Η «κρίση πωλήσεων» που πλήττει στη γηραιά ήπειρο τις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις όλων σχεδόν των κατηγοριών είναι εμφανής, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της έγκυρης JATO Dynamics. 

Τα στοιχεία πωλήσεων του 2017, όπως αυτά αποτυπώνονται από την JATO Dynamics, καταδεικνύουν για τον συγκεκριμένο τύπο καυσίμου, που κάποτε ήταν ο αγαπημένος των ευρωπαίων αγοραστών, μια φθίνουσα πορεία στο σύνολο σχεδόν των επιμέρους αγορών. Το όλο θέμα, το οποίο ξεκίνησε ως ένα σκάνδαλο που αφορούσε έναν και μόλις κατασκευαστή (λέγε με VW) τον Σεπτέμβριο του 2015, πολύ σύντομα έγινε ένα «θεσμικό θέμα» στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη με τις τοπικές αρχές, όσο και τις κυβερνήσεις, να εκφράζουν ανοιχτά πλέον τις ανησυχίες τους για την «περιβαλλοντική απόδοση» του συγκεκριμένου είδους καυσίμου. Αν μη τι άλλο, τα στοιχεία που συγκέντρωσε η JATO Dynamics για το 2017 δείχνουν μια «σκοτεινή» πραγματικότητα για τα ντίζελ στην Ευρώπη, όχι όμως και τόσο «καθολική», όπως πολλοί «λαγοί» και φωστήρες του ηλεκτρονικού και όχι μόνο Τύπου θέλουν να παρουσιάζουν μέσα από πηχυαίους τίτλους.

Οι αριθμοί

Τη χρονιά που πέρασε οι πωλήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν ποσοστιαία σε σχέση με εκείνες του 2016 κατά 3,1% στο σύνολο των αγορών της γηραιάς ηπείρου αγγίζοντας σε απόλυτα νούμερα τις 15,6 εκ. μονάδες. Παρά το γεγονός ότι ο ρυθμός ανόδου της αγοράς είναι μειωμένος σχεδόν κατά 50% σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2016, τα περσινά στατιστικά στοιχεία καταδεικνύουν πως η Ευρώπη βρίσκεται σ’ έναν υγιή δρόμο σε εμπορικό επίπεδο, πρωτίστως χάρη στην πολιτική σταθερότητα των χωρών της, η οποία, παρά το δυσμενές οικονομικό κλίμα, έρχεται να ενισχύσει την καταναλωτική πίστη.

Εντούτοις, η ως άνω «ανάπτυξη» τη χρονιά που πέρασε δεν αποτυπώνεται σε όλα τα επιμέρους τμήματα της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου, με την κρίση του ντίζελ, αλλά και το Brexit να έχουν ήδη αφήσει το αρνητικό τους στίγμα. Κάτι που το 2018 αναμένεται να ενταθεί έτι περεταίρω. Και στις δύο περιπτώσεις, τα ερωτήματα που εγείρονται είναι μακράν περισσότερα από τις απαντήσεις, με τις κυβερνήσεις της γηραιάς ηπείρου να μην είναι σε θέση –μέχρι στιγμής- να ξεκαθαρίσουν το τοπίο στα δύο «καυτά» αυτά ζητήματα.

Σε σχέση με τις πραγματικές επιδόσεις της περασμένης χρονιάς, αξίζει να σταθεί κανείς στη πτώση που κατέγραψαν οι πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων (6,77 εκ. μονάδες, έναντι 7,35 εκ.), οι οποίες έχασαν σε σχέση με το 2016 ποσοστό της τάξης του 7,9%. Αξίζει να σημειωθεί πως η επίδοση αυτή είναι η χαμηλότερη που έχει παρατηρηθεί για το συγκεκριμένο είδος καυσίμου από το 2013 μέχρι και σήμερα.

Συνολικά, το μερίδιο αγοράς των εν λόγω αυτοκινήτου «έκατσε» το 2017 στο 43,8%, επίδοση που χαρακτηρίζεται ισχνή, με δεδομένο το γεγονός ότι αντίστοιχα νούμερα είχαν καταγραφεί μόνο το 2003 (43,4%). Σε σχέση δε με το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί (βλ. 2011), η περσινή επίδοση του συγκεκριμένου τύπου καυσίμου εμφανίζεται μειωμένη κατά 11 ποσοστιαίες μονάδες.

Μελετώντας τα στοιχεία της JATO Dynamics ανά αγορά, η τάση είναι αντίστοιχη, καθώς σε 25 από τις 26 αγορές τα ντίζελ έχασαν από λίγο έως και σημαντικό, θα λέγαμε, εμπορικό έδαφος –φωτεινή εξαίρεση εδώ αποτελεί η Λετονία, στην οποία τα αυτοκίνητα του είδους κατέγραψαν οριακή άνοδο της τάξης του 0,3%. Η μεγαλύτερη πτώση των ντίζελ εκδόσεων, σε σχέση με το μερίδιο αγοράς που καταλαμβάνουν, καταγράφηκε στο Λουξεμβούργο (-10,8%) και αμέσως μετά στη χώρας μας (-10,5%) καθώς και στην Ισπανία (-8,4%).

Η εικόνα δείχνει να είναι το ίδιο ερεβώδης αν ερευνήσει κανείς την πορεία των πωλήσεων των πετρελαιοκίνητων οχημάτων σε βάθος 7ετίας, εποχή κατά την οποία ο εμπορικός τους ρόλος ήταν –αν μη τι άλλο- κυρίαρχος. Το πιο… τρανταχτό παράδειγμα είναι εκείνο της Νορβηγίας, η οποία πραγματοποίησε τα τελευταία χρόνια μια σημαντική στροφή προς τα «καθαρά» αυτοκίνητα. Εν προκειμένω, το 2011 τα ντίζελ αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν το 75%(!) της εγχώριας αγοράς, επίδοση που το 2017 περιορίστηκε, προς όφελος των υβριδικών και ηλεκτρικών οχημάτων, μόλις στο 23%. Χώρες, όπως το Βέλγιο, η Λιθουανία, η Γαλλία, το Λουξεμβούργο, η Ισπανία και η Σουηδία, στις οποίες τα ντίζελ αυτοκίνητα καταλάμβαναν μερίδιο άνω του 60%, σήμερα «χάνουν» από 11 έως και 29 ποσοστιαίες μονάδες. Εντούτοις, υπάρχουν αγορές που ακόμα… αντιστέκονται, όπως εκείνες της Πορτογαλίας και τη Ιρλανδίας, στις οποίες τα ντίζελ αυτοκίνητα κατέχουν σήμερα μερίδιο της τάξης του 61% και 65%, αντίστοιχα. Ισχυρή είναι επίσης η εμπορική παρουσία των εν λόγω εκδόσεων σε χώρες, όπως η Αυστρία (50%), Κροατία (+55%), Ιταλία (56%) και Σουηδία (+50%).

Όπως είναι φυσικό, όλα τα παραπάνω επιδρούν αρνητικά στις ίδιες τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες –με φωτεινή εξαίρεση την Fiat Chrysler Automobiles- βλέπουν τη «διείσδυση» των ντίζελ αυτοκινήτων τους να ακολουθεί την κατιούσα. Εδώ, σύμφωνα με τα στοιχεία της JATO Dynamics, παρατηρούμε πως οι μεγάλοι χαμένοι είναι η Honda, οι πωλήσεις της οποίας στο συγκεκριμένο είδος καυσίμου έπεσαν κατά 12,1%, η Hyundai (-9,8%), η Audi (-9,2%) και η MINI (-7,9%). Όλως περιέργως(;), η VW, η οποία και άνοιξε τον ασκό του Αιόλου στο όλο θέμα με το διαβόητο σκάνδαλο χειραγώγησης των εκπομπών ρύπων, είδε τις πωλήσεις των πετρελαιοκίνητων οχημάτων της μέσα στο 2017 να  πλήττονται κατά μόλις 4,8 ποσοστιαίες μονάδες.

Στροφή στα AFV και την βενζίνη

Με δεδομένη τη συνολική αύξηση των πωλήσεων στην Ευρώπη, τις απώλειες που κατέγραψαν πέρσι οι πετρελαιοκίνητες εκδόσεις καρπώθηκαν τόσο τα βενζινοκίνητα, όσα και τα σαφώς πιο καθαρά, All Fuel Vehicles. Πιο συγκεκριμένα, τα πρώτα κατέγραψαν άνοδο της τάξης του 10,9%, με αποτέλεσμα η εμπορική τους επιρροή να εκτοξευτεί, χάρη και στην άνοδο του συνόλου της αγοράς, από τις 6.976.508 μονάδες το 2016, στις 7.737.127 το 2017. Ακόμα πιο εντυπωσιακή, όμως, ήταν η άνοδος των AFV, με τις πωλήσεις τους να αγγίζουν τις 738.277 μονάδες πέρσι, έναντι 505.142 το 2016. Επίδοση που αντιστοιχεί σε άλμα –γιατί περί αυτού πρόκειται- της τάξης του 46,2%. Επόμενο είναι το μερίδιο των εν λόγω αυτοκινήτων στο σύνολο της ευρωπαϊκής αγοράς να καταγράψει εξίσου σημαντική άνοδο αγγίζοντας πλέομ το 4,8%, έναντι 3,4% το 2016. Σύμφωνα με την JATO Dynamics, αυτή τη στιγμή τα AFV αυτοκίνητα που διατίθενται στην Ευρώπη δεν ξεπερνούν σε αριθμό τα 70, αριθμός που υπολείπεται κατά πολύ των συνολικών μοντέλων που προσφέρουν σήμερα στη γηραιά ήπειρο όλοι οι κατασκευαστές (350). Αξίζει να σημειωθεί εδώ πως, λόγω του υψηλού κόστους τους, αλλά και της ελλιπούς μέχρι και σήμερα υποδομής υποστήριξης, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέλαβαν πέρσι μερίδιο που δεν ξεπερνά το 0,9% του συνόλου της αγοράς –το 2016 το μερίδιο τους δεν υπερέβαινε το 0,6%._X.A.

Πιστεύετε πως και στο φετινό Αυτοκίνητο της Χρονιάς, από τους 7 φιναλίστ, ένα από τα ηλεκτρικά Porsche Taycan & Tesla Model 3, θα μπορούσε να επικρατήσει του συμβατικού ανταγωνισμού (BMW 1 Series, Ford Puma, Peugeot 208, Renault Clio & Toyota Corolla);

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά