top icon
Αγώνες

F1: Yπό το μικροσκόπιο η πίσω αεροτομή της McLaren

Σύμφωνα με τον διευθυντή της Red Bull, Christian Horner η ομάδα του έχει ζητήσει από τη FIA να αποσαφηνίσει τη νομιμότητα της πίσω αεροτομής της McLaren.

Σύμφωνα με τον διευθυντή της Red Bull, Christian Horner η ομάδα του έχει ζητήσει από τη FIA να αποσαφηνίσει τη νομιμότητα της πίσω αεροτομής της McLaren.
 
Όπως είχαμε αναφέρει στις δοκιμές εξέλιξης της Βαρκελώνης, η πίσω αεροτομή της McLaren έχει ιδιαίτερο σχεδιασμό φέτος. Εκτιμάται ότι το επάνω μέρος του (οριζόντια διαχωρισμένου) αεραγωγού του κινητήρα της MP4-25 (φωτογραφία 2), διοχετεύει αέρα κατευθείαν στο επάνω πτερύγιο (flap) της πίσω αεροτομής (φωτογραφία 3), μέσω του προεκταμένου καλύμματος κινητήρα.
 
Οι κανονισμοί ορίζουν ότι στο επάνω μέρος της πίσω αεροτομής επιτρέπεται η τοποθέτηση μονάχα δυο πτερυγίων, ωστόσο η βρετανική ομάδα έχει παρακάμψει τον κανονισμό αυτό, καθώς το επάνω πτερύγιο της MP4-25, διαθέτει δυο μικροσκοπικές (σε πάχος) διατρήσεις (φωτογραφία 1) των οποίων το μήκος καλύπτει πάνω από το 90% του πλάτους του πτερυγίου, αλλά δε φτάνουν μέχρι τα άκρα του (και δεν ενώνονται στο κέντρο του) για να θεωρηθεί ότι δυο ξεχωριστές επιφάνειες αποτελούν το πτερύγιο.
 
Σε αυτές τις διατρήσεις διοχετεύεται ο αέρας που εισέρχεται από το επάνω μέρος του αεραγωγού, περνώντας μέσα από το αρκετά φουσκωτό (σε σύγκριση με των άλλων ομάδων) προεκταμένο κάλυμμα του κινητήρα. Αυτή η διάταξη επιτρέπει σε ταχύτητες κοντά στην τελική τη δημιουργία stalling, όπου η ροή του αέρα «ξεκολλάει» από το πτερύγιο και αυτό παύει να λειτουργεί, σταματώντας να παράγει αρνητική άντωση και κατά συνέπεια αεροδυναμική αντίσταση, επιτρέποντας την επίτευξη έως και 10 χλμ./ώρα υψηλότερων τελικών ταχυτήτων, σύμφωνα με τις αναφορές.
 
Ο διευθυντής της Red Bull, Christian Horner επιβεβαίωσε με δηλώσεις του ότι έχει δημιουργηθεί θόρυβος γύρω από την πίσω αεροτομή της McLaren, αναφέροντας ότι το πίσω πτερύγιο διαθέτει διατρήσεις που επιτρέπουν στο μονοθέσιο να σημειώνει υψηλότερες τελικές ταχύτητες στις ευθείες. Ο Horner δήλωσε ότι πολλές ομάδες έχουν προσπαθήσει τα τελευταία χρόνια να εφαρμόσουν την τακτική αυτή, ωστόσο οι κανονισμοί ορίζουν ότι η πίσω αεροτομή πρέπει να έχει δυο ανώτερα πτερύγια, με το διάκενο μεταξύ τους να μην αλλάζει υπό το φορτίο που αναπτύσσεται σε υψηλές ταχύτητες, κάτι που εξασφαλίζεται μέσω της χρήσης ειδικών διαχωριστικών που τα διατηρούν σε σταθερή απόσταση.
 
Ο Βρετανός πιστεύει ότι το ζήτημα θα έχει διαλευκανθεί μέχρι το πρώτο Grand Prix στο Μπαχρέιν, καθώς η Red Bull έχει ζητήσει αποσαφήνιση στο συγκεκριμένο ζήτημα από τη FIA, αφού πιστεύει ότι η βρετανική ομάδα αντιβαίνει το πνεύμα των κανονισμών με αυτή την τεχνική λύση, παρακάμπτοντας τη διατύπωσή τους.
 
Ο Horner προσέθεσε ότι η McLaren θα πρέπει να είναι πεπεισμένη ότι η πίσω αεροτομή της είναι νόμιμη και παραδέχεται ότι και ο ίδιος αυτό θα πίστευε εάν βρισκόταν σε αυτήν. Το πλεονέκτημα που προσφέρει η πίσω αεροτομή της McLaren δεν είναι τόσο μεγάλο όσο αυτό που είχαν πέρυσι οι τρεις ομάδες (Brawn, Toyota, Williams) χρησιμοποιώντας από την αρχή της σεζόν διαχύτη δυο επιπέδων, ωστόσο ο Horner παραδέχθηκε ότι η Red Bull προετοιμάζει τη δικιά της έκδοση της λύσης για να τη χρησιμοποιήσει εφόσον αυτή κηρυχθεί νόμιμη.
 
Ένας υπεύθυνος Τύπου της McLaren, δήλωσε ότι η βρετανική ομάδα είναι πεπεισμένη ότι το μονοθέσιό της είναι απολύτως νόμιμο και δε γνωρίζει τίποτα για καμία διαμαρτυρία. Μάλιστα, αποκαλύπτει ότι η McLaren επικοινώνησε με τη Ferrari, η οποία επίσης δε γνωρίζει τίποτα για κάποια διαμαρτυρία, παρά το γεγονός ότι ο Horner δήλωσε πως η ιταλική ομάδα είναι πιο κατηγορηματική για την παρανομία της McLaren. Πηγές αναφέρουν ότι η Ferrari δεν έχει πρόθεση να δώσει περαιτέρω έκταση στο ζήτημα και απέκλεισαν το ενδεχόμενο να καταθέσει διαμαρτυρία.
 
Εφόσον η Red Bull δεν πειστεί για τη νομιμότητα της πίσω αεροτομής της McLaren πριν το Μπαχρέιν, θα καταθέσει διαμαρτυρία στο πρώτο αγωνιστικό σαββατοκύριακο της σεζόν. Αν δεν το κάνει, η ιδέα του τεχνικού τμήματος του Woking κηρύσσεται ουσιαστικά νόμιμη. Η FIA δε φαίνεται να έχει πρόβλημα με την πίσω αεροτομή της McLaren μέχρι στιγμής, καθώς όλες οι ομάδες, προτού αποφασίσουν να προχωρήσουν στην εξέλιξη κάποιας τεχνικής λύσης που βρίσκεται στο όριο της ερμηνείας των κανονισμών, επικοινωνούν με τη Διεθνή Ομοσπονδία για να αποσαφηνίσουν τη νομιμότητα των προθέσεών τους. Αν η Red Bull ή οποιαδήποτε ομάδα διαμαρτυρηθεί στο Μπαχρέιν οι αγωνοδίκες θα εξετάσουν την πίσω αεροτομή της McLaren, αλλά για να έχει δοθεί έγκριση από τη FIA, μάλλον θα δοθεί και από τους αγωνοδίκες της πρεμιέρας της σεζόν. Αν οι αγωνοδίκες αποφασίσουν ότι η πίσω αεροτομή της McLaren είναι παράνομη, η βρετανική ομάδα θα πρέπει να τοποθετήσει μια συμβατικού σχεδιασμού στο μονοθέσιό της επιτόπου. Ωστόσο, αν οι αγωνοδίκες κρίνουν νόμιμη τη McLaren MP4-25 και η διαμαρτυρόμενη ομάδα εφεσιβάλει την απόφαση αυτή, το ζήτημα θα καταλήξει στο Διεθνές Εφετείο της FIA, το οποίο δε συμφωνεί πάντα με το τεχνικό επιτελείο της Διεθνούς Ομοσπονδίας. Θα περιμένουμε να δούμε τί θα συμβεί στο Μπαχρέιν.
 
Στο μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί ότι μια περίεργη τεχνική λύση φέρει και η πίσω αεροτομή της Red Bull, καθώς το προφίλ της του εμπρός πτερυγίου είναι σκαλωτό στο σημείο ένωσής του με το πλευρικό τοίχωμα (φωτογραφία 4). Σε αυτή την περιοχή είναι πιθανό να παρουσιάζει μια οπή/διάτρηση η οποία να λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με αυτήν της McLaren!
 
Επίσης, αξιοσημείωτη είναι ακόμα μια ενδιαφέρουσα (αλλά όχι αμφισβητούμενη) τεχνική λύση που φέρει η Red Bull RB6 και αφορά την τοποθέτηση των απολήξεων των εξατμίσεων. Την τελευταία ημέρα των δοκιμών στη Βαρκελώνη, η RB6 παρουσιάστηκε με… καμουφλάζ, καθώς στο επάνω πίσω μέρος των καλυμμάτων των ψυγείων είχαν ζωγραφιστεί απολήξεις εξατμίσεων (φωτογραφία 5), οι οποίες δεν υπήρχαν! Οι πραγματικές εξατμίσεις βρίσκονται κάτω από τα ψαλίδια της πίσω ανάρτησης (φωτογραφία 6), στοχεύοντας επάνω από το διαχύτη. Παρά το γεγονός ότι ο συνηθισμένος σχεδιασμός των μονοθεσίων τη δεκαετία του ’90 προέβλεπε απολήξεις εξατμίσεων που κατέληγαν μέσα στο διαχύτη, η διοχέτευση των καυσαερίων επάνω από αυτόν, από τόσο χαμηλή τοποθέτηση αποτελεί καινούργια ιδέα (δια χειρός Adrian Newey). Ωστόσο, ο σχεδιασμός είναι πιο περίπλοκος από όσο φαίνεται εκ πρώτης όψεως, καθώς το επάνω επίπεδο του διπλού διαχύτη παρουσιάζει ένα “παράθυρο” το οποίο επιτρέπει στα ταχύτατα εξαγόμενα καυσαέρια να περάσουν μέσα στη δικιά του ροή αέρα, αυξάνοντάς τη, παράγοντας περισσότερη αρνητική άντωση. Εντούτοις, αυτός ο σχεδιασμός παρουσιάζει ένα μειονέκτημα καθώς επηρεάζει τη ροή του αέρα στο διαχύτη (και κατά συνέπεια την παραγόμενη αρνητική άντωση) ανάλογα με το πόσο πατημένο έχει το γκάζι ο οδηγός. Σε μονοθέσια που οι εξατμίσεις ήταν ενσωματωμένες στο διαχύτη, η επίδρασή τους στις παραγόμενες τιμές κάθετης δύναμης ήταν πολύ μεγαλύτερη. Η υψηλότερη τοποθέτηση των εξατμίσεων μειώνει την προαναφερθείσα ευαισθησία, προσφέροντας καλύτερη σχέση αύξησης αρνητικής άντωσης και επηρεασμού της.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ