top icon
Formula 1

H ανάκαμψη και το μέλλον της Williams

Πως κατάφερε η Williams να βελτιώσει τόσο πολύ την απόδοσή της, χωρίς να εξελίσσει το μονοθέσιο και τι επιφυλάσσει το μέλλον για μια από τις ομάδες της Formula 1 με τη μεγαλύτερη ιστορία;

Η απορία σχετικά με τη Williams στο ξεκίνημα της φετινής σεζόν, ήταν αν θα καταφέρει να σημειώσει βαθμούς, κάτι που είχε να συμβεί από το GP Γερμανίας του 2019.

Αντ’ αυτού, η Williams έχει σημειώσει βαθμούς στους τέσσερις από τους τελευταίους πέντε αγώνες, έχει πανηγυρίσει μια θέση στο βάθρο, έχει εκκινήσει δύο φορές από τις τρεις πρώτες θέσεις και εκτός μεγάλου απροόπτου, έχει σχεδόν εξασφαλίσει την 8η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών.

Πέραν της συμβολής του George Russell, η Williams έχει καταφέρει να βελτιώσει την απόδοσή της. Η βρετανική ομάδα, με το σκεπτικό ότι δεν έχει τίποτα να χάσει, έχει πάρει ένα ρίσκο που της έχει βγει, όπως συνέβη στις κατατακτήριες δοκιμές των GP Βελγίου και Ρωσίας.

Στην πρώτη περίπτωση μάλιστα, οδήγησε και στο βάθρο τον Russell, καθώς ο αγώνας ουσιαστικά δεν έγινε. Πως κατάφερε να η ομάδα να κάνει τέτοια άλματα προόδου χωρίς να εξελίξει ουσιαστικά από την άνοιξη το μονοθέσιό της;

Ο CEO της ομάδας, Jost Capito, έφερε στην ομάδα τον παλιό του γνώριμο από το αγωνιστικό τμήμα της Ford στο WRC, τον Francois-Xavier Demaison, ο οποίος ανέλαβε το ρόλο του τεχνικού διευθυντή.

Ρίσκο και ανταμοιβή

O Γάλλος, τον οποίο οι φίλοι και συνεργάτες του αποκαλούν απλά «FX», δήλωσε σχετικά με την απόδοση της Williams στα τελευταία Grand Prix: «Εάν διαθέτεις το ένατο ταχύτερο αυτοκίνητο, μπορείς να δοκιμάσεις διαφορετικά πράγματα και να μη βρίσκεσαι πάντα με μειονέκτημα, προσπαθώντας να διατηρήσεις αυτό που έχεις».

Francois-Xavier Demaison

Francois-Xavier Demaison

«Δοκίμασε κάτι διαφορετικό που οι άλλοι μπορεί να μη δοκιμάσουν επειδή είναι μπροστά και για αυτούς θα ήταν ριψοκίνδυνο. Μερικές φορές, έχουμε πάρει ρίσκο, με την επιλογή ελαστικών για τον καιρό και απέδωσε καρπούς».

«Ο Jost υποστηρίζει αυτές τις αποφάσεις. Όχι ότι η προηγούμενη διοίκηση δεν τις υποστήριζε, αλλά ο Jost μας υπενθυμίζει ενεργά ότι είμαστε ελεύθεροι να λαμβάνουμε τέτοιου είδους αποφάσεις και δεν θα υπάρξει καμία άμεση συνέπεια. Ο Jost έχει αναμφίβολα διαδραματίσει ρόλο στη διαμόρφωση αυτής της φιλοσοφίας και μας αφήνει να κάνουμε καλή δουλειά».

Ο ίδιος ο Capito δήλωσε όσον αφορά τα καλύτερα πρόσφατα αποτελέσματα της Williams: «Θα προτιμούσα να πω ότι είναι μια μόνιμη βελτίωση στον τρόπο που εργαζόμαστε. Αλλάξαμε τον οργανισμό μας, αλλάξαμε επικοινωνία, αλλάξαμε ευθύνες.

«Δουλεύουμε περισσότερο ως ομάδα, αλλάξαμε στρατηγική προσέγγιση στο Σαββατοκύριακο και γίναμε λίγο πιο ενεργοί και επιθετικοί, όχι μόνο αμυντικοί. Πήραμε το ρίσκο μερικές φορές και λειτούργησε».

«Αυτό δείχνει ότι η ομάδα λειτουργεί καλύτερα, συνολικά, όσον αφορά την επικοινωνία. Είμαι έκπληκτος πόσο πολύ μπορεί αυτό να μας κάνει ταχύτερους, χωρίς να βελτιώσουμε πραγματικά το αυτοκίνητο».

«Οι ομάδες τεχνικών συνεργάζονται πιο στενά. Πριν, υπήρχε μία ομάδα μηχανολόγων στην πίστα και μία στο εργοστάσιο. Τώρα, όλα λειτουργούν υπό μία τεχνική κατεύθυνση, και αυτό έλειπε πριν».

Υποδομές

O 63χρονος Γερμανός αναφέρθηκε επίσης και στις αναβαθμίσεις εξοπλισμού που πραγματοποιήθηκαν στο εργοστάσιο της Williams στο Grove: «Πολλά νέα μηχανήματα εγκαταστάθηκαν στα τέλη του περασμένου έτους, οπότε σε αυτό τον τομέα είμαστε πλήρως εξοπλισμένοι».

«Επίσης, εγκαταστάθηκαν τρισδιάστατοι εκτυπωτές πέρυσι, ώστε να μην υπόκεινται στο ανώτατο όριο προϋπολογισμού. Από αυτή την άποψη, βρισκόμαστε σε πολύ καλύτερη θέση από ό,τι ήμασταν πέρυσι».

«Τα συνθετικά υλικά είναι ένας από τους τομείς που πρέπει να βελτιώσουμε, είναι πραγματικά προφανές. Υπάρχουν όμως και άλλοι τομείς, που είναι τόσο σημαντικοί όσο ο τομέας των συνθετικών υλικών, οι οποίοι πρέπει να εκσυγχρονιστούν».

Ένα από τα βασικά πράγματα που έλειπαν στην προηγούμενη διοίκηση της Williams ήταν το κεφάλαιο για να πραγματοποιηθούν οι προαναφερθείσες αναβαθμίσεις στις εγκαταστάσεις της ομάδας, παρότι είχαν ήδη μελετηθεί τα απαιτούμενα βήματα που έπρεπε να γίνουν.

Jost Capito

Jost Capito

«Δεν είμαστε β’ ομάδα»

Εξασφαλίζοντας τις υπηρεσίες του 25χρονου Ταϊλανδού οδηγού Alex Albon, τον οποίο υποστηρίζει η Red Bull, η Williams απέδειξε, σύμφωνα με τον Capito, ότι δεν είναι «θυγατρική» ή «δεύτερη» ομάδα της Mercedes, καθώς η γερμανική εταιρεία ήθελε να προωθήσει τον Πρωταθλητή της Formula E, Nyck De Vries στο cockpit αυτό.

Κάποιοι ερμήνευσαν την κίνηση της Williams ως ένδειξη μελλοντικής συμμαχίας με την Red Bull και την Volkswagen, εφόσον θεωρείται πολύ πιθανό ότι κάποια από τις εταιρείες του γερμανικού ομίλου θα εισέλθει στη Formula 1 το 2026, σε συνεργασία με την Red Bull Powertrains.

Άλλωστε, οι δεσμοί του Capito με την Volkswagen είναι λογικό να παραμένουν δυνατοί και επίσης, το συμβόλαιο της Williams για την προμήθεια μονάδων ισχύος (και κιβωτίου ταχυτήτων) από την Mercedes λήγει στο τέλος του 2025.

Ο Capito δήλωσε όσον αφορά την επιλογή οδηγού που έκανε η Williams: «Δείχνει και επιβεβαιώνει ότι δεν είμαστε β΄ ομάδα».

«Δεν είναι σημαντικό για εμάς να στείλουμε αυτό το μήνυμα σε κανέναν, απλώς δείχνει πως πραγματικά κάνουμε ό,τι καλύτερο για την ομάδα και το αποφασίζουμε εντός της ομάδας».

«Δεν οδηγούμαστε από κανέναν άλλο εκτός από εμάς. Το ότι αυτό το μήνυμα βγαίνει προς τα έξω είναι προφανές, αλλά δεν το κάναμε λόγω του μηνύματος».

«Ως β’ ομάδα, δεν θα γίνεις ποτέ Παγκόσμια Πρωταθλήτρια. Αν κάνεις τον εαυτό σου να εξαρτάται από οποιαδήποτε άλλη ομάδα ή εταιρεία, τότε δε θα κατακτήσεις ποτέ το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα και δε θα είσαι αξιόπιστος εντός της ομάδας με αυτό το μήνυμα».

«Με αυτό, εγκαταλείπεις τη φιλοδοξία να γίνεις Παγκόσμιος Πρωταθλητής. Και απλά λες ότι θέλεις να είσαι μέρος της παράστασης. Αυτό είναι».

Alex Albon

Alex Albon

Alex Albon

Ο Capito σχολίασε επίσης και για το νέο απόκτημα της Williams, ενόψει 2022, τον Alex Albon και τους λόγους για τους οποίους αποφάσισε να τον φέρει στην ομάδα: «Ήταν πολύ ανταγωνιστικός στο τέλος της περυσινής χρονιάς».

«Είναι ακόμα ο εφεδρικός οδηγός και κάνει πολλά φέτος στον προσομοιωτή της Red Bull. Έχει συνηθίσει τα αυτοκίνητα (της F1) και να οδηγεί, και εξακολουθεί να αγωνίζεται στο DTM. Δεν έχει φύγει από τη θέση οδήγησης».

«Είναι η εμπειρία του, ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι που συνεργάστηκαν μαζί του λένε πως δουλεύει, πώς μπορεί να στήσει και να βελτιώσει ένα αυτοκίνητο, καθώς και η προσωπικότητά του».

«Είναι πολύ σημαντικό η προσωπικότητα ενός οδηγού να ταιριάζει με την προσωπικότητα της ομάδας. Και πιστεύω ότι η νοοτροπία του είναι ακριβώς η νοοτροπία που έχουμε στην ομάδα. Θέλαμε να επιλέξουμε έναν οδηγό που έχει εμπειρία στη Formula 1 και βρίσκεται ακόμα σε ανοδική πορεία».

«Αν θέλεις να δημιουργήσεις μια ομάδα, χρειάζεσαι συνοχή. Τον βλέπουμε ως ένα μακροπρόθεσμο και πολυετές μέρος της ομάδας. Φυσικά, πρέπει πάντα να βλέπεις τι συμβαίνει και πώς εξελίσσονται όλα. Αλλά η πρόθεση είναι να τον έχουμε για πολύ καιρό»._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ