top icon
WRC

Tom Fowler: H ζέστη στο εσωτερικό οφείλεται στην απόφαση των ομάδων

Ο τεχνικός διευθυντής της Toyota Gazoo Racing, Tom Fowler, θεωρεί πως η αυξημένη θερμοκρασία στο εσωτερικό των αυτοκινήτων Rally1, είναι αποτέλεσμα επιλογών των ομάδων.

Μεγάλη συζήτηση έχει ξεκινήσει μετά από το Ράλλυ Πορτογαλίας, κατά την πρώτη ημέρα του οποίου οι θερμοκρασίες στο εσωτερικό των υβριδικών αυτοκινήτων Rally1, ανέβηκαν σε υπερβολικό βαθμό.

Βασική αιτία για αυτό, είναι η αλλαγή θέσης στην εξάτμιση, η οποία από το κέντρο που βρισκόταν στα αυτοκίνητα προδιαγραφών WRC 2017, έχει τώρα μετακινηθεί στη δεξιά πλευρά, ακριβώς κάτω από το κάθισμα των συνοδηγών.

Αυτή η επιλογή είχε νόημα, αφού πίσω από το κάθισμα του οδηγού βρίσκεται πια το υβριδικό κιτ των αυτοκινήτων, οπότε κρίθηκε σκόπιμο να μην βρίσκεται κοντά στην εξάτμιση, όπου αναπτύσσονται θερμοκρασίες έως και 1.000 βαθμών Κελσίου.

Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα της αυξημένης θερμοκρασίας, ήταν πως ο πάτος από τις μπότες του Paul Nagle, συνοδηγού του Craig Breen στο Ford Puma Rally1, έλιωσε, ενώ οι Kalle Rovanpera και Dani Sordo ανέφεραν πως θα υπάρξει σοβαρό ζήτημα ασφάλειας, αφού οι αντιδράσεις των οδηγών δε θα είναι ενδεδειγμένες με τόση ζέστη.

Μετά από το Ράλλυ Πορτογαλίας, ομάδες και οδηγοί ζήτησαν αλλαγές ενόψει του πιο θερμού Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας που ολοκληρώθηκε χωρίς μεγάλα προβλήματα με νικητές τους Ott Tanak-Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1).

Κυρίως όμως, στο μυαλό όλων βρισκόταν το επερχόμενο Ράλλυ Σαφάρι (23-26 Ιουνίου), που παραδοσιακά δοκιμάζει τα όρια ανθρώπων και μηχανών.

Η θέση του Fowler για το πρόβλημα με τις αυξημένες θερμοκρασίες

Σχετικά με τον συγκεκριμένο αγώνα, ο εκτελών χρέη διευθυντή στην Hyundai Motorsport, Julien Moncet, είχε δηλώσει μετά από την Πορτογαλία πως θεωρεί δύσκολο για τα πληρώματα να τερματίσουν ακόμη και ειδικές διαδρομές.

Ο λόγος που προέβη σε τέτοια δήλωση, είναι πως οι θερμοκρασίες στο εσωτερικό των αυτοκινήτων μπορεί να είναι και κατά 20 βαθμούς Κελσίου μεγαλύτερες από εκείνες στο περιβάλλον.

Κατά συνέπεια, σε έναν αγώνα όπου η θερμοκρασία περιβάλλοντος είναι 35-40 βαθμοί Κελσίου, εντός των αγωνιστικών και ιδιαίτερα των αυτοκινήτων Rally1, μπορεί να ξεπερνά τους 60 βαθμούς Κελσίου.

Tom Fowler Temperatures 03

Πάντως, οι αλλαγές που έγιναν ενόψει του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας λειτούργησαν θετικά. Συγκεκριμένα, η FIA έδωσε οδηγία για προσθήκη ασημένιας μεμβράνης στο δεύτερο μισό των εμπρός πλευρικών παραθύρων, οι Hyundai και Ford τοποθέτησαν χρυσή και ασημένια ανακλαστική επίστρωση στην οροφή των i20 N Rally1 και Puma Rally1, ενώ η Toyota διαφοροποίησε την εισαγωγή αέρα στην οροφή του GR Yaris Rally1.

Κατά γενική ομολογία, το πρόβλημα είχε διαπιστωθεί από τις δοκιμές εξέλιξης στα τέλη της περσινής χρονιάς, ωστόσο έπρεπε να φτάσουμε στην Πορτογαλία, ώστε να φανεί κατά τη διάρκεια των αγώνων.

Μια πιθανή λύση, που θα μπορούσε να είναι η προσθήκη κοινής μονάδας air-condition όπως είχε προτείνει ο Jari-Matti Latvala,  δεν προχώρησε και δεν αναμένεται να υιοθετηθεί φέτος, αφού οποιαδήποτε τέτοια αλλαγή πρέπει να έχει τις “ευλογίες” της FIA, σε επίπεδο κανονισμών.

Σύμφωνα με τον τεχνικό Διευθυντή της Toyota Gazoo Racing, Tom Fowler, η ρίζα του προβλήματος βρίσκεται στις επιλογές των ομάδων και την διαρκή προσπάθεια να αποκτήσουν κάθε πιθανό πλεονέκτημα.

“Το ότι φτάσαμε σε ένα σημείο που τα αυτοκίνητα είναι υπερβολικά ζεστά και οι οδηγοί δεν αισθάνονται άνετα σε αυτά, προέρχεται από επιλογές που κάναμε”, δήλωσε ο Fowler στο DirtFish. “Νομίζω πως είναι πιο εύκολο για εμένα να το πω, επειδή δεν πιστεύω ότι είχαμε τρομερό πρόβλημα στην Toyota.

“Νομίζω πως στην Πορτογαλία το εσωτερικό του αυτοκινήτου ήταν αρκετά ζεστό, όμως σίγουρα δεν ήταν επικίνδυνο.

“Είναι δύσκολο να σχολιάσει κανείς τον σχεδιασμό άλλων ανθρώπων, αλλά σίγουρα λάβαμε υπόψη μας ότι αυτό μπορεί να αποτελούσε πρόβλημα. Πάντα το λαμβάνουμε αυτό υπόψη, διότι ήταν ένα πρόβλημα και στο αυτοκίνητο του 2017.

“Κάθε αυτοκίνητο διαθέτει μια εξάτμιση που φτάνει τους 1000 βαθμούς και πρέπει να καταλήξει κάπου. Δεν είναι ότι την τοποθετήσαμε οπουδήποτε και μετά διαπιστώσαμε πως ήταν πολύ ζεστή”.

Tom Fowler 02

Είναι προφανές, πως από τη στιγμή που οι κανονισμοί δεν προέβλεπαν τη χρήση air-condition, καμία ομάδα δε θα το επιχειρούσε, αφού αυτό θα σήμαινε μείωση της ισχύος του αυτοκινήτου της.

“Ξέρουμε ότι είναι καυτό όταν το βάζουμε εκεί, οπότε είναι απολύτως σωστό που δεν βάλαμε κλιματισμό, ο οποίος επιτρέπεται, αλλά είμαι αρκετά σίγουρος ότι αν είχα τηλεφωνήσει σε οποιονδήποτε από τους οδηγούς στην αρχή του σχεδιασμού και έλεγα “θέλετε κλιματισμό ή πλήρη ισχύ;” θα έπαιρναν την ισχύ και τα λιγότερα κιλά”, πρόσθεσε ο Βρετανός μηχανικός.

“Επομένως, δεν νομίζω ότι αυτές οι αποφάσεις είναι λανθασμένες. Αυτό που υποτιμήσαμε και ήταν λάθος είναι ότι ο σχεδιασμός της βάσης οροφής που επιλέξαμε, είχε εξ ολοκλήρου ως βάση την προσπάθεια να ανακτήσουμε μέρος της αεροδυναμικής απόδοσης που χάσαμε λόγω των νέων κανονισμών.

“Κοιτάξτε το προηγούμενο σύστημα εξαερισμού οροφής και αυτό που χρησιμοποιήθηκε για τη Σαρδηνία, είναι μικρότερο, είναι πιο κομψό, είναι χαμηλότερο, είναι στενότερο.

“Είναι ένας αεραγωγός οροφής που παίρνει τον απολύτως ελάχιστο αέρα, τον βάζει μέσα, αλλά βοηθά καλύτερη τη λειτουργία της πίσω αεροτομής”.

Όπως γίνεται κατανοητό λοιπόν, τα αυτοκίνητα Rally1 δε θα διαθέτουν air-condition στο Ράλλυ Safari και πολύ δύσκολα θα αποκτήσουν, αφού οι ομάδες θέλουν να έχουν τον τελευταίο λόγο σε αυτό το ζήτημα και να μην τους επιβληθεί κάποια αλλαγή μέσω κανονισμών, από την FIA.

Photos: Toyota Gazoo Racing

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ