Δοκιμάζουμε: VW e-up!

07 Ιουλ 2015

Δοκιμάζουμε: VW e-up!

Το ηλεκτρικό VW e-up! αποδεικνύεται ένα εξαιρετικό αυτοκίνητο πόλης.

Με την τρέχουσα τεχνολογία των μπαταριών, τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λογικό να προορίζονται κατά κύριο λόγο για αστική χρήση, καθώς μια τυπική εμβέλεια 120 χλμ. επαρκεί με το παραπάνω για τις μέσες καθημερινές μετακινήσεις μέσα στην πόλη. Υπό το πρίσμα αυτό, πολλές από τις προσπάθειες των κατασκευαστών στην ηλεκτροκίνηση στοχεύουν ακριβώς στη συγκεκριμένη χρήση. Η VW, που όπως και πολλοί άλλοι κατασκευαστές, βλέπουν ότι ο σταδιακός εξηλεκτρισμός της γκάμας είναι ζήτημα χρόνου, μπήκε ήδη στο παιχνίδι με το υβριδικό VW Golf GTE, όπως επίσης και με τα αμιγώς ηλεκτρικά e-Golf και e-up!.

Έχοντας ήδη τη θετική εμπειρία του ηλεκτρικού Smart, δεν είχαμε εκ των προτέρων αμφιβολία ότι η ηλεκτρική εκδοχή του up! θα ήταν ένα αυτοκίνητο ιδανικά προσαρμοσμένο στις ανάγκες των αστικών μετακινήσεων. Κάποιες μικρές σχεδιαστικές πινελιές, όπως τα φώτα LED στον εμπρός προφυλακτήρα, τα κόκκινα ανακλαστικά και οι ειδικά σχεδιασμένες αλουμινένιες ζάντες, φροντίζουν για να το διαφοροποιούν εξωτερικά από τα συμβατικά αδελφάκια του.

Παρότι η υλοποίηση μιας τέτοιας κατασκευής είναι αρκετά πολύπλοκη από τεχνική άποψη, η βασική αρχιτεκτονική είναι αρκετά απλή και κατανοητή. Μια μπαταρία ιόντων λιθίου αποτελούμενη από 204 στοιχεία, τοποθετημένη στο δάπεδο ανάμεσα στους δύο άξονες, τροφοδοτεί έναν ηλεκτροκινητήρα 82 ίππων, που κινεί τους εμπρός τροχούς. Η φόρτιση της μπαταρίας, που παραδόξως δεν κλέβει χώρο από το πορτ μπαγκάζ, μπορεί να πραγματοποιηθεί τόσο σε οικιακό δίκτυο, διαδικασία που διαρκεί έως 9 ώρες, όσο και σε ταχυφορτιστή, με το 80% της πλήρωσης να μην απαιτεί πάνω από μισή ώρα.

Εξίσου απλός και κατανοητός είναι ο τρόπος που οδηγείς το e-up!, καθώς το μόνο που έχεις να κάνεις είναι χρησιμοποιήσεις τα πεντάλ του “γκαζιού” και του φρένου, όπως σε ένα οποιοδήποτε αυτόματο αυτοκίνητο. Από εκεί και πέρα ο οδηγός δεν έχει παρά να εξοικειωθεί με τις επιπλέον δυνατότητες που του δίνει ο επιλογέας της μετάδοσης, καθώς αφήνοντας το δεξί πεντάλ, το αυτοκίνητο μπορεί να ρολάρει ελεύθερα (θέση D) ή να επιβραδύνει σε 4 διαβαθμίσεις (θέσεις D1, D2, D3 και Β), φορτίζοντας παράλληλα και τη μπαταρία. Αξιοποιώντας όλες αυτές τις δυνατότητες, ο οδηγός του e-up! θα μπορέσει να πραγματοποιήσει 130 έως 160 χλμ. με μια πλήρη φόρτιση των μπαταριών, επίδοση με το παραπάνω ικανοποιητική με τα σημερινά δεδομένα της τεχνολογίας.

Ταυτόχρονα, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε 3 προγράμματα οδήγησης (normal, eco και eco+), στα οποία διαμορφώνεται σε διαφορετικά επίπεδα η μέγιστη ισχύς, η τελική ταχύτητα του αυτοκινήτου και η μέγιστη ροπή. Υπό κανονικές συνθήκες ο οδηγός έχει στη διάθεσή του 82 ίππους και 210 Nm, ικανά να εκτοξεύσουν το αυτοκίνητο στα φανάρια, καθώς τα 50 χλμ./ώρα έρχονται σε μόλις 3,5 δλ. όταν ο ημιαυτόματο συμβατικό up! ASG με τον κινητήρα των 75 ίππων χρειάζεται 4,6 δλ. Μπορεί στις υψηλότερες ταχύτητες ο ρυθμός της επιτάχυνσης να είναι πιο ήπιος, εντούτοις τα 11,9 δλ. για τα “0-100” αποτελούν μια εξαιρετική επίδοση για αυτοκίνητο πόλης (14,3 το up! ASG). H τελική ταχύτητα μπορεί να περιορίζεται στα 130 χλμ./ώρα (115 στο eco και 90 στο eco+), εντούτοις σου προσφέρεται η δυνατότητα να κινηθείς με άνεση και στον αυτοκινητόδρομο. Τα περίπου 250 επιπλέον κιλά της ηλεκτροκίνητης εκδοχής του μοντέλου όχι μόνο δεν... επιβαρύνουν τις επιδόσεις, αλλά δεν φαίνεται να επηρεάζουν και τον τρόπο που το αυτοκίνητο επιβραδύνει, καθώς η απόσταση ακινητοποίησης από τα 100 χλμ./ώρα είναι κατά 2 μ. μικρότερη από το βενζινοκίνητο αδελφάκι. Αντίστοιχα ανεπηρέαστη παραμένει η οδική συμπεριφορά και η άνεση του αυτοκινήτου.

Αν ψάχνετε για ψεγάδι, μάλλον υποψιαζόσαστε που θα το βρείτε. Η εκτιμώμενη τιμή πώλησης των 28.000 ευρώ μπορεί να το τοποθετεί σε καλύτερη μοίρα, για παράδειγμα, σε σχέση με το BMW i3 (36.150), δεν παύει όμως να είναι ένα κόστος που δύσκολα θα αποσβεστεί. Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός ότι το καλύτερο αυτοκίνητο στη γκάμα του up! είναι ηλεκτρικό, δείχνει το δρόμο που πηγαίνουν τα πράγματα. Μένει να δούμε πότε η συγκεκριμένη τεχνολογία θα καταστεί πιο προσιτή στο ευρύ αγοραστικό κοινό.

Περισσότερες φωτογραφίες: