top icon
Formula 1

Προεπισκόπηση GP Τουρκίας

Η Formula 1 θα ταξιδέψει στην Τουρκία για τον 16ο γύρο του φετινού Πρωταθλήματος. Θα αντικαταστήσει τον κινητήρα του ο Hamilton και ποια από τις δύο κορυφαίες ομάδες θα υπερισχύσει; Αυτά και όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε ενόψει του GP Τουρκίας.

Το Istanbul Park ή Intercity Istanbul Park, όπως μετονομάστηκε, είναι μια από τις καλύτερες πίστες που έχει σχεδιάσει ο Hermann Tilke. To GP Τουρκίας διεξήχθη για πρώτη φορά το 2005 και παρέμεινε στο Πρωτάθλημα της F1 μέχρι το 2011, όταν οικονομικές διαφωνίες μεταξύ των διοργανωτών και του Bernie Ecclestone οδήγησαν στον τερματισμό του αγώνα.

Ωστόσο η F1 χρειάστηκε εναλλακτικές λύσεις το 2020 λόγω της πανδημίας και το GP Τουρκίας επέστρεψε στο Πρωτάθλημα. Ούτε φέτος βρισκόταν στο αρχικό πρόγραμμα της σεζόν, αλλά μετά την ακύρωση του GP Καναδά, προγραμματίστηκε ο αγώνας στη γειτονική χώρα για τις 13 Ιουνίου. Εντούτοις, ακυρώθηκε όταν η Τουρκία εισήλθε στον κόκκινο κατάλογο κρατών του Ηνωμένου Βασιλείου όσον αφορά την επικινδυνότητα επίσκεψης λόγω του πλήθους κρουσμάτων κορωναϊού.

Μετά την ακύρωση του GP Σιγκαπούρης, η Τουρκία επελέγη και πάλι για να αντικατασταθεί ο αγώνας που χάθηκε, και η αρχική ημερομηνία διεξαγωγής ήταν προγραμματισμένη για τις 3 Οκτωβρίου. Εντέλει καταλήξαμε στο τριήμερο 8-10 Οκτωβρίου για τη διεξαγωγή του Grand Prix Τουρκίας στην αριστερόστροφη πίστα του Istanbul Park.

Istanbul Park

Η πίστα είχε ασφαλτοστρωθεί μόλις μερικές εβδομάδες πριν τη διεξαγωγή του περυσινού GP Τουρκίας. Στις ελεύθερες δοκιμές τα μονοθέσια κινούνταν με ρυθμούς… σαλιγκαριού, ολισθαίνοντας στην πρόσφατα στρωμένη άσφαλτο, της οποίας τα χαλίκια δεν είχαν φανερωθεί επαρκώς από την πίσσα, για να μπορούν τα ελαστικά να παρέχουν πρόσφυση. Ύστερα, το Σάββατο και την Κυριακή έβρεχε.

Η άσφαλτος θα πρέπει να έχει «ωριμάσει» ένα χρόνο μετά. Επιπλέον, έχει πραγματοποιηθεί ένα είδος… υδροβολής, με ψεκασμό νερού με υψηλή πίεση στην επιφάνεια της ασφάλτου, μια πρακτική που συνηθίζεται και στη Σιγκαπούρη, όπου οι δρόμοι ασφαλτοστρώνονται συχνά. Αυτό θα πρέπει να αποκαλύψει περισσότερο τα χαλίκια της ασφάλτου, παρέχοντας υψηλότερες τιμές πρόσφυσης.

Γύρος στο Istanbul Park

Ο γύρος του Istanbul Park ξεκινάει με μια κατηφορική αριστερή στροφή με τυφλή είσοδο, παρόμοια με το S do Senna στο Interlagos. Η έξοδος από την πρώτη στροφή είναι πολύ σημαντική, για την παρατεταμένη δεξιά στροφή 2, μέχρι τα φρένα για την 3, η οποία επίσης έχει τυφλή είσοδο.

Οι κατηφορικές 4, 5 και 6 δοκιμάζουν την ακρίβεια των οδηγών, πριν από τη στροφή 7, μια από τις πιο προκλητικές της πίστας, ανηφορική, με τυφλή είσοδο.

Turkey brake facts

Δεδομένα για κάθε ζώνη φρεναρίσματος του Istanbul Park.

H διάσημη στροφή 8, με τυφλή είσοδο και τετραπλή κορυφή, που έχει το παρατσούκλι ‘Diabolica’, με σαφή αναφορά στην Parabolica της Monza, αποτελεί ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της πίστας.

Το μήκος της συγκεκριμένης στροφής είναι 640 μέτρα (απαρτίζει το 12% του γύρου) και οι πλευρικές επιταχύνσεις στις οποίες υπόκεινται οδηγοί και ελαστικά πλησιάζουν τα 5G. Σε γρήγορο γύρο, οι οδηγοί θα διανύουν ολόκληρη τη στροφή 8 με τέρμα γκάζι, για περίπου 9 δλ. με ταχύτητα 260 – 280 χ.α.ώ.

Τη στροφή 8 ακολουθεί μια σύντομη ευθεία, η οποία τελειώνει με το chicane των 9/10, πριν τη μεγαλύτερη ευθεία της πίστας, η οποία περιέχει την καμπή της 11 (ή χαιρέκακα, «Faux Rouge», καθώς η έμπνευση ήταν η Eau Rouge του Spa, αλλά το αποτέλεσμα δεν έχει καμία σχέση) και τη δεύτερη ζώνη DRS. Οι στροφές 12, 13 και 14 που ολοκληρώνουν το γύρο είναι αργές.

Χαρακτηριστικά πίστας

Με αρκετές επιταχύνσεις από αργές στροφές, η κατανάλωση καυσίμου είναι λίγο υψηλότερη από το μέσο όρο στην Τουρκία. Η πίστα προσφέρεται για προσπεράσματα, διότι υπάρχουν αρκετά μεγάλες ζώνες φρεναρίσματος και αργές στροφές που οδηγούν σε μεγάλες ευθείες, οι οποίες επιτρέπουν την υιοθέτηση διαφορετικών αγωνιστικών γραμμών.

Όσον αφορά τις αεροδυναμικές ρυθμίσεις, το Istanbul Park βρίσκεται στη μέση του εύρους, αν και πέρυσι οι ομάδες αναγκάστηκαν να υιοθετήσουν υψηλότερες τιμές παραγωγής αρνητικής άντωσης (επεμβαίνοντας και στο μηχανικό στήσιμο), λόγω του ολισθηρού ασφαλτοτάπητα.

Istanbul Park

Λόγω της στροφής 8, τα ελαστικά υπόκεινται σε πολύ υψηλά φορτία και καταπονούνται σημαντικά. Ωστόσο, για φέτος η Pirelli αποφάσισε να φέρει τις μέσες γόμες, αντί των σκληρών που χρησιμοποιήθηκαν πέρυσι, λόγω του λείου ασφαλτοτάπητα, που δε θα φθείρει πολύ τα ελαστικά.

Επειδή ο αγώνας θα διεξαχθεί ένα μήνα νωρίτερα από πέρυσι, αναμένονται υψηλότερες θερμοκρασίες. Η επιλογή ελαστικών της Pirelli ενδέχεται να ανοίξει το παράθυρο για την υιοθέτηση διαφορετικών στρατηγικών στον αγώνα.

Η ιταλική εταιρεία έχει ορίσει τις ελάχιστες αρχικές πιέσεις των εμπρός ελαστικών στα 22 psi (στους 100 βαθμούς Κελσίου) και στα 20 psi (στους 80 βαθμούς Κελσίου) για αυτά του πίσω άξονα.

Δε θα υπάρχουν πολλοί υποστηρικτικοί αγώνες για να στρώσουν την πίστα με γόμα. Υπάρχει επίσης πιθανότητα η βροχή να επηρεάσει τα δρώμενα στην πίστα το Σάββατο και την Κυριακή. Λόγω της περυσινής βροχής, και της άγνωστης κατάστασης της ασφάλτου φέτος, οι ομάδες δεν είναι απόλυτα προετοιμασμένες για το φετινό GP Τουρκίας.

Ερυθρόλευκη Red Bull

H Red Bull θα αγωνιστεί στην Τουρκία με εορταστικό χρωματισμό, προς τιμήν της Honda που θα αποχωρήσει από την F1 στο τέλος της σεζόν, αν και θα συνεχίσει να παρέχει μερική τεχνική υποστήριξη στην αυστριακή ομάδα το 2022.

Με τον κανονικό προγραμματισμό του φετινού Πρωταθλήματος, αυτό το Σαββατοκύριακο θα έπρεπε να διεξαχθεί το GP Ιαπωνίας, για αυτό και ο χρωματισμός θα χρησιμοποιηθεί στο Istanbul Park.

Οι Red Bull θα είναι ερυθρόλευκες, στα χρώματα του μονοθεσίου της Honda που κατέκτησε την πρώτη νίκη της ιαπωνικής εταιρείας στη Formula 1, το 1965 στο Μεξικό, με τον Αμερικανό Richie Ginther στο τιμόνι μιας RA272.

H AlphaTauri θα έχει επίσης εορταστικό χρωματισμό στην Τουρκία, με την αναγραφή arigato (ευχαριστώ) με ιαπωνικά ιδεογράμματα, στην πίσω αεροτομή της AT02.

Μάχη τίτλου

Με μόλις 2 βαθμούς να χωρίζουν τους δύο διεκδικητές του τίτλου οδηγών και 7 GP να απομένουν για την ολοκλήρωση της σεζόν, η μάχη έχει ανάψει για τα καλά. Θεωρητικά, η απόδοση των μονοθεσίων των δύο κορυφαίων ομάδων φέτος, αναμένεται να είναι πολύ κοντά, όπως π.χ. είχε συμβεί στην Ισπανία και τη Γαλλία.

Αν ισχύει αυτό, προμηνύεται ένα συναρπαστικό Σαββατοκύριακο. Οι μέσης-υψηλής ταχύτητας στροφές αναμένεται να αρμόζουν στο μονοθέσιο της Mercedes, ενώ στο τελευταίο τμήμα της πίστας, με τις αργές στροφές προβλέπεται ότι θα είναι ταχύτερη η Red Bull.

Ο σχετικά λείος ασφαλτοτάπητας αναμένεται να ευνοήσει τη Red Bull, η οποία «ενεργοποιεί» πιο εύκολα τα ελαστικά της.

Τρόπαιο νικητή

To τρόπαιο του νικητή για το GP Τουρκίας, με σαφή αναφορά στη στροφή 8 του Istanbul Park.

Περί μονάδων ισχύος

Το αίτημα της Red Bull να εξεταστεί ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το plenum της μονάδας ισχύος η Mercedes απορρίφθηκε από την FIA. Οπότε τα πράγματα θα παραμείνουν ως έχουν για τους επόμενους αγώνες.

Είναι σχεδόν δεδομένο ότι η Mercedes θα αναγκαστεί να τοποθετήσει 4η μονάδα ισχύος μέχρι το τέλος της σεζόν στο μονοθέσιο του Lewis Hamilton, όπως και σε αυτά των πελατειακών ομάδων. Στη Williams του Nicholas Latifi συνέβη ήδη στη Ρωσία. Η χρήση 4ης μονάδας δείχνει υποχρεωτική, διότι όπως παραδέχθηκε η Mercedes στη Ρωσία, έχουν προκύψει προβλήματα αξιοπιστίας στη φετινή μονάδα ισχύος.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Valtteri Bottas έχει χρησιμοποιήσει τρεις καινούργιες μονάδες στους τελευταίους τέσσερις αγώνες και το πρόβλημα που ανιχνεύθηκε στη Ρωσία αιφνιδίασε την Mercedes. Όπως τόνισε ο Toto Wolff, μια εγκατάλειψη θα μπορούσε να κρίνει τον τίτλο, οπότε η Mercedes προσπαθεί να αποτρέψει πάση θυσία αυτό το ενδεχόμενο.

O Helmut Marko έχει τη δική του θεωρία όσον αφορά τα φετινά προβλήματα αξιοπιστίας της μονάδας της Mercedes. O Αυστριακός πιστεύει ότι τα προηγούμενα χρόνια, η Mercedes δεν πίεζε τους κινητήρες της παρά μόνο στην αρχή των αγώνων και στη συνέχεια είχε τη δυνατότητα να υιοθετεί συντηρητικές ρυθμίσεις, κάτι που δε μπορεί να κάνει τώρα, λόγω της ανταγωνιστικότητας του συνδυασμού Red Bull και Honda. Για αυτό και προκύπτουν τα προβλήματα, σύμφωνα με τον Marko.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, τα προβλήματα εντοπίζονται στο στροφαλοφόρο και τις έδρες των βαλβίδων της γερμανικής μονάδας. Η Williams έχει αντιμετωπίσει φέτος δύο διαρροές στο πνευματικό σύστημα επαναφοράς των βαλβίδων. Ο Wolff δήλωσε σχετικά: «Είναι πάντα μικρά πράγματα, δυστυχώς, πάντα διαφορετικά. Δεν υπάρχει καθαρό, αναγνωρίσιμο μοτίβο».

Η Mercedes θέλει να ανακαλύψει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει και να έχει προετοιμάσει κάποιο τρόπο αντιμετώπισης προτού παρουσιάσει την 4η μονάδα του Hamilton, εφόσον έχει το δικαίωμα να κάνει αλλαγές για λόγους αξιοπιστίας. Επιπλέον, θα προτιμούσε να πάρει την ποινή για τη χρήση της ιδανικά σε κάποιο αγώνα που δε θα τα έχει πάει καλά στις κατατακτήριες δοκιμές ο Hamilton.

Αλλά αυτό δεν είναι εφικτό να προγραμματιστεί. Σύμφωνα με πηγές του γερμανικού Τύπου εντός της Mercedes, το πιθανότερο είναι ότι η 4η μονάδα δε θα χρησιμοποιηθεί στην Τουρκία, εκτός και αν παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα στο μονοθέσιο του Hamilton, ακριβώς διότι προβλέπεται ότι η απόδοση των δύο κορυφαίων μονοθεσίων θα είναι παρόμοια.

Το πιθανότερο είναι ότι η Mercedes θα πάρει την ποινή είτε σε μια πίστα όπου έχει μεγάλο προβάδισμα, ή που υστερεί πολύ. Στο δεύτερο σενάριο υποπίπτει το GP Μεξικού, όπου η Red Bull αναμένεται να κυριαρχήσει, λόγω του μεγαλύτερου τούρμπο της μονάδας της Honda που θα είναι πιο αποδοτικό στο υψόμετρο 2.200 μέτρων. Επιπλέον, η πίστα Hermanos Rodriguez επιτρέπει τις προσπεράσεις.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Honda άλλαξε τη χημική σύσταση του περιεχομένου των κυψελών της μπαταρίας για πρώτη φορά από την είσοδό της στην F1 το 2015, στη μονάδα που παρουσίασε στο φετινό GP Βελγίου.

2020 Turkish GP

…και στη Ferrari

Είναι πολύ πιθανό ο Carlos Sainz να χρησιμοποιήσει την 4η φετινή μονάδα του στο GP Τουρκίας. Ο Leclerc χρησιμοποίησε την καινούργια μπαταρία της Ferrari στη Ρωσία. Το νέο σύστημα έχει διπλάσια ηλεκτρική τάση (από τα 400 στα 800 Volt) και μπορεί να συγκεντρώσει περισσότερη ενέργεια στην ίδια μάζα.

Επιτρέπει επίσης τη διατήρηση των κυψελών της μπαταρίας σε χαμηλότερη θερμοκρασία λειτουργίας, καθώς και ταχύτερους ρυθμούς ανάκτησης και απόδοσης ενέργειας. Το κέρδος στη Ρωσία ήταν της τάξεως των 8 ίππων όσον αφορά τη μέγιστη απόδοση και είχε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει περισσότερη ισχύ για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, αν και το σύστημα χρειάζεται περαιτέρω καλιμπράρισμα.

Στο στρατόπεδο της Alpine, υπάρχει και πάλι προβληματισμός από την πλευρά του Esteban Ocon όσον αφορά τη συμπεριφορά του μονοθεσίου. Ο Γάλλος ανέφερε ότι παρότι το στήσιμο των δύο γαλλικών μονοθεσίων ήταν σχεδόν πανομοιότυπο στη Ρωσία, τα σχόλια των δύο οδηγών της ομάδας είχαν μεγάλη απόκλιση. Ο Ocon δήλωσε ότι υπάρχουν μια ιδέα για το τι μπορεί να ευθύνεται για την κατάσταση αυτή και ευελπιστεί να διορθωθεί αν όχι στο GP Τουρκίας, τότε μέχρι το GP ΗΠΑ.

Στην ομάδα της AlphaTauri, o Yuki Tsunoda ανέφερε ότι αγόρασε έναν οικιακό προσομοιωτή, ο οποίος ευελπιστεί να τον βοηθήσει στην προετοιμασία του για το GP Τουρκίας, καθώς δεν έχει οδηγήσει ποτέ στην πίστα του Istanbul Park._Φ.Λ.

Πρόγραμμα τριημέρου

Τηλεοπτική μετάδοση: Cosmote Sport 5HD, ΕΡΤ Sports
Παρασκευή 8 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 1: 11:30
Ελεύθερες δοκιμές 2: 15:00
Σάββατο 9 Οκτωβρίου
Ελεύθερες δοκιμές 3: 12:00
Κατατακτήριες δοκιμές: 15:00
Κυριακή 10 Οκτωβρίου
Αγώνας: 15:00

GP Τουρκίας – Intercity Istanbul Park

16ος γύρος του Πρωταθλήματος F1 2021
Μήκος πίστας: 5.388 μ.
Γύροι: 58
Συνολική απόσταση αγώνα: 309,396 χλμ.
Ρεκόρ γύρου (σε αγώνα): 1:25.049 Sebastian Vettel (Red Bull-Renault), 2011
Απόλυτο ρεκόρ γύρου: 1:24.770 Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes), 2005
Στροφές: 14 (8 αριστερές, 6 δεξιές)
Μέσος συνολικός χρόνος pit stop: 23 δλ.
Απόσταση pole position – 1ης ζώνης φρεναρίσματος: 170 μ.
Χρόνος στο γύρο με τέρμα γκάζι: 59%
Απόσταση γύρου με τέρμα γκάζι: 72%
Αλλαγές σχέσεων ανά γύρο: 46
Ζώνες DRS: 2 (μεταξύ των στροφών 11-12 και 14-1)

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • GP Τουρκίας
  • Istanbul Park
  • Turkey brake facts
  • Istanbul Park
  • 2020 Turkish GP
  • Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ