top icon
Μοντέλα

VW Type 2–VW Multivan: Bulling…

Το θρυλικό «Bulli» συναντά τον σύγχρονο απόγονό του.

«Bulli» είναι το γερμανικό παρατσούκλι για το λεωφορειάκι της VW με επίσημη ονομασία «Type 2», ως το δεύτερο αυτοκίνητο μετά το Type 1 (Σκαραβαίος) που έβγαλε η εταιρεία. Είναι αναμφίβολα το δημοφιλέστερο στο είδος του, καθώς αποτελεί ένα «icon», και όχι αδικαιολόγητα. Το «βανάκι» της Volkswagen είναι σημαντικό, όχι τόσο γιατί εντυπωσίαζε με την εμφάνισή του, όσο γιατί αγαπήθηκε και δημιούργησε κατηγορία από μόνο του. Η ομάδα των αερόψυκτων VW έχει προκαλέσει την έκδοση των περισσότερων βιβλίων από κάθε άλλο αυτοκίνητο. Η συμβατότητα όλων των ανταλλακτικών και αξεσουάρ από το πρώτο έως και το τελευταίο μοντέλο δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη να δημιουργήσει ένα εντελώς προσωπικό όχημα. Για το Type 2, από το 1968 μέχρι το 2013, οπότε και το τέλος της παραγωγής του στη Βραζιλία, ο χρήστης μπορούσε να επιλέξει δύο επίπεδα σκληρότητας στην μπροστινή ανάρτηση, η οποία είναι πλήρως ρυθμιζόμενη εκτός από το ύψος, και τέσσερα επίπεδα σκληρότητας στην πίσω ανάρτηση, η οποία ρυθμίζεται και καθ’ ύψος. Ως προς το κιβώτιο ταχυτήτων, υπήρχαν τρεις τελικές σχέσεις μετάδοσης για το χειροκίνητο και δύο για το αυτόματο, δύο επιλογές για τη σχέση της 4ης ταχύτητας στο χειροκίνητο, καθώς και δύο τύποι διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης. Στον τομέα των κινητήρων υπήρξαν όλες οι επιλογές από τα 1.200 κ.εκ. μέχρι τα 2.000 κ.εκ., οι οποίες μπορούσαν να περιλαμβάνουν ένα μονό καρμπιρατέρ, δύο μονά ή σύστημα μηχανικού ψεκασμού, καθώς και τέσσερις τύπους διανομέων με διαφορετικές καμπύλες χρονισμού της ανάφλεξης. Ο εξοπλισμός μπορούσε να περιλαμβάνει από κλιματισμό και θέρμανση χωρίς τη χρήση κινητήρα μέχρι το επίπεδο του αυτοκινούμενου τροχόσπιτου για τέσσερα άτομα. Όλα αυτά μόνο με χρήση γνήσιων ανταλλακτικών της εταιρείας, γιατί, αν λάβουμε υπόψη τις επιλογές που παρείχαν -και παρέχουν ακόμη- οι ανεξάρτητοι οίκοι βελτιώσεων, τότε αυτές οι δυνατότητες πολλαπλασιάζονται.

Το αυτοκίνητο που συναντήσαμε ήταν μοντέλο του 1973, με αναγνωριστικό του τα φλας δεξιά και αριστερά από τις γρίλιες της πρόσοψης, κάτι που εφαρμόστηκε από το 1972 και μετά, αφού τα πρώτα Τ2 τα είχαν χαμηλά πάνω από τον προφυλακτήρα, για αυτό είχαν και το παρατσούκλι «low lights». Το συγκεκριμένο ήταν αυτό με τον γνωστό flat-4 στα 1,6 λίτρα στο πίσω μέρος. Με έναν πολύ όμορφο χρωματικό συνδυασμό κρεμ-κίτρινου, μας υποδέχθηκε αργά το πρωί με ένα μεγάλο χαμόγελο στην κυριολεξία – το βλέπετε και στις φωτογραφίες. Μια διακριτική λεπτομέρεια που ήταν προσθήκη του ιδιοκτήτη του, η οποία παραδόξως δεν ξενίζει, απεναντίας τονίζει αυτό που ήταν το Τ2: ένα happy van!

Αυτό είναι το συναίσθημα που αποκομίζεις όταν το βλέπεις, αλλά και όταν το οδηγείς. Αν δεν ξέρεις τις ικανότητές του, η ονομαστική ισχύς του κινητήρα σε προδιαθέτει για δύσκολες διαδρομές, αλλά το Τ2 σε εκπλήσσει με τον τρόπο που κινεί το boxy αμάξωμά του, με μάζεμα χιλιομέτρων στα βουνά της Πάρνηθας, ενώ κρατάει χαρακτήρα στη διαδρομή. Η ορατότητα, ειδικά στο «δικό μας», που είχε τη διάταξη για μεταφορά επιβατών με δυνατότητες διαμόρφωσης του χώρου και τα παράθυρα γύρω γύρω, είναι τέτοια που, σε συνδυασμό με τις τετράγωνες διαστάσεις του, δε σε προβληματίζει για το πού βρίσκεται κάθε γωνία του. Το πλεονέκτημα της θέσης του κινητήρα πίσω επίσης βοηθά πολύ στο να έχεις ένα τιμόνι που είναι όσο χρειάζεται ελαφρύ, δίνοντας ταυτόχρονα την ευκολία χειρισμού, αλλά και την αίσθηση ότι ξέρεις πού βρίσκονται ανά πάσα στιγμή οι κατευθυντήριοι τροχοί, οι οποίοι βρίσκονται… από κάτω σου!

Χάσμα γενεών

Δεν προβληματίστηκε στη διαδρομή μας με ανηφορικές στροφές, αρκεί να είχες την υπομονή να μαζέψεις χιλιόμετρα. Στις στροφές η ανάρτηση δύσκολα σε αγχώνει για τα όρια της κατασκευής -πέρα από τις κλίσεις που παίρνει-, εκτός κι αν ξεφύγεις, αλλά η ισχύς των 50 ίππων στις 4.000 σ.α.λ. δεν αφήνει περιθώρια για αυτό. Όσο ξέρεις τι έχεις στα χέρια σου, κινείσαι όπως θες, και είναι διασκεδαστικό και ευχάριστο. Το Τ2 είναι ένα όχημα που αν δεν το ζήσεις δεν πρόκειται να το καταλάβεις και να το αγαπήσεις. Η εικόνα του σίγουρα είναι χαρακτηριστική. Όμως δεν πρέπει να υποτιμηθεί από κάποιον που το βλέπει μόνο ως car icon – ας δοκιμάσει μια βόλτα μαζί του, για να καταλάβει γιατί έχει τόσους φανατικούς οπαδούς. Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Έχει κάτι που δεν προσδιορίζεται, αλλά απλώς αποδέχεσαι και απολαμβάνεις.

Η συνάντησή μας βέβαια στη βόλτα μας στο βουνό συνοδεύτηκε και από τον τελευταίο απόγονό του ως special guest, στην πιο ειδική, επετειακή έκδοση για τα 70χρονά του. Μιλάμε για την τελευταία έκδοση Τ6 Multivan «Bulli» 2.0 TDI. Ένα όχημα που έχει πάει την έννοια του Transporter σε άλλη διάσταση. Με χαρακτηριστική διχρωμία και αυτό, παραπέμποντας στο θρυλικό «Bulli» (κόκκινο/λευκό), ενώ ο εξοπλισμός και η ποιότητα κατασκευής δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα αμιγώς επιβατικά αδέλφια του.

Η διάταξη της 7θέσιας καμπίνας προσφέρει ένα πλήθος διαμορφώσεων, καθώς τα καθίσματα μπορούν να μετακινούνται στο διαμήκη άξονα, να περιστρέφονται, να αφαιρούνται και να αναδιπλώνονται. Στο κέντρο τους μια modular κατασκευή που μπορεί να μεταμορφωθεί από κονσόλα σε στρογγυλό τραπεζάκι, το οποίο επίσης μετακινείται, περιστρέφεται, ανυψώνεται, αναδιπλώνεται και αφαιρείται. Τα καθίσματα είναι επενδεδυμένα με δέρμα και αλκαντάρα, κάτι που βέβαια δε συνάδει με τη… χίπικη αύρα του προγόνου, αλλά περισσότερο με VIP μετακινήσεις. Στο ίδιο πνεύμα και ο εξοπλισμός, που περιλαμβάνει Adaptive Cruise Control, infotainment με πλήρη υποστήριξη πολυμέσων, δερμάτινο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών και δερμάτινη επένδυση για τον επιλογέα του DSG (για τις χειροκίνητες αλλαγές προσφέρονται και paddles στο τιμόνι), ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα καθίσματα, διζωνικό κλιματισμό, αισθητήρες βροχής, ηλεκτρικά συρόμενες πόρτες πίσω (ακόμα και από το χειριστήριο) και ό,τι άλλο μπορεί να φανταστεί κάποιος, μέχρι και σύστημα αναγνώρισης κόπωσης του οδηγού, σύστημα παρκαρίσματος με περιφερειακούς αισθητήρες και κάμερα οπισθοπορείας, πολλές υποδοχές ρεύματος παντού και… τρεις κάδους απορριμμάτων με καπάκι. Εννοείται πως οι δευτερεύοντες χώροι αποθήκευσης είναι αμέτρητοι και μεγάλοι σε διαστάσεις, με δύο ντουλαπάκια μπροστά από τον συνοδηγό, ένα πάνω στο ταμπλό και ένα μικρότερο στην κονσόλα, και μεγάλα συρτάρια κάτω από κάθε ένα από τα πολλά καθίσματα, καθώς και ποτηροθήκες όπου πέφτει το μάτι σου.

Ο πίνακας οργάνων υπερπλήρης, με λευκές ενδείξεις και κόκκινους δείκτες, με αναλογικά όμορφα όργανα και στο κέντρο τους μια μίνι «εκδοχή» των λειτουργιών του infotainment. Τα καθίσματα οδηγού-συνοδηγού, με αρκετά καλή πλευρική στήριξη, διαθέτουν εκατέρωθεν ακόμα και ρυθμιζόμενα υποβραχιόνια. Η θέση οδήγησης αρκετά ψηλά, δίνει μια έντονη αίσθηση πλήρους ελέγχου του μεγάλου οχήματος και οι δυνατότητες να διαχειριστείς σχεδόν τα πάντα από το τιμόνι εξασφαλίζουν απόλυτη κυριαρχία του οδηγού. Όλα αυτά σε ένα όχημα μεγάλου όγκου -5 μέτρα μήκος, 2 μέτρα πλάτος και άλλα 2 μέτρα ύψος-, του οποίου όμως η οδήγηση είναι παιχνίδι, η συμπεριφορά έκπληξη (δε γέρνει εύκολα), η ανάρτηση δεν κουράζει ποτέ, αν και θα περιμέναμε να φιλτράρει πιο αποτελεσματικά τις μεγάλες ανωμαλίες του δρόμου. Τα φρένα του είναι δυνατά, και οι 150 ίπποι του 2.0 TDΙ σε συνδυασμό με το πολύ καλό DSG δε θα σε κρεμάσουν. Ακόμα κι αν δεν είσαι οπαδός των μεγάλων οχημάτων, αυτό το «Bulli» αποδεικνύεται διασκεδαστικό. Μπορεί να αποτελέσει ιδανικό όχημα μεταφοράς και, ειδικά σε περίπτωση μακρινών αποστάσεων, είναι μια κινητή μονάδα απόλαυσης για την οικογένεια ή την παρέα που θα το αξιοποιήσει στην εξόρμησή της.

Πρόκειται για έναν άξιο απόγονο του θρυλικού Transporter – η εξέλιξη στον υπερθετικό βαθμό. Σίγουρα όποιος δει μόνο την τιμή του (74.950 ευρώ με το DSG) θα τη δικαιολογήσει αφού το οδηγήσει πρώτα και, κυρίως, αφού ζήσει μαζί του σε κάθε του πτυχή και σε διαφορετικές συνθήκες. Δεν είναι SUV, δεν είναι επιβατικό, δεν είναι van… Είναι σε μεγάλο βαθμό όλα μαζί και κάτι παραπάνω. Ειδικό όχημα; Σίγουρα! Αξιόλογο; Εκατό τοις εκατό!

Από τη μοναδική εμπειρία του σύγχρονου Τ6 Multivan «Bulli», επιστρέφοντας στον πρόγονό του, θα πούμε πως είναι ένα όχημα που εντυπωσιάζει εδώ και πολλές δεκαετίες με την απλότητά του και την ειλικρίνεια της κατασκευής του. Σήμερα τα T2 έχουν ήδη αρχίσει να αποκτούν αξία στην αγορά. Αν είναι καλά συντηρημένο και ο κάτοχος είναι ευλαβικά προσηλωμένος να το συνεχίσει αυτό, σίγουρα θα ανταποκριθεί με αξιοπιστία και θα προσφέρει αξέχαστες ευχάριστες στιγμές. Η αξία τους έχει αρχίσει να ανεβαίνει, όπως γίνεται ήδη με το Τ2 Split Screen, το πρώτης γενιάς με το διαιρούμενο παρμπρίζ, που σήμερα αποτελεί ένα φαινόμενο γεωμετρικής ανόδου τιμών στην παγκόσμια αγορά. Τα Τ2 δεύτερης γενιάς (1969-1979) μπορεί να μη φτάσουν σε αντίστοιχα επίπεδα τιμών, αλλά σίγουρα αποτελούν μια πιο ολοκληρωμένη λύση.

Φεύγοντας από το σημείο συνάντησης, από την «αρχοντική» θέση οδήγησης του T6, κοιτώντας στον καθρέφτη, είδαμε να απομακρύνεται το χαμογελαστό Τ2, και ανεπαίσθητα χαμογελάσαμε. Άλλο ένα ταξίδι στο παρελθόν τελείωσε ευχάριστα, οπότε kickdown στο DSG του Τ6 και επιστροφή στο μέλλον!_ Θ. Τ.

Δεν πρέπει να υποτιμηθεί από κάποιον που το βλέπει μόνο ως car icon, ας δοκιμάσει μια βόλτα μαζί του, για να καταλάβει γιατί έχει τόσους φανατικούς οπαδούς


ΚΕΙΜΕΝΟ: ΘΩΜΑΣ ΤΡΙΑΝΤΗΣ. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΜΑΡΑΓΔΑ ΤΡΙΑΝΤΗ


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ