top icon
Blog

Σπεύδε βραδέως

Να είμαστε συγκεντρωμένοι και να οδηγούμε αργά αλλά σωστά και με υπομονή, οπότε τα καλύτερα έρχονται. Ο Σ.Χ. σχολιάζει τέτοιες ημέρες για την ασφάλεια μας.

Τίτλος κλεμμένος από την τηλεοπτική εκπομπή του Χρήστου Ράπτη, την εποχή που ο Ίκαρος επίσης επικοινωνούσε αυτοκίνητο και οδήγηση.

Χορηγός της εκπομπής του η ΕΛΠΑ και ήταν ιδιαίτερα δραστήριος ο Ίκαρος. Με ανεπανάληπτο χιούμορ επικοινωνούσε στον καθημερινό οδηγό την ασφαλή οδήγηση με τον συντηρητικό ίσως και απλοϊκό τρόπο. Εμείς, «αρρωστάκια» με Καββαθά και Σταθάκη τον βλέπαμε με μισό μάτι και όταν σμίξαμε στους αγώνες πέρασαν χρόνια για να επιβεβαιωθεί η σοφία του. Ο Ίκαρος, ο ενδιάμεσος φίλος, που συνέδεε τους παλιούς της εποχής edelweiss με την αρχή του σπορ. Την ΕΛΠΑ που εμείς ατίθασα μωρά, θεωρούσαμε ότι τα στελέχη της, αργότερα κάποιοι από αυτούς φίλοι μας, επιβράδυναν το χώρο.

Λεπτομέρειες τα ονόματα και πέρασαν χρόνια για να προκύψει σεβασμός μέσα από το έργο του Δαρδούφα και τον τρόπο του Γλωσσώτη και του Δεσποτόπουλου και κρίμα που σήμερα ξεφτίζει όλο αυτό ως ιστορία, με την ΕΛΠΑ πνιγμένη σε χρέη να έχει κατεβάσει πλέον τα ρολά της και τους αρμόδιους εκτός ζωής η σε «pause». Όπως ο καθηγητής Βασίλης Δεσποτόπουλος και ο μοναδικός πραγματικός ευεργέτης του χώρου, ο Αλέξανδρος Μανιατόπουλος, άνθρωποι με αξιοπρέπεια που δεν τους επιτρέπει να διεκδικούν το αυτονόητο.

Οδηγώντας…

Ξεφύγαμε και τέτοιες ημέρες, όπως πάντα άλλωστε, οδηγούμε δεμένοι από άκρη σε άκρη και νηφάλιοι -ούτε grappa για χώνεψη- ένα ασφαλές αυτοκίνητο. Με σημεία ελέγχου το «quick fit» πακέτο που αποτελούν τα λάστιχα-φρένα-ανάρτηση. Αυτονόητα τα περιθωριακά συνδεδεμένα με την ορατότητα μας, ενώ είναι απαραίτητο πλέον το τεστ της αλυσίδας, μέχρι να καθιερωθούν τα χειμερινά λάστιχα.

Στο μυαλό μας η συνέχεια για την απόλυτα ασφαλή μετακίνηση. Το οφείλουμε αυτό, στους εαυτούς μας, στην οικογένεια μας και ευρύτερα στην κοινωνία, στηρίζοντας με απόδειξη την ατομική ευθύνη που πρέπει να χαρακτηρίζει τον σύγχρονο Έλληνα, υπεράνω ηλικίας.

Ακόμα περισσότερο στο «τρελάδικο» και είναι στοίχημα η επιβίωση στους ελληνικούς δρόμους, που άλλωστε βελτιώνονται και είναι αποκλειστικά δική μας ευθύνη, του οδηγού, η αδυναμία προσαρμογής.

Οδήγηση

Τέτοιες ημέρες

Όπως άλλωστε και σε κάθε ευκαιρία, θυμάσαι το Safetrack και ακολουθείς το Driven του Νίκου Τσάδαρη, όπου τα αυτονόητα όπως η θέση οδήγησης και τεχνικά το πως φρενάρω και πως δεν προσπερνώ, παραμένουν προτεραιότητα.

Προϋπόθεση το καθαρό μυαλό και μη διαπραγματεύσιμη η συγκέντρωση μας στη μέγιστη τιμή.

Λεπτομέρεια, στη αρχική φάση της ασφαλούς οδήγησης, στη βάση της διαδικασίας που χαρακτηρίζει και τη συνέχεια. τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου.

Σημαντικό, η απόλυτη προσαρμογή στη διαδικασία που επιβάλλεται να μεγεθύνουμε τη βάση της και να ανησυχούμε το ίδιο και παραπάνω, στη μετακίνηση ρουτίνας.

Άλλωστε, δεν είναι αγγαρεία και να η ευκαιρία, ζώντας τη στιγμή χαλαρώνοντας ακόμα και στην κίνηση, να παγώσεις τις σκοτούρες.

Αγνοώντας καταρχήν το κινητό, αφού ποτέ δεν ξέρεις τι σε περιμένει. Τα χρόνια περνούν και αν κάποτε λέγαμε bluetouth, σήμερα σημειώνουμε και σε σίγαση για όποιον αντέχει να μη βλέπει οθόνη, διαφορετικά σβηστό και εξαφανισμένο στην κονσόλα όπου άλλωστε φορτίζει και είναι έτοιμο για χρήση με την άφιξη στον προορισμό μας.

Θα πείτε, κρίνεις εξ ίδιων ΣΧ και υπερβάλεις και εδώ αγαπητοί δεν πρόκειται για την αγωνιστική προσέγγιση όπου το χρονόμετρο αδικεί ή εκθέτει αλλά για την ιεροτελεστία της καθημερινής μας μετακίνησης με σεβασμό στους γύρω μας και στους επιβάτες που μας εμπιστεύονται.

Είναι το ταίρι μας όποιος στο αμάξι μαζί μας. Μας εμπιστεύθηκε και του οφείλουμε σεβασμό και δεν προκύπτει συζήτηση για το όλοι δεμένοι. Ούτε για την απαίτηση του οδηγού για ανώδυνες συζητήσεις μεταξύ των επιβατών που επιβάλλεται να είναι επίσης σοβαροί.

«Μιλά μου γιατί θα κοιμηθώ»

Είναι ατάκα-πρόταση που προκύπτει και στο ρεπερτόριο του οδηγού αγώνων. Απόδειξη ότι δεν εμπιστεύεσαι το συνοδηγό που συνήθως είναι η σύζυγος, η σύντροφος και πλέον στα χρόνια μας το παιδί σου και δεν παραχωρείς το πηδάλιο. Κλείδωσε το λοιπόν. Σβήσε, στάθμευσε, «γύρε» αξιοποιώντας τη ρύθμιση του καθίσματος και σε μισή ώρα συνεχίζεις.

Οδήγηση

Σε πρώτο πρόσωπο

Έχω δοκιμάσει να νικήσω τη νύστα αντιδρώντας με τέρμα γκάζι και ήταν έγκλημα αφού ο χρόνος που το παλεύεις έχει ροκανίσει την αδρεναλίνη και τίποτα δεν λειτουργεί σωστά. Ο ρυθμός άλλωστε είναι το κλειδί στις μετακινήσεις και επιστρέφοντας στο «σπεύδε βραδέως», όταν προκύψουν οι αυτοματισμοί στο σιγά, στο «τσουλάω» όπως χαρακτηρίζουμε μεταξύ μας την αμυντική οδήγηση που άλλωστε σε δικαιώνει, είσαι έτοιμος και για το σβέλτα. Προσθέτοντας πλέον στην εξίσωση τις προδιαγραφές, οπότε και τη γνώση της μηχανής σου.

Το αυτοκίνητο θα μάθεις να το αξιοποιείς ερμηνεύοντας τα χαρακτηριστικά του, αφού πλέον είσαι σε οδηγική ισορροπία με τον εαυτό σου, ενώ γνωρίζεις και το περιβάλλον. Μεγάλη υπόθεση να ξέρεις που βρίσκεσαι και μέσα από αυτή τη διαδικασία αποκτάς οδηγική παιδεία που τη μεταφέρεις άλλωστε στην οικογένεια σου και κακά τα ψέματα στον τρόπο μας οδηγώντας, αντικατοπτρίζεται και η ποιότητα μας. Η ανασφάλεια μας γενικότερα, εκφράζεται με το άσε-πάτα που κουράζει, ενώ επικίνδυνη είναι και η αδιαφορία, αφού αρνούμαστε να δεχτούμε ότι το αμάξι είναι φιλικό εργαλείο και γνωρίζοντας το προσφέρουμε στην ατομική μας οικονομία και στο περιβάλλον.

Με ατού και εδώ οι άνθρωποι με χαρακτήρα ήρεμη δύναμη, με χάντικαπ οι ξερόλες, για τη σύλληψη που οδηγεί στο αυτόφωρο όσοι εξελίσσουν σε track day την Τέλεια Διαδρομή με τον άνετο ασφαλή ρυθμό, όποτε και απολαμβάνεις Ελλάδα.

Είναι αυτοί που δεν συμμετέχουν ουσιαστικά σε αυτή τη σημαντική διαδικασία οδηγώντας γρήγορα και με σωστή καθοδήγηση στο ασφαλές περιβάλλον της πίστας, που κρίνεται και ως ειδική διαδρομή.

Οι ίδιοι που κρίνουν αυτοκίνητα και αναλύουν και συγκρίνουν και μας χαρακτηρίζουν, από τις φωτογραφίες στο FB. Ευτυχώς η πλειοψηφία αυτών δεν ανήκουν στο περιβάλλον μας και αν ο οδηγός αγώνων ξεχωρίζει οδηγώντας στην καθημερινότητα, είναι γιατί έχει μάθει να οδηγεί και σιγά και κυρίως, απόλυτα συγκεντρωμένος.

Από το σέρνομαι, μέχρι το τέζα, όταν σε πτήση κάτω από ιδανικές συνθήκες ασφάλειας στους αγώνες, που είναι το ζητούμενο.

Καλούς, ωραίους δρόμους._Στρατισίνο

ΥΓ. Μια φράση μόνο για τις αλυσίδες, αλλά μην σας μπερδεύει η ηλιοφάνεια. Έρχεται ο πραγματικός χειμώνας και η ατομική μας ευθύνη επιβάλει τη γνώση για τη χρήση τους. Σχόλιο από έναν παλιό που δεν έχει τύχει να τις χρησιμοποιήσει οδηγώντας 50 χρόνια.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

    ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ