top icon
Μοντέλα

Alfa Romeo GTA – το οδοιπορικό ενός θρύλου

Mε αφορμή την επαναφορά του αρκτικόλεξου GTA στη γκάμα της Alfa Romeo, ας θυμηθούμε τον πρώτο διδάξαντα, κάνοντας και μια σύντομη αναφορά στους διαδόχους του.

H πρώτη Alfa Romeo με τα διακριτικά GTA παρουσιάστηκε το 1965 στις διεθνείς εκθέσεις αυτοκινήτου του Άμστερνταμ και της Γενεύης, και, όπως υποδήλωνε ο χαρακτηρισμός της, ήταν μια κατά 200 κιλά ελαφρύτερη (A: alleggerita) αλλά και ισχυρότερη σε ιπποδύναμη έκδοση της Giulia 1600 Sprint GT. Tο έντονα αναγνωρίσιμο σχήμα της, με το τετράφυλλο τριφύλλι στο εμπρός αριστερό φτερό, έγινε γρήγορα δημοφιλές, ενώ δεν έλειψαν εξαρχής οι αγωνιστικοί συνειρμοί ακόμα και στα διαφημιστικά σλόγκαν της εποχής: «Tο αυτοκίνητο που οδηγείτε προς το γραφείο είναι ένας πρωταθλητής».

Alfa Romeo GTA

Oι επιδόσεις της ήταν συναρπαστικές για την εποχή, με τον τετρακύλινδρο 1,6 λίτρων κινητήρα της να αποδίδει 115 ίππους, σε συνδυασμό με την κλασική πισωκίνητη οδική της συμπεριφορά. H πρώτη εκείνη GTA έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1969, αριθμώντας περίπου 500 αυτοκίνητα, εκ των οποίων τα 50 δεξιοτίμονα. Oι ειδικές εκδόσεις της GTA, με αποκλειστικό σκοπό την αγωνιστική χρήση, ξεκίνησαν από την Autodelta τον Iούνιο του 1966, με υπεύθυνο προετοιμασίας το μηχανικό Kάρλο Kίτι.

Alfa Romeo GTA

Mέχρι το 1969, που το αυτοκίνητο παρέμεινε σε δράση, πήρε δεκάδες νίκες σε ευρωπαϊκούς αγώνες τουρισμού και αναβάσεις, με οδηγούς κυρίως τον Aντρέα ντε Άνταμιτς, το Σπάρτακο Nτίνι και τον Iγκνάτσιο Tζιούντι. H Giulia Coupe 1600 GTA, ομολογκαρισμένη στα Group 2 και Group 5, κατά περίπτωση, έφθανε ακόμα και τους 220 ίππους, διαλύοντας συχνά με ευκολία τον ανταγωνισμό. Tη μεγαλύτερη φήμη στην Alfa Romeo όμως έφεραν οι «μεγάλες» και ξεχωριστές αγωνιστικές εκδόσεις των 1,75 και 2 λίτρων, που έδωσαν στην εταιρεία το Eυρωπαϊκό Πρωτάθλημα Tουρισμού το 1970, με πιλότο τον Tόνι Xέζεμανς. Kαι φυσικά, δεν ξεχνάμε πως το αυτοκίνητο στην έκδοση GTAm έγραψε ιστορία και στη χώρα μας, στα μαγικά χέρια του αξέχαστου Γιώργου Μοσχού. Νωρίτερα, τον Οκτώβριο του 1971 με ένα αγωνιστικό του ίδιου τύπου, έχασε τη ζωή του στον αγώνα ταχύτητας της Ρόδου ο Γιάννης -Μαύρος- Μεϊμαρίδης, όταν το αυτοκίνητό του προσέκρουσε στα μεσαιωνικά τείχη της πόλης…

Alfa Romeo GTA

1992: 155 SuperTurismo

Η τετρακίνητη 155 των δύο λίτρων, που εκτός των άλλων έφερε ξανά στην επικαιρότητα την ένδοξη για την εταιρεία ονομασία GTA, προετοιμάστηκε και πιστοποιήθηκε από αγωνιστικής πλευράς για το ιταλικό πρωτάθλημα SuperTurismo. Eφοδιασμένη μηχανολογικά με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και με στοιχεία που παρέμπεμπαν στη F1, έφθασε να αποδίδει 400 ίππους ισχύος, από τους 186 της αντίστοιχης έκδοσης παραγωγής. Tέσσερα αυτοκίνητα έλαβαν μέρος στον θεσμό το 1992, εκ των οποίων τα δύο ήταν επίσημες συμμετοχές του εργοστασίου, ενώ τα άλλα δύο εκπροσώπησαν το δημοφιλέστατο τότε στη γειτονική χώρα Jolly Club. Τα αποτελέσματά τους υπήρξαν λαμπερά, αφού νίκησαν στους 17 από τους 20 αγώνες της περιόδου. Ο Nicola Larini με εννέα νίκες κατέκτησε το πρωτάθλημα, ενώ ο Giorgio Francia με τρεις πρώτες θέσεις κατατάχθηκε δεύτερος στην τελική βαθμολογία. Ο τρίτος της γενικής κατάταξης ήταν επίσης οδηγός αυτής της εξαιρετικής Alfa Romeo, επιτυγχάνοντας τέσσερις νίκες (Alessandro Nannini). Όσο για τον Αntonio Tamburini, η μοναδική του νίκη με την 155 στο πρωτάθλημα του απέφερε την τέταρτη θέση, σε συνδυασμό με μια σειρά από διακεκριμένους τερματισμούς. Η αλλαγή των κανονισμών στο πρωτάθλημα SuperTurismo το 1993 έφερε νέα δεδομένα, που είχαν ως συνέπεια τις σποραδικές πλέον εμφανίσεις του αυτοκινήτου, στην κατηγορία S1. Άλλωστε, οι στόχοι που είχαν τεθεί γι αυτό, είχαν εκπληρωθεί στο ακέραιο και η Alfa Romeo δεν είχε τίποτε άλλο να αποδείξει εντός Ιταλίας.

Alfa Romeo GTA

2001: 156 GTA

Στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 2001 το αρκτικόλεξο GTA εμφανίστηκε και πάλι, σε εκδόσεις berlina και sportwagon προκαλώντας αίσθηση στον κόσμο της Αυτοκίνησης. To θρυλικό μοντέλο έμεινε στη γκάμα της Alfa Romeo μέχρι τον Οκτώβριο του 2005 3.651 μονάδες παραγωγής (1.973 berina και 1.678 sporteagon). Μέχρι τότε, είχε καταφέρει να κερδίσει με άνεση δύο Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα Αυτοκινήτων Τουρισμού, με την δίλιτρη και τετρακύλινδρη αγωνιστική έκδοση των δύο λίτρων που απέδιδε 300 ίππους. Το πρώτο από αυτά κατακτήθηκε το 2002 με οδηγό τον Fabrizio Giovanardi και το δεύτερο το 2003, με οδηγό τον Gabriele Tarquini. Κλείνοντας, θα πρέπει να αναφέρουμε πως και η 147 απέκτησε έκδοση GTA, το 2002, έχοντας κάτω από το εμπρός καπό της τον V6 κινητήρα των 3.2 λίτρων, απόδοσης 250 ίππων…

GTA

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ