top icon
Κόσμος

Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας: πώς αντιμετωπίζουν οι οδηγοί την κούραση και την υπνηλία

Tο ίδρυμα «Fondation VINCI Autoroutes» δημοσιοποιεί τα αποτελέσματα από το Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας, που σχετίζονται με την υπνηλία και την κούραση των οδηγών.

Για τη διεξαγωγή της έρευνας από το Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας, το Ινστιτούτο Ipsos από τις 9 ως τις 22 Μαρτίου 2021 ρώτησε, μέσω διαδικτύου 12.400 άτομα ηλικίας άνω των 16 ετών, εκ των οποίων 2.400 Γάλλοι.

Τουλάχιστον 1.000 άτομα σε καθεμία από τις 10 άλλες χώρες που ερωτήθηκαν για το Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας (Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Μεγάλη Βρετανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ολλανδία, Πολωνία, Σλοβακία, Σουηδία). Στην ίδια έρευνα συμπεριλαμβάνονται και τα αποτελέσματα από την έλλειψη προσοχής των οδηγών, που ήδη σας παρουσιάσαμε.

Η αντιπροσωπευτικότητα κάθε δείγματος στο Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας εξασφαλίζεται με τη μέθοδο της ποσόστωσης (στις παρενθέσεις θα δείτε τη στατιστική της χώρας μας).

Οι Γάλλοι οδηγοί αναγνωρίζουν για πρώτη φορά από το 2014 την υπνηλία στη δεύτερη θέση των αιτιών πρόκλησης ενός ατυχήματος (38%, αμέσως μετά την υπερβολική ταχύτητα που είναι 39%), ενώ οι Ευρωπαίοι την τοποθετούν στην τέταρτη θέση των αιτιών θανατηφόρων ατυχημάτων στον αυτοκινητόδρομο (20%). Όμως, είναι πολλοί οι Ευρωπαίοι που δηλώνουν ότι η υπνηλία ήταν η αιτία ενός ατυχήματος ή ενός συμβάντος στο οποίο ενεπλάκησαν: το 12% υπέστη ή παραλίγο να υποστεί ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας (16% των Ελλήνων, το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη), το 24% έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί για ελάχιστα δευτερόλεπτα στο τιμόνι (22% οι Έλληνες), το 15% έχει εισέλθει στη λωρίδα έκτακτης ανάγκης ή έχει ανέβει στο κράσπεδο εξαιτίας μιας στιγμής απροσεξίας ή υπνηλίας (12%).

Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας

Οι Ευρωπαίοι οδηγοί θεωρούν σε ποσοστό 24% ότι μπορούν να οδηγούν όταν είναι κουρασμένοι (23% των Ελλήνων οδηγών) και 35% το κάνουν στην πράξη, ακόμα κι αν νιώθουν πολύ κουρασμένοι, γιατί είναι αναγκασμένοι να το κάνουν (37% το ελληνικό ποσοστό).

Για τις μεγάλες διαδρομές, κάποιες πρακτικές, που μπορεί να αποτελούν την αιτία υπνηλίας στο τιμόνι παραμένουν εξαιρετικά διαδεδομένες, κυρίως στην Ελλάδα: το 78% των Ευρωπαίων οδηγών κοιμάται πιο αργά ή ξυπνά νωρίτερα από το συνηθισμένο πριν από μία μεγάλη διαδρομή (85% στην Ελλάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη), το 74% τελειώνει τις προετοιμασίες την παραμονή της αναχώρησης ως και αργά το βράδυ (88% στην Ελλάδα, το μεγαλύτερο ποσοστό στην Ευρώπη) και το 62% φεύγει τη νύχτα (65% στη χώρα μας).

Ευρωπαϊκό Bαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας

Το 83% των Ευρωπαίων οδηγών προγραμματίζουν την ώρα αναχώρησης ανάλογα με τις ώρες που γνωρίζουν ότι θα είναι λιγότερο κουρασμένοι (93% των Ελλήνων οδηγών), το 74% μεταθέτει την ώρα αναχώρησης όταν νιώθουν κουρασμένοι (85% στην Ελλάδα), το 68% αλλάζει οδηγό κατά τη διάρκεια της διαδρομής (στο 70% εμείς), το 52% σταματά κατά τη διάρκεια της διαδρομής για να κοιμηθεί. Οι Έλληνες έχουν το μικρότερο ποσοστό μαζί με τους Σουηδούς, αυτών που επιλέγουν το διάλειμμα για ύπνο (41%).

Ο αριθμός ωρών οδήγησης πριν το διάλειμμα είναι 3 ώρες και 2 λεπτά για τους Ευρωπαίους, αλλά 3 ώρες και 30 λεπτά για τους Έλληνες. Η σύσταση για διάλειμμα κάθε δύο ώρες δεν τηρείται από το 40% των Ευρωπαίων (59% των Ελλήνων οδηγών). Ανάμεσα σε αυτούς που δεν ακολουθούν αυτήν τη σύσταση, 47% δηλώνουν ότι σταματούν μόνο όταν νιώσουν πολύ κουρασμένοι (42% στην Ελλάδα) και 18% πιστεύουν ότι αυτή η σύσταση είναι πολύ αυστηρή και όχι κατάλληλη για αυτούς (11% των Ελλήνων οδηγών). Τέλος, το 8% των Ελλήνων και των Ευρωπαίων οδηγών εκτιμά πως δεν έχει χρόνο για διάλειμμα κάθε δύο ώρες. (Ευρωπαϊκό Βαρόμετρο Οδικής Ασφάλειας: τα αποτελέσματα του 2016)

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ