top icon
Κατασκευαστές

60 χρόνια Porsche

Στις 8 Ιουνίου 1948, το πρώτο πρωτότυπο όχημα με το λογότυπο της Porsche και κωδικό 356-001 πήρε την έγκριση τύπου για παραγωγή.

Στις 8 Ιουνίου 1948, το πρώτο πρωτότυπο όχημα με το λογότυπο της Porsche και κωδικό 356-001 πήρε την έγκριση τύπου για παραγωγή. «Όλα ξεκίνησαν όταν άρχισα να ψάχνω αλλά πουθενά δεν μπορούσα να βρω το αυτοκίνητο των ονείρων μου. Έτσι, αποφάσισα να το κατασκευάσω ο ίδιος» δήλωσε ο Φέρι Πόρσε, αναφερόμενος στην 356 “Gmund Roadster”, την πρώτη Porsche της ιστορίας.

Η ίδια η εταιρία, βεβαίως, είχε ιδρυθεί αρκετά πιο πριν, στις 25 Απριλίου 1931, από τον πατέρα του, Φέρντιναρντ Πόρσε. Μέχρι τότε, ωστόσο, ο κύκλος εργασιών αφορούσε οχήματα παραγωγής, αγωνιστικά μοντέλα, αγροτικά μηχανήματα, ακόμα και τανκς, τα οποία κατασκευάζονταν για λογαριασμό άλλων εταιριών, όπως η Auto Union και η Mercedes.

Επιστρέφοντας στο 1948, και συγκεκριμένα στην 1η Αυγούστου, μερικούς μήνες πριν από την έναρξη της παραγωγής των κουπέ και convertible εκδόσεων, η Porsche Type 356 “Number One”, με οδηγό τον Χέρμπερτ Κάες κατέκτησε την πρώτη θέση στην κατηγορία της, σε έναν αγώνα που διοργανώθηκε στους δρόμους του Ίνσμπρουκ.

Η ροπή της εταιρίας στα σπορ αυτοκίνητα και στους αγώνες ήταν προφανής, από τις πρώτες κιόλας ημέρες. Όσο για τα χρόνια που ακολούθησαν, εξασφάλισαν υλικό για να γεμίσουν μερικές από της λαμπρότερες σελίδες της ιστορίας του αυτοκινήτου.

Τα πρώτα μοντέλα της 356 εφοδιάζονταν με κινητήρα της VW, ισχύος 35 ίππων. Χάρη στο περιορισμένο βάρος των 585 κιλών, έφταναν σε τελική ταχύτητα τα 135 χλμ./ώρα. Σύντομα, ωστόσο, άρχισαν να υπογράφονται διάφορες εμπορικές συμφωνίες, που έδωσαν σημαντική ώθηση στα πλάνα του Πόρσε. Το 1950 παρουσιάστηκε ένας πρωτοποριακός κινητήρας 1,5 λίτρων, ενώ οι ενδιαφερόμενοι, καταβάλλοντας κάτι παραπάνω από τα 10.200 μάρκα της βασικής έκδοσης, μπορούσαν να προμηθευτούν την 356 με ένα ελαφρύτερο αμάξωμα από αλουμίνιο.

Το 1951 μία Porsche 356 SL σημείωσε την πρώτη νίκη της εταιρίας, στην κατηγορία που συμμετείχε, στις 24 ώρες του Le Man, έναν αγώνα στον οποίο αργότερα η εταιρία θα μεσουρανούσε, ανεβαίνοντας στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου 16 φορές, περισσότερες από κάθε άλλο κατασκευαστή, συμπεριλαμβανομένης της Ferrari.

Λέγεται μάλιστα ότι, λόγω της ιδιαιτερότητας της εκκίνησης του συγκεκριμένου αγώνα, όπου με το σύνθημα οι οδηγοί έτρεχαν από τη μία πλευρά του οδοστρώματος στην άλλη, για να μπουν στα αυτοκίνητα, να δεθούν και να εκκινήσουν χωρίς εξωτερική βοήθεια, η Porsche επέλεξε να τοποθετήσει τη μίζα στην αριστερή πλευρά του τιμονιού, ώστε με το άλλο χέρι ο οδηγός να επιλέγει ταυτόχρονα την πρώτη σχέση στο κιβώτιο. Αυτή η εργονομική ιδιαιτερότητα διατηρείται ακόμα και σήμερα -τιμής ένεκεν- σε όλες τις 911.

Επιστρέφοντας στη δεκαετία του ’50, λίγο αργότερα εμφανίστηκε η 550, ενώ μέχρι το 1954 το όνομα Porsche είχε γίνει συνώνυμο των αγώνων αυτοκινήτου. Χαρακτηριστικά, την ίδια χρονιά τα αγωνιστικά της εταιρίας, κατά κύριο λόγο στα χέρια ιδιωτών, κατόρθωσαν να επιτύχουν 214 νίκες σε διάφορα είδη αγώνων σε ολόκληρο τον κόσμο. Το 1958 ακολούθησε η 718, σε διάφορες εκδοχές, κερδίζοντας σε αναβάσεις, αγώνες αντοχής αλλά και στο πρωτάθλημα της Formula 2.

Το 1961, μία ειδικά διασκευασμένη 718/2 με τετρακύλινδρο κινητήρα 1,5 λίτρων πήρε για πρώτη φορά μέρος σε αγώνα της Formula 1. Την ίδια χρονιά η Porsche κατάκτησε την 3η θέση στο πρωτάθλημα. Το 1962 παρουσιάστηκε η Type 804, η οποία ήταν εξαρχής σχεδιασμένη για την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

Με αυτή ο Ντάν Γκέρνι κέρδισε την πρώτη νίκη της εταιρίας, στο Γαλλικό GP της Ρεν. Ωστόσο, το κόστος εξέλιξης και ο ισχυρός ανταγωνισμός δεν επέτρεψαν στην εταιρία να συνεχίσει για μεγάλο διάστημα στο συγκεκριμένο θεσμό.

Στην έκθεση αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης, το 1963, η εταιρία παρουσίασε μία νέα της πρόταση, με την ονομασία 901. Το συγκεκριμένο όνομα, ωστόσο, το είχε ήδη κλείσει η Peugeot, για χρήση σε μελλοντικό της μοντέλο, οπότε οι Γερμανοί αποφάσισαν να μετονομάσουν το μοντέλο παραγωγής, που κυκλοφόρησε το 1964, σε 911.

Εδώ κάπου αρχίζει η εποποιία του πιο διαχρονικού ίσως αυτοκινήτου όλων των εποχών. Η 911 συνεχίζει ακόμα και σήμερα, στην έκτη της πλέον γενιά -997- να αποτελεί ένα από τα καλύτερα σπορ αυτοκίνητα του κόσμου. Μερικοί σταθμοί στην ιστορία της είναι η 911 2.7 RS του 1973, όπως και η πρώτη 911 Turbo, του 1974.

Το 1969, στην έκθεση της Γενεύης, ο Φέρντιναρντ Πιχ, ως επικεφαλής εξέλιξης (αλλά και μέλος της οικογένειας Πόρσε) παρουσίασε την 917, ένα ιδιαίτερα προηγμένο αγωνιστικό αυτοκίνητο, κατά πολλούς το καλύτερο που κατασκευάστηκε ποτέ, με 3 νίκες στο Le Man και διακρίσεις σε κάθε αγώνα που έλαβε μέρος.

Δύο χρόνια αργότερα, το 1971, το κέντρο εξέλιξης και δοκιμών της εταιρίας φεύγει από το κεντρικό εργοστάσιο του Τσουφενχάουζεν για να πάει σε νέες εγκαταστάσεις, στο Βάισαχ.

Εν έτει 1976, ακολουθώντας τους νέους Group 5 κανονισμούς του παγκοσμίου πρωταθλήματος, παρουσιάζεται η 935, ένα αγωνιστικό που έμεινε στην πρώτη γραμμή για πολλά χρόνια, κερδίζοντας εκατοντάδες νίκες και τίτλους. Μία έκδοσή του με μακριά ουρά, η 935/78 «Moby dick», αποτελεί και το ισχυρότερο παράγωγο 911 που παρουσιάστηκε ποτέ, φέροντας κινητήρα 835 ίππων.

Το 1980, πέρα από την κατασκευή επιβατικών αυτοκινήτων και την εμπλοκή της με τους αγώνες, η Porsche συνεργάζεται με την Airbus για τη βελτίωση της εργονομίας των πιλοτηρίων των αεροσκαφών της δεύτερης. Ένα χρόνο αργότερα παρουσιάζει το PDK, Porsche Doppel Kupplung, το πρώτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, για αγωνιστική χρήση από τις 956. Με μία τέτοια ο Στέφαν Μπέλοφ πέτυχε το απόλυτο ρεκόρ στη Νορντσλάιφε, τη μεγάλη πίστα του Νίρνμπουργκρινγκ, κάνοντας το γύρο σε χρόνο μόλις 6:11 λεπτά.

Η εταιρία, την περίοδο 1983-1986, συνεργάζεται και με τη McLaren, προμηθεύοντας με κινητήρες τα μονοθέσια της Formula 1. O «TAG Turbo made by Porsche» σημείωσε περισσότερες από 25 νίκες, κατακτώντας 3 πρωταθλήματα.

Σαν απάντηση στη Ferrari F40, η Porsche παρουσιάζει το 1985, στην έκθεση της Φρανκφούρτης, την 959, ένα ιδιαίτερα προηγμένο υπεραυτοκίνητο με τετρακίνηση, ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση και υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα 444 ίππων, ο οποίος όμως εύκολα μπορούσε να ξεπεράσει τους 600 ίππους, λόγω των αγωνιστικών καταβολών του.

Ένα χρόνο αργότερα ιδρύεται στις Ηνωμένες Πολιτείες η Porsche Aviation Products inc., η οποία παράγει κινητήρες ελαφρών ελικοφόρων αεροσκαφών. Λίγους μήνες μετά εγκαινιάζεται η νέα αεροσύραγγα της εταιρίας στο Βάισαχ, η πιο εξελιγμένη εκείνης της εποχής, σε παγκόσμιο επίπεδο. Παράλληλα, βγαίνουν από τη γραμμή παραγωγής οι πρώτες 944, οι οποίες θα αντικατασταθούν από τις 968, το 1991.

Η εκτεταμένη εμπλοκή της Porsche σε διάφορα είδη αγώνων, συμπεριλαμβανομένου του αμερικάνικου πρωταθλήματος CART, σε συνδυασμό με κάποια αποτυχημένα εμπορικά μοντέλα αλλά και με τη γενικότερη οικονομική ύφεση της αγοράς θα οδηγήσουν το 1992 την εταιρία στα πρόθυρα της χρεοκοπίας. Το 1993 αναλαμβάνει καθήκοντα διευθύνοντα συμβούλου ο Βέντελιν Βίντεκινγκ, ο οποίος βρίσκεται ακόμα και σήμερα στο τιμόνι της εταιρίας.

Σε συνεργασία με τον Φέρντιναρντ Πιχ, ομόλογό του τότε στον όμιλο VW, κατορθώνει να βρει κάποιες γραμμές επικοινωνίας μεταξύ της Porsche και των VW-Audi, ενώ δεν διστάζει να κατασκευάσει ένα πρωτότυπο σεντάν, με την ονομασία C88, για την αγορά της Κίνας, το οποίο όμως δεν είδε ποτέ το φως της παραγωγής.

Τελικά, η μεγάλη ανάσα για την εταιρία ήρθε το 1996, με την παρουσίαση της Boxster. Η ανέλπιστα καλή εμπορική της πορεία, σε συνεργασία με την αργή αλλά σταθερή ανάκαμψη των πωλήσεων της 911, κατάφερε να τονώσει το ηθικό της φίρμας. Το 1999 η εταιρία παρουσίασε για πρώτη φορά κεραμικά δισκόφρενα στην πρωτοεμφανιζόμενη 996 Turbo ενώ, ένα χρόνο αργότερα, στην έκθεση του Παρισιού, έφερε ως κεντρικό έκθεμα την Carrera GT, ένα εντυπωσιακό πρωτότυπο το οποίο πέρασε μερικά χρόνια αργότερα στην παραγωγή, σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων.

Το 2002, με τα οικονομικά να πηγαίνουν από το καλό στο καλύτερο, το Δ.Σ. αποφάσισε να προχωρήσει στην κατασκευή της Cayenne, του πρώτου πολυτελούς SUV της εταιρίας, το οποίο θεωρήθηκε από μεγάλη μερίδα του κοινού ως μίασμα, ένα μοντέλο που δεν ταίριαζε στην ιστορία και στη φιλοσοφία της Porsche.

Παρόλα αυτά, το ενδιαφέρον των αγοραστών ξεπέρασε κάθε φαντασία, αναγκάζοντας την εταιρία να αυξήσει τους ρυθμούς παραγωγής και παράλληλα βοηθώντας να μετατραπεί σε οικονομικό κολοσσό, σε σχέση με το μέγεθος της αλλά και με τα ισχύοντα δεδομένα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σήμερα, ισχυρότερη από ποτέ και με τη μεγαλύτερη γκάμα μοντέλων, η Dr. Ing. h.c.F. Porsche AG, όπως είναι η πλήρης ονομασία της, βιώνει τις καλύτερες στιγμές στην ιστορία της. Οικονομικά τουλάχιστον, καθώς η εμπλοκή της στις διάφορες διοργανώσεις κάθε άλλο παρά συγκρίνεται με τα μεγαλεία του παρελθόντος.

Οι εποχές αλλάζουν και οι οπαδοί που κάποτε είχαν σαν λάβαρο τις διακρίσεις της εταιρίας στους αγώνες, πλέον βρίσκουν περισσότερα κοινά σε ό,τι αφορά το κύρος και την κοινωνική καταξίωση που προσφέρει ένα πολυτελές επιβατικό όχημα, εφοδιασμένο με flat-six -ή V8- και κιβώτιο Tiptronic. Για όλους, πάντως, τα 60 χρόνια είναι γιορτή. Γι΄ αυτό και μέσα στον Ιούνιο θα ακολουθήσουν άρθρα από γνωστές και άλλες, λιγότερο γνωστές πτυχές των αυτοκινήτων αλλά και των ανθρώπων που ταύτισαν τη μοίρα τους με τη γερμανική εταιρία._Μ.Κ.

Ποιος θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Μόντε Κάρλο (20-23 Ιανουαρίου 2022);

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ