top icon
Προσωπικότητες

Συνέντευξη: Μιχάλης Μουζούκης – Πρόεδρος ΣΙΣΑ

Με τον Mr ΣΙΣΑ εφ’ όλης της ύλης, λίγες ώρες έπειτα από μία ακόμα επιτυχημένη άσκηση ακριβείας, καθρέφτη της φιλοσοφίας του Σωματείου και των ανθρώπων του, ομάδα που κοσμεί την ιδιαίτερη κοινότητα του GR-Classic Auto.

Συνομιλούμε με τον πρόεδρο του Συλλόγου Ιδιοκτητών Σπορ Αυτοκινήτων (ΣΙΣΑ), λίγες ώρες ύστερα από μία ακόμη επιτυχημένη άσκηση ακριβείας, καθρέφτη της φιλοσοφίας του Σωματείου και των ανθρώπων του, ομάδα που κοσμεί την ιδιαίτερη κοινότητα των Ελλήνων που ασχολούνται με το κλασικό αυτοκίνητο.

Μιχάλη, ένα ακόμα 24 Ώρες Ελλάδα πέρασε στην ιστορία.
Ναι! Το 26ο. Είκοσι έξι συνεχόμενα χρόνια 24 Ώρες Ελλάδα.

Ευχαριστημένος;
Αντικειμενικά, το 24 Ώρες Ελλάδα είναι ένας από τους κορυφαίους αγώνες Regularity στην Ελλάδα. Δε λέμε ότι είμαστε οι καλύτεροι, ούτε κάνουμε κόντρες με κανέναν. Από τη στιγμή που είμαστε στην κορυφή, κάνουμε ό,τι μπορούμε για να κρατηθούμε ψηλά. Οπότε, ναι, είμαι ευχαριστημένος.

Οι συμμετέχοντες;
Τα σχόλια ήταν κολακευτικά έως διθυραμβικά. Σκοπός μας είναι μεν να δοκιμάζονται άνθρωποι και μηχανές, έχοντας όμως πάντα στο μυαλό μας ότι η διασκέδαση προέχει.

ΣΙΣΑ

Θύμισέ μας πώς ξεκίνησε και πώς εξελίσσεται το 24ωρο…
Την άνοιξη του 1998 διοργάνωσε το 1ο 24ωρο ο ιδρυτής και τότε πρόεδρος του ΣΙΣΑ, Στέλιος Βαρθολομαίος. Λίγους μήνες πριν, είχε γίνει το 1ο Ιστορικό Ράλλυ Μόντε Κάρλο και ο Στέλιος συμμετείχε σε αυτό μαζί με άλλα ελληνικά πληρώματα, συνδεδεμένα τότε με το χώρο του Ιστορικού αυτοκινήτου. Τυχαίο;

To 24 Ώρες έχει περάσει από σαράντα κύματα.
Το πρώτο 24ωρο γινόταν μόνο με Σταθμούς Ελέγχου Χρόνου, και σε αυτό κέρδισε ο Θεόδωρος Χαραγκιώνης, ιδρυτής του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου.
Να θυμηθούμε:
1999-2006 ο αγώνας μεγάλωσε και καθιερώθηκε.
2007-2008 ήρθε μία κρίση.
Το 2009 με τη χρήση της περιβόητης «κορύνας» (Σ.Χ.: ως σημείο χρονομέτρησης), επαναπροσδιορίστηκε.
2010 & 2011 έμεινε στην ιστορία, θετικά ή αρνητικά, για τη σκληρότητά του.
Το 2012 άρχισε να παίρνει τη σημερινή μορφή.
Το 2017 μπήκε η πρώτη επίγεια ασύρματη χρονομέτρηση, οι «μπόμπες».
Το 2019 οργανώθηκε από τους Μουστάκα και Πανόπουλο, γιατί μας αρέσει να δίνουμε ευκαιρίες σε νέους ανθρώπους.
Το 2020 & 2021 έγινε, παρά το πείσμα του COVID, και μάλιστα με τη δορυφορική χρονομέτρηση της Anube.
Tο 2022 γιορτάσαμε 25 χρόνια.
Το 2023 θέλαμε Βόλο και Πήλιο με Καράβωμα και Δράκεια, αλλά ο Daniel είχε άλλα σχέδια. Με τον αλυτάρχη του αγώνα, Μάκη Μαλάκη, ξεπεράσαμε τα προβλήματα και επανασχεδιάσαμε με επίκεντρο τη Λαμία, «πρωτεύουσα» του ΡΑ.

ΣΙΣΑ

Από τον ΣΙΣΑ. Τι ακριβώς πρεσβεύει το Σωματείο;
Σύλλογος Ιδιοκτητών Σπορ Αυτοκινήτων με έτος ίδρυσης το 1992. Η διοργάνωση αγώνων ακριβείας (Regularity), η σύσφιξη σχέσεων κατόχων Ιστορικών αυτοκινήτων κυρίως με σπορ χαρακτήρα μετά το 1960, η έκδοση Ιστορικών πινακίδων (όσο αυτές εκδίδονταν) και πιστοποιητικών μέσω της ομοσπονδίας μας και η παροχή ασφάλειας και οδικής βοήθειας με συμφέροντες όρους.

Πώς ξεκίνησε; Σήμερα πώς παρεμβαίνει στις σχετικές εκδηλώσεις;
Ο ΣΙΣΑ ξεκίνησε το 1992 από ανθρώπους που ήθελαν να ξεφύγουν από τα στερεότυπα όρια της «αντίκας» και ήθελαν να ασχοληθούν με σπορ αυτοκίνητα και πιο δυναμικές εκδηλώσεις. Προτεραιότητά μας πάντα ήταν η οδική ευχαρίστηση, και για αυτόν το λόγο καθιερώσαμε ένα είδος πιο απλής χρονομέτρησης από αυτήν της καθιερωμένης Μέσης Ωριαίας Ταχύτητας. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι δεν κάνουμε αγώνες σταθερής μ.ω.τ., με λαμπρό παράδειγμα το Pindos Historic Rally.

ΣΙΣΑ

ΣΙΣΑ υπό την αιγίδα της ΕΟ ΦΙΛΠΑ.
Ναι, είμαστε ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Ομοσπονδίας Φίλων Παλαιού Αυτοκινήτου & Μοτοσυκλέτας από το 1999.

Πόσο παιδί της ΦΙΛΠΑ και εσείς;
Καθόλου, πρόκειται για άλλο σωματείο.

Οπότε Fiva και -γιατί όχι- FIA…
FIVA λόγω ΕΟ. ΦΙΛΠΑ αλλά και FIA λόγω του αδερφού μας σωματείου του ΑΣΙΣΑ (Αγωνιστικού ΣΙΣΑ), που είναι μέλος της ΟΜΑΕ.

ΣΙΣΑ

Όμως διοργανώνετε ένα εξαίρετο Legend στα χνάρια του Ράλλυ Ακρόπολις.
Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια και επιτρέψτε μου μία μικρή αναδρομή. Το 1999 διοργανώθηκε από τον ΣΙΣΑ το πρώτο Classic Acropolis με τις ευλογίες της τότε ΕΛΠΑ. Αργότερα και για πολλά χρόνια έγιναν διάφορα, που δεν αφορούν αυτήν τη συζήτηση. Το 2022, και αφού είχε αλλάξει τρεις φορές ονομασία, ελήφθη η απόφαση αυτός ο διήμερος αγώνας να ονομαστεί «Classic Legends Rally» και να αποδίδει φόρο τιμής σε πρόσωπα και διαδρομές-θρύλους της χρυσής εποχής των ράλλυ στην Ελλάδα. Στον κόσμο αρέσει αυτό το είδος εκδήλωσης, και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να κρατήσουμε το επίπεδο ψηλά.

Θα μπορούσες να συνεργάζεσαι και με την ΟΜΑΕ;
Είμαι πρόεδρος σωματείου της ΕΟ ΦΙΛΠΑ και το θεωρώ δύσκολο, αλλά η ζωή μάς έχει μάθει να μη λέμε «ποτέ». Υπενθυμίζω όμως και τους δεσμούς μας με τον ΑΣΙΣΑ, που είναι πλήρες μέλος της ΟΜΑΕ.

Άλλωστε, πολλά αυτοκίνητα στις εκδηλώσεις σας είναι με αγωνιστικές προδιαγραφές.
Αυτό είναι αλήθεια. Δεχόμαστε από «μαμά» Ιστορικά αυτοκίνητα και Youngtimer, έως αυτοκίνητα αγωνιστικών προδιαγραφών. Δεν κάνουμε κάτι πρωτότυπο. Βαδίζουμε στα χνάρια μεγάλων εκδηλώσεων του εξωτερικού.

ΣΙΣΑ

Διακρίνουμε στους συμμετέχοντες μια ιδιαίτερα ανταγωνιστική φιλοσοφία, περισσότερο Sporting
Ναι έχεις δίκιο, αλλά θα είμαι προσεκτικός με τη χρήση του όρου «Sporting» και θα προτιμούσα το χαρακτηρισμό «Sportive». Μην μπλέκουμε τους αγώνες ταχύτητας σε κλειστούς δρόμους με τους αγώνες ακριβείας σε ανοιχτούς δρόμους. Η φιλοσοφία μας είναι να μπορεί οποιοσδήποτε να νικήσει οποιονδήποτε με -σχεδόν- οτιδήποτε! «Σχεδόν», αφού ένα έμπειρο πλήρωμα με ένα καλά προετοιμασμένο αυτοκίνητο έχει σαφές πλεονέκτημα απέναντι σε έναν αρχάριο με ένα αδύναμο αυτοκίνητο. Όντως, στους αγώνες μας ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, και σε αυτό συμβάλλει η δορυφορική χρονομέτρηση ακρίβειας δεκάτου δευτερολέπτου.

Είναι στρατηγική επιλογή αυτό, ή προέκυψε σε βάθος χρόνου;
Ήταν η αρχική επιλογή των ιδρυτών του Συλλόγου – δεν την αρνηθήκαμε ποτέ και συνεχίζουμε να την καλλιεργούμε.

ΣΙΣΑ

Έχετε όμως και ξεχωριστές κατηγορίες ανάλογα με τη μ.ω.τ. Εξήγησέ μας…
Αυτό είναι αλήθεια. Στους μεγάλους αγώνες υπάρχει στη βασική κατάταξη της Regularity ο διαχωρισμός Κόκκινων και Πράσινων. Οι Πράσινοι έχουν συγκεκριμένα κριτήρια επιλογής (παλαιότητα και αναλογία ιπποδύναμης/βάρος) και έχουν, σε κάποιες δύσκολες ειδικές διαδρομές, ελαφρώς χαμηλότερους χρόνους. Η γενική κατάταξη όμως είναι μία. Υπάρχει η κατηγορία Touring Trophy με λιγότερες χρονομετρήσεις, για πληρώματα που επιθυμούν μικρότερη πίεση. Σε επιλεγμένους αγώνες υπάρχει η πιο χαλαρή Classic με αυτοκίνητα προ του 1980 χωρίς βελτιώσεις με αγωνιστικές προδιαγραφές. Τέλος, υπάρχουν τα Youngtimer, ηλικίας 20-29 ετών, εκτός συναγωνισμού, που είναι μια πολύτιμη δεξαμενή για το μέλλον των αγώνων μας.

Τι κόστος να υπολογίσει κάποιος για τη συμμετοχή του σε έναν διήμερο αγώνα με τη σύζυγο/σύντροφο ή με το παιδί του;
Θεωρώ ότι οι αγώνες μας δεν είναι ακριβοί. Ένας διήμερος ξεκινά από τα 200 ευρώ έως τα 400 ευρώ, χωρίς ξενοδοχείο. Σε αυτό πρέπει να προστεθούν τα καύσιμα, η διαμονή και η διατροφή. Βέβαια, στους διήμερους αγώνες έχουμε παροχές όπως αναμνηστικά και δείπνο απονομής επάθλων. (Σ.Χ.: υψηλού επιπέδου) Έχουμε βέβαια και εξαιρετικούς μονοήμερους αγώνες, όπως το «Ράλλυ» Σαλαμίνας, που με 75 ευρώ είναι πληρωμένα το φέρι και το παραδοσιακό γεύμα!

Τι αυτοκίνητα είναι αποδεκτά;
Ιστορικά τριάντα ετών και άνω, κατά προτίμηση μετά το 1960. Youngtimer 20-29 ετών, σε δική τους κατηγορία.

Με τις Ιστορικές πινακίδες τι τρέχει; Ποιος εκδίδει; Εκδίδονται; Πού έχει κολλήσει η έκδοσή τους;
Η έκδοση Ιστορικών πινακίδων όπως τις ξέραμε έχει διακοπεί από τις 3 Απριλίου του 2023, ενώ οι υπάρχουσες Ιστορικές πινακίδες κυκλοφορούν έως τέλος του 2024 (εκτός αν δοθεί παράταση). Η διάθεση κρατικών πινακίδων, όπως προβλέπει ο νόμος, έπρεπε να έχει ήδη αρχίσει, αλλά μέχρι πρότινος δεν έχει εγκατασταθεί το κατάλληλο λογισμικό στο υπουργείο. Προ ολίγων ημερών ανακοινώθηκε ότι αυτό ξεπεράστηκε και φήμες λένε ότι έως το τέλος του 2023 θα έχει αρχίσει η διάθεση των κρατικών Ιστορικών πινακίδων. Εμείς πάντως ως ομοσπονδία έχουμε ξεκινήσει τη χορήγηση βεβαιώσεων χαρακτηρισμού, και ως ΣΙΣΑ είμαστε έτοιμοι να βοηθήσουμε τα μέλη μας.

ΣΙΣΑ

Διακρίνω μια αναταραχή στο χώρο. Αμφισβητούνται παραδοσιακοί ρόλοι;
Όντως υπήρξε μία ριζική αλλαγή, που προήλθε από το αυτονόητο, δηλαδή την εφαρμογή του νόμου. Το καταστατικό της ομοσπονδίας μας έδινε βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας του 1978 κάποια ειδικά προνόμια σε ένα σωματείο. Ο νέος νόμος τα κατάργησε αυτά και υπερισχύει οιουδήποτε καταστατικού. Κάποιοι δυστυχώς με την ελιτίστικη νοοτροπία τους αρνούνται να καταλάβουν ότι οι Ιστορικές πινακίδες δεν είναι πλέον προνόμιο των λίγων, αλλά δικαίωμα όλων των Ελλήνων. Πάντως η διοίκηση της ομοσπονδίας μας και η πλειοψηφία των σωματείων της έχουν εναρμονιστεί με τον νέο νόμο και είμαστε έτοιμοι να ανταποκριθούμε στο καθήκον μας.

Δεν έχω καταλάβει το ρόλο της Ομοσπονδίας σας…
Πολλοί μπερδεύουν την ΕΟ ΦΙΛΠΑ με το σωματείο ΦΙΛΠΑ. Είναι δύο διαφορετικές οντότητες. Η ΕΟ ΦΙΛΠΑ αποτελείται από 20+ σωματεία και είναι ο εκπρόσωπος της FIVA στην Ελλάδα. Βάσει του νόμου 4850/21 η ΕΟ ΦΙΛΠΑ είναι αρμόδια (μαζί με την ΟΜΑΕ και την ΑΜΟΤΟΕ) για τη χορήγηση Βεβαιώσεων Χαρακτηρισμού και Πιστοποιητικών Συμμόρφωσης, που είναι απαραίτητα για την απόκτηση των κρατικών Ιστορικών πινακίδων. Επίσης η ΕΟ ΦΙΛΠΑ είναι αρμόδια προς το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη για την εισήγηση αδειοδότησης εκδηλώσεων των σωματείων που ανήκουν σε αυτήν.

Η ΟΜΑΕ, η Ομοσπονδία μας, σε σχέση με το ΙΑ, έχει σημαντικό ρόλο τουλάχιστον στην αγωνιστική του έκφραση;
Γεγονός ότι τα μέλη μας πάντα αγαπούσαν τη Sporting εκδοχή του Historic Acropolis Rally και συμμετείχαν και συμμετέχουν με συνέπεια και με ενθουσιασμό. Σε κάθε περίπτωση, ειδικά σήμερα, δε θα ήθελα να τοποθετηθώ σχετικά με τη διοργάνωση άλλης ομοσπονδίας ή Σωματείου. Να σχολιάσω, όμως, ότι ένας τέτοιος αγώνας αξίζει καλύτερης προβολής.

Αλήθεια, θα έρθεις στο ΙΡΑ;
Όχι φέτος, και να υπενθυμίσω ότι έχω συμμετάσχει δύο φορές στο παρελθόν.

Συμμετέχεις σπάνια πλέον σε εκδηλώσεις. Σου λείπει;
Ναι, μου λείπει. Μοιραία, ως διοργανωτής, συμμετέχω λίγο, κυρίως σε εκδηλώσεις άλλων λεσχών. Θυμίζω ότι με τον «Δελαπό» κερδίσαμε το Ράλλυ Δαναών το 2022. Επίσης, συμμετείχα και διακριθήκαμε με τον Βασίλη Ματσάγκο στο Pindos Historic Rally του ’22. Αγώνας όπου το οργανωτικό βάρος πέφτει στον Σπύρο Μουστάκα, και δεν υπάρχει πλεονέκτημα σε βάρος άλλων αγωνιζομένων.

Σύστησέ μας τον Μιχάλη Μουζούκη…
Είμαι 59 ετών με έναν γιο 29 ετών και μία κόρη δεκαέξι ετών. Απόφοιτος της Γερμανικής Σχολής και της Σχολής Μηχανολόγων Μηχανικών του Τεχνικού Πανεπιστημίου της Βιέννης, με ειδίκευση στη διοίκηση επιχείρησης. Αγαπώ τα Ιστορικά αυτοκίνητα, αλλά ακόμα περισσότερο τους σκύλους και τις γάτες, και είμαι ενεργός στη ζωοφιλία. Αυτά…

Με τον ΣΙΣΑ και τις ευθύνες του;
Μετά τις σπουδές μου ασχολήθηκα με τις αεροπορικές μεταφορές και αμέσως μετά για περίπου είκοσι έτη με το tour operating. Ίσως αυτή η μείξη τεχνοκρατίας και οργάνωσης να με έχει βοηθήσει στη διοργάνωση αγώνων και στη διοίκηση του ΣΙΣΑ. Ο σύλλογός μας έχει πενταμελές συμβούλιο με εκατοντάδες μέλη και φίλους που στηρίζουν τις εκδηλώσεις μας. Είμαστε ένας νοικοκυρεμένος σύλλογος με ομόνοια ανάμεσα στα μέλη μας, που προέρχονται από όλες τις κοινωνικές τάξεις. Στις εκδηλώσεις περνάμε καλά και φροντίζουμε οι πρωτοεμφανιζόμενοι να αισθάνονται καλοδεχούμενοι. Όσον αφορά το ρόλο μας στην Ομοσπονδία, αγωνιζόμαστε για το συμφέρον του Ιστορικού αυτοκινήτου στην Ελλάδα και είμαστε υπέρμαχοι της διαφάνειας.

Πώς «έμπλεξες»;
Έλα ντε…! Το 2001 έγινα μέλος. Το 2003 μου ζήτησε ο Στέλιος Βαρθολομαίος να βοηθήσω στο Classic Acropolis. To 2004 οργάνωσα το Ράλλυ Νήσων στην Πάρο. Από τότε δεν έχω σταματήσει…

Συνεργάτες σου σήμερα;
Είμαι υπερήφανος που έχουμε στον ΣΙΣΑ άτομα που θέλουν να εμπλέκονται στη διοργάνωση αγώνων. Ποιους να πρωτοαναφέρω; Μαλάκης, Βαξεβανίδης, Παιδούλιας, Μανιάτης (ο προηγούμενος πρόεδρός μας) και φυσικά Μουστάκας. Στο πρόσφατο παρελθόν και Δελαπόρτας, με χρήσιμες συμβουλές μέχρι και σήμερα.

Το 2024 τι περιλαμβάνει το μενού;
Μάρτιος: Γύρος Αττικής (30+ χρόνια αγώνας)
Απρίλιος: «Λαγός», η γνωστή Ανάβαση στη Βούλα
Μάιος: Classic Legends (Ο «Λαγός» και το Legends μπορεί να αλλάξουν θέση μεταξύ τους).
Ιούνιος: Σύρος σε συνδιοργάνωση με το Enfield Club Syros
Σεπτέμβριος: Σαλαμίνα
Οκτώβριος: 24 Ώρες
Δεκέμβριος: Grand Prix

Τι εννοεί GP ο «ποιητής»; Θα πάμε για να μάθουμε, αφού ακούγεται το γκάζι και προκύπτουν μυρωδιές με ενδιαφέρον…
Να ευχαριστήσουμε και να ευχηθούμε: μείνετε έτσι… Σας παραδεχόμαστε._ Σ. Χ

Απόδοση: Σ.Χ.
Φωτογραφίες: Αρχείο ΣΙΣΑ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ