top icon
Formula 1

Ανάλυση GP Βελγίου: Φιάσκο

Το πρόβλημα δεν ήταν ότι δεν έγινε ο αγώνας λόγω βροχής. Η ασφάλεια οδηγών και ανθρώπων πίστας προέχει. Αυτό είναι δεδομένο. Ωστόσο, δε θα έπρεπε να έχουν αποδοθεί βαθμοί στους οδηγούς για αυτό που συνέβη στο Spa, που σίγουρα δε μπορεί να αποκαλείται «αγώνας».

Το γεγονός ότι προσμέτρησε ως αγώνας η διαδικασία που έλαβε χώρα στο Βέλγιο, απαξιώνει την έννοια του όρου «Grand Prix». Τα πρόσφατα χρόνια, το μεγαλύτερο φιάσκο που έχει βιώσει η Formula 1 ήταν το GP ΗΠΑ του 2005, όπου συμμετείχαν μονάχα 6 μονοθέσια, λόγω των προβλημάτων που αντιμετώπιζε η Michelin με τα ελαστικά της.

Ωστόσο, με τα συμβάντα της Κυριακής, η F1 ξεπέρασε ακόμα και αυτό το χαμηλό σημείο. Η εικόνα που επέδειξε η αποκαλούμενη κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού στο Spa-Francorchamps ήταν λυπηρή. Ουσιαστικά, φάνηκε ότι η F1 έκανε μερικούς γύρους «παρέλασης» πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, για να… βγάλει την υποχρέωση.

Οι κανονισμοί ορίζουν πως οτιδήποτε πάνω από τρεις γύρους, μπορεί να θεωρηθεί αγώνας στον οποίο αποδίδονται οι μισοί βαθμοί. Ωστόσο, η ειδοποιός διαφορά στο Spa, ήταν ότι σε αυτούς τους τρεις γύρους, απαγορεύονταν τα προσπεράσματα.

Το «GP Βελγίου» του 2021 θα μείνει στην ιστορία ως ο συντομότερος «αγώνας» της F1. Το ρεκόρ κατείχε μέχρι την Κυριακή το GP Αυστραλίας του 1991, που είχε διαρκέσει μόλις 16 γύρους, από τους οποίους μέτρησαν οι 14 (συνολική απόσταση: 53 χλμ.).

Βέβαια, σε εκείνο τον αγώνα είχαν συμβεί… σημεία και τέρατα, μονοθέσια να έχουν ατυχήματα δεξιά και αριστερά στις κατακλυσμιαίες συνθήκες της Αδελαΐδας. Ήταν εικόνες που δε θα επιτρέπονταν στη σύγχρονη Formula 1. Ωστόσο, για αυτούς του 14 γύρους, οι οδηγοί αγωνίζονταν μεταξύ τους.

Η επιλογή να μην επιτραπεί στους οδηγούς να αγωνιστούν ήταν εύλογη, δεδομένης της επικινδυνότητας -λόγω χάραξης, όχι λόγω υποδομών- του Spa, ακόμα και στο στεγνό, πόσο μάλλον στο βρεγμένο.

Το θανατηφόρο ατύχημα του Anthoine Hubert στη Formula 2 το 2019, το ατύχημα που συνέβη πριν από μερικές εβδομάδες στις 24 Ώρες του Spa, η καραμπόλα 6 αυτοκινήτων την Παρασκευή στο W Series καθώς και το ατύχημα του Lando Norris στις κατατακτήριες δοκιμές, κάνουν σαφές ότι αν είχε επιτραπεί στους οδηγούς να αγωνιστούν, υπήρχε μεγάλος κίνδυνος σοβαρού ατυχήματος, κάτι που κανείς δε θέλει να δει.

Η αναβολή του αγώνα για τη Δευτέρα ήταν ανέφικτη δεδομένων των υλικοτεχνικών δυσκολιών μεταφοράς εξοπλισμού ομάδων και προσωπικού στο Zandvoort της Ολλανδίας. Μονάχα οι κρατήσεις σε ξενοδοχεία για τους περίπου 1.000 ανθρώπους που απαρτίζουν τα paddock, που θα έπρεπε να αλλάξουν, έκαναν απαγορευτική τη λύση αυτή.

Για αυτό και η τελευταία φορά που αναβλήθηκε αγώνας για τη Δευτέρα, ήταν το μακρινό 1972 (στην Ισπανία). Με πολύ λιγότερους ανθρώπους, μαθημένους σε αντίστοιχες ταξιδιωτικές αντιξοότητες, κάτι τέτοιο ήταν πιο εύκολο να συμβεί. Στη σύγχρονη εποχή είναι σχεδόν ανέφικτο, ειδικά με αγώνα προγραμματισμένο για το επόμενο Σαββατοκύριακο, όσο κοντά και αν βρίσκεται ο επόμενος προορισμός.

Ωστόσο η λύση που επελέγη στο «GP Βελγίου» ήταν αποκρουστική και η Formula 1 θα φροντίσει να μην συμβεί ξανά κάτι αντίστοιχο στο μέλλον, αλλάζοντας τους σχετικούς κανονισμούς, διότι τα συμβάντα της Κυριακής πλήγωσαν την εικόνα της.

Οι δηλώσεις των πρωταγωνιστών

Lewis Hamilton: «Το χρήμα μιλάει. Ήταν μόνο δύο γύροι για να ξεκινήσει ο αγώνας, όλα είναι σενάριο για χρήματα. Επομένως, αφού όλοι παίρνουν πίσω τα χρήματά τους, πιστεύω ότι οι θεατές πρέπει επίσης να πάρουν τα δικά τους πίσω, διότι δυστυχώς, δεν μπορούσαν να δουν αυτό για το οποίο ήρθαν και πλήρωσαν. Νομίζω ότι το σπορ έκανε κακή επιλογή σήμερα».

«Το σημερινό ήταν μια φάρσα. Οι μόνοι άνθρωποι που χάνουν είναι οι οπαδοί. Μας έστειλαν στην πίστα για ένα λόγο και ένα λόγο μόνο. Θα έπρεπε απλώς να εγκαταλείψουμε την προσπάθεια, να μην διακινδυνεύσουμε τους οδηγούς και το πιο σημαντικό, να επιστρέψουμε χρήματα στους θεατές, που βρίσκονται στο επίκεντρο του σπορ μας».

Fernando Alonso: «Ήταν μια απαίσια ημέρα για όλους. Ήταν σα να ήρθαν λίγο νωρίς τα Χριστούγεννα, γιατί μοιράστηκαν κάποια δώρα σήμερα σε μερικούς οδηγούς. Δεν αγωνιστήκαμε, αλλά πήραν τη θέση και τους βαθμούς, το οποίο είναι, πράγματι, συγκλονιστικό».

«Ήμουν 11ος, μια θέση πίσω από τους βαθμούς. Δεν μου επετράπη ποτέ να παλέψω για αυτούς τους βαθμούς, αλλά και πάλι τους απένειμαν. Σοκάρει κατά κάποιο τρόπο, αλλά έτσι ήταν».

Sebastian Vettel: «Είναι λίγο γελοίο, όχι; Είναι γελοίο. Αν θέλεις να λαμβάνεις ανταμοιβή για τις κατατακτήριες δοκιμές, θα πρέπει να λαμβάνεις βαθμούς για τις κατατακτήριες δοκιμές. Τι κάναμε σήμερα; Δεν ξέρω».

Pierre Gasly: «Δε νομίζω ότι αξίζω βαθμούς για αυτό που έκανα σήμερα. Ακολούθησα το αυτοκίνητο ασφαλείας. Δεν είχα ατύχημα στους αναγνωριστικούς γύρους προς τη σειρά εκκίνησης (όπως ο Perez), αλλά αυτό είναι το μόνο που έχω κάνει σήμερα».

«Είμαι λίγο έκπληκτος, για να είμαι ειλικρινής, γιατί απλώς νιώθω ότι μας έβαλαν στην πίστα στις χειρότερες συνθήκες, απλά για να αποδοθούν βαθμοί».

Lando Norris: «Νομίζω ότι δεν πρέπει να απονεμηθούν βαθμοί για τη σημερινή ημέρα. Νομίζω για το πόσο λίγα κάναμε σήμερα, Χ γύρους, βγαίνουμε έξω και αγωνιζόμαστε για Χ ποσοστό του αγώνα, αλλά το να οδηγήσουμε πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας μετά κάποιοι να λάβουν βαθμούς…»

«Ίσως έλεγα το αντίθετο αν ήμουν πρώτος και είχα αρκετούς βαθμούς, δεν ξέρω. Δεν αισθάνομαι – παρόλο που μας ωφέλησε σήμερα καθώς ο Daniel (Ricciardo) πήρε αρκετούς βαθμούς σε σχέση με τη Ferrari, δεν αισθάνομαι ότι άξιζε βαθμούς ο αγώνας, επειδή εντέλει, δεν είναι αγώνας».

Zak Brown, CEO της McLaren: «Οι κανονισμοί αναφέρουν ότι εφόσον γίνουν μερικοί γύροι, μπορεί να αποκαλεστεί αγώνας. Νομίζω ότι αυτό πρέπει να αναθεωρηθεί».

«Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιος που θα υποστήριζε ότι ο καιρός ήταν ασφαλής για να γίνει αγώνας, αλλά χρειαζόμαστε μια καλύτερη λύση ως σπορ όταν συμβαίνει κάτι αντίστοιχο. Το αποτέλεσμα δεν πρέπει να είναι ένας αγώνας τριών γύρων πίσω από αυτοκίνητο ασφαλείας».

«Αυτό λένε οι κανονισμοί, αλλά αυτό πρέπει τώρα να αναθεωρηθεί από όλους μας, για να μάθουμε από τη σημερινή ημέρα και να συνειδητοποιήσουμε ότι εάν παρουσιαστεί μια τέτοια κατάσταση, τι θα κάναμε διαφορετικά για να διασφαλίσουμε ότι το αποτέλεσμα είναι ότι θα γίνει ο αγώνας, είτε την επόμενη μέρα είτε με επιστροφή στην πίστα αυτή».

«Δεν νομίζω ότι κάποιος θα έλεγε ότι ήταν σωστό να κληθεί αυτό αγώνας, οπότε θα δουλέψουμε σε αυτό και ελπίζουμε ότι κάτι τέτοιο δεν θα ξαναγίνει».

Michael Masi διευθυντής αγώνων (FIA): «Νομίζω ότι μετά από αυτό το Σαββατοκύριακο και στην επόμενη συνάντησή μας για την επόμενη χρονιά, θα επανεξετάσουμε πολλά πράγματα, για να δούμε τι θέλει ο καθένας».

«Όπως γνωρίζετε όλοι, βρισκόμαστε στο σημείο που η FIA συνεργάζεται με τις 10 ομάδες και την F1 για να εξελίξουμε τους κανονισμούς. Συνεπώς, θα εξετάσουμε όλα τα πιθανά σενάρια και θα δούμε τι πιστεύει ο καθένας».

Stefano Domenicali: «Ακούω ότι υπήρχε κάποια εμπορική συζήτηση πίσω από τα σημερινά συμβάντα. Δηλώνω κατηγορηματικά ότι δεν ισχύει αυτό. Διότι όταν μιλάμε για αγώνες, υπάρχει ευθύνη. Αυτή είναι μια σαφής διαδικασία και αυτά τα πράγματα δεν συνδέονται καθόλου».

Σε ερώτηση αν η F1 θα λάμβανε τη συμφωνημένη πληρωμή της από τους διοργανωτές του Grand Prix, ακόμη και αν δεν είχαν διεξαχθεί οι ελάχιστοι γύροι πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, ο Domenicali απάντησε: «Οπωσδήποτε. Για αυτό και είπα ότι το να θεωρεί κάποιος ότι αυτό σχετίζεται οικονομικές συνέπειες είναι λάθος».

«Το μήνυμα είναι σαφές, ότι δυστυχώς δεν ελέγχουμε το χρόνο. Με δύο γύρους ή χωρίς γύρους, οι οικονομικές δαπάνες είχαν ήδη γίνει. Άρα, δεν είναι πρόβλημα γύρων. Προσπαθήσουμε να διεξάγουμε τον αγώνα. Νομίζω ότι σε αυτό, η διεύθυνση αγώνα προσπάθησε να κάνει το μέγιστο για να τον διεξάγει. Όπως είπα, δεν είναι πρόβλημα γύρων ή καθόλου γύρων, στην πραγματικότητα είναι ατυχείς συνθήκες».

Όσον αφορά την αποζημίωση των θεατών που παρευρέθηκαν την Κυριακή στο Spa-Francorchamps, o Ιταλός ανέφερε: «Είναι κάτι που (μπορούμε να συζητήσουμε) μαζί με τον διοργανωτή. Δεν είμαστε εμείς που εκδίδουν τα εισιτήρια. Κάποια χειρονομία μπορεί να γίνει, ως προς το ποια θα είναι η σωστή ανταμοιβή σε αυτήν την κατάσταση».

«Δυστυχώς, ο αγώνας δε συνέβη. Μπορεί να πληρώσεις το εισιτήριο και να είναι αυτό που είναι. Εντέλει, σίγουρα ο διοργανωτής, μαζί μας, θα εξετάσει με τη μέγιστη προσοχή προς τους οπαδούς, αυτό είναι σίγουρο. Νομίζω ότι θα υπάρξουν ιδέες τις οποίες ήδη σκέφτονται, λαμβάνοντας υπόψη τι συνέβη φέτος»._Φ.Λ.

Podcast

Στον ακόλουθο σύνδεσμο, στις 19:00 το απόγευμα της Δευτέρας, θα μεταδοθεί ζωντανά το podcast F1 Debrief, με την ανάλυση των συμβάντων του GP Βελγίου. Με χαλαρή διάθεση, όρεξη για κουβεντούλα και φυσικά, τη δική σας συμμετοχή μέσω chat. Η ηχογράφηση της εκπομπής θα παραμείνει σε αυτή τη διεύθυνση για μελλοντική πρόσβαση. Καλή ακρόαση!

Σε συνέχεια της αναγγελίας του Πρωθυπουργού, πιστεύετε πως η πώληση μόνο ηλεκτρικών αυτοκινήτων από το 2030...

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ