03 Απρ 2017

Δια της τεθλασμένης: η ιστορία επιτυχίας της Citroen BX

Η ιστορία επιτυχίας της Citroen BX γεννήθηκε στην Ιταλία, αφού πρώτα την απόδιωξαν οι Βρετανοί και οι Σουηδοί, για να βγουν στο τέλος ωφελημένοι οι Γάλλοι!

Το 1977 η Carrozzeria Bertone στην Έκθεση Αυτοκινήτου του Τορίνο παρουσίασε ένα concept για την Jaguar, που ήταν μακριά από το σχεδιαστικό DNA της βρετανικής εταιρείας. Oι Ιταλοί είχαν τότε ως αρχισχεδιαστή τον Gandini στην πλήρη ωριμότητά του, καθώς το σφηνοειδές στιλ που καθιέρωσε είχε κερδίσει προ πολλού την αποθέωση (οι εμβληματικές Alfa Romeo Carabo, Lancia Stratos Zero και Lamborghini Countach έφεραν την υπογραφή του). Στη βιομηχανική πρωτεύουσα του ιταλικού βορρά οι επισκέπτες του Σαλονιού είδαν ένα λευκό τετραθέσιο coupe με σήμα τον ιαγουάρο, που ως πνευματικό παιδί του Marcello, υιοθετούσε ακριβώς αυτόν τον τρόπο σχεδίασης.

Jaguar Ascot

To δεξιοτίμονο concept της Bertone βασίστηκε στο πάτωμα της XJS, με το μεταξόνιο όμως μειωμένο κατά περίπου 200 χιλιοστά σε σχέση με εκείνη. Το μηχανικό σύνολο που το κινούσε δεν ήταν άλλο από τον V12 των 5.3 λίτρων της βρετανικής εταιρείας, που συνδυαζόταν με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, δανεισμένο επίσης από την XJS. Σε αντίθεση με εκείνη, οι επιφάνειές του ήταν κατασκευασμένες από αλουμίνιο αντί για χάλυβα, με αποτέλεσμα να είναι πιο ελαφρύ. Μετά το τέλος της έκθεσης η μοναδική αλλαγή που υπέστη ήταν η διαφοροποίηση του χρώματος, με το λευκό χρώμα να δίνει τη θέση του στο χρυσό. Όσο για τη συνέχεια, η διοίκηση της Jaguar δίστασε και δεν έδωσε το πράσινο φως για την εξέλιξη του σφηνοειδούς πρωτοτύπου σε έκδοση παραγωγής.

Volvo Tundra

Το 1979, αρκετά χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του όμορφου coupe Ρ1800, η Volvo αποφάσισε να πειραματιστεί με νέες στιλιστικές ιδέες για να ανανεώσει το προφίλ της στην αγορά. Με βάση το παραπάνω σκεπτικό, oι Σουηδοί απευθύνθηκαν στο γραφείο του Bertone για τη συνέχεια. Επικεφαλής σχεδιασμού στο studio του Nuccio ήταν ακόμη ο Marcello Gandini, ο άνθρωπος που μεταξύ άλλων αριστουργημάτων επί τροχών έπλασε το πιο σημαντικό από αυτά, την Lamborghini Miura. Όπως παλαιότερα οι μεγάλοι ζωγράφοι, έτσι και οι χαρισματικοί σχεδιαστές ξοδεύουν αρκετά χρόνια μελέτης και δοκιμών επιμένοντας σε συγκεκριμένες τάσεις, τις οποίες εξελίσσουν με νέα σχήματα και φόρμες. Σε αυτή τη φάση βρισκόταν ο Gandini, όταν έλαβε την παραγγελία για λογαριασμό του Bertone.

Ο Iταλός στιλίστας ξεκίνησε τη παίρνοντας ως βάση ένα πισωκίνητο 343 παραγωγής. Δεν χρειάστηκε παρά λίγους μήνες για να ολοκληρώσει τα όσα είχε κατά νου, καθώς το κυριότερο που είχε να κάνει ήταν να εφαρμόσει στο αμάξωμα τις βασικές γραμμές της Jaguar Ascot, εξελίσσοντάς τες περαιτέρω. To τρίθυρο coupe της μεσαίας κατηγορίας, το οποίο παρέδωσε στους δικαιούχους του ο δημιουργικός Ιταλός, σε καμία περίπτωση δεν έμοιαζε με ό,τι είχαμε μέχρι τότε συνηθίσει να αναγνωρίζουμε ως Volvo. Όμως, δεν είχε διαφορές από το δείγμα γραφής, που περίμενε κάποιος από τον Gandini εκείνης της εποχής: σχεδίαση με κυρίαρχα σχήματα τις αιχμές, ευμεγέθεις γυάλινες επιφάνειες, επίπεδο και συμπαγές καπό, πόρτες που εντυπωσιάζουν. Το πρωτοποριακό design έκανε την εμφάνισή του και στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, με ψηφιακό πίνακα οργάνων και πολυάριθμες φωτεινές ενδείξεις.

Από τη Volvo στη Citroen

Τα θετικά σχόλια των δημοσιογράφων του Ειδικού Τύπου για το Tundra δεν στάθηκαν ικανά να αλλάξουν την τελική απόφαση της Volvo για την τύχη του πρωτοτύπου, που κρίθηκε πολύ τολμηρό για να εξελιχθεί σε μοντέλο μαζικής παραγωγής με το λογότυπο της σουηδικής εταιρείας. Το όχι των Σκανδιναβών δεν εμπόδισε τον Nuccio Bertone να αξιοποιήσει τα σχέδια του αγαπητού συνεργάτη του, αυτή τη φορά όμως για λογαριασμό της Citroen. Το 1982 η γαλλική εταιρεία πρόσθεσε στη γκάμα της ένα νέο μικρομεσαίο πεντάθυρο μοντέλο, την Citroen ΒΧ. Στον εξωτερικό σχεδιασμό της μπορείς να δεις το Volvo Tundra ή την Jaguar Ascot, ενώ το εσωτερικό της θυμίζει αρκετά το φουτουριστικό πρωτότυπο. Κι όσο για το δίλλημα των Βρετανών και Σουηδών, το απάντησαν στο τέλος οι... Γάλλοι. Με 12 χρόνια στην αλυσίδα παραγωγής και με σχεδόν 2,5 εκατομμύρια αυτοκίνητα στην κυκλοφορία για την ΒΧ, η εμπορική επιτυχία για όποιο αυτοκίνητο προέκυπτε από το concept του Gandini, μάλλον ήταν δεδομένη.

Ποιός έχασε πιο πολύ;

H απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν είναι δεδομένη, αφού δε μπορείς απλά να πεις αυτός που τόλμησε λιγότερο. Η Jaguar έχασε μια μεγάλη ευκαιρία το 1967, όταν ο Gandini εκπροσωπώντας τον Bertone της ετοίμασε το concept ενός 4θέσιου coupe, που το είπανε Pirana. Οι Εγγλέζοι είπαν όχι, η Lamborghini άρπαξε την ευκαιρία και εγένετο η διαχρονική στις ημέρες μας Espada. Στο δεύτερο όχι το 1977 ίσως είχαν και δίκιο, αφού το Ascot ήταν κάτι εντελώς διαφορετικό από ό,τι είχαν συνηθίσει οι πελάτες της κι ίσως όχι τόσο premium όσο ήθελαν. Όσο για την Volvo, με εντελώς διαφορετικό διοικητικό καθεστώς τότε από το σημερινό, είχε πραγματικά ανάγκη από μια βαθιά στιλιστική αλλαγή. Όμως, το 343, όσο αμφιλεγόμενης αισθητικής κι αν ήταν, είχε μόλις τρία χρόνια στην αγορά όταν προέκυψε το concept Tundra. Αυτό σημαίνει ότι ακόμη κι αν ήθελαν, δεν μπορούσαν. Από την άλλη πλευρά, οι πελάτες της Citoren ήταν... εκπαιδευμένοι στα νεωτεριστικά σχήματα, από την εποχή κιόλας του 2CV και της DS. Επομένως, το ρίσκο για το πώς θα ήταν το μοντέλο που θα αντικαθιστούσε την GSA, δεν ήταν μεγάλο. Πολλές φορές στην Αυτοκίνηση είναι οι συγκυρίες που κάνουν κουμάντο και όχι οι στρατηγικές, όσο στοχευμένες κι αν είναι. Στην περίπτωσή μας, η έκβαση αυτής της υπόθεσης μοιάζει με το Παγκόσμιο Κύπελλο του Ποδοσφαίρου. Σκίζονται όλοι μέσα στο χορτάρι, παίζοντας όσο καλύτερα μπορούν, αλλά στο τέλος κερδίζουν οι Γερμανοί. Αλλάζοντας τερέν και πρωταγωνιστές στο σενάριο των Ascot και Τundra, μετά το τελευταίο σφύριγμα του διαιτητή το σήκωσαν οι Γάλλοι.

 

Περισσότερες φωτογραφίες:
  • Citroen BX
  • Citroen BX
  • Citroen BX
  • Citroen BX
  • Jaguar Ascot
  • Jaguar Ascot
  • Jaguar Ascot
  • Jaguar Ascot
  • Volvo Tundra
  • Volvo Tundra
  • Volvo Tundra
  • Volvo Tundra
Ετικέτες: