top icon
Blog

Ηλεκτροκίνηση: Αναβάθμιση με το ζόρι

Οι αντιδράσεις απέναντι στην ηλεκτροκίνηση είναι αναμενόμενες με δεδομένο ότι για πρώτη φορά μια νέα τεχνολογία ουσιαστικά μας επιβάλλεται.

Με δεδομένη την ανάγκη να περιορίσουμε το ανθρακικό μας αποτύπωμα και στις Μεταφορές, ο παραγκωνισμός του κινητήρα εσωτερικής καύσης μοιάζει σαν μια αναπόφευκτη προοπτική. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πάρει πλέον ένα σοβαρό προβάδισμα απέναντι σε άλλες εναλλακτικές τεχνολογίες, αποτελώντας αυτήν τη στιγμή τη βέλτιστη επιλογή για τις μετακινήσεις μηδενικών ρύπων, αν μη τι άλλο στην κατηγορία των επιβατικών αυτοκινήτων.

Εντούτοις, οι φωνές αμφισβήτησης δεν απουσιάζουν, προβάλλοντας ζητήματα όπως αυτό του κόστους της συγκεκριμένης τεχνολογίας, της επάρκειας των υποδομών φόρτισης, της διαθεσιμότητας των απαραίτητων πρώτων υλών για την κατασκευή των μπαταριών, της αντοχής του δικτύου ηλεκτροδότησης αλλά και της διασφάλισης μιας αποτελεσματικής διαδικασίας ανακύκλωσης των συσσωρευτών μετά το πέρας ζωής των ηλεκτρικών οχημάτων.

Δε θα μπορούσαμε, βέβαια, να φανταστούμε ότι μια καινοτόμος τεχνολογία θα είχε λυμένα όλα τα προβλήματα νεότητας, ούτε ότι ο ερχομός της δε θα έφερνε αντιδράσεις. Αυτές είναι αναμενόμενες σε οποιαδήποτε τέτοιου μεγέθους μετάβαση.

Η… φορετή ηλεκτροκίνηση

Εντούτοις, ένας λόγος που το αγοραστικό κοινό αντιμετωπίζει την ηλεκτροκίνηση με σκεπτικισμό έχει να κάνει με το γεγονός ότι αυτή μας ήρθε κάπως «φορετή», με την (εκτός απροόπτου) απαγόρευση της πώλησης συμβατικών αυτοκινήτων στην ΕΕ από το 2035 και μετά. Γιατί, αν το αναλογιστούμε, οι μεγάλες αλλαγές στα καταναλωτικά προϊόντα ποτέ δε μας επιβλήθηκαν.

Κανείς δε μας υποχρέωσε να πετάξουμε την παλιά μας τηλεόραση με την καθοδική λυχνία για να πάρουμε επίπεδη, κανείς δε μας επέβαλε να τραβάμε φωτογραφίες με ψηφιακή μηχανή και εν συνεχεία με το κινητό μας τηλέφωνο, αντί για μια κλασική μηχανή με φιλμ, και κανείς δε μας ανάγκασε να εγκαταλείψουμε τους δίσκους βινυλίου, τα CD ή το MP3 player προκειμένου να ακούμε μουσική «στριμάροντας».

Χωρίς αμφιβολία, για όλες αυτές τις μεταβάσεις από τη μία τεχνολογία στην άλλη υπήρχαν φωνές αμφισβήτησης. Οι τεχνολογίες όμως που τελικά καθιερώθηκαν το κατάφεραν γιατί αποτέλεσαν την τελική επιλογή του κοινού.

Πάντως, αν σταδιακά λυθεί το θέμα της τιμής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, το μεγαλύτερο αγκάθι θα συνεχίσουν να αποτελούν οι υποδομές φόρτισης. Δύσκολος ο ανεφοδιασμός στην πόλη για όσους δε διαθέτουν δικό τους γκαράζ, δύσκολος και στο ταξίδι. Το βιώσαμε πρόσφατα, όταν χρειάστηκε να ταξιδέψουμε ηλεκτρικά ως τη συμπρωτεύουσα, καθώς ένας μεγάλος αριθμός φορτιστών είχε τεθεί εκτός λειτουργίας εξαιτίας της κακοκαιρίας.

Κάπου εδώ θυμήθηκα τα λόγια του περιπτερά της γειτονιάς, που δυσφορούσε κάθε φορά που με έβλεπε με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Προσπαθώντας να του «πουλήσω» τη νέα τεχνολογία, τον ρώτησα για ποιο λόγο την απέφευγε. «Θα σου απαντήσω με δύο λέξεις», μου είπε: «Αυτόνομη οδήγηση».

Και δεν αναφερόταν στη συγκεκριμένη τεχνολογία όπου κάποια στιγμή στο μέλλον το αυτοκίνητο θα έχει την πρωτοβουλία των κινήσεων, αλλά στη δυνατότητα του οδηγού να χαράζει την πορεία του χωρίς περιορισμούς. Η αλήθεια είναι πως στον συγκεκριμένο τομέα έχει να γίνει ακόμα πολλή δουλειά στα ηλεκτρικά…_ Μ. Σ.

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ: iStock

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ