Διαφθορά και ατυχήματα

Ένας ενδιαφέρων συσχετισμός ανάμεσα στο εισόδημα των πολιτών μιας χώρας, τη διαφθορά και τα τροχαία ατυχήματα.

Για έναν ολόκληρο μήνα η Ελλάδα ανέλυε το τρομακτικό δυστύχημα στην εθνική οδό. Άκαιρες, εμπαθείς, αλλά και ουσιαστικές τοποθετήσεις κατατέθηκαν από ειδικούς και μη. Ξαφνικά όλοι ευαισθητοποιήθηκαν στο θέμα των τροχαίων και πιο πρόσφατα η αξιωματική αντιπολίτευση που ανακοίνωσε το δικό της πρόγραμμα για την οδική ασφάλεια.

Στην ανάλυση για τα αίτια των ατυχημάτων, η ταχύτητα, η εκπαίδευση των οδηγών, οι δρόμοι, η αστυνόμευση και η κατάσταση των αυτοκινήτων έχουν αναμφίβολα το δικό τους μερίδιο ευθύνης.

Ιδού, όμως, και μια διαφορετική προσέγγιση, από μια έρευνα που συνδέει το φόρο αίματος στην άσφαλτο (ο οποίος σε όλο τον πλανήτη ξεπερνά τους 1,2 εκατ. ανθρώπους το χρόνο) με το εισόδημα κάθε χώρας. Εν προκειμένω, η σχέση αυτή δεν είναι γραμμική, αλλά ακολουθεί τη μορφή του γράμματος «Λ». Δηλαδή, οι χώρες με πολύ χαμηλό εισόδημα μετρούν αντίστοιχα πολύ λίγα θύματα στους δρόμους. Όσο ο πλούτος αυξάνεται, τόσο ανεβαίνει και ο αριθμός των θυμάτων, για να πιάσουν κάποια στιγμή κορυφή, και στη συνέχεια, στις ολοένα και πιο πλούσιες χώρες, να μειώνονται. Η κορυφή αυτή τοποθετείται σε ένα ακαθάριστο εθνικό προϊόν 10.000-11.000 δολαρίων. Μπορεί το ΑΕΠ της χώρας μας να είναι σήμερα δύο φορές υψηλότερο από το παγκόσμιο, εντούτοις το γεγονός ότι το 2008 ο αντίστοιχος συντελεστής ήταν 3,2 σημαίνει ότι, με βάση τον προαναφερθέντα συσχετισμό, η φτωχοποίηση της χώρας οδηγεί σε άνοδο των δεικτών για τα τροχαία ατυχήματα.

Μια παλαιότερη μελέτη του 2010 έδειχνε ότι η διαφθορά σε μια χώρα μπορεί να εντείνει αλλά και να μετριάσει τον τρόπο που το εισόδημα λειτουργεί στα τροχαία ατυχήματα. Δηλαδή, μια φτωχή χώρα με υψηλή διαφθορά είναι πιο ασφαλής σε σχέση με μια εξίσου διεφθαρμένη αλλά πλουσιότερη χώρα. Πώς μπορεί να έχει σχέση η διαφθορά με τα θύματα στους δρόμους; Με ποικίλους τρόπους: από την επίπτωσή της στις οδικές υποδομές μέχρι την αποδυνάμωση της αστυνομίας, με αποτέλεσμα την ανυπακοή των οδηγών.

Η ποιότητα της διακυβέρνησης μιας χώρας, η δόμηση της κοινωνίας αλλά και οι πολιτιστικές αξίες της έχει αποδειχθεί ότι είναι παράγοντες που επιδρούν στη συμπεριφορά των οδηγών.

Πολλές φορές όλες αυτές οι στατιστικές των ατυχημάτων στις διάφορες χώρες του κόσμου δεν επαρκούν για να αποκαλύψουν το μηχανισμό με τον οποίο η διαφθορά επιδρά στα τροχαία ατυχήματα, όμως σε μια χώρα όπου τα αυτοκίνητα παρκάρουν πάνω στα πεζοδρόμια και στις διαβάσεις των πεζών και οι οδηγοί τους αδιαφορούν για τον ΚΟΚ το σίγουρο είναι ότι η κυβέρνηση δεν κάνει γενικότερα καλά τη δουλειά της.

Με λίγα λόγια, ποιος αμφιβάλλει ότι η τρίτη κατά σειρά απόπειρα του κράτους να απαγορεύσει το κάπνισμα στους κλειστούς χώρους -αυτήν τη φορά εμπλουτισμένη με αντίστοιχη πρόβλεψη για το κάπνισμα στα αυτοκίνητα όταν υπάρχει μικρός επιβάτης- θα ακυρωθεί και πάλι στην πράξη; Πόσω μάλλον τη στιγμή που αμφιβάλλουμε αν ποτέ θα υπάρξει περίπτωση στην οποία τροχονόμος θα βεβαιώσει μια τέτοια παράβαση, όταν ακόμη ανεγκέφαλοι γονείς κυκλοφορούν λυτοί με το παιδί αγκαλιά εν είδει αερόσακου, και κανείς δε μοιάζει να ανησυχεί..._ Μ. Σ. 

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου