top icon
Blog

Ηλεκτροκίνηση, 50 χρόνια μετά

Πού βαδίζει η ηλεκτροκίνηση, πενήντα χρόνια μετά την εμφάνιση του πρωτοποριακού Enfield 8000;

Το μήνα που πέρασε συμπληρώθηκε μισός αιώνας από την έναρξη της παραγωγής του Enfield 8000. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης που κατασκευαζόταν στη Σύρο υπήρξε πραγματικά ο προπομπός της ηλεκτροκίνησης. Όμως, το υψηλό κόστος του είχε ως αποτέλεσμα το αγοραστικό κοινό να του γυρίσει την πλάτη, παρά τα εγκωμιαστικά άρθρα του βρετανικού αυτοκινητικού Τύπου. Οι αρθρογράφοι της εποχής δεν έκρυβαν, πάντως, τον προβληματισμό τους. «Θα χρειαστεί ίσως να περιμένουμε πενήντα χρόνια μέχρι να δούμε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα να κυκλοφορούν στους δρόμους σε ικανούς αριθμούς», έγραφε προφητικά ένας εξ αυτών.

Περίπου σαράντα χρόνια μετά, το καλοκαίρι του 2013, βρεθήκαμε στο Λονδίνο, στην παρουσίαση του BMW i3, και νιώθαμε πως εκείνη τη στιγμή πραγματικά γραφόταν ιστορία. «Δε θέλουμε να γίνουμε Kodak», είπαν χαρακτηριστικά οι εκπρόσωποι της BMW, επιδεικνύοντας με το λανσάρισμα της ηλεκτροκίνητης σειράς «i» τα δέοντα αντανακλαστικά στη μεγάλη αλλαγή που ήταν προ των πυλών.

Τα πράγματα όμως δεν εξελίχθηκαν όπως ακριβώς τα βιώναμε εκείνη τη στιγμή. Έτσι, το φημολογούμενο ηλεκτρικό σεντάν της BMW, που θα έφερε την ονομασία «i5» και θα παρουσιαζόταν αμέσως μετά το i3, καθυστέρησε μία ολόκληρη δεκαετία… Μάλιστα, η εταιρεία, που δεν ήθελε να γίνει «Kodak», δεν έχει θέσει ακόμη κάποια χρονική δέσμευση για την ηλεκτρική της μετάβαση. Το αντίθετο, μάλιστα· έχει υποσχεθεί να παράγει τους αγαπημένους μας θερμικούς κινητήρες για όσο ακόμα υπάρχει ζήτηση!

Αλλά και οι εταιρείες που δεσμεύονται για το πέρασμά τους στη νέα ηλεκτρική εποχή αντιλήφθηκαν πως δε θα δουν προκοπή αν δεν προσφέρουν το απαραίτητο προϊόν που έχει ανάγκη το καταναλωτικό κοινό. Τέτοια είναι η περίπτωση του ηλεκτρικού Jeep Avenger, που θα αποκτούσε και μία θερμική παραλλαγή, η οποία κατ’ εξαίρεση θα διοχετευόταν μόνο στην αγορά της Ιταλίας. Σε λιγότερο από ένα χρόνο η εξαίρεση αυτή έγινε κανόνας, καθώς το θερμικό Avenger σταδιακά έφτασε σε όλες τις αγορές, ακυρώνοντας έτσι όλο το αφήγημα για την ηλεκτρική μετάβαση της αμερικανικής φίρμας.

Απρόσιτη η ηλεκτροκίνηση

Το κόστος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραμένει, πενήντα χρόνια μετά την εμφάνιση του Enfield 8000, ο βασικός αποτρεπτικός λόγος που ο κόσμος δε στρέφεται μαζικά σε αυτά. Κανείς βέβαια δεν μπορεί να αρνηθεί την τεράστια πρόοδο που τα ηλεκτρικά έχουν παρουσιάσει σε τεχνολογικό επίπεδο τα τελευταία δέκα χρόνια. Όμως έχουν πολλά ακόμα να γίνουν, κυρίως στο κομμάτι των υποδομών φόρτισης.

Πού θα βρισκόμαστε στο τέλος της δεκαετίας που διανύουμε; Σε αντίθεση με τον Βρετανό συνάδελφο, δε θα ρισκάρουμε να προβούμε σε προβλέψεις. Ευχόμαστε μόνο η ηλεκτροκίνηση να πάψει να αποτελεί επιλογή μόνο για τους προνομιούχους. Αλλά, τι τα θέλετε, δυστυχώς, ακόμα και τα συμβατικά αυτοκίνητα, όπως έχουν ακριβύνει, πλέον απευθύνονται σε λίγους.

Μήπως, λοιπόν, αντί για ένα νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» χρειαζόμαστε μια νέα Απόσυρση, ώστε να φύγουν από την κυκλοφορία οχήματα που ρυπαίνουν τραγικά περισσότερο απ’ ό,τι τα σύγχρονα θερμικά; Ποιος είναι όμως αυτός που θα τολμήσει να προτείνει την επιδότηση του «φιλμ»;_ Μ. Σ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ