01 Ιουν 2019

Ράλλυ Ακρόπολις - ο μεγάλος απών...

Για τους φίλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού στην Ελλάδα, η πρώτη εβδομάδα σχεδόν κάθε Ιουνίου ήταν αφιερωμένη στο Ράλλυ Ακρόπολις. Τώρα, υπάρχει ένα κενό...

Το «Ακρόπολις» ήταν ένας από τους πιο αντιπροσωπευτικούς αγώνες του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ, με μεγάλη παράδοση και ένδοξο παρελθόν. Διοργανώθηκε για πρώτη φορά το 1953, χρονιά που επίσης ξεκίνησε το «Σαφάρι» στην Κένυα, συμπίπτοντας συνάμα με την έναρξη του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλλυ, στο οποίο ενσωματώθηκε το 1956. Από το 1973 έως το 2013 αποτέλεσε έναν από τους πιο ξεχωριστούς αγώνες του World Rally Championship (WRC), έχοντας λείψει από αυτόν μόνο τρεις φορές (το 1974 εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης, το 1995 που προσμέτρησε στο πρωτάθλημα F2 και το 2010 λόγω rotation). Στις ειδικές διαδρομές του έχουν λάμψει με την απόδοσή τους οδηγοί που έγραψαν ιστορία στους αγώνες, ενώ παράλληλα δεν είναι λίγοι οι αναγνωρισμένοι πρωταθλητές που έχουν «ταπεινωθεί» σε αυτές. Συνάμα, σε αυτές έδωσαν μάχη με το χρόνο τα πιο σημαντικά αγωνιστικά αυτοκίνητα ράλλυ όλων των εποχών, ενώ μεγάλες μορφές του παγκόσμιου motorsport συνέδεσαν το ονομά τους με μια νίκη ή με μια ονειρεμένη εμφάνιση στις ειδικές διαδρομές της Ελλάδας.

Το 2013 ο Εθνικός μας Αγώνας προσμέτρησε στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ για τελευταία (ως σήμερα) φορά. Αιτία, κατά κύριο λόγο, η οικονομική κρίση που από το 2010 και εντεύθεν ενέσκηψε στη χώρα μας. Στη συνέχεια και μέχρι το 2018, το Ράλλυ Ακρόπολις αποτέλεσε έναν από τους γύρους του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Ράλλυ (το ERC είναι ένας ενδιαφέρων θεσμός, αν και χωρίς πια την αίγλη των δεκαετιών του '50 και του '60). Φέτος δεν διεξήχθη καθόλου, προκειμένου να αναδιοργανωθεί και να επιστρέψει, ευχής έργον ξανά στο WRC (αν και αυτό φαντάζει πολύ δύσκολο). Μέχρι στιγμής, το Ράλλυ Ακρόπολις έχει δώσει το παρών 34 φορές στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ και 22 φορές στο Ευρωπαίκό Πρωτάθλημα Ράλλυ (τις 17 από αυτές πριν την ίδρυση του WRC, οπότε λογίζονται -και είναι- εξίσου κορυφαίες με αυτό). Ο Εθνικός μας Αγώνας έχει προσμετρήσει μια φορά στο Πρωτάθλημα F2 (1995) και τρεις φορές πουθενά (1953, 1954, 1955 – σε χρόνια που δεν είχαμε ακόμη Εθνικά Πρωταθλήματα Αυτοκινήτου στην Ελλάδα). Πολυνίκης του ράλλυ Aκρόπολις είναι ο Σκοτσέζος Kόλιν Mακρέι, με πέντε νίκες, παράλληλα όμως είναι και ο μόνος οδηγός στην ιστορία του αγώνα που έχει τερματίσει τρεις συνεχόμενες φορές στην πρώτη θέση.

Για τη συνέχεια, επιλέξαμε ένα μεγάλο φωτογραφικό album, που -φυσικά- δε μπορεί να χωρέσει όλη τη μεγάλη ιστορία του αγώνα, αλλά τουλάχιστον μπορεί να σας ταξιδέψει σε παρελθόντες καιρούς, με εικόνες που σήμερα μοιάζουν σαν σε όνειρο. Αξέχαστες στιγμές, για πάντα χαραγμένες στη μνήμη. Στο τέλος της προεπισκόπησης του φωτογραφικού album, θα βρείτε σε αρχεία pdf τους νικητές και τους πρώτους Έλληνες όλων των Ακρόπολις του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος και της πρωθύστερής του εποχής, καθώς και όλους τερματισμούς των πρώτων 50 χρόνων.

 

Περισσότερες φωτογραφίες:
  • Ο Τζόνι Πεσμαζόγλου στη δεξιοτεχνία της Φιλοθέης (2ο Ράλλυ Ακρόπολις, 1954)
  • Νίκος Παπαμιχαήλ, ο νικητής του πρώτου Ράλλυ Ακρόπολις (1953)
  • Ο Αλέξανδρος Δαρδούφας, τον καιρό που αγωνιζόταν με το Fiat 1100
  • Δεξιοτεχνία κάτω από τον Ιερό Βράχο
  • Τζόνι Πεσμαζόγλου
  • Ευγένιος Μπέρινγκερ, δύο φορές νικητής με τη Mercedes το 1962 και το 1963
  • H Mercedes 230 SL άντεξε τις «κακουχίες» του 13ου Aκρόπολις και τερμάτισε στην 5η θέση
  • H Lancia Flavia 1800 του Pενέ Tροτμάν, με τους προβολείς στην οροφή, στρίβει στην σκόνη του ράλι το ’65.
  • Η Borgward Isabella του Mέξη στην εκκίνηση του αγώνα
  • Ένα DKW F12 στην αφετηρία του 12ου Ράλλυ Ακρόπολις
  • Μια Porsche 356 στην εκκίνηση του 1968, κάτω από τον Ιερό Βράχο
  • Ο νικητής στη λάσπη του 1968, Ρότζερ Κλαρκ, με το Ford Escort MK1
  • Όβε Άντερσον-Άρνε Χερτζ, νικητές το 1971 με την Alpine-Renault A110
  • O Σίμο Λάμπινεν, με την Lancia Fulvia HF, στην εκκίνηση του 1971 κάτω από τον Iερό Bράχο.
  • Ο Όβε Άντερσον με την Toyota Celica στα Μετέωρα...
  • Tο Mini των Mάκινεν, Ίστερ στο Aκρόπολις του ’65
  • Saab 96, με μεγάλη ιστορία στον Εθνικό μας αγώνα τη δεκαετία του ΄60
  • Ζαν Λικ Τεριέ, Alpine-Renault A110, ο νικητής του 1970
  • Ζαν Λικ Τεριέ, Alpine-Renault A110
  • Η Zenith-Porsche του Λεωνίδα στον αγώνα του 1972
  • Pauli Toivonen - M. Colari, νικητές το 1969 με Porsche 911 S
  • Ένα Saab κι ένα Steyer Puch βγαίνουν από τα βράχια της «εφιαλτικής» Πελοποννήσου
  • Το 1972 ήταν η χρονιά των Fiat 124 Abarth
  • Mπιόρν Βάλντεγκαρντ, Lancia Stratos, Ράλλυ Ακρόπολις 1975
  • H. Kalstrom - C.G. Anderson, Datsun 160 J, οι νικητές του 1976
  • Οι Τάσος Λιβιεράτος και Μίλτος Ανδριόπουλος στο δρόμο για τη δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης με την Alpine Renault A110
  • Μαρκού Άλεν -Ίλια Κιβιμάκι, Ακρόπολις 1978, Fiat 131 Abarth
  • Βάλντεγκαρντ (Stratos) και Ρερλ (Ascona) στο Τατόι το 1975
  • Μπιόρν Βάλντεγκαρντ, νικητής το 1977 με Ford Escort MK2
  • Σιρόκο-Μακρινός, το 1978 με τη Lancia Stratos στα χρώματα της BIC
  • Τάσος Λιβιεράτος «Siroco» - Μανώλης Mακρινός, Datsun Violet (1977)
  • Ο Τίμο Σάλονεν με το Datsun Violet το 1979
  • Το 1979 οι Βάλντεγκαρντ, Τορζέλιους κέρδισαν τον αγώνα για δεύτερη φορά
  • Το πλήθος αποθεώνει τη Lancia Delta
  • To Ford Escort MK2 στα χρώματα της Rothmans
  • Το εξώφυλλο των 4Τροχών τον Ιούλιο του 1981
  • Στιγκ Μπλόμκβιστ - Ford RS 200
  • Στινγκ Μπλόμκβιστ - Αudi Quattro - Ράλλυ Ακρόπολις 1984
  • Oι αδικοχαμένοι Αττίλιο Μπέτεγκα και Σέρτζιο Κρέστο με τη Lancia 037 (1984)
  • Colin McRae - Nicky Grist, Ford Focus WRC
  • Gronholm Rautiainen Peugeot 206 WRC
  • Μπιόρν Βάλντεγκαρντ, νικητής το 1977 και το 1979 με Ford Escort
  • Μισέλ Μουτόν, η μόνη γυναίκα που κέρδισε το Ράλλυ Ακρόπολις (1982)
  • M. Alen - I. Kiivimaki, Lancia Delta 4WD
  • Γιώργος Μοσχούς - Nissan 240 RS
  • Στράτης Χατζηπαναγιώτου-Κώστας Φερτάκης, 5οι γενικής και πρώτοι Έλληνες το 1986 με το Nissan 240 RS
  • Το Peugeot 205 T16 στην Τσούκα
  • Στράτης Χατζηπαναγιώτου - Tώνια Παυλή, πρώτοι Έλληνες με Nissan Silvia 200 SX το 1987
  • Οι Ιαβέρης-Στεφανής με το Ford Escort MK2 στην ειδική της Πάρνηθας το 1979
  • Ανασυγκρότηση την εποχή του Group B, με τη Lancia S4 πρώτο βιολί...
  • Χανού Mίκολα - Άρνε Χέρτζ, Audi 200 (1987)
  • Το Subaru Impreza σε χαμηλή πτήση
  • Oι Ρερλ, Γκαϊσντόρφερ με το Audi Quattro στα Μετέωρα
  • Το ελληνικό χρώμα του WRC
  • Σεμπάστιαν Λεμπ - Ντανιέλ Ελενά, Citroen C4 WRC
  • Σεμπάστιαν Λεμπ
  • Σεμπάστιαν Λεμπ - Ντανιέλ Ελενά, Citroen Xsara
  • Marcus Gronholm – Timo Rautiainen Ford Focus RS WRC
  • Κάνκουνεν -Πιιρόνεν, νικητές του 34ου Ακρόπολις με Peugeot 205 T16 Evo 2
  • M. Biasion - T. Siviero, Ford Escort RS Cosworth, oι θριαμβευτές του 1993
  • Ο Ακιμ Βάρμπολντ στις ειδικές του Ακρόπολις με το Mazda RX7 το 1985
  • M. Alen - I. Kiivimaki, Lancia Delta 4WD
  • Kankkunen Repo Ford Escort WRC
  •  Στράτης Χατζηπαναγιώτου - Tώνια Παυλή, Nissan Sunny GTI-R (1991)
  • Λεωνίδας Kύρκος - Γιάννης Σταυρόπουλος, Ford Escort WRC
  • Auriol - Giraudet, Toyota Corolla WRC
  • Kόλιν ΜακΡέι, Subaru Impreza: θεαματικό στιγμιότυπο από την πρώτη του νίκη στην Ελλάδα (1996)
  • Loix - Smeets, Mitsubishi
  • Η μεγάλη βραδιά του Ράλλυ Ακρόπολις και του WRC στο ΟΑΚΑ
  • Η μεγάλη βραδιά του Ράλλυ Ακρόπολις και του WRC στο ΟΑΚΑ
  • Η απονομή του 45ου Ράλλυ Ακρόπολις
  • Μαρκού Άλεν, Lancia S4 Group B, 1986
  • Κάρλος Σάινθ - Λουίς Μόγια, Ford Escort WRC
  • C. Sainz - L. Moya, Toyota Celica Turbo
  • Ο πολυπρωταθλητής του WRC Σεμπάστιαν Λεμπ
  • Ράλλυ Ακρόπολις, ο καλύτερος αγώνας του WRC
  • Η εκκίνηση από τον Ισθμό της Κορίνθου
  • Το βάθρο των νικητών και η απονομή στον αγώνα του 2012
  • Εκκίνηση από το Ζάππειο, για το Citroen DS3 WRC
  • Άρης Βωβός- Γιάννης Αλβανός, Subaru Impreza Group A (1997)
  • Άρης Βωβός - Κώστας Στεφανής στην απονομή για τη νίκη του 1996
  • Σεμπάστιαν Λεμπ, Ντανιέλ Ελενά, Citroen Xsara
  • Citroen DS3 WRC
  • VW Polo R WRC
  • WRC
  • Λάμπρος Αθανασούλας και Νίκος Ζακχαίος, όγδοοι γενικής και πρώτοι Έλληνες το 2009 με Skoda Fabia S2000
Ετικέτες: