top icon
Formula 1

Προεπισκόπηση GP Αζερμπαϊτζάν

H Formula 1 επιστρέφει στους δρόμους του Μπακού έπειτα από δύο χρόνια για το δεύτερο συνεχόμενο Grand Prix σε δρόμους πόλης.

Η πόλη του Μπακού βρίσκεται στα παράλια της Κασπίας Θάλασσας και την αποκαλούν «πόλη των ανέμων». Μερικά τμήματα της πίστας βρίσκονται 28 μέτρα κάτω από τη στάθμη της θάλασσας. Με μήκος 6.003 μ. το Μπακού είναι η δεύτερη μεγαλύτερη σε μήκος πίστα μετά το Spa-Francorchamps. 

Το αριστερόστροφο σιρκουί του Μπακού χαρακτηρίζεται από κάποιους ως μισό Μονακό και μισό Monza, καθώς αποτελεί ένα συνδυασμό αργών στροφών με μια περίοδο τέρμα γκάζι μήκους 2 χλμ. τη μεγαλύτερη στο Πρωτάθλημα, που ξεκινάει από την έξοδο της στροφής 16 και εκτείνεται μέχρι τα φρένα για την 1η στροφή. 

Οι ομάδες προσπαθούν να βρουν ένα συμβιβασμό όσον αφορά την αεροδυναμική απόδοση του μονοθεσίου, συνήθως όμως υιοθετούν ρυθμίσεις παραγωγής χαμηλών επιπέδων αρνητικής άντωσης, ώστε να έχουν υψηλή τελική ταχύτητα στο τέλος της μεγάλης ευθείας για τον αγώνα. Με αυτό τον τρόπο έχουν τη δυνατότητα να επιτυγχάνουν προσπεράσματα και να μην αποτελούν εύκολο στόχο στην ευθεία. 

Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις σε αυτή την πίστα είναι η εύρεση του κατάλληλου στησίματος ώστε να αναπτύσσεται επαρκής θερμοκρασία στα ελαστικά για ένα γρήγορο γύρο στις κατατακτήριες δοκιμές, χωρίς να υπερθερμαίνονται στον αγώνα. Οι περισσότερες στροφές έχουν πολύ μικρή διάρκεια, γεγονός που δυσχεραίνει την ανάπτυξη θερμοκρασιών στα ελαστικά. Επιπλέον, φρένα και ελαστικά κρυώνουν αρκετά στη μεγάλη ευθεία και οι οδηγοί πρέπει να το έχουν υπ’ όψη αυτό καθώς προσεγγίζουν την 1η στροφή.

Παρά το μεγάλο πλάτος της πίστας στην ευθεία, όπου το φαινόμενο του slipstreaming μπορεί να φέρει τρία μονοθέσια δίπλα-δίπλα στην προσέγγιση για την πρώτη στροφή, το Μπακού διαθέτει το πιο στενό κομμάτι ολόκληρου το Πρωταθλήματος. Στο κομμάτι όπου τα μονοθέσια περνάνε από το κάστρο, το πλάτος είναι μόλις 7,6 μ.

To πρώτο τμήμα της πίστας αποτελείται από 4 στροφές 90 μοιρών. Μεταξύ της 2ης και της 3ης βρίσκεται η δεύτερη ζώνη DRS. Το δεύτερο κομμάτι περιέχει όλες τις αργές στροφές, ενώ το τρίτο τμήμα είναι ουσιαστικά μια ευθεία. 

Για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα, οι πιο μαλακές γόμες της Pirelli θα είναι διαθέσιμες, σε αντίθεση με το 2019 που είχαν χρησιμοποιηθεί ελαστικά μέσης σκληρότητας. Η επιλογή αυτή έγινε διότι το 2019, η σκληρή γόμα δε χρησιμοποιήθηκε καθόλου. Ο ασφαλτοτάπητας του Μπακού παρέχει χαμηλές τιμές πρόσφυσης και η πίστα εξελίσσεται ραγδαία κατά τη διάρκεια του τριημέρου, καθώς η αγωνιστική γραμμή στρώνεται με γόμα. 

Το Μπακού διαθέτει το χαμηλότερο μέσο όρο πλευρικών φορτίων του Πρωταθλήματος, καθώς απουσιάζουν οι γρήγορες στροφές. Κατά συνέπεια, το GP του Αζερμπαϊτζάν δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητικός αγώνας όσον αφορά τη φυσική κατάσταση των οδηγών. Με την παρεμβολή της μεγάλης ευθείας, που επιτρέπει στους οδηγούς να κάνουν ένα μικρό διάλειμμα, ο αγώνας δεν είναι ιδιαίτερα απαιτητικός ούτε στον πνευματικό τομέα. 

Παρ’ ότι 8 από τις 11 ζώνες φρεναρίσματος υπερβαίνουν τα 2G, δεν υπάρχει κανένα φρενάρισμα που να κατατάσσεται στα «βαρέως τύπου», να ξεπερνά δηλαδή τα 4G για περισσότερο από 0,4 δλ. Το κιβώτιο λειτουργεί… υπερωρίες, στο Μπακού, αφού σε ένα γύρο υπάρχουν 70 αλλαγές σχέσης, αριθμός που αποτελεί τον μεγαλύτερο της σεζόν. 

Τα στοιχεία για κάθε ζώνη φρεναρίσματος του Μπακού.

Η πιθανότητα παρέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας είναι αρκετά αυξημένη, καθώς 50% των αγώνων που έχουν διεξαχθεί στο Αζερμπαϊτζάν είδαν την παρέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας. Επίσης, αρκετά δύσκολη είναι για τον πρωτοπόρο η διαχείριση ταχύτητας στην επανεκκίνηση, λόγω της μεγάλης ευθείας.

Φλέγον ζήτημα αναμένεται να αποτελέσει η χρήση εύκαμπτων πίσω αεροτομών και το ενδεχόμενο κάποιες ομάδες να διαμαρτυρηθούν εναντίον τους κατά τη διάρκεια του τριημέρου. 

Red Bull

H πίστα του Μπακού δεν είναι από τις αγαπημένες του Max Verstappen, o οποίος προσεγγίζει ένα αγωνιστικό σαββατοκύριακο για πρώτη φορά στην καριέρα του όντας επικεφαλής της βαθμολογίας. Ο Ολλανδός δεν έχει ανέβει ποτέ στο βάθρο του Αζερμπαϊτζάν, σε αντίθεση με τον Sergio Perez ο οποίος έχει τερματίσει 3ος στο συγκεκριμένο αγώνα το 2016 και το 2018. Η Mercedes παρουσιάζει τη Red Bull ως φαβορί για αυτό τον αγώνα και θα έχει ενδιαφέρον να δούμε την απόδοση των συστημάτων ανάκτησης ενέργειας των μονάδων ισχύος των δύο ομάδων.

Mercedes

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του Toto Wolff, το Μπακού δεν ταιριάζει στα χαρακτηριστικά της W12. Οι αργές στροφές δεν είναι το δυνατό σημείο του γερμανικού μονοθεσίου, το οποίο ενδέχεται να αντιμετωπίσει δυσκολίες και στη επίτευξη των ιδανικών θερμοκρασιών λειτουργίας των ελαστικών. Ωστόσο, η τεράστια ευθεία ίσως ευνοήσει την Mercedes, η οποία παράγει χαμηλότερες τιμές αεροδυναμικής αντίστασης. Ο Lewis Hamilton έχει κερδίσει μονάχα έναν από τους τέσσερις αγώνες που έχουν διεξαχθεί στο Μπακού, κληρονομώντας την πρωτοπορία το 2018 έπειτα από αστοχία ελαστικού του Valtteri Bottas, ο οποίος συνήθως έχει καλή απόδοση στη συγκεκριμένη πίστα, κατακτώντας τη νίκη πέρυσι.

ΜcLaren

Οι άνθρωποι της Ferrari προσπαθούν από το Μονακό να προωθήσουν την McLaren ως το φαβορί για την επικράτηση στο δεύτερο γκρουπ ομάδων. Κάποιοι πιστεύουν ότι ίσως έχουν τη δυνατότητα να απειλήσουν τις δύο κορυφαίες ομάδες. Τα χαρακτηριστικά της πίστας αρμόζουν στην MCL35M, η οποία είναι γρήγορη στις ευθείες και αποδείχθηκε καλή και στις αργές στροφές του Μονακό, τουλάχιστον στα χέρια του Lando Norris. O Daniel Ricciardo δούλεψε στον προσομοιωτή με την ομάδα επάνω στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει.

Ferrari

Σύμφωνα με τον αγωνιστικό διευθυντή της, Laurent Mekies, η Ferrari δε θα έχει τη δυνατότητα να ηγηθεί το δεύτερο γκρουπ ομάδων, επειδή υστερεί σε τελική ταχύτητα στις ευθείες. Ο ιταλικός κινητήρας εσωτερικής καύσης εκτιμάται ότι αποδίδει στο ίδιο επίπεδο με αυτόν της Renault, απέχοντας 15-20 ίππους από την κορυφή. Ωστόσο, στο ERS, η Ferrari έχει τα πρωτεία, αφού στο τέλος μεγάλων ευθειών, αλλάζει σε λειτουργία ανάκτησης ενέργειας πιο αργά από τις μονάδες των Honda και Mercedes. Επίσης, η Ferrari έχει καταφέρει στους δύο τελευταίους αγώνες να διαχειριστεί άψογα τα ελαστικά της. Καμία άλλη ομάδα δεν τα είχε περισσότερο χρόνο εντός του ιδανικού πλαισίου θερμοκρασιών. Επίσης, αναμένονται μερικές μικρές αναβαθμίσεις στα κόκκινα μονοθέσια. 

Η Scuderia αναμένεται να αντικαταστήσει προληπτικά το κιβώτιο στο μονοθέσιο του Leclerc έπειτα από το ατύχημά του στις κατατακτήριες δοκιμές του Μονακό. Δεδομένου ότι ο Μονεγάσκος δεν εκκίνησε τον αγώνα της πατρίδας του, έχει το δικαίωμα να ξεκινήσει καινούργιο κύκλο 6 αγωνιστικών σαββατοκύριακων (χωρίς να συμπεριλαμβάνονται οι ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής) με φρέσκο κιβώτιο, χωρίς να δεχθεί ποινή. 

Alpine

Η γαλλική ομάδα θα παρουσιάσει ένα μικρό πακέτο αναβαθμίσεων στο Μπακού. O Fernando Alonso δεν ελπίζει σε πολλά για αυτό τον αγώνα, περιμένοντας την αναβάθμιση του συστήματος υποβοήθησης του τιμονιού η οποία θα παρουσιαστεί στο Γαλλικό GP και θα το κάνει πιο σκληρό, δίνοντας στον Ισπανό καλύτερη αίσθηση των αντιδράσεων της A521._Φ.Λ.

Πρόγραμμα (μεταδόσεις από Cosmote Sport 5HD και ΕΡΤ Sports)

Παρασκευή 4 Ιουνίου

Ελεύθερες δοκιμές 1: 11:30

Ελεύθερες δοκιμές 2: 15:00

Σάββατο 5 Ιουνίου

Ελεύθερες δοκιμές 3: 12:00

Κατατακτήριες δοκιμές: 15:00

Κυριακή 6 Ιουνίου

Αγώνας: 15:00

GP Αζερμπαϊτζάν – Μπακού

6ος γύρος του Πρωταθλήματος

Μήκος πίστας: 6.003 μ.

Γύροι: 51

Συνολική απόσταση αγώνα: 306,049 χλμ.

Στροφές: 20 (12 αριστερές, 8 δεξιές)

Συνολική διάρκεια pit stop: 20-21 δλ.

Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 137,8 μ.

Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 65%

Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 77%

Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 70

Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ στροφών 2-3 και 20-1)

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ