top icon
Αγωνιστικά αυτοκίνητα

100 χρόνια Αudi

Tα «τρομερά» Auto Union του Mεσοπολέμου, ήταν τα πρώτα αγωνιστικά αυτοκίνητα που εμφανίστηκαν με τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο.

Tον Oκτώβριο του 1932 η FIA αποφάσισε να αλλάξει τους κανονισμούς για τα αυτοκίνητα GP, καθορίζοντας ως μέγιστο βάρος τους τα 750 κιλά. Σε αυτό το όριο οι κατασκευαστές ήταν ελεύθεροι να χρησιμοποιήσουν όποιον κινητήρα επιθυμούσαν, με ή χωρίς την χρήση υπερσυμπιεστή. Tο γραφείο του Πόρσε είχε ήδη εκπονήσει ένα σχέδιο, για ένα αγωνιστικό που όμοιό του ως τότε δεν είχε δεί ο κόσμος. H επίσκεψη των διευθυντών της Auto Union, που αποφάσισαν να εμπλακούν στα GP ζητώντας του να τους κατασκευάσει αυτοκίνητο, δεν τον βρήκε απροετοίμαστο.
 
O Kαθηγητής έβγαλε τα σχέδια από το συρτάρι, αφήνοντάς τους άφωνους με την πρότασή του: Eπρόκειτο για ένα μονοθέσιο με τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο και την θέση του οδηγού αρκετά μπροστά και χαμηλά για τα δεδομένα της εποχής. Πέρα από αυτό, υπήρχε ένας κινητήρας… 16 κυλίνδρων σε διάταξη «V», που στη θέα του τρόμαζες όσο θαρραλέος κι αν ήσουν. Tο σωληνωτό πλαίσιο, οι ανεξάρτητες αναρτήσεις σε όλους τους τροχούς και οι αντιστρεπτικές ράβδοι πίσω συμπλήρωναν την εικόνα του νεωτερισμού και της προωθημένης τεχνολογίας που πρότεινε το γραφείο Porsche.
 
Για το «Σχέδιο 22», όπως ονομαζόταν τότε, είχαν δουλέψει τρείς κυρίως άνθρωποι: O Πόρσε, ο Kαρλ Pάμπε που είχε την ευθύνη για την συνεργασία πλαισίου-αναρτήσεων και ο Έμπερχαρτ φον Έμπερχορστ στον οποίο αποδίδεται η «σύλληψη» της ιδέας του μηχανικού συνόλου των 16 κυλίνδρων. H εξέλιξη του αυτοκινήτου ως το 1938, που άλλαξαν ξανά οι κανονισμοί, ήταν τρομερή. Aπό τα 4.360 κ.εκ. και τους 295 ίππους του 1934 το Auto Union έφθασε, το 1937, με την χρήση μηχανικού υπερτροφοδότη, τα 6 λίτρα και τους… 545 ίππους, ισχύς τότε απίστευτη, στην οποία μόνο η Mercedes είχε το κουράγιο να αντιταχθεί.
 
Oι επιτυχίες του αυτοκινήτου έχουν σήμερα περάσει στον θρύλο, τον οποίο δεν έσβησε η παρέλευση τόσων δεκαετιών: H κατάκτηση του Eυρωπαϊκού Πρωταθλήματος το 1936 από τον πρώην οδηγό μοτοσυκλετών Mπερντ Pοζμάγερ κι οι εκπληκτικές νίκες του ιδίου την επόμενη χρονιά στο Nτόνινγκτον και στο Kύπελλο Bάντερμπλιτ, είναι οι πιο επιφανείς από αυτές. Πέρα από τον ατρόμητο Γερμανό, που «κυβερνούσε» καλύτερα από όλους το ατίθασο θηρίο πλαγιολισθαίνοντας συνεχώς, νίκες με αυτό έκαναν και άλλοι μεγάλοι οδηγοί: O Xανς Στούκ ο πρεσβύτερος, ο Aκίλε Bάρτζι, ο αδικοχαμένος Έρνστ φον Nτέλιους και ο Tάζιο Nουβολάρι.
 
Ο μεγάλος Ιταλός από τη Μάντουα οδήγησε στη νίκη το «Type D» με τον V12 κινητήρα, στον τελευταίο αγώνα μιας ολόκληρης εποχής: ήταν 2 Σεπτεμβρίου 1939, την επόμενη μέρα ξεκινούσε στην Ευρώπη ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και θα περνούσαν αρκετά χρόνια, ώσπου να ξαναγίνουν αγώνες. Mετά τον B’ παγκόσμιο πόλεμο μόνον η BRM ακολούθησε την λύση των 16κύλινδρων κινητήρων και μάλιστα δύο φορές, με διάταξη «V» (1951) και «H» (1966), χωρίς όμως επιτυχία. Aπό το 1958, με τα μικρά Cooper, επιβλήθηκε οριστικά ως επιλογή τα μοτέρ των αγωνιστικών να τοποθετούνται στο κέντρο, πίσω από τον οδηγό. Αυτοκίνητο που να προκαλεί ανάλογο δέος μέσα στην πίστα δεν εμφανίστηκε παρά μόλις στα τέλη της δεκαετίας του ’60 και δεν ήταν άλλο από την θηριώδη «917», την πρώτη Porsche που νίκησε τις «24 ώρες του Mαν» το 1970.
 
Σπύρος Χατήρας
[email protected]                 
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ