top icon
Κόσμος

Yπνηλία στο τιμόνι – Ένας υποτιμημένος κίνδυνος

Μεταξύ των βασικών αιτιών θανατηφόρων ατυχημάτων σε αυτοκινητοδρόμους, οι Ευρωπαίοι οδηγοί τοποθετούν την υπνηλία στην 4η θέση, πίσω από την υπερβολική ταχύτητα, την απροσεξία και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών.

Αντικατοπτρίζοντας αυτή την υποτίμηση του κινδύνου της υπνηλίας, το 38% των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι οδηγεί παρόλο που αισθάνονται πολύ κουρασμένοι (49%). Ωστόσο, παραδέχονται ότι αντιμετώπισαν σημαντικά μεγαλύτερο αριθμό περιστατικών που συνδέονται με την έλλειψη ύπνου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους. Μεταξύ αυτών το 72% (69%) παραδέχεται αφηρημάδα ή στιγμές που ταξιδεύει το μυαλό κατά την οδήγηση. Το 38% (37%) έχει ήδη την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι. Το 18% (22%) είχε ήδη ένα ατύχημα ή παραλίγο να έχει ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιμόνι. Το 38% (50%) δεν σταματά ποτέ για να κοιμηθεί. Το 27% (20%) έχει ήδη παραβιάσει τη λωρίδα έκτακτης ανάγκης ή την άκρη της εθνικής οδού λόγω μιας στιγμής απροσεξίας ή ύπνου.

Για μεγάλα ταξίδια, ορισμένες πρακτικές που προκαλούν υπνηλία κατά την οδήγηση εξακολουθούν να είναι πολύ διαδεδομένες. Το 82% των Ευρωπαίων οδηγών κοιμούνται αργότερα ή ξυπνούν νωρίτερα από το συνηθισμένο πριν από ένα μεγάλο ταξίδι (86% των Ελλήνων). Το 77% τελειώνει τις προετοιμασίες του αργά το βράδυ πριν από την αναχώρηση (88%). Το 68% αναχωρεί τη νύχτα (67%). Το ποσοστό των οδηγών που, κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου ταξιδιού, οδηγούν περισσότερες από 2 ώρες πριν κάνουν ένα διάλειμμα υπερισχύει: 63%, ή περισσότεροι από 1 στους 2 οδηγούς (69%). Ο μέσος χρόνος οδήγησης πριν από στάση κατά τη διάρκεια ενός μεγάλου ταξιδιού φτάνει έτσι τις 3 ώρες και 14 λεπτά (3 ώρες και 29 λεπτά), δηλαδή διάρκεια ταξιδιού πολύ μεγαλύτερη από τις προτεινόμενες 2 ώρες.

Ευτυχώς μερικά αντανακλαστικά για την πρόληψη της υπνηλίας είναι σε αύξηση. Το 86% των Ευρωπαίων οδηγών προγραμματίζουν τις ώρες αναχώρησής τους ανάλογα με τις ώρες κατά τις οποίες γνωρίζουν ότι είναι λιγότερο κουρασμένοι (92% των Ελλήνων οδηγών). Το 80% αναβάλλει την ώρα αναχώρησής του όταν είναι κουρασμένο (86%). Το 73% αλλάζει οδηγό κατά τη διάρκεια του ταξιδιού όταν είναι δυνατόν (75%). Το 62% σταματά κατά τη διάρκεια του ταξιδιού για έναν σύντομο ύπνο (52%). Σημειώστε μια ιδιαιτερότητα που επιβεβαιώνεται χρόνο με το χρόνο: Οι Βέλγοι οδηγοί είναι αυτοί που έχουν ενσωματώσει καλύτερα την αρχή του σύντομου ύπνου στη διαχείριση των μεγάλων ταξιδιών τους (την εφαρμόζει το 81%, δηλαδή ποσοστό κατά 19% υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο).

Τα προαναφερθέντα στοιχεία προέρχονται από το Ίδρυμα VINCI Autoroutes, το οποίο δημοσιεύει τα αποτελέσματα του 14ου Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση. Αυτή η ετήσια έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από την Ipsos σε δείγμα 12.413 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει τη συμπεριφορά και την εικόνα των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Καθιστά δυνατή την παρακολούθηση της εξέλιξης της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των καλών πρακτικών που θα βοηθήσουν ιδίως στην καλύτερη καθοδήγηση των μηνυμάτων πρόληψης. Στις παρενθέσεις αναφέρονται τα ποσοστά που αφορούν την Ελλάδα.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ