top icon
Formula 1

Ανάλυση GP Αζερμπαϊτζάν: Δραματικές ανατροπές

Το φετινό GP Αζερμπαϊτζάν ήταν ένας ανατρεπτικός και απρόβλεπτος αγώνας, με δράμα, αστοχίες ελαστικών, κόκκινη σημαία, έναν σπριντ αγώνα δύο γύρων -κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί- και ένα βάθρο πέραν των πιο ευφάνταστων προβλέψεων.

Επιπλέον, αμφότεροι οι διεκδικητές του τίτλου έχασαν τη νίκη -ή τη δυνατότητα νίκης- μέσα από τα χέρια τους, για διαφορετικούς λόγους. Αν όλα είχαν κυλήσει ομαλώς, ο Max Verstappen θα είχε φύγει από το Αζερμπαϊτζάν με 15 βαθμούς προβάδισμα στη βαθμολογία. Ο αρχικός εκνευρισμός του ήταν απόλυτα δικαιολογημένος, αφού χωρίς να φταίει ο ίδιος είδε σε έναν αγώνα που είχε την ευκαιρία να πάρει ένα καλό προβάδισμα δεδομένης της ξεκάθαρης ανωτερότητας της Red Bull στο GP Αζερμπαϊτζάν και το γεγονός ότι είχε στα χέρια της ένα σχεδόν σίγουρο «1-2».

Αλλά θα μπορούσε επίσης να είναι και πολύ χειρότερα, αν ο Hamilton δεν είχε την έξοδο στην 1η στροφή της επανεκκίνησης. Αν ο Hamilton είχε νικήσει τον αγώνα, θα είχε προηγηθεί 21 βαθμούς και 14 αν είχε τερματίσει 2ος. Για τη Red Bull, ήταν μια χαμένη ευκαιρία στο Πρωτάθλημα Οδηγών τουλάχιστον, καθώς σε πιο «φυσιολογικές» πίστες η Mercedes θα είναι σίγουρα πιο ανταγωνιστική.

Ο λόγος στην Pirelli

Η Pirelli θα πρέπει να επιστρέψει τα ελαστικά που αστόχησαν στο Μιλάνο για ανάλυση για να διαπιστώσει τα αίτια των ατυχημάτων που είδαμε. Οι πρώτες υποθέσεις της ιταλικής εταιρίας είναι ότι προκλήθηκαν από θραύσματα στην πίστα. Το πίσω αριστερό ελαστικό του Hamilton είχε επίσης ένα κόψιμο 6-7 εκ. στον εσωτερικό «ώμο», πιθανότατα από θραύσματα που πάτησε στην πίστα ο Βρετανός από το ατύχημα του Verstappen. Άλλωστε, εμφανή «τραυματισμό» από θραύσματα είχε υποστεί και η εμπρός αεροτομή της W12 του Hamilton. Η τομή στο ελαστικό δεν ήταν αρκετά βαθιά ώστε να επηρεάσει το σκελετό του.

Εν γένει, ο πίσω αριστερός τροχός δεν καταπονείται πολύ στο Μπακού. Αντιθέτως, ο πίσω δεξιός είναι αυτός που δέχεται τα υψηλότερα φορτία. Αμφότερα τα ελαστικά που αστόχησαν είχαν αρκετή γόμα στο πέλμα τους, δεν είχαν δηλαδή φτάσει στα “λινά”, ώστε να προκληθεί ζημιά στο σκελετό τους. Ο Stroll είχε κάνει 31 γύρους με τα δικά του ελαστικά, ενώ ο Verstappen 34. Επίσης, δεν είχαν υπερθερμανθεί και δεν παρήγαγαν κραδασμούς. Στην περίπτωση του Stroll, η Pirelli υποπτεύεται εκτός από θραύσματα ότι ίσως ένα kerb προκάλεσε την αστοχία, διότι δεν υπήρχαν θραύσματα στην περιοχή εκείνη, καθώς δεν είχε προηγηθεί κάποια επαφή μεταξύ μονοθεσίων εκεί.

Ωστόσο, η υπερβολική φόρτιση λόγω των υψηλών ταχυτήτων περιστροφής σε οδόστρωμα με αρκετές ανομοιομορφίες, εξακολουθεί να αποτελεί πιθανό αίτιο των αστοχιών.

Brake magic

Έτσι αποκαλεί η Mercedes το κουμπί που πάτησε κατά λάθος ο Hamilton στην επανεκκίνηση του αγώνα στη μάχη του με τον Perez πριν τη στροφή 1. Το brake magic χρησιμοποιείται πριν τη διαδικασία της εκκίνησης για να προθερμάνει τα εμπρός φρένα του μονοθεσίου (και μαζί με αυτά και τα ελαστικά). Είναι μια λειτουργία που υπερβαίνει τις κανονικές ρυθμίσεις, μεταφέροντας την κατανομή πέδησης στον εμπρός άξονα σε ποσοστό που πλησιάζει ακόμη και το 90% (ενώ υπό φυσιολογικές συνθήκες είναι στο 55-60%), διακόπτοντας παράλληλα τη συλλογή ενέργειας από το ERS. Άρα ο Βρετανός δεν είχε πίσω φρένα στην 1η στροφή. Στη συνομιλία του με τον αρχιμηχανικό του, Peter Bonnington, ενώ ήταν σταματημένος στο parc ferme μετά τον αγώνα ήταν αρκετά συγκλονιστική, ρώτησε με τρεμάμενη φωνή αν είχε ενεργοποιημένο το brake magic… «Θα μπορούσα να ορκιστώ ότι το απενεργοποίησα». Ο Bonnington του απάντησε ότι το έκανε κατά λάθος ενώ ανέβαζε σχέση στο κιβώτιο. Εντέλει, ήταν ένα λάθος του Hamilton, αλλά σίγουρα όχι όσο μεγάλο έδειχνε αρχικά.

Τιμόνι Mercedes

Αλλά αξίζει να αναλογιστούμε όμως ότι ένας διακόπτης στη λάθος θέση, κόστισε στο Βρετανό μια πιθανή νίκη, ή τουλάχιστον μια 2η θέση, δηλαδή 25 ή 18 βαθμούς, που στο τελικό αποτέλεσμα μπορούν να κάνουν τεράστια διαφορά, για να αντιληφθούμε σε τι είδους μικρολεπτομέρειες θα κριθεί το φετινό Πρωτάθλημα.

Η Mercedes φαίνεται να δυσκολεύεται αρκετά σε πίστες με χαμηλή πρόσφυση να φέρει τα εμπρός ελαστικά στις κατάλληλες θερμοκρασίες. Η έλλειψη του DAS φέτος ίσως δυσχεραίνει την κατάσταση, αφού το μονοθέσιο ήταν αρχικά σχεδιασμένο με το εν λόγω σύστημα υπ’ όψη. Επίσης, οι πιο άκαμπτοι σκελετοί των φετινών Pirelli κάνουν πιο δύσκολη την ανάπτυξη θερμοκρασίας.

Ο Valtteri Bottas επέλεξε διαφορετικές ρυθμίσεις από αυτές του Hamilton και πλήρωσε το τίμημα στον αγώνα. Ήταν ίσως η χειρότερη εμφάνιση του Φινλανδού σε στεγνή πίστα κατά τη θητεία του στη Mercedes, αντίστοιχη της επίδοσης στην Τουρκία πέρυσι. Παρά τις υποψίες του Bottas για βασικό πρόβλημα στο αυτοκίνητο, φαίνεται ότι το λειτουργικό πλαίσιο της W12 είναι όχι μόνο εξαιρετικά μικρό, αλλά επίσης, αν βρίσκεται εκτός αυτού, η απόδοση πέφτει κατακόρυφα. Σε πιο φυσιολογικές πίστες όμως, όπως το Paul Ricard, όπου η θερμική καταπόνηση των ελαστικών θα παίξει ρόλο, η Mercedes αναμένεται να είναι πιο ανταγωνιστική.

Ένα απρόβλεπτο βάθρο

O Sergio Perez πραγματοποίησε την καλύτερη εμφάνισή του με τη Red Bull στο Αζερμπαϊτζάν, μια πίστα που ανέκαθεν έφερνε καλά αποτελέσματα (αν εξαιρεθεί η σύγκρουση με τον team mate του τότε στην Force India, Esteban Ocon το 2017), καθώς σε 5 αγώνες εκεί έχει ανέβει στο βάθρο 3 φορές. Η μοναδική στιγμή σε ολο το σαββατοκύριακο που δεν κατάφερε να αποδώσει το αναμενόμενο ήταν και αυτή που έκρινε τη θέση εκκίνησης του Μεξικανού: η πρώτη προσπάθεια στο Q3. Ωστόσο, o Perez κατάφερε μέσα σε τρεις στροφές να βρεθεί ακριβώς πίσω από τον Verstappen, προσπερνώντας τον Sainz στην 1η στροφή και τον Gasly στην 3η. Ο ρυθμός του στον αγώνα ήταν πολύ καλός και είχε απόλυτα καλυμμένο τον Hamilton ανά πάσα στιγμή. Ο Μεξικανός παρέμεινε ψύχραιμος γνωρίζοντας ότι η πίεση του υδραυλικού συστήματος της RB16B έπεφτε σταδιακά, κάνοντας την ομάδα να μην είναι σίγουρη ότι θα τερμάτιζε τον αγώνα. Μάλιστα η ομάδα άναψε τον κινητήρα του μονοθεσίου όσο πιο αργά μπορούσε πριν την επανεκκίνηση για να περιορίσει το χρονικό διάστημα που θα βρισκόταν εν λειτουργία.

Για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα ο Sebastian Vettel θύμισε τον παλιό καλό εαυτό του, όντας άψογος στα κρίσιμα σημεία του αγώνα του, δηλαδή στην επανεκκίνηση μετά το αυτοκίνητο ασφαλείας, όπου ήταν μαχητικός και αποτελεσματικός έχοντας φέρει τα ελαστικά του στις ιδανικές θερμοκρασίες. Επίσης, είχε τη δυνατότητα να κάνει τα Pirelli να διαρκέσουν αρκετά για να επεκτείνει ανταγωνιστικά την παραμονή στην πίστα πριν το pit stop, έχοντας διαφυλάξει αρκετή γόμα για να πιέσει πριν τη στάση του και να κερδίσει μια θέση επί του Tsunoda. Στις καλές του ημέρες, αυτές ήταν μια από τις βασικές ιδιότητες που τον χαρακτήριζαν: άψογη εκτέλεση στις καθοριστικές φάσεις του αγώνα. O Vettel δεν έχει τερματίσει ποτέ κάτω από την 4η θέση στο Μπακού.

Άψογη στρατηγική σχεδίασε η Aston Martin και για τους δύο οδηγούς της. Επίσης, η πολύ μικρή διάρκεια των στροφών στο Μπακού (αλλά και στο Μονακό), με έλλειψη γρήγορων παρατεταμένων καμπών, ευνόησε την AMR21, η οποία είχε ξαφνικά τη δυνατότητα να διατηρεί τα ελαστικά της σε καλή κατάσταση, ενώ σε προηγούμενους αγώνες η φθορά τους αποτελούσε ένα από τα βασικά της προβλήματα.

Βάθρο GP Αζερμπαϊτζάν

Εκπληκτική εμφάνιση πραγματοποίησε και ο Pierre Gasly, ο οποίος επίσης θύμισε την περυσινή του φόρμα για δεύτερο συνεχόμενο αγώνα, έπειτα από ένα αρκετά κακό ξεκίνημα στη σεζόν του με τέσσερις κάτω του μετρίου εμφανίσεις. Ο Γάλλος ήταν εξαιρετικός στο αργό κομμάτι της πίστας, περνώντας ξυστά από τους τοίχους και έχοντας πολύ υψηλή αυτοπεποίθηση στα φρεναρίσματα, ιδίως στις μονομαχίες. Η AlphaTauri λειτουργούσε πάρα πολύ καλά στο Μπακού αλλά όπως δήλωσε και ο Gasly η ομάδα δεν είχε κατανοήσει τα αίτια της καλής της εμφάνισης.

Η μονάδα ισχύος της Honda σίγουρα βοήθησε, καθώς το ιαπωνικό ERS είχε τη δυνατότητα να παραδίδει ενέργεια για περισσότερο χρόνο από την Mercedes στην ευθεία, πριν επιστρέψει σε λειτουργία ανάκτησης, αν και όχι τόσο πολύ όσο φοβούνταν στη γερμανική εταιρία.

Ωστόσο ο Gasly είχε ένα πρόβλημα απώλειας ισχύος από το μέσο του αγώνα, που τον έκανε ευάλωτο στις ευθείες και του κόστισε μια θέση από τον Vettel στην επανεκκίνηση, μετά το αυτοκίνητο ασφαλείας. Για τον ίδιο λόγο κατάφερε να τον προσπεράσει και ο Leclerc στο τελικό σπριντ μετά την κόκκινη σημαία, αλλά ο Γάλλος κατάφερε να ανακτήσει τη θέση αυτή για να ανέβει στο βάθρο.

Τα καλύτερά του αποτελέσματα στην F1 κατάφερε να σημειώσει και ο Yuki Tsunoda, παρά την υπεραισιοδοξία του στις κατατακτήριες δοκιμές, αν και επέδειξε ξανά αδικαιολόγητη αγένεια στον ασύρματο. Συνολικά στο τριήμερο, η AlphaTauri ήταν αν όχι η καλύτερη του δεύτερου γκρουπ ομάδων, τότε σίγουρα σε ισάξιο επίπεδο με την Aston Martin.

To ρίσκο της Ferrari

Η Ferrari, διαθέτοντας ένα μονοθέσιο που υστερεί σε ιπποδύναμη και παράγει αυξημένες τιμές αεροδυναμικής αντίστασης, αποφάσισε να πάει για την απόδοση στον ένα γύρο, έτσι ώστε να έχει υψηλότερη θέση εκκίνησης. Η ιταλική ομάδα έκανε την επιλογή αυτή, ποντάροντας στο ότι η υψηλή θέση εκκίνησης μπορεί να αποφέρει καλύτερο αποτέλεσμα στον αγώνα, χωρίς απαραίτητα το αυτοκίνητο να έχει πολύ καλό ρυθμό, αφού έφθειρε τα ελαστικά του αρκετά γρήγορα, καθώς το πίσω μέρος γλιστρούσε πιο πολύ, αφού δεν είχε αρκετή αρνητική άντωση να πιέζει τα πίσω ελαστικά στην άσφαλτο. Με τις ρυθμίσεις που επέλεξε και τα χαρακτηριστικά της SF21, η Ferrari δεν έχανε πολύ στο αργό κομμάτι, αλλά κέρδιζε πολλά στις ευθείες.

Ο Leclerc ανέφερε ότι έχασε τη 2η θέση από τον Verstappen στα αρχικά στάδια του αγώνα, λόγω ενός κλαδιού που συνάντησε στη στροφή 15 -το οποίο για να αποφύγει ο Ολλανδός, έκοψε δρόμο, γεγονός που του έδωσε καλύτερη προσέγγιση στη στροφή 16, την τελευταία ουσιαστική στροφή πριν τη μεγάλη ευθεία. Ωστόσο το προσπέρασμα θα ήταν μάλλον αναπόφευκτο αν όχι σε εκείνο το σημείο τότε όχι πολύ αργότερα. Ο Μονεγάσκος ήταν τυχερός που απέφυγε τον Vettel όταν μπλόκαρε τα φρένα του στο σπριντ των δύο τελευταίων γύρων.

Ένα αντίστοιχο μπλοκάρισμα, πολύ νωρίτερα στον αγώνα, κόστισε αρκετές θέσεις στον Sainz και τη δυνατότητα να παλέψει για κάτι καλύτερο σε έναν αγώνα που όλα ήταν ανοιχτά. Ο Ισπανός δήλωσε ότι επρόκειτο για στιγμιαία απώλεια αυτοσυγκέντρωσης. Μετά το pit stop διαπίστωσε ότι μπλόκαρε αρκετά εύκολα τα φρένα του, απόρροια ίσως της λιγοστής αρνητικής άντωσης που ήταν ρυθμισμένη η SF21 να παράγει.

Η Ferrari ήλπιζε να φύγει από αυτό το σαββατοκύριακο με ένα καλύτερο αποτέλεσμα, καθώς δεδομένου του τελικού αποτελέσματος, ένα βάθρο ίσως ήταν εφικτό. Σε σχέση με τις κατατακτήριες δοκιμές, οι δύο οδηγοί της Scuderia εχασαν 4 (Leclerc) και 3 (Sainz) θέσεις στον αγώνα, αντίστοιχα. Αν και η Ferrari πέρασε εμπρός από την McLaren στη μάχη του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών, η διαφορά μεταξύ τους είναι μονάχα δύο βαθμοί και στους δύο τελευταίους αγώνες η ιταλική ομάδα είχε την ευκαιρία να σημειώσει περισσότερους βαθμούς.

Η McLaren δεν έφερε ιδιαίτερα καλό αποτέλεσμα στο GP Αζερμπαϊτζάν, όπου η MCL35M δε βρισκόταν στην πιο ανταγωνιστική της φόρμα. Επίσης, οι κατατακτήριες δοκιμές δεν εξελίχθηκαν όπως θα ήθελε η βρετανική ομάδα, με το ατύχημα του Ricciardo στο Q2 αλλά και το συμβάν με τον Norris για το οποίο δέχθηκε ποινή 3 θέσεων. Επιπλέον, ο Βρετανός σημείωσε τον χρόνο του στο Q3 με χρησιμοποιημένο σετ ελαστικών, έχοντας κρατήσει το καινούργιο που διέθετε για την τελική του προσπάθεια. Αν και η FIA συνήθως είναι αμείλικτη όσον αφορά απόδοση ποινών για πρωτόκολλα ασφάλειας, η επιβολή τριών πόντων ποινής στην αγωνιστική άδεια του Βρετανού ήταν ξεκάθαρα αδικαιολόγητη. Χωρίς να κάνει κάτι ουσιαστικά επικίνδυνο, δέχθηκε ποινή ¼ αποβολής από αγώνα, καθώς 12 πόντοι ποινής στην αγωνιστική άδεια εντός 12 μηνών ισοδυναμούν με αποβολή από ένα GP.

H αλεπού

Το σπριντ δύο γύρων ήταν μια κλασική επίδειξη ικανοτήτων από τον Fernando Alonso, ο οποίος ήταν ανέκαθεν εξαιρετικός στο να γνωρίζει που να τοποθετήσει το μονοθέσιό του στην εκκίνησης, με πολλά αυτοκίνητα γύρω του και τα ελαστικά να μη βρίσκονται στις κατάλληλες θερμοκρασίες, πάντοτε διέθετε άριστη περιφερειακή -και σφαιρική- αντίληψη. Ανέκτησε 4 θέσεις σε δύο γύρους όπου όλοι οι οδηγοί τα έδωσαν όλα. Συνολικά ήταν ένα καλό σαββατοκύριακο για τον Ισπανό, ο οποίος ήταν εμπρός από τον Ocon στις κατατακτήριες δοκιμές.

Οι Leclerc, Sainz και Vettel, ανέφεραν την καθυστέρηση της παρέμβασης του αυτοκινήτου ασφαλείας έπειτα από το ατύχημα του Verstappen και σκοπεύουν να συζητήσουν το ζήτημα στο Γαλλικό GP, με τον Διευθυντή Αγώνων της FIA, Michael Masi, στην καθιερωμένη συνάντησή του με τους οδηγούς το βράδυ της Παρασκευής κάθε αγωνιστικού τριημέρου.

Επιπλέον, ήταν η πρώτη φορά στην ιστορία της F1 που είδαμε έναν αγώνα να επανεκκινεί -από στάση κιόλας- για δύο μόλις γύρους. Σε προηγούμενες περιπτώσεις, ο αγώνας απλά τελείωνε εκεί, αλλά ο Masi δεν είδε λόγο να μην επανεκκινήσει το GP. Κάποιοι θεωρούν ότι γενικά οι αποφάσεις της FIA τα τελευταία χρόνια έχουν πολύ συχνά σκοπό να ανακατέψουν την τράπουλα και να προκαλέσουν ανακατατάξεις. Αλλά ήταν μια μοναδική ευκαιρία να δούμε τους οδηγούς να μάχονται “χωρίς αύριο” για δύο γύρους, πιέζοντας στο όριο, χωρίς να σκέφτονται την προστασία των ελαστικών τους, τη διατήρηση καυσίμου ή άλλους περιοριστικούς παράγοντες._Φ.Λ.

GP Αζερμπαϊτζάν: Βαθμολόγηση οδηγών

GP Αζερμπαϊτζάν: Βαθμολόγηση οδηγών από τον ειδικό Τύπο

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ