε αυτοκίνητα άμεσα αναγνωρίσιμα ως Ford, αλλά το καθένα με τη δική του ταυτότητα. Δεν υπάρχει περίπτωση να μπερδέψεις ένα Fiesta με ένα Focus. Το ίδιο ισχύει, για παράδειγμα, με το EcoSport και το Kuga.

Πώς βλέπετε ως σχεδιαστής τις προοπτικές που προσφέρει ο σχεδιασμός των ηλεκτρικών οχημάτων; Στη Ford έχουμε τη φιλοσοφία της «επιλογής ισχύος», με την έννοια ότι κάποιος μπορεί να επιλέξει ένα συμβατικό ή πλήρως ηλεκτρικό όχημα, χωρίς να νιώθουμε την ανάγκη της ολοκληρωτικής διαφοροποίησης στο κομμάτι της εμφάνισης. Θεωρούμε, για παράδειγμα, ότι κάποιος που θέλει να αποκτήσει ένα plug-in όχημα το θέλει να είναι εμφανίσιμο, και όχι κατ' ανάγκην διαφορετικό. Το Tesla αποτελεί ένα πολύ καλό παράδειγμα πως ένα πολύ όμορφο αυτοκίνητο, που είναι αμιγώς ηλεκτρικό, δε διαθέτει στοιχεία που να «φωνάζουν» την τεχνολογία που κρύβει από κάτω. Σαφώς, λοιπόν, και θα υπάρχουν στοιχεία που θα υπογραμμίζουν τη διαφορετικότητα ενός υβριδικού ή ηλεκτρικού Ford, αλλά πάνω απ' όλα η έμφαση θα δίνεται στο να αποκτά ο καταναλωτής ένα πολύ ελκυστικό αυτοκίνητο.

Martin Smith

Ο Μάρτιν Σμιθ γεννήθηκε το 1949 στο Σέφιλντ της Μ. Βρετανίας. Όντας ενθουσιώδης με το αυτοκίνητο, ήδη από νεαρή ηλικία αποφάσισε να ασχοληθεί με το σχεδιασμό. Ο Άλεκ Ισιγόνις, στον οποίο απευθύνθηκε, τον παρότρυνε να προχωρήσει. Έτσι, φοίτησε σε μία από τις πιο φημισμένες σχολές σχεδιασμού, το Royal College of Art του Λονδίνου, αφού πρώτα πήρε το πτυχίο του ως Μηχανολόγος στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ. Ξεκίνησε την καριέρα του το 1973 στην Porsche και συνέχισε σε BMW και Audi, όπου ανέλαβε τη διεύθυνση του σχεδιαστικού κέντρου και είχε την ευθύνη της μεταμόρφωσης του Audi Coupe στο περίφημο Quattro. Την υπογραφή του φέρουν τα αεροδυναμικά Audi 100 και 80 της δεκαετίας του '80, ενώ αρκετά χρόνια αργότερα επέβλεψε το σχεδιασμό του εσωτερικού του πρώτου ΤΤ. Το 1997 μεταπήδησε στην Opel, έχοντας την ευθύνη σχεδιασμού των μικρών μοντέλων της εταιρείας, ενώ πέντε χρόνια αργότερα ανέλαβε τη Διεύθυνση Σχεδιασμού της εταιρείας, οπότε και υπήρξε μια μεταστροφή με την υιοθέτηση ενός δυναμικότερου σχεδιαστικού προφίλ. Το 2004 ανέλαβε το αντίστοιχο πόστο στο στούντιο της Ford Ευρώπης. 

Ποιος θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Μόντε Κάρλο (20-23 Ιανουαρίου 2022);

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ