top icon
Αγώνες

Ραντεβού στην θρυλική Ριτσώνα!

Με 119 συμμετοχές θα πραγματοποιηθεί το διήμερο 17 και 18 Ιουνίου η Ανάβαση Ριτσώνας, ο πέμπτος γύρος του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Αναβάσεων.

Σε όλες τις κατηγορίες αναμένονται όμορφες μάχες, εξαιτίας του μεγάλου αριθμού συμμετοχών, οι οποίες θα κρατήσουν ζωντανό το ενδιαφέρον των θεατών μέχρι τέλους. Ευχή όλων ο καιρός να είναι σύμμαχος οδηγών και θεατών, με τις έως τώρα προβλέψεις να κάνουν λόγο για βροχερό διήμερο. Ήταν Ιούλιος του 1956, όταν για πρώτη φορά οργανώθηκε αγώνας ανάβασης αυτοκινήτων, «εις τμήμα μήκους 4,5 χλμ. επί της ασφαλτίνης οδού Χαλκίδος-Θηβών». Νικητής του ήταν ο Αντώνης Κουλεντιανός, που συμμετείχε και στις πρώτες αναβάσεις που έγιναν στη χώρα, τo 1931 στην Πάρνηθα. O αγώνας ήταν ενταγμένος στο «Κύπελλο Ταχύτητας», όπως ονομαζόταν τότε το Πρωτάθλημα, που το 1956 διεξαγόταν επίσης για πρώτη φορά. Παρά την ευρωπαϊκή λάμψη της Πάρνηθας, η Ριτσώνα ήταν εκείνη που καθιερώθηκε στο πέρασμα του χρόνου στη συνείδηση όλων ως η «μητέρα» των αναβάσεων στην Ελλάδα.

Ritsona

Το γεγονός αυτό επιβεβαιώνεται και από το πλήθος των συμμετοχών κάθε χρόνο, που στην φετινή διοργάνωση φτάνουν τις 119. Ο διοικητικός και τεχνικός έλεγχος θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 16 Ιουνίου από τις 17:30 έως τις 20:30 στο myKTEO Θαλάσση Γλύφας, καθώς και το Σάββατο 17 Ιουνίου στο χώρο των πιτς από τις 08:00 έως τις 09:30. Οι χρονομετρημένες δοκιμές είναι προγραμματισμένες να διεξαχθούν στις 10:30. Τα δύο σκέλη του αγώνα θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 18 Ιουνίου στις 10.30. Ο δρόμος για τους θεατές κλείνει 90 λεπτά πριν τη διέλευση του πρώτου αγωνιστικού αυτοκινήτου και τις δύο ημέρες (09.00).

Ritsona

Αφήνοντας το 2023 και γυρνώντας ξανά τον χρόνο πίσω, στις 21 στροφές της Ανάβασης Ριτσώνας στα τέλη της δεκαετίας του ʼ50 αντηχούσαν οι κινητήρες των Jaguar XK 140 και της «γουρούνας» του Πεσμαζόγλου, που πρωταγωνιστούσαν τότε, για να δώσουν αργότερα τη θέση τους στις E-Type της «Εcurie Ερμής» και στη «στρίγκλα» του Τζόνι. Οι αναβάσεις αποχωρίστηκαν οριστικά από τους αγώνες ταχύτητας το 1969, αποκτώντας για πρώτη φορά το δικό τους Πρωτάθλημα.

Ritsona

Στις αρχές της δεκαετίας του ’70 ήταν η σειρά του «Σιρόκο» να λάμψει, που με την Αlpine-Renault κυριαρχούσε σε κάθε είδος αγώνων. Στη Ριτσώνα γράφτηκε και το «κύκνειο» άσμα αυτού του αυτοκινήτου, καθώς το 1977 έκανε εκεί την τελευταία του νίκη. Μέχρι τότε βέβαια είχε ξεκινήσει και στον ελληνικό χώρο η «εποχή των πρωτοτύπων», που εκτός από τα σιρκουί χαρακτήρισε και τα βουνά της εποχής εκείνης.

Ritsona

Οι παλαιότεροι τα θυμούνται σαν να ήταν τώρα: το Grac του «Σιρόκο», η Alfa Romeo του Μοσχού, η March του «Λεωνίδα», κυρίως όμως η διασκευασμένη Alfa του «Μπούμπη», με την οποία ο «Ιαβέρης» κέρδισε για πρώτη φορά νίκη σε ανάβαση, στη Ριτσώνα του 1974.

Ritsona

Και πιο ψηλά από όλα, το Chevron και η Lola του Μάκη Σαλιάρη, μόνιμου πρωταθλητή στους αγώνες του είδους μέχρι το 1986. Στις σημαντικές αλλαγές, η καθιέρωση από το 1983 των 2 σκελών, όπου ως επίσημος χρόνος της ανάβασης θεωρείται το άθροισμά τους. Η διαδρομή της Ριτσώνας -όπως και οι υπόλοιπες αναβάσεις του πρωταθλήματος- αποδείχτηκε σωτήρια τη δεκαετία του ʼ80, καθώς με δεδομένο τους παραπαίοντες ή και ανύπαρκτους αγώνες ταχύτητας, έδωσε το κίνητρο για την επιβίωση των εκτός του χώρου των ράλλυ αγωνιστικών αυτοκινήτων.

Ritsona

Στους πρωταγωνιστές συμπεριλαμβάνονται πλέον μεταξύ άλλων ο Ν. Αγγλούπας, ο «Νίνο» που έδινε ξεχωριστό χρώμα στις αναβάσεις από το 1959, ο Ν. Περατινός, οι Γ. και Τ. Καϊτατζής, ο «Στρατισίνο», ο Α. Κορφιάτης, ο Γ. Παναγιάρης, ο Ε. Αρβανιτάκης, ο Α. Ευσταθίου και άλλοι ξεχωριστοί οδηγοί, που με τις επιδόσεις τους φρόντιζαν να διατηρούν άθικτο το ιδιαίτερο «χρώμα» της Ριτσώνας.

Ritsona

Σε άλλο επίπεδο φυσικά ο Λεωνίδας Κύρκος, που από τον Ιούνιο του 1980 αποτέλεσε με τους χρόνους και τις νίκες του το «φαινόμενο» των ελληνικών αναβάσεων με Opel Manta, Ford Sierra και Εscort WRC χωρίς να πηγαίνουν πίσω και οι υπόλοιποι της οικογένειας, όπως αποδείχθηκε και όταν ανέλαβε τη σκυτάλη ο Λάμπρος.

Ritsona

Προσωπικές μαρτυρίες
Δεν θυμάμαι πότε ήταν η πρώτη φορά, ούτε η τελευταία σε ανάβαση. Σε Ράλλυ ήταν πρόσφατα με το Σταμάτη και την 911 στο Ιστορικό. Η ιστορία όμως του καθενός μας εκεί γράφτηκε στις αναβάσεις. Διχάζονται οι γνώμες αν έχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον σε σχέση με την Πάρνηθα. Σε πρώτο πρόσωπο ψηφίζω τη μακριά Πάρνηθα, αλλά με τη Ριτσώνα με συνδέεουν πολλές καλές στιγμές σε όλα τα επίπεδα. Βλέπετε οι αγώνες δεν αρχίζουν και τελειώνουν σε χρόνους, σε πατήματα και σε αποτελέσματα. Οι άνθρωποι κάνουν τη διαφορά. Τιμή μου που εκεί συναγωνίστηκα με χεράδες όπως ο Λεωνίδας Κύρκος, ο Νίκος Μακρυγιάννης, ο Αντώνης Κορφιάτης, ο Νίκος Αγγλούπας, ο Νίκος Περατινός, ο αείμνηστος Θάνος Ταμπόσης, ο μεγάλος, ο πολύς Ιαβέρης και άλλοι ειδικοί των αναβάσεων όπως ο ταχύτατος Γιώργης Λιγνός, ο πάντα υπολογίσιμος Σάκης Κυπραίος, ο καλός φίλος Στάθης Γιωργάκης, ο Αντώνης Παπάζογλου και ο εξαιρετικός τοπικός κ. Θανάσης Κουρνιάτης, όντας ταχύς και ευγενής. Καλυτερότερος όλων μας εκεί ,ο μοναδικός μέσα και έξω από το μπάκετ Γιώργης Παναγιάρης,. Καταπληκτικός οδηγός και σπάνιος, μοναδικός άνθρωπος. Ενας πραγματικός τζεντλεμαν που με τίμησε με τη φιλία του και αν και αντίπαλοι με φιλοξενούσε στην πόλη του στη Χαλκίδα όπως μόνο αυτός ήξερε και μπορούσε να το κάνει. Κάναμε μαζί δοκιμές, από αυτόν έμαθα που και πως πρέπει εδώ-εκεί, παντού και μέναμε μαζί αναλύωντας και σχολιάζοντας αγωνιστικά και όχι μόιο γεγονότα. Αποδείχθηκα καλός μαθητής του Γιώργου Παναγιάρη του Εύριπου όπως ήταν το ψευδώνυμό του όταν τη δεκαετία του 70 ανέβαινε εκεί με BMW και μάλιστα τον κέρδισα. Απίστευτο και όμως αληθινό για το χώρο, τίποτα δεν άλλαξε στη σχέση μας. Πανηγυρίσαμε μαζί, καμουφλάρισε με αρχοντιά την πίκρα του και μείναμε φίλοι πραγματικοί ό σο συμετείχαμε στους αγώνες. Πικράθηκε και τα παράτησε νωρίς, αλλά θα τον θυμάμαι αυτόν τον σπάνιο αθλητή για πάντα. Ανέλυε τα πάντα με ένα δικό τουιδιαίτερα χαρακτηριστικό τρόπο που δεν ξεχνιέται. Είπαμε. Ο Γιώργος Εύριπος Παναγιάρης, εξαιρετικός αθλητής, μέγας χεράς και Κύριος! Στρατισίνο

Ritsona

Στις ημέρες μας η πολυπληθής σε συμμετοχές αγωνιζομένων και παλμό θεατών ανάβαση της Ριτσώνας συνεχίζει να κερδίζει σε αίγλη, έχοντας πλέον στις τάξεις της και τη νεότερη γενιά οδηγών, που πλαισιώνει με επιτυχία την πολύπειρη παλαιότερη. Η μάχη με το χρονόμετρο εξακολουθεί να είναι σκληρή και γοητευτική συνάμα, καθώς ο καθένας από τους ανθρώπους που δίνει ζωή στο θεσμό φιλοδοξεί να είναι οι ταχύτερος της κατηγορίας του στις πλαγιές της. Έτσι, το βέβαιο είναι πως η δημοφιλέστερη ελληνική ανάβαση έχει ακόμη πολύ μέλλον μπροστά της, συσπειρώνοντας σε κάθε διεξαγωγή της παλιούς και νέους….

Ritsona

Την ευθύνη της οργάνωσης έχει αναλάβει το Αγωνιστικό Σωματείο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (Α.Σ.Μ.Α.). Στο πλευρό των οργανωτών βρίσκεται η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού (Γ.Γ.Α.), η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, ο Δήμος Χαλκιδέων, και ο Δημοτικός Οργανισμός Άθλησης Πολιτισμού Περιβάλλοντος Χαλκίδας (Δ.Ο.Α.Π.ΠΕ.Χ.), που στηρίζουν έμπρακτα το σημαντικό αυτό γεγονός για την ευρύτερη περιοχή της Χαλκίδας, ενώ και το STAR Κεντρικής Ελλάδας θα δώσει δυναμικό παρών σε άλλη μία Ανάβαση Ριτσώνας. Υποστηρικτές του αγώνα είναι το myKTEO (Όμιλος Επιχειρήσεων Μ.Γ. Θαλάσση) και η Seajets. Χορηγοί επικοινωνίας είναι το gocar.gr, το automotopatras.gr και το 321Go.

Ritsona

Το πρόγραμμα της Ανάβασης Ριτσώνας έχει ως εξής:
Διανομή Εντύπων και αριθμών Συμμετοχής: Παρασκευή 16.06.2023 (ώρα 17.30-20.30) Σάββατο 17.06.2023 (ώρα 08.00-09.30)
Διοικητικός & Αρχικός Τεχνικός Έλεγχος: Παρασκευή 16.06.2023 (ώρα 17.30-20.30) Σάββατο 17.06.2023 (ώρα 08.00-09.30)
Δημοσίευση Πίνακα Εκκινούντων: Σάββατο 17.06.2023 (ώρα 10.00)
Κλείσιμο Δρόμου: Σάββατο 17.06.2023 (ώρα 09.00)
Υποχρεωτική Ενημέρωση Αγωνιζομένων: Σάββατο 17.06.2023 (ώρα 10.10)
Έναρξη Χρονομετρημένων Δοκιμών: Σάββατο 17.06.2023 (ώρα 10.30)
Κλείσιμο Δρόμου: Κυριακή 18.06.2023 (ώρα 09.00)
Εκκίνηση Αγώνα: Κυριακή 18.06.2023 (ώρα 10.30)
Τελικός Τεχνικός Έλεγχος: Κυριακή 18.06.2023 μετά τη λήξη του β’ σκέλους
Δημοσίευση Αποτελεσμάτων: Κυριακή 18.06.2023 (30 λεπτά μετά τη λήξη του β’ σκέλους)
Απονομή Επάθλων (myKTEO Θαλάσση Γλύφας): Κυριακή 18.06.2023 (1 ώρα μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων)
Οι αγωνιζόμενοι πρέπει να βρίσκονται σε συνεχή επαφή με τη Γραμματεία του αγώνα για να παραλαμβάνουν τα Δελτία Πληροφοριών.

Live αποτελέσματα: https://www.infomega.gr/live/

Ritsona

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ