Μπορούν να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει το ελληνικό κράτος για την ηλεκτροκίνηση χωρίς τα ανάλογα κίνητρα;

Είχαμε την τιμή να παραβρεθούμε στο Υπουργείο Ανάπτυξης σε μια συνάντηση εργασίας με θέμα την Επισκόπηση Βιομηχανικής Μετάβασης της Ελλάδας στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συνάντηση στην οποία φυσικά κυριάρχησε και το θέμα της ηλεκτροκίνησης. Το βασικό ερώτημα που μας τέθηκε είναι αν θεωρούμε εφικτό το στόχο των 15.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε κυκλοφορία στους ελληνικούς δρόμους μέχρι το 2030, που προβλέπει το “Εθνικό Σχέδιο Πολιτικής για την Ανάπτυξη της Αγοράς των Εναλλακτικών Καυσίμων” (2015) του Υπουργείου Μεταφορών. Όπως έχουμε αναφέρει και στο παρελθόν ο συγκεκριμένος στόχος (ο οποίος μάλιστα για ορισμένους είναι υπερβολικά αισιόδοξος), ωχριά μπροστά στην αντίστοιχη πρόβλεψη του Υπουργείου Ενέργειας, καθώς στο “Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα” υπολογίζεται πως το 2030 το 10% των κυκλοφορούντων οχημάτων θα είναι ηλεκτρικά, δηλαδή κάπου... μισό εκατομμύριο αυτοκίνητα.

Η αλήθεια είναι πως κακώς προηγουμένως χρησιμοποιήσαμε τη λέξη “στόχος”, διότι το ελληνικό κράτος μέχρι σήμερα κάνει μόνο εκτιμήσεις και ευχολόγια όσον αφορά τις υποχρεώσεις του για τη μείωση των επιπτώσεων από τα αέρια του θερμοκηπίου. Γιατί κανονικά η λέξη “στόχος” προϋποθέτει και τη λήψη ανάλογων μέτρων έτσι ώστε ο σχεδιασμός της Πολιτείας να φέρει ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα, που δεν μπορεί να έχει μια τιμή φλου κάπου ανάμεσα στο 15.000 και το μισό εκατομμύριο.

Όμως οι προαναφερθείσες μελέτες ως επί το πλείστον έγιναν για να εκπληρωθούν συμβατικές υποχρεώσεις μας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση και μάλιστα, κατά το ελληνικό πρότυπο, στέλνονταν καθυστερημένες, όταν σε άλλα κράτη λαμβάνονταν ήδη τα πρώτα μέτρα για την εκπλήρωση των στόχων που είχαν τεθεί.

Δεν έχει όμως νόημα να παρελθοντολογούμε αλλά να κοιτάξουμε μπροστά, παίρνοντας ιδέες και από άλλες χώρες, που πριμοδοτούν την ηλεκτροκίνηση και μάλιστα ακόμα και εκείνες που δεν διαθέτουν δικά τους εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων.

Ο λόγος είναι απλός, καθώς είναι επιτακτική ανάγκη να περιορίσουμε τις εκπομπές των αερίων του θερμοκηπίου, αλλά και να βελτιώσουμε την ποιότητα της ατμόσφαιρας, με το δεδομένο ότι σήμερα η ρύπανση ευθύνεται για χιλιάδες πρώιμους θανάτους στη χώρα μας.

Χωρίς να παραγνωρίζουμε το κοινωνικό κόστος που προκαλεί η ρύπανση, το τεράστιο οικονομικό κόστος των επιπτώσεών της, μας οδηγεί στο συμπέρασμα πως τελικά υπάρχει χώρος για επιδότηση των καθαρών μετακινήσεων.

Μελετώντας τα κίνητρα που δίνονται σε άλλες χώρες του κόσμου (δείτε εδώ) διαπιστώνει κανείς πως στις περισσότερες χώρες το ύψος της επιδότησης στα επιβατικά αυτοκίνητα κυμαίνεται μεταξύ 4.000 και 6.000 ευρώ. Ακόμα και στη Ρουμανία το κράτος επιδοτεί με 5.000 ευρώ την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Από εκεί και πέρα προκειμένου να γίνει ακόμα πιο ελκυστικό το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, στις περισσότερες χώρες προσφέρονται επιπλέον διευκολύνσεις, όπως πχ δωρεάν στάθμευση, κίνηση σε λεωφορειοδρόμους κλπ.

Για να μην είμαστε άδικοι, το ελληνικό κράτος δεν έχει σταθεί αδιάφορο απέναντι στη νέα αυτή τεχνολογία, εξαιρώντας μέχρι σήμερα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το ΕΤΤ και την πληρωμή τελών κυκλοφορίας, ενώ μελετώνται και κάποια ακόμα μέτρα, όπως μετάπτωση στο χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ και απαλλαγή από τον εταιρικό φόρο, για τις περιπτώσεις των εταιρικών στόλων.

Όμως η πραγματικότητα είναι πως με τις υφιστάμενες φοροαπαλλαγές, ακόμα και τα πιο προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, δεν καταφέρνουν να γίνουν δελεαστικά σε σχέση με τον συμβατικό ανταγωνισμό. Χρειάζεται, λοιπόν, μια εύλογη επιδότηση στην τιμή των ηλεκτρικών οχημάτων, προκειμένου το αγοραστικό κοινό να κάνει την υπέρβαση.

Να είστε σίγουροι ότι δεν θα ξεχυθεί ο κόσμος στις εκθέσεις αγοράζοντας ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά ακόμα και σ' αυτήν την περίπτωση το κράτος θα μπορούσε να βάλει ένα ετήσιο όριο για τον αριθμό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα μπορούν να επωφεληθούν της όποιας επιδότησης. Όριο τέτοιο, έτσι ώστε μέχρι το 2030 να βρισκόμαστε κοντά έστω και στον πιο απαισιόδοξο από τους δύο στόχους που έχουν προβλέψει τα αρμόδια υπουργεία._Μ.Σ.

Σχετικά με τις σκέψεις της κυβέρνησης για αύξηση των τελών στα παλιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα, πιστεύω πως...

Αποτελέσματα

Είναι άδικο γιατί τα διαθέτουν άνθρωποι με χαμηλό εισόδημα που δεν μπορούν να αποκτήσουν ένα σύγχρονο καθαρότερο όχημα
100% (1 ψήφος)
Είναι σωστό μέτρο, καθώς η αυξημένη ρύπανση στις μεγαλουπόλεις έχει σημαντικές επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων
0% (0 ψήφοι)
Θα πρέπει να δοθούν σημαντικά οικονομικά κίνητρα αντικατάστασης του γηρασμένου στόλου
0% (0 ψήφοι)
Θα πρέπει να ενισχυθούν τα Μ.Μ.Μ. και υπηρεσίες τύπου car sharing για να εξυπηρετηθούν όσοι δεν μπορούν να αποκτήσουν νέο αυτ/το
0% (0 ψήφοι)
Total votes: 1
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά