top icon
Formula 1

Κατατακτήριο σπριντ – οι όψεις του νομίσματος

Όπως σε κάθε κατάσταση, έτσι και με το πείραμα του sprint qualifying το οποίο πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στο GP Μ. Βρετανίας της Formula 1, υπάρχουν -τουλάχιστον- δύο όψεις του νομίσματος.

Καθένας θα έχει την άποψη του για το κατατακτήριο σπριντ που είδαμε στο Silverstone. Σίγουρα προσέφερε θέαμα. Αυτός ήταν άλλωστε και ο σκοπός του. Οποιαδήποτε διαδικασία εκκίνησης στη Formula 1 θα προσφέρει θέαμα και το σπριντ του Σαββάτου δεν αποτέλεσε εξαίρεση. Η δράση έπεσε λίγο προς το τέλος. Αλλά αυτό ήταν αναμενόμενο.

Η σύντομη διάρκεια του σπριντ σίγουρα άφησε τους θεατές διψασμένους για περισσότερη δράση και κατά συνέπεια εξυπηρέτησε το σκοπό του να κλιμακώνεται η δράση κατά τη διάρκεια του τριημέρου. Βέβαια, η περιορισμένη διάρκεια είχε και το αποτέλεσμα ότι εκεί που είχε «ζεσταθεί» ο θεατής, ξαφνικά ήρθε η καρό σημαία. Αλλά αυτό εξυπηρετεί το σκοπό να δημιουργήσει προσμονή για την Κυριακή.

Επίσης, είδαμε κάτι που δε συμβαίνει συχνά στη σύγχρονη F1: τους οδηγούς να πιέζουν στο όριο τα μονοθέσια για πολλούς γύρους, χωρίς να ανησυχούν για φθορά ελαστικών εξοικονόμηση καυσίμων ή άλλους περιοριστικούς παράγοντες.

Ωστόσο, το πρόγραμμα του Σαββάτου ήταν αρκετά ασθενές κατά την άποψη του γράφοντα, καθώς το FP2 έμοιαζε λίγο εκτός θέσης και το σπριντ ήταν, όπως αναφέραμε, πολύ σύντομο… Επίσης έχασαν αξία και οι κατατακτήριες δοκιμές, οι οποίες, καλό είναι να το αναφέρουμε, δεν είναι ότι χρειάζονταν κάποια τροποποίηση.

Ο Lewis Hamilton πιστεύει ότι οι διαδικασίες του τριημέρου θα μπορούσαν να συμπτυχθούν στο διήμερο Σάββατο – Κυριακή, μια άποψη η οποία έχει βάση. Ωστόσο, μια λιγότερη ημέρα σημαίνει και λιγότερα εισιτήρια, δηλαδή μείωση μιας βασικής πηγής εσόδων του σπορ. Οπότε δύσκολα θα δούμε κάτι τέτοιο.

Ενδεχομένως να ήταν καλύτερο να συνυπάρχουν την ίδια ημέρα σπριντ και κατατακτήριες δοκιμές. Ωστόσο, αυτό θα αντέβαινε το σκοπό της παρουσίασής του, που είναι να υπάρχει μια διαδικασία η οποία να έχει νόημα σε κάθε μία από τις τρεις ημέρες και να μην είναι απλά ελεύθερες δοκιμές, όπου τα μονοθέσια απλά γυρίζουν στην πίστα συλλέγοντας δεδομένα, σε μια διαδικασία που δεν έχει κάτι ενδιαφέρον να δώσει στο θεατή.

Ίσως είναι λάθος να ορίζεται poleman αυτός που νικάει το σπριντ. Από την άλλη, αυτός είναι που θα εκκινήσει τον αγώνα πρώτος την Κυριακή. Μήπως το σπριντ δε θα έπρεπε να ορίζει τη σειρά εκκίνησης; Να είναι κάτι ξεχωριστό; Ένας τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο να γίνει κάτι τέτοιο, ίσως η F1 να έπρεπε να κάνει κάτι εντελώς ριζικό: σπριντ με αντεστραμμένη σειρά εκκίνησης.

Εφόσον πειραματίζεται η F1, ίσως θα έπρεπε να το κάνει παίρνοντας ένα μεγάλο ρίσκο, που θεωρητικά τουλάχιστον, ίσως ήταν και πιο θεαματικό. Με αυτό τον τρόπο, οι κατατακτήριες δοκιμές θα καθόριζαν τον poleman, όπως ο γράφων πιστεύει ότι είναι το σωστό.

Επιπλέον, θα υπήρχε περισσότερη δράση, εφόσον αυτό είναι το ζητούμενο, δεδομένου ότι οι ταχύτεροι συνδυασμοί θα εκκινούσαν από τις πίσω θέσεις. Πιθανότατα με αυτό τον τρόπο να είχαμε και περισσότερη ποικιλία όσον αφορά τους νικητές, καθώς δε θα είναι εύκολο για τους κορυφαίους να φτάσουν στις πρώτες θέσεις μέσα σε 100 χλμ. Ωστόσο, οι ομάδες έχουν απορρίψει την ιδέα της αντεστραμμένης σειράς εκκίνησης.

Το πρόβλημα που προκύπτει με το πείραμα αυτού του σαββατοκύριακου είναι ότι υπάρχουν στην ουσία δύο τρόποι με τους οποίους αποφασίζεται η σειρά εκκίνησης του βασικού αγώνα. Μπορεί ο ένας να συμπληρώνει τον άλλο, αλλά κάπως μπερδεύεται το πράγμα κιόλας…

Για κάποιους οδηγούς, έπειτα από την εκκίνηση, δε συνέβη τίποτα μέχρι την καρό σημαία, είτε επειδή βρίσκονταν σε μοναχικό αγώνα χωρίς να απειλούν ή να απειλούνται, είτε γιατί ακολουθούσαν κάποιο άλλο μονοθέσιο και δεν είχαν τη δυνατότητα να προσπεράσουν.

Το πείραμα δε θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αποτυχημένο, σίγουρα όμως δε στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία. Στο Silverstone, ανέτρεψε το επίτευγμα του Hamilton να κινηθεί ταχύτερα από όλους στις κατατακτήριες δοκιμές. Η εφαρμογή του σίγουρα πλήττει τα μονοθέσια που διαθέτουν πλεονέκτημα απόδοσης στον ένα γύρο σε σύγκριση με το ρυθμό αγώνα που έχουν τη δυνατότητα να ακολουθήσουν, και αυτό δεν είναι απαραίτητα καλό.

Η F1 θα εξετάσει τα αποτελέσματα του πειράματος, συμβουλευόμενη και τους οπαδούς του σπορ, για τους οποίους ουσιαστικά δημιουργήθηκε το κατατακτήριο σπριντ. Ίσως δούμε μερικές αλλαγές στο μέλλον. Αλλά το πείραμα φαίνεται ότι κρίθηκε αρκετά επιτυχημένο προς το παρόν για να δικαιολογήσει πιθανότατα την υιοθέτησή του σε διπλάσιους αγώνες (6 αντί για 3) το 2022, όπως είναι το σχέδιο της F1.

Ωστόσο, ο διευθυντής της ομάδας της Mercedes, Toto Wolff, ήδη αντιτάχθηκε σε ένα τέτοιο σχέδιο, δηλώνοντας ότι ο μέγιστος αριθμός αγώνων με σπριντ εντός της σεζόν θα ήταν καλό να διαμορφωθεί στους τέσσερις, για να αποφευχθεί το ενδεχόμενο να παραείναι τυχαίος ο τρόπος με τον οποίο διαμορφώνεται η σειρά εκκίνησης του Κυριακάτικου Grand Prix. O Αυστριακός έφερε το παράδειγμα του Sergio Perez, ο οποίος θα εκκινήσει τελευταίος το GP M. Βρετανίας, ενώ σύμφωνα με το αποτέλεσμα των κατατακτήριων δοκιμών θα έπρεπε να βρίσκεται στην 5η θέση του grid._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ