top icon
Δοκιμές

Δοκιμάζουμε το Saab 9-3 2.0T Sport Sedan XWD

Η πιο ισορροπημένη έκδοση του μοντέλου, λαμβάνοντας υπόψη τον κυβισμό, την οδική συμπεριφορά και το σύστημα τετρακίνησης που διαθέτει.

Τo τετρακίνητο «9-3» δεν είχε εξαρχής μεγάλες ελπίδες διάκρισης στην ελληνική αγορά, αφού, από το λανσάρισμά του έως σήμερα, διατίθετο μόνο με το μεγάλο V6 των 2,8 λίτρων, που είναι φορολογικά τσουχτερός στη χώρα μας. Η ένδειξη «Έτοιμος για απογείωση», που ανάβει στον πίνακα οργάνων μόλις μπει σε λειτουργία το μοτέρ, επιβεβαιωνόταν από τις επιδόσεις του αλλά και από τις πωλήσεις του, καθώς ο Έλληνας το αντιμετώπισε αγοραστικά μάλλον σαν ιδιωτικό τζετ: Ελάχιστοι το πήραν.
 
Οι Σουηδοί μάς έκαναν τη χάρη να παρουσιάσουν την ίδια τετρακίνητη έκδοση με μικρότερο κινητήρα. Ο 2λιτρος 4κύλινδρος αποδίδει 210 -διόλου ευκαταφρόνητους- ίππους και κάτι περισσότερο από 30 χλγμ. ροπής, γεγονός που σημαίνει ότι δεν πρόκειται για φορολογική λύση ανάγκης, αλλά για ένα μηχανικό σύνολο άξιο να ανταποκριθεί στις ανάγκες ενός premium σεντάν, κι ας μη διαθέτει τις αεροπορικές επιδόσεις του 2.8. Σε συνδυασμό με μια από τις καλύτερες υλοποιήσεις τετρακίνησης, σήμερα, και με ανταγωνιστική τιμή, αυτό το «9-3» έχει κάθε λόγο να κάνει τους ανθρώπους της εταιρείας αισιόδοξους για την πορεία του.
 
Διαφορετικότητα
Από την πρώτη επαφή με το αυτοκίνητο, είναι σαφής η πρόθεση των κατασκευαστών του να αποτινάξουν την «γκρουπίστικη» ρετσινιά της GM, μιας και η εταιρεία έχει τη δική της παράδοση και το δικό της ιδιαίτερο κοινό να ικανοποιήσει. Έτσι, η σχεδιαστική ταυτότητά του δεν αφήνει καμία αμφιβολία για την προέλευσή του. Κόμπακτ, δυναμικό σχέδιο στο εξωτερικό, που συνεχίζεται σε πνεύμα αεροπορικού κόκπιτ από τη θέση του οδηγού, κι ας λείπει πια η κλίση της κεντρικής κονσόλας προς τον οδηγό, κάτι που οι Σουηδοί έχουν δεσμευτεί να επαναφέρουν στο εγγύς μέλλον. Ιδιαίτερα σχεδιασμένοι αεραγωγοί, όργανα, μοχλοδιακόπτες και κουμπιά συνθέτουν πράγματι αυτήν τη διαφορετικότητα που επιδίωξαν οι δημιουργοί του, με αποκορύφωμα την πιο… περίεργη ποτηροθήκη στην ιστορία της αυτοκίνησης και την υποδοχή του κλειδιού της μίζας δίπλα στο χειρόφρενο. Η ίδια λογική κυριαρχεί και στα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου τόσο που η Saab έχει μπει στο μάτι της GM, αφού το εργοστάσιο του Τρολχάταν είναι εξειδικευμένο πάνω στο «9-3» και έτσι είναι αδύνατον να παράγει οποιοδήποτε άλλο μοντέλο του γκρουπ χρησιμοποιεί αυτήν την πλατφόρμα. Από τη δική μας οπτική γωνία, χαλάλι του.
 
XWD
Ή, αλλιώς, ό,τι πιο εξελιγμένο μπορεί να συναντήσει κανείς στις μέρες μας σε αυτοκίνητο με κινητήρα τοποθετημένο κατά τον εγκάρσιο άξονα. Καρδιά του συστήματος τετρακίνησης είναι ο συμπλέκτης τύπου Haldex στην τέταρτη γενιά του, και το «9-3» είναι το πρώτο αυτοκίνητο που τον «φόρεσε», με τους μηχανικούς της εταιρείας να κάνουν πλήρες customisation στη διάταξη για να ταιριάξει στις προτιμήσεις τους έπειτα από 1.000.000 χλμ. δοκιμών. Το σύστημα λειτουργεί με «pre-emptive» τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι δεν απαιτείται σπινάρισμα των εμπρός τροχών για να δοθεί εντολή για μεταφορά ροπής πίσω. Ένα ηλεκτρικό μοτέρ παράγει υδραυλική πίεση, η οποία κρατιέται σταθερή μέσω ενός ελατηρίου και ενός εμβόλου που λειτουργούν μαζί ως αποταμιευτής πίεσης.
 
Έτσι, υπάρχουν πάντα σταθερά 30 bar διαθέσιμα στο κύκλωμα. Ο εγκέφαλος του Haldex αποφασίζει για τη διανομή της ροπής ανάμεσα στους δύο άξονες με συχνότητα 1 φορά ανά 10 msec, ήτοι 100 φορές το δευτερόλεπτο. Το αποτέλεσμα είναι το αυτοκίνητο να λειτουργεί μόνιμα ως τετρακίνητο, και μάλιστα με μεταβλητό τρόπο, εκτός από τη στιγμή της εκκίνησης, κατά την οποία η κίνηση μεταδίδεται εμπρός για 120 msec το μέγιστο. Θεωρητικά, ο καταμερισμός της ροπής μπορεί να φθάσει και το 100% πίσω, σε περίπτωση που οι εμπρός τροχοί χάσουν εντελώς την πρόσφυσή του. Στον πίσω άξονα, η διαθέσιμη ροπή περνά μέσα από ένα ηλεκτρονικά ελεγχόμενο «δισκάτο» μπλοκέ διαφορικό (eLSD), ώστε να μπορεί να διαμοιραστεί κατά το δοκούν σε όποιον τροχό «βολεύει» για τη βέλτιστη ελκτική πρόσφυση.
 
Στο δρόμο
Οδηγώντας, δεν μπορεί παρά να παρατηρήσει κανείς ότι η τετρακίνηση λειτουργεί υποδειγματικά υπό όλες τις συνθήκες. Ο οδηγός αισθάνεται την ουρά να οδηγεί το αυτοκίνητο, και η υποστροφή ισχύος είναι παρελθόν. Αν το παρακάνεις, το «9-3» ανοίγει την τροχιά του από αδράνεια και μόνο. Θα ήταν μάλλον… ασέβεια προς ένα αυτοκίνητο με εγκάρσια τοποθετημένο μοτέρ να ζητάμε υπερστροφή με επιμονή στο γκάζι, αλλά πετυχαίνει το στόχο της απόλυτης ουδετερότητας και με το παραπάνω. Στα υπόλοιπα στοιχεία της οδικής συμπεριφοράς του, δεν κρύβει τον ταξιδιάρικο χαρακτήρα του. Η ανάρτηση ισοπεδώνει τα πάντα σε ταχύτητες εθνικής οδού, αλλά στις χαμηλές ταχύτητες το αδύναμο rebound των αμορτισέρ συχνά δυσκολεύεται στο «κατσαρό» των ελληνικών δρόμων.
 
Ταυτόχρονα, νιώθει κανείς να επηρεάζεται η κατευθυντικότητα του συστήματος διεύθυνσης από τις ανωμαλίες. Η έντονη υποβοήθηση του τιμονιού δικαιολογείται από τον τουριστικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου, αλλά θα μπορούσε να φιλτράρει καλύτερα το δρόμο. Ο κινητήρας προσφέρει δυνατές ρεπρίζ από τις 2.000 σ.α.λ. και άνω, με το χαρακτηριστικό σφύριγμα της τουρμπίνας να είναι πανταχού παρόν, αλλά όποιος αγαπάει αυτόν τον ήχο θα το πληρώσει λίγο ακριβότερα στο βενζινάδικο (μέση κατανάλωση 12,6 λίτρα/100 χλμ.). Οι τιμές επιτάχυνσης από στάση δεν είναι κορυφαίες, κάτι που αποδίδουμε κυρίως στις αδρανειακές απώλειες της τετρακίνησης, αλλά η κορυφαία πρόσφυση αποζημιώνει σε κάθε περίπτωση.
 
Στο ταμείο…
… είναι τα καλά νέα. Με τις 37.450 ευρώ που κοστίζει το σουηδικό σεντάν, αποκτά κανείς ένα ξεχωριστό premium τετρακίνητο που ταξιδεύει απίθανα, και δε θα πει όχι σε κανένα γλιστερό οδόστρωμα. Ανταγωνισμό σε αυτές τις προδιαγραφές βρίσκει μόνο από την Audi, αφού τιμολογιακά βρίσκεται ανάμεσα στα Α4 1.8Τ quattro και 2.0T quattro, στα ίδια περίπου επίπεδα εξοπλισμού. Υπολογίστε 43.700 ευρώ για την υπερπλούσια έκδοση Aero, αν και η βασική Linear δεν έχει καμία σοβαρή έλλειψη στον εξοπλισμό της. Για τις εκδόσεις Sport Hatch, που από την ίδια την εταιρεία θεωρούνται πιο χαρακτηριστικές του κοινού με άποψη στο οποίο απευθύνεται, το κόστος ανέρχεται σε επιπλέον 1.800 ευρώ. Με αυτά, εξασφαλίζει κανείς την πιο πρακτική πέμπτη πόρτα και ακόμα πιο δυναμικό ντιζάιν. Για πρώτη φορά, λοιπόν, ένα Saab έχει τα φορολογικά και οικονομικά προσόντα να φέρει ευρύτερο κοινό κοντά σε ένα καλό αυτοκίνητο. Και αυτό είναι -από μόνο του- βάση για επιτυχία._ 4Τ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ