top icon
Αγώνες

GP Πορτογαλίας: Bemvindo a Portimao!

Η Formula 1 επισκέπτεται και πάλι την Πορτογαλία, στο «νέο» Portimao – μία ιδιαίτερη πίστα, με μοναδικές προκλήσεις για τους οδηγούς.

Η Πορτογαλία είχε περίοπτη θέση στο καλεντάρι της Formula 1 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’90. Στις 14 Αυγούστου 1954, το Πάρκο Μονσάντο της Λισσαβώνας διοργάνωσε το πρώτο GP, αλλάμόνο για μία φορά – ήταν ένα τρομερά επικίνδυνο σιρκουί πόλης, στενό, διαπερνώντας τα δρομάκια της πρωτεύουσας της χώρας.

Η πραγματική ιστορία του Πορτογαλικού GP, όμως, ξεκινά με την ανέγερση της πίστας του Estoril κοντά στη Λισσαβώνα, το 1972.

Η -ιστορική πια- πίστα φιλοξενούσε αγώνες της Ευρωπαϊκής Formula 2 καθ’όλη τη διάρκεια της δεκαετίας του ’70, μέχρι να επαναφέρει την ιβηρική χώρα στο πρόγραμμα της F1 το 1984.

Ασφαλώς, ο πλέον γνωστός αγώνας που έχει διεξαχθεί εκεί είναι αυτός του 1985, όταν ο Ayrton Senna με τη μαύρη-χρυσή Lotus του κατέκτησε την πρώτη από τις 41 νίκες του στη Formula 1. Στην ίδια πίστα, δύο χρόνια αργότερα, ο Alain Prost πήρε την 28η νίκη της καριέρας του, ξεπερνώντας το ρεκόρ που κατείχε ως τότε ο Sir Jackie Stewart.

Το 1994, τα πράγματα έμοιαζαν άσχημα για το Πορτογαλικό GP. Ο θάνατος των Roland Ratzenberger και Ayrton Senna στην Ίμολα νωρίτερα μέσα στη χρονιά, έφερε αλλαγές στο Estoril, ειδικά στα Esses πριν την Parabolica, ώστε να μειωθεί η ταχύτητα των μονοθέσιων.

Μέχρι το 1996, η ισχύς του αγώνα στο διεθνές στερέωμα είχε φθίνει. Ρόλο σε αυτή τη μεταβολή έπαιξε ακόμα και το κλίμα. Η πίστα μαστιζόταν από ισχυρούς ανέμους, όντας πολύ κοντά στις ακτές του Ατλαντικού Ωκεανού, κάτι που καθιστούσε επικίνδυνη την οδήγηση σε αυτήν.

Φυσικά, κύρια αιτία της αποχώρησης της F1 από την Πορτογαλία ήταν η αδυναμία (ή μη θέληση) των τοπικών αρχών να αναβαθμίσουν το σιρκουί, μετά από επανειλημμένα αιτήματα της FIA.

Η χώρα βρέθηκε εκτός σπορ το 1997, αν και ήταν να φιλοξενήσει τον τελικό εκείνης της σεζόν, χάνοντας την θέση του από τη Jerez.

Και τώρα, Portimao

Το Autodromo International do Algarve, που έμεινε να ονομάζεται Portimao από την περιοχή στην οποία βρίσκεται, είναι μία «νέα» πίστα. Η κατασκευή της ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2008, και κόστισε 195 εκ. ευρώ. Διαθέτει πίστα καρτ, τεχνολογικό πάρκο, πεντάστερο ξενοδοχείο, αθλητικό κέντρο και διαμερίσματα.

Είναι μία πίστα που κρατά την πρώτη τη τάξη βαθμολόγηση τόσο από τη FIA, όσο και τη FIM, όμως δε χρησιμοποιήθηκε ποτέ από τα κορυφαία πρωταθλήματα της κάθε Ομοσπονδίας – τουλάχιστον μέχρι φέτος.

Στην προσπάθειά της να βρει πίστες που θα μπορούσα να φιλοξενήσουν αγώνα εν μέσω πανδημίας, η Liberty Media ήρθε σε επαφή με το Algarve, με πρωτοβουλία της διοίκησης της πίστας, και έτσι η Πορτογαλία θα γυρίσει στην F1 για πρώτη φορά μετά το 1996.

Σαν πίστα, είναι ο ορισμός αυτού που λέγεται «τρενάκι του τρόμου». Αν και μικρή, μόλις στα 4,692 χιλιόμετρα, διαθέτει 14 στροφές και πολλές υψομετρικές αλλαγές, ειδικά στο δεύτερο sector, με τις Τ5 ως Τ11 να είναι τυφλές ή ανηφορικές.

Από τη σκοπιά των ελαστικών

Για τον αγώνα στα νότια της Πορτογαλίας, η Pirelli επέλεξε να διαθέσει τις πιο σκληρές γόμες της, C1 (σκληρή), C2 (μέση) και C3 (μαλακή).

Ο Mario Isola, επικεφαλής αγωνιστικών δραστηριοτήτων της Pirelli στα της Formula 1, εξηγεί το σκεπτικό αυτών των επιλογών:

«Η διαχείριση των ελαστικών, καθώς και η επίτευξη του σωστού παραθύρου λειτουργίας των πιο σκληρών γομών, ήταν μία σημαντική παράμετρος του αγώνα στο Πορτιμάο πέρυσι, για μία σειρά λόγω. Φέτος, όμως, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει άρδην, χάρη στις μεταβαλλόμενες καιρικές συνθήκες και την βελτιωμένη άσφαλτο.

«Η νέα δομή των ελαστικών απέδωσε καλά στους δύο πρώτους αγώνες του 2021, και τώρα ήρθε η ώρα για τις πιο σκληρές γόμες να κάνουν το ντεμπούτο τους. Αυτές οι γόμες επιλέχθηκαν για την αντοχή τους στις δυνάμεις που θα τους ασκηθούν λόγω των χαρακτηριστικών της πίστας, αλλά και στις υψηλές θερμοκρασίες. 

«Πέρυσι, και οι τρεις γόμες χρησιμοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του αγώνα, σε χαμηλές θερμοκρασίες, με ψιλόβροχο. Φυσικά, η νέα άσφαλτος επηρέασε την πρόσφυση, ενώ σε επίπεδο ελαστικού, ήταν δύσκολο να τα φέρει ο οδηγός στη σωστή θερμοκρασία, αντιμετωπίζοντας παράλληλα και τοπική παραμόρφωση.»

Το πρόγραμμα:

Μ. Παρασκευή 30/4

13:30 – 1ες Ελεύθερες Δοκιμές
17:00 – 2ες Ελεύθερες Δοκιμές

Μ. Σάββατο 1/5

14:00 – 3ες Ελεύθερες Δοκιμές
17:00 – Κατατακτήριες Δοκιμές

Κυριακή του Πάσχα 2/5

17.00 – Αγώνας

Στατιστικά για το Grand Prix:

  • Πρώτο Grand Prix: 1951
  • Περισσότερες νίκες (οδηγοί): Nigel Mansell, Alain Prost (3)
  • Περισσότερες νίκες (κατασκευαστές): Ferrari (7)
  • Μήκος πίστας: 4,692 χιλιόμετρα
  • Γύροι: 66
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ