top icon
Περιβάλλον

NUNΑ

Το αυτοκίνητο του αύριο στους δρόμους του σήμερα

Μία ομάδα φοιτητών από το Πανεπιστήμιο Delft μαζί με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Διαστήματος αλλά και άλλων χορηγών κατάφερε να κατασκευάσει χωρίς προηγούμενη εμπειρία ένα ηλιακό όχημα με το οποίο κέρδισε τον αγώνα της Αυστραλίας
Το World Solar Challenge (WSC) είναι ένας αγώνας ηλιακών οχημάτων που γίνεται κάθε δυο χρόνια στην χώρα των κανγκουρώ. Η εκκίνηση δίδεται στο Nτάργουϊν στις βόρειες ακτές τη Hπείρου. Τα οχήματα πρέπει να διανύσουν 3000 χλμ. ταξιδεύοντας από τις 8.00 το πρωί έως τις 17.00 το απόγευμα, για να τερματήσουν νότιο άκρο της χώρας, στην Aδελαΐδα. Η μόνη πηγή ενέργειας καθ’ όλη τη διάρκεια του αγώνα είναι ο ήλιος. Οι ομάδες χρησιμοποιούν σύγχρονα τεχνολογικά μέσα και στρατηγικές ώστε να επιτύχουν μεγαλύτερη απόδοση και εξοικονόμηση ενέργειας.
Ομάδες από διάφορες χώρες του κόσμου συγκεντρώνονται κάθε 2 χρόνια στην Aυστραλία για να επιδείξουν τις τεχνολογικές καινοτομίες και βελτιώσεις τους, να συναγωνιστούν και να διακριθούν. Οι συμμετέχοντες ξεπερνούν τους 35 και εκπροσωπούν χώρες όπως η Ιαπωνία, η Μεγάλη Βρετανία, οι Η.Π.Α, ο Καναδάς, η Αυστραλία και άλλες. Μέσα σε ένα κλίμα αθλητικό-εκπαιδευτικό ο μόνος πραγματικός νικητής είναι η ανθρώπινη επιστημονική και κοινωνική εξέλιξη, ακθώς οι δυνατότητες να αναπτυχθεί η επιστήμη σκέψη και η γνώση μέσα από τον αθλητισμό είναι απεριόριστες. Περίτρανο παράδειγμα αποτελεί η προσπάθεια της Ολλανδικής ομάδας που κατασκεύασε το Ηλιακό Όχημα – επίτευγμα, NUNA. Μία ομάδα φοιτητών από το Πανεπιστήμιο Delft, μαζί με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Διαστήματος, αλλά και άλλων χορηγών, κατάφερε να κατασκευάσει χωρίς προηγούμενη εμπειρία ένα ηλιακό όχημα με το οποίο κέρδισε τον αγώνα της Αυστραλίας.
Τεχνολογικά το Nuna αποτελεί ένα πρότυπο μεταφοράς της θεωρητικής γνώσης στην πρακτική εφαρμογή. Οι τεχνολογικές καινοτομίες του οχήματος χρησιμοποιούνται ακόμα και σε διαστημικές εφαρμογές. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι μετά την ολοκλήρωση του αγώνα το 2001, το όχημα αγοράστηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Διαστήματος (ESA).
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά που ακολουθούν έχουν σαν σκοπό να επιδείξουν το επίπεδο της τεχνολογίας που χρησιμοποιείται. Σημειώστε μεταξύ των άλλων, την χρήση προηγμένων ηλιακών στοιχείων, τα οποία αποτελούν μια από τις σημαντικότερες παραμέτρους που συνέβαλαν στη νίκη του οχήματος. Kι' αυτό γιατί ο βαθμός απόδοσης (το ποσοστό της ηλιακής ενέργειας που μετατρέπει σε ηλεκτρική ενέργεια) είναι πολύ υψηλός. Aξίζει να πούμε πως παρόμοια τεχνολογία χρησιμοποιείται στους διαστημικούς δορυφόρους!
Ενδιαφέρουσα επίσης είναι και η ύπαρξη συστημάτων τηλεμετρίας. Όλα τα συστήματα του αυτοκινήτου ελέγχονται από ένα κεντρικό σύστημα που παραπέμπει σε αγώνες της formula 1. H επικοινωνία με το συνοδό όχημα-σταθμό ανάλυσης δεδομένων γίνεται ασύρματα και σε πραγματικό χρόνο.
Σημειώστε πως το NUNA βρέθηκε προχθές στην Aθήνα μαζί με τους επικεφαλής της ομάδας που το κατασκεύασε, κατά τη διάρκεια της πρώτης συνέντευξης Tύπου για την αγωνιστική εκδήλωση Faethon 2004, που θα γίνει τον προσεχή Mάιο στη χώρα μας. Ήδη η ομάδα των φοιτητών του πανεπιστημίου Delft, ετοιμάζει ένα ακόμη πιο αποδοτικό όχημα, το NUNA 2, για να συμετάσχει τόσο στο World Solar Challenge 2003, όσο και στον ελληνικό αγώνα.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Επιδόσεις
Μέγιστη ταχύτητα με άμεση χρήση ηλιακής ενέργειας – 108 km/h
Μέγιστη ταχύτητα με ενέργεια συσωρευτών – 160 km/h

Αυτονομία
Σε συνθήκες έλλειψης ηλιακής ακτινοβολίας – περίπου 400 km
Σε κανονικές συνθήκες (ηλιοφάνεια) – δεν υπάρχει περιορισμός

Αεροδυναμική
Συντελεστής οπισθέλκουσας – 0.1

Διαστάσεις
Βάρος – 250 kg
Μήκος – 5 m
Πλάτος – 1,8 m
Ύψος – 1 m
Μεταξόνιο – 2,2 m

Κινητήρας
Ηλεκτροκινητήρας Συνεχούς Ρεύματος (DC) χωρίς ψύκτρες
Βάρος – 12 kg
Τάση – 168 V
Αποδοτικότητα – 97% με ανάκτηση ενέργειας

Τροχοί
Εξαιρετικά χαμηλού συντελεστή τριβής
16 ιντσών
Πίεση – 8 bar

Συσσωρευτές
46 συσσωρευτές Ιόντων Λιθίου (Li ion)
Συνολικό Βάρος – 35 kg (οι συμβατικοί συσσωρευτές Μολύβδου Οξέως θα είχαν πενταπλάσιο βάρος)

Υλικά
Αμάξωμα – ανθρακονήματα και κέβλαρ
Πλαίσιο – Κράμα αλουμινίου (αεροπορικού τύπου)

Ηλιακά στοιχεία
Φωτοβολταϊκά στοιχεία Γαλίου Αρσενίου (GαAs)
Απόδοση – 26%
Συνολική έκταση – περίπου 8 m2
Τάση – 100 V

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ