top icon
Επικαιρότητα

Ο σεξισμός στην αυτοκινητοβιομηχανία

Παρά τα σημαντικά βήματα προόδου που έχουν συντελεστεί τα τελευταία χρόνια, το ζήτημα του σεξισμού στο χώρο της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας παραμένει υπαρκτό.

Παρά το γεγονός ότι εργάζονται σε μια βιομηχανία με παγκόσμια εμβέλεια που ισχυρίζεται ότι θέλει στα τάξης της και ότι χρειάζεται, όσο τίποτε άλλο, το ασθενές(;) φύλο, και μάλιστα σε ηγετικές θέσεις στην ιεραρχία της, οι ίδιες οι γυναίκες στην αυτοκινητοβιομηχανία αναφέρουν, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας Project XX που διεξήγαγε η Automotive News, ότι συνεχίζουν να βρίσκονται αντιμέτωπες με προκαταλήψεις που εμποδίζουν σημαντικά τη σταδιοδρομία τους σε αυτή. Σε αρκετές μάλιστα περιπτώσεις τα πράγματα είναι τόσο άσχημα που οι γυναίκες ωθούνται να αποχωρήσουν δια παντός από το χώρο…

Σύμφωνα με την Automotive News, σχεδόν 900 γυναίκες απ’ όλες τις βαθμίδες του κλάδου πήραν μέρος στην εν λόγω έρευνα, η οποία ξεκίνησε στις αρχές της περασμένης άνοιξης και ολοκληρώθηκε στις 23 Οκτωβρίου. Με άλλα λόγια, πολύ πριν ξεσπάσει το διαβόητο πλέον σκάνδαλο με τον γνωστό αμερικάνο παραγωγό του Hollywood, Harvey Weinstein, στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού, ο οποίος αποκάλυψε ότι έχει έρθει σε συμβιβασμό με οκτώ συνολικά γυναίκες ύστερα από καταγγελίες των τελευταίων για περιστατικά σεξουαλικής παρενόχλησης…

Η έρευνα Project XX, η οποία επικεντρώθηκε στο θέμα του σεξισμού αποκλειστικά και μόνο σε ότι αφορά στον κλάδο της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας, εστίασε την προσοχή της σε τέσσερις βασικούς τομείς του φλέγοντος αυτού ζητήματος. Ο πρώτος αφορά στην προσλαμβάνουσα αίσθηση των γυναικών και την προώθησή τους ή μη στο χώρο εργασίας με βάση το φύλο, την παρενόχληση που τυχόν δέχονται και την αίσθηση ασφάλειας στη δουλειά, την ένταξη ή τον αποκλεισμό τους από δραστηριότητες και εκδηλώσεις, καθώς και τις συμπεριφορές που έχουν ως πηγή προκαταλήψεις και ταμπού προερχόμενες από τον ανδρικό πληθυσμό.

Σε γενικές γραμμές, όλες σχεδόν οι απαντήσεις είχαν εκπληκτικές ομοιότητες αποδεικνύοντας ότι ο σεξισμός είναι –δυστυχώς- υπαρκτός και απόλυτα «ζωντανός» στη σύγχρονη αυτοκινητοβιομηχανία. Πο συγκεκριμένα, πολλές γυναίκες ανέφεραν ότι τους τέθηκαν «ακατάλληλες ερωτήσεις» κατά τη διαδικασία της συνέντευξης πριν την πρόσληψή τους, ενώ σε αρκετές τους ανατέθηκαν καθήκοντα «χαμηλότερου επιπέδου», όπως το πότισμα των λουλουδιών των γραφείων, παρά το γεγονός ότι διέθεταν υψηλούς εκτελεστικούς τίτλους. Αρκετές δε αποκλείστηκαν από εκδηλώσεις κοινωνικής φύσεως που λάμβαναν χώρα σε ώρες εκτός ωραρίου. Και το σημαντικότερο: η πλειοψηφία έχει υποστεί ανεπιθύμητες παρενοχλήσεις από προϊσταμένους, συναδέλφους ή και πελάτες.

Προσλαμβάνουσα αίσθηση και προώθηση στο χώρο εργασίας

Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, το 68% των ερωτηθέντων γυναικών χαρακτηρίζονταν από τα αφεντικά τους ως «πολύ επιθετικές» στο χώρο εργασίας, τη στιγμή που το 61% και το 62% αποκαλούνταν από το αντίθετο φύλο ως «αφελείς» και «πολύ συναισθηματικές», αντίστοιχα. Την ίδια στιγμή, το 55% των γυναικών είχε λάβει σχόλια για την εμφάνισή τους μέσω παραινέσεων και συμβουλών από τους προϊσταμένους ώστε να φορούν φούστες ή πιο αποκαλυπτικά ρούχα εν γένει ρούχα.

«Μου είπαν κάποτε ότι έπρεπε να αλλάξω τα ρούχα μου πριν την παρουσίαση που θα πραγματοποιούσα γιατί έτσι οι συμμετέχοντες σε αυτή θα ήταν περισσότερο απασχολημένοι σκεπτόμενοι τι ήταν κάτω από το φόρεμά και λιγότερο με αυτά που θα είχα να πω», δηλώνει χαρακτηριστικά μια από τις γυναίκες εργαζόμενους στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας που συμμετείχε στην έρευνα.

Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας της Deloitte, το 47% του εργατικού δυναμικού των ΗΠΑ είναι γυναίκες, τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν ξεπερνά σήμερα το μόλις 24%.

Ένα ακόμα ενδιαφέρον συμπέρασμα της έρευνας Project XX είναι και το γεγονός ότι το 43% των ερωτηθέντων γυναικών πιστεύει πως δεν πήραν την προαγωγή που τους άξιζε εξαιτίας του φύλου τους ή του γεγονότος ότι είχαν οικογένεια ή, ακόμα πιο συχνά, υπό τον φόβο ότι σύντομα θα αποκτούσαν παιδί αποφασίζοντας έτσι να εγκαταλείψουν, έστω και για βραχύ χρονικό διάστημα, την εργασία τους.

Παρενόχληση και ασφάλεια

Οι γυναίκες που ερωτήθηκαν εξέφρασαν στην πλειοψηφία τους την ανησυχία τους για την ασφάλεια στην εργασία, με το 25% εξ αυτών να δηλώνει ευθαρσώς ότι σε διάφορες στιγμές και φάσεις του εργασιακού τους βίου στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας ένιωσαν «αρκετά ανασφαλείς» λόγω του φύλου τους. Αρκετές μάλιστα κατήγγειλαν πως είχαν δεχτεί φραστικές και όχι μόνο απειλές, με αρκετές μάλιστα γυναίκες να αναφέρουν πως άνδρες συνάδελφοί τους τις είχαν ακολουθήσει είτε στα αυτοκίνητά τους, είτε ακόμα και στα δωμάτιά τους μετά από εργασιακές εκδηλώσεις που πραγματοποιηθήκαν εκτός γραφείου.

Ένταξη ή αποκλεισμός από δραστηριότητες και εκδηλώσεις

Από την έρευνα εξήχθη το συμπέρασμα πως στην πλειοψηφία των περιπτώσεων οι γυναίκες εργαζόμενοι στον κλάδο αποκλείονταν από τους άνδρες συναδέλφους τους από συγκεκριμένες δραστηριότητες, οι χαρακτηριστικότερες των οποίων είναι: οδήγηση αυτοκινήτου στην πίστα, παρουσία σε ποδοσφαιρικούς αγώνες, εξόδους για ποτό μετά από συναντήσεις με τη δικαιολογία ότι «οι άνδρες θέλουν να χαλαρώσουν μόνοι» κ.α. Από την άλλη πλευρά, αρκετές γυναίκες λένε ότι έχουν ενθαρρυνθεί να συμμετάσχουν σε κοινωνικές εκδηλώσεις εργασιακής φύσεως, και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό, που το πρόγραμμα τους να έχει υπερφορτωθεί σημαντικά με αυτού του είδους τις εκδηλώσεις. Και όλα αυτά με τη δικαιολογία ότι «η εταιρεία θέλει οπωσδήποτε μια γυναίκα να την εκπροσωπεί».

Σε γενικές γραμμές, το 63% των γυναικών που συμμετείχαν στην έρευνα είπε ότι εσκεμμένα αποκλείστηκε από βασικά επιχειρηματικά γεγονότα εξαιτίας του φύλου τους, ενώ για τον ίδιο ακριβώς λόγο το 57% δήλωσε ότι δεν συμμετείχε σε κοινωνικές εκδηλώσεις που διεξήχθησαν στο πλαίσιο της δουλειάς.

Προκαταλήψεις και ταμπού

Τα περιστατικά κατά τα οποία οι εργαζόμενες στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας παρακάμφθηκαν ή αγνοήθηκαν πλήρως στο χώρο εργασίας εξαιτίας του φύλου τους, σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, είναι αρκετά. Σχεδόν το 83% των γυναικών που έλαβαν μέρος σε αυτή ανέφεραν πως είτε πελάτες είτε και συνάδελφοί τους συνέχιζαν να απευθύνουν το λόγο μόνο σε άντρες κατά τη διάρκεια επαγγελματικών συναθροίσεων. Μάλιστα, το 71% σημείωσε πως οι τελευταίοι απέφευγαν ακόμα και να τις αντικρύσουν στα μάτια κατά τη διάρκεια των εν λόγω συναντήσεων. Το 84% των γυναικών αναφέρουν δε πως έχουν δεχτεί κατά καιρούς συκοφαντικά σχόλια, ενώ στο 64% των περιπτώσεων τους έχουν ανατεθεί χαμηλότερου επιπέδου εργασίες τις οποίες οι άνδρες ομόλογοί τους δεν ήταν διατεθειμένοι να κάνουν.

«Ανεξάρτητα από τη θέση που κατέχω στην εταιρεία, η οποία είναι πλέον εκείνη της υπεύθυνης πωλήσεων, μου ζητείται να ασχοληθώ με καθήκοντα, όπως είναι η αγορά δώρων, ο συντονισμός αγοράς τροφίμων που θα καταναλωθούν σε συναντήσεις, η πραγματοποίηση κρατήσεων για δείπνα που διοργανώνονται κοκ», καταγγέλλει γυναίκα εργαζόμενη που συμμετείχε στην έρευνα.

Εν κατακλείδι

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το πρόβλημα του σεξισμού στο χώρο της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας είναι υπαρκτό και σίγουρα το γεγονός ότι τα πράγματα είναι βελτιωμένα σε σχέση με την κατάσταση που επικρατούσε στους κόλπους της τις περασμένες δεκαετίες, μόνο παρηγορητικό δεν μπορεί να θεωρηθεί. Κοινή ωστόσο πεποίθηση είναι μία: ήρθε η ώρα ώστε άνδρες και γυναίκες να βοηθήσουν με όλες τους τις δυνάμεις ώστε το «κλίμα» να βελτιωθεί έτι περεταίρω μέσα στα προσεχή χρόνια._Χ.Α.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ