Η ηλεκτροκίνηση προ των πυλών

Το τοπίο στην αυτοκίνηση φαίνεται να αλλάζει δραστικά έως το τέλος της δεκαετίας.

Η πιο καυτή ερώτηση αυτήν τη στιγμή στην αυτοκινητοβιομηχανία έχει να κάνει με το πότε η ηλεκτροκίνηση θα αποκτήσει δυναμική ικανή να ανταγωνιστεί τα συμβατικά αυτοκίνητα. Ναι μεν οι αυξητικές πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων δείχνουν προς τα πού πάνε τα πράγματα, όμως τα 100.000 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα που διατέθηκαν πέρυσι στην Ευρώπη αποτελούν μια ισχνή μειονότητα, συγκρινόμενη με τα 14,5 εκατ. συμβατικά οχήματα που μπήκαν την ίδια περίοδο σε κυκλοφορία στους ευρωπαϊκούς δρόμους.

Βέβαια, σταδιακά και μέχρι το 2020, σχεδόν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές έχουν ανακοινώσει πως θα λανσάρουν ένα μεγάλο αριθμό EV μοντέλων - κοντά στα 120 σύμφωνα με τις μετριοπαθείς εκτιμήσεις, και με προδιαγραφές που θα μπορούσαν να φέρουν την Tesla σε δύσκολη θέση. Αν οι υποσχέσεις τους όντως υλοποιηθούν, τότε σύντομα στον καταναλωτή θα προσφέρεται μια ευρεία επιλογή ηλεκτρικών οχημάτων με μεγάλη αυτονομία, υψηλές επιδόσεις, και μάλιστα σε τιμή ανταγωνιστική των συμβατικών μοντέλων. Ακόμα μεγαλύτερη θα είναι η προσφορά επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων, καθώς οι περισσότεροι κατασκευαστές θα έχουν μια τέτοια εκδοχή για κάθε μοντέλο στην γκάμα τους.

Είναι προφανές ότι η ηλεκτροκίνηση θα φέρει μια γιγαντιαία ανατροπή στο επιχειρηματικό μοντέλο της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Έπειτα από έναν αιώνα και πλέον συντροφιά με τους θερμικούς κινητήρες, η έρευνα θα πρέπει να διοχετευτεί σε νέους τομείς, τα εργοστάσια θα χρειαστεί να σχεδιαστούν εξαρχής, ενώ προφανώς θα αναζητηθούν καινούργιες πηγές εσόδων, καθώς τα ελάχιστα απαιτητικά σε συντήρηση ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν πολύ μικρότερες ανάγκες για σέρβις μετά την πώληση.

Το μεγάλο αυτό τεχνολογικό άλμα στον κόσμο της αυτοκίνησης νομοτελειακά θα φέρει καινούργιους παίκτες σε ένα γήπεδο όπου οι παραδοσιακοί κατασκευαστές έπαιζαν μονότερμα. Η επιτυχημένη πορεία της Tesla αποτελεί μόνο μία ένδειξη για τις αλλαγές που πρόκειται να φέρουν οι επόμενες δεκαετίες. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στις Gοogle και Apple, που βλέπουν νέες ευκαιρίες στον κόσμο των 4 τροχών, αλλά και στους Κινέζους, που περιμένουν στη γωνία έχοντας επενδύσει 14 δισ. δολάρια σε εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Κίνα, λοιπόν, θα παίξει καθοριστικό ρόλο στη νέα αυτήν τεχνολογία με τις οικονομίες κλίμακας που μπορούν να επιτευχθούν, για αυτό και η Tesla σκοπεύει να κατασκευάσει εκεί ένα εργοστάσιο συναρμολόγησης, το οποίο θα συμβάλει σημαντικά στη συμπίεση του κόστους του τελικού προϊόντος. Το ίδιο αποτέλεσμα θα επιφέρει και η λειτουργία του Gigafactory της Tesla στη Νεβάδα, στο πλήρες δυναμικό της, οπότε και το 2020 αναμένεται το κόστος κατασκευής των μπαταριών να πέσει στα 100 δολάρια/kWh, το οποίο θεωρείται κομβικό ώστε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να γίνουν ανταγωνιστικά των συμβατικών σε κόστος κτήσης. Με αυτά τα δεδομένα, η Tesla στοχεύει σε τρία χρόνια να πουλάει περί το 1 εκατ. αυτοκίνητα (σε σχέση με τα περίπου 80.000 που διαθέτει σήμερα), ενώ αντίστοιχη είναι και η εκτίμηση της VW όσον αφορά τις πωλήσεις των ηλεκτρικών μοντέλων της το 2020.

Μία πενταετία αργότερα υπολογίζεται πως ένα στα τέσσερα αυτοκίνητα που θα πωλούνται θα είναι ηλεκτρικό, έτσι που το 2040 τα ηλεκτροκίνητα θα αντιπροσωπεύουν το 1/3 των κυκλοφορούντων οχημάτων. Τη χρονιά αυτήν η Γαλλία πρώτη, και πρόσφατα η Μ. Βρετανία, ανακοίνωσαν πως θα απαγορεύσουν τις πωλήσεις αυτοκινήτων με θερμικό κινητήρα, με το σχετικό ορόσημο να ισχύει από το 2025 όσον αφορά τη Νορβηγία.

Τα πράγματα φαίνεται ότι αρχίζουν να τρέχουν με ραγδαίους ρυθμούς, έτσι που η επόμενη δεκαετία θα βρει την αυτοκίνηση με ένα τελείως διαφορετικό πρόσωπο. Υποψιαζόμαστε ότι η Έκθεση της Φρανκφούρτης, τις πρώτες μέρες του ερχόμενου Σεπτέμβρη, θα μας δώσει μια μικρή πρόγευση από τα πράγματα που έρχονται.

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Κατηγορία άρθρου