Η υποκειμενικότητα της ασχήμιας

Με αφορμή το one-off πρωτότυπο της Rolls-Royce, θα ήθελα να καταθέσω τις προσωπικές μου (εικονογραφημένες) απόψεις γύρω από τις αποκλίσεις που μπορούν να σημειωθούν σε θέματα αυτοκινητιστικής ομορφιάς.

Καταρχήν να ξεκαθαρίσω ότι διαφωνώ κάθετα με πηχυαίους τίτλους (και άρθρα) του τύπου «τα ασχημότερα αυτοκίνητα όλων των εποχών». Οι γενικεύσεις μπορεί να πουλάνε, αλλά έχουν βάση μόνο σε φιλικά πηγαδάκια. Όπως η ομορφιά, έτσι και η ασχήμια είναι ζητήματα με έντονο το στοιχείο της υποκειμενικότητας. Για αυτό λοιπόν θα η ΔΙΚΗ ΜΟΥ λίστα, χωρισμένη μάλιστα και σε υποκατηγορίες, έχει ως εξής:

Η αφορμή

Rolls-Royce Sweptail

Σίγουρα υπάρχει μια πολύ διαφορετική φιλοσοφία και κουλτούρα γύρω από τη Rolls-Royce και τα οχήματά της, ειδικότερα. Δεν μπορείς τα ίδια κριτήρια με τα οποία αντιμετωπίζεις το καθημερινό χάτσμπακ των μερικών χιλιάδων ευρώ, να τα εφαρμόσεις και στο πολυτελές θηρίο των μερικών εκατομμυρίων ευρώ. Δύσκολα πάντως οι γραμμές αυτού του κουπέ μπορούν να συμπεριληφθούν σε αυτό που θεωρώ όμορφο. Βλέπετε, τελευταία φορά που συγκρούστηκαν οι δύο αυτοί κόσμοι, δηλαδή αυτός των τετράτροχων κουπέ και αυτός των πολυτελών γιοτ, ήταν στην τελευταία σκηνή της ταινίας Fast and Furious 2, όταν ο αείμνηστος Paul Walker απογείωσε μια Chevrolet Yenko Camaro και την κάρφωσε στο πολυτελές γιοτ του κακού που προσπαθούσε να ξεφύγει δια θαλάσσης.

Κατηγορία: Η γοητεία του να μην είσαι όμορφος

Είναι ορισμένα αυτοκίνητα τα οποία ποτέ δε θεωρήθηκαν όμορφα, αλλά κατάφεραν να ασκήσουν μια διαφορετική γοητεία, κατακτώντας έτσι μία σχεδόν γοητευτική διαχρονικότητα. Κάτι δηλαδή σαν τη Γεωργία Βασιλειάδου στον παλιό, καλό ελληνικό κινηματογράφο.

CITROEN AMI

CITROEN 2CV

FIAT MULTIPLA

NISSAN JUKE

RENAULT 4

VW THING

Kατηγορία: Έλα πες την αλήθεια, επίτηδες το κάνεις

Όσο και αν προσπάθησα, όσα χρόνια και αν πέρασαν, ποτέ δεν κατάφερε να μου φύγει αυτός ο κόμπος στο λαιμό (κατά περίπτωση συνοδευόταν και από ένα ανακάτεμα στο στομάχι) που δημιουργούνταν κάθε φορά που τα αντίκριζα.

HYUNDAI ATOS

PONTIAC AZTEC (2003)

RENAULT VELSATIS

SEAT TOLEDO (2005)

SSANGYONG KORANDO (2003)

TOYOTA WiLL Vi (2000)

Κατηγορία: Form follows function, αλλά όχι και έτσι

Μερικές φορές η πρακτικότητα έχει επίπτωση στο σχεδιασμό, αλλά εδώ παραέγινε το κακό.

CHEVROLET SSR (2003)

FIAT TORO (2016)

HONDA FREED SPIKE (2010)

NISSAN CUBE (2012)

NISSAN S-CARGO (1989)

TOYOTA ALPHARD (2015)

TOYOTA YARIS VERSO (2001)

Κατηγορία: Μια εγχείρηση προσώπου που κατέληξε (πολύ) άσχημα

Όταν οι σχεδιαστές αντλούν την έμπνευση από το ζωικό βασίλειο ή από οπουδήποτε αλλού, το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι απαραίτητα συμβατό με τον κόσμο της αυτοκίνησης.

ASTON MARTIN CYGNET

BUGATTI TYPE 101 ENER GHIA (1965)

GEELY LC  

MITSUOKA NOUERA (2004)

OLDSMOBILE AURORA (2001)

SSANGYONG ACTYON (2006)

SUBARU TRIBECA (2006)

SUZUKI XL7 (2007)

TATRA T603 (1963)

TOYOTA PRIUS (2016)

TOYOTA WiLL CYPHA (2002)

Κατηγορία: Ετούτο το κουπέ ποιος θα το πάρει;

Δεν είναι απαραίτητο οι (όχι και τόσο) χυτές γραμμές μιας σιλουέτας να μετουσιώνουν αυτόματα ένα κουπέ, σε ένα όμορφο θέαμα.

BMW Z4 COUPE (2006)

FORD COUGAR

HYUNDAI COUPE (1999)

MARCOS MANTIS M70 (1971)

MITSUOKA LE SEYDE (2003)

 

TOYOTA PASEO (1997)

TVR TUSCAN

Kατηγορία: Αναζητήσεις του Ερυθρού Σταυρού

Χάθηκε μία ταυτότητα. Παρακαλείται ο σχεδιαστής που θα την βρεί να την επιστρέψει στην εταιρεία.

FIAT CROMA (2005)

LANCIA FLAVIA (2013)

JEEP CHEROKEE (2014)

RENAULT MEGANE (2009)

 

Kατηγορία: Μέγας είσαι, Κρις Μπανγκλ, και θαυμαστά τα έργα (που άφησες πίσω) σου

Είναι πραγματικά αξιέπαινο που η αρκετά συντηρητική (μέχρι τότε) BMW αποφάσισε να υιοθετήσει μια τόσο προχωρημένη σχεδιαστική γλώσσα. Δεν είναι κακό να ταράζεις τα νερά, αρκεί να μην κάνεις χάλια τον τόπο.

BMW 7 SERIES (2002)

BMW 6 SERIES (2003)

BMW 1 SERIES (2004)

Κατηγορία: Αθάνατοι Αμερικάνοι

Οι επιλογές ήταν και παραμένουν αμέτρητες, τόσο από το σήμερα όσο και από το χθες και το προχθές.

CHEVROLET SILVERADO (2017)

FORD EDSEL (1958)

LINCOLN CONTINENTAL (1958)

OLDSMOBILE BRAVADA (2002)

PONTIAC MONTANA (2006)

PLYMOUTH PROWLER

SATURN VUE (2004)

STUTZ BEARCAT (1980)

Κατηγορία: Οι λιμουζίνες που μας σημάδεψαν

Επιβλητικές μεν, γα τους λάθος λόγους δε.

ASTON MARTIN LAGONDA (1976)

BUFORI GENEVA

CHRYSLER 300M (2003)

FORD SCORPIO (1994)

LANCIA THESIS (2004)

MITSUBISHI DEBONAIR AMG (1987)

STUTZ DIPLOMATICA (1985)

 

Κατηγορία: Αυτό το crossover τίνος διασταύρωση είναι;

Τα crossover είναι οχήματα που συνδυάζουν χαρακτηριστικά διάφορων κατηγοριών. Εδώ όμως πρέπει να έγινε κάποιο λάθος με τη δοσολογία.

ACURA ZDX (2010)

LEXUS LX 570 (2016)

LINCOLN MKT (2010)

SSANGYONG KYRON (2004)

SUZUKI X-90

Κατηγορία: Κάτι με τράκαρε από πίσω

Αυτά τα οπίσθια θα μείνουν αξέχαστα.

AMC GREMLIN & PACER (1977)

CADILLAC SEVILLE (1981)

CHRYSLER CROSSFIRE

SSANGYONG RODIUS (2004)

TVR SAGARIS

Κατηγορία: Εκτός από την οροφή, μήπως λείπει και τίποτε άλλο;

Τα ανοιχτά αυτοκίνητα είναι εκ προοιμίου όμορφα. Όχι πάντα.

CHRYSLER PT CRUISER CABRIO (2005)

JENSEN S-V8

MARCOS MANTIS (1997)

NISSAN MURANO CROSSCABRIOLET (2011)

PONTIAC FIREBIRD (2001)

PONTIAC SOLSTICE (2006)

RENAULT WIND

Κατηγορία: Με τον κινητήρα πίσω

Χαμηλό, πλατύ και με μία μακριά ουρά να φιλοξενεί τον κινητήρα. Το αποτέλεσμα είναι ένα supercar που ξεχωρίζει, αλλά για τους λάθος λόγους.

COVINI C6W

MARUSSIA B2

MITSUOKA OROCHI

MOSLER CONSULIER

PANTHER P6

PANTHER SOLO

Ποιος πιστεύετε πως θα είναι ο νικητής του Ράλλυ Ιταλίας-Σαρδηνίας, στις 8-11 Οκτωβρίου;

Επιλογές
Ψηφοφορία

Τιμές - Τεχνικά

 

Περισσότερα Άρθρα του Συντάκτη

Κατηγορία άρθρου